szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy bukaresti lakásból nőtte ki magát Iulian Stanciu cége, amely később felvásárolta az eMAG-ot és a régió legnagyobb online webáruházává tette, amiben komoly szerepe volt sajátos vezetési stílusának is.

„Fiatalabb koromban nagyon könnyen dühbe gurultam kisebb tévedések miatt is. Számos alkalommal az egeremet hajítottam az alkalmazottaim felé, és háromszor rúgtam ki a testvéremet, persze minden alkalommal vissza is vettem. Azóta nagyon sok idő eltelt, és most már próbálok inkább olyan cégkultúrát kialakítani, amely a hibákat és a tévedéseket is a munkavégzés részének tekinti” – mondta Iulian Stanciu, az eMAG vezérigazgatója, a BBTE Közgazdaság és Gazdálkodástudományok Karán tartott előadásában, Kolozsváron. Stanciu 14 évesen “kazettás játékok” programozásába és gyűjtésébe kezdett, amelyek értékesítésével már gyerekként elkezdett pénzt keresni – írta meg a Pénzcsinálók.

“Akkor még viszonylag alacsony volt a kereslet azokra a játékokra, leginkább orvosok, ügyvédek gyerekei vásároltak tőlem, de rövid időn belül többet kerestem, mint a tanárként dolgozó anyám. De ez a vállalkozásom az egyetem miatt abbamaradt”. Stanciu az egyetem utáni években több kisebb vállalkozás indítása mellett értékesítési ügynökként és programozóként is dolgozott, végül egy teljesen új vállalkozást indított kétszobás bukaresti lakásából, amely számítógépek és tartozékok forgalmazásával foglalkozott. “Több szempontból is rendhagyó vállalkozás volt, például azzal is felhívtuk magunkra a figyelmet, hogy mi voltunk az egyik első elektronikai szaküzlet, ahol részletre is lehetett kütyüket vásárolni” – mondta el a vezérigazgató.

Stanciu vállalkozása 2008-ra egy 100 millió dollárt érő vállalattá nőtte ki magát, amely már akkor nagy külföldi technológiai cégekkel, legfőképpen kínai partnerekkel működött együtt. Az üzletember a válság kezdetére teszi azt az időszakot is, amikor a versenytársakhoz viszonyítva óriási előrelépéseket értek el az elektronikai eszközök piacán. “Azt gondolom, hogy a válság ideje alatt azért tudtunk ekkora mértékben növekedni, mert idejében felismertük az Egyesült Államokból induló krízist, és a vállalatnál olyan intézkedéseket vezettünk be, amelyek jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy az egyik legdinamikusabban fejlődő romániai vállalattá váljunk. Annak ellenére, hogy a politikusok és a gazdasági szakemberek nagy része azt prognosztizálta, hogy Romániát el fogja kerülni a recesszió, mi azt vetítettük előre, hogy a gazdaságban jelentős átalakulások következnek be, erre pedig óriási lehetőségként tekintettünk.”

Ahogy jósolták, a válság elérte Romániát és így lehetőségük nyílt rá, hogy felvásárolják a nehéz pénzügyi helyzetben lévő – a webáruházak közt Romániában akkor még csak a negyedik legnagyobb játékosnak számító – eMAG-ot. Stanciu vezetésével 2009 és 2012 között az eMAG Kelet-Európa legnagyobb online webáruházává nőtte ki magát, amelyre több multinacionális vállalat is felfigyelt. 2012-ben némi a vállalat többségi tulajdonosa a rendkívül tőkeerős dél-afrikai Naspers-csoport lett, amely úgy döntött, megtartja Iulian Stanciut a vállalat vezérigazgatói székében.

Stanciu szerint még az elején tartunk annak a technológiai forradalomnak, amely az eMAG számára is lehetővé tette, hogy romániai székhelyű cégként egy igazi nemzetközi vállalattá nője ki magát. A vezérigazgató szerint az eMAG sikere azzal is magyarázható, hogy minden évben előáll valami újjal: “mi voltunk itthon az elsők, akik ingyen vállaltuk a házhoz szállítást, és elsőként vállaltunk 30 napos visszavásárlási garanciát is, amikor kijelentettük, hogy nem vagyunk kíváncsiak arra, hogy miért nem tetszik egy termék, de ha nem tetszik, akkor megadjuk a lehetőséget, hogy küldd vissza. Ezeknek az újításoknak, valamint a folyamatosan bővülő termékkategóriáknak is köszönhető, hogy az eMAG Románia mellett Bulgáriában is piacvezetővé vált, és várhatóan jövő hónaptól Magyarországon is elsők leszünk, hamarosan pedig a lengyel piacnak is meghatározó szereplőivé kívánunk előlépni” – mondta az ambiciózus cégvezér az egyetemi hallgatóságnak.

Stanciu szerint a vállalat méretének köszönhetően már olyan ötleteket is megengedhetnek maguknak, mint például az a projektjük, amely során a McDonald’s McDrive éttermeihez hasonló áruházat indítanának, ahol a kiválasztott termékeket egyenesen az autóba kapná a vásárló. “Fontosak a termékpalettával kapcsolatos újdonságok is. Még nem jelentettük be, de ebben a hónapban az eMAG megkezdi ruházati termékek árusítását is."

Az cégvezető szerint az üzleti élet tipikusan az a terület, ahol jelentős hozzájárulás, munka elvégzése nélkül nem lehet előrelépni. „Bár fiatalon nem így gondoltam, minél több időt töltöttem el vezető pozícióban, annál inkább megerősödött bennem az a nézet, hogy nagyon fontos a megfelelő egyensúly elérése is. Ez pedig azt feltételezi, hogy amellett, hogy nagyon jól elvégzed a munkádat, mindig tudsz arra is időt szakítani, hogy fejleszd magad, olvass és sportolj. Erre próbálom ösztönözni a munkatársaimat is” – emelte ki.

Az eMAG Kelet-Közép-Európa vezető e-kereskedelmi csoportjának, a lengyel Allegro Group Europe-nak tagja (amely a már említett dél-afrikai Naspers-csoporthoz tartozik) melynek magyarországi érdekeltségeibe tartozik a vatera.hu, a grando.hu és az arukereso.hu is, és tartozott a nem régen értékesített olx.hu is. Az értékesítés hátteréről egy korábbi cikkünkben számoltunk be.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!