Varga Szabolcs
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?

Először csak vásárok és kiállítások szórakoztató kiegészítőjének szánták az újrahasznosított papírból készült csocsóasztalt, de miután legalább akkora volt az érdeklődés a játék, mint a családi vállalkozás eredeti terméke iránt, bevették a portfolióba, és ma már kizárólagos magyarországi forgalmazói a papírcsocsónak. Rájöttek, hogy reklámhordozónak sem utolsó az asztal.

Mi az? Kevesebb mint tíz kilogramm, újrahasznosított papírból készült kartonból gyártották, a rudazat, a golyó és a játékosokat rögzítő elemek alapanyaga ökológiai gazdálkodással művelt erdőből származó fa. Hát a papírcsocsó.

A kitalálói mindenképpen környezettudatos terméket akartak gyártani, ez volt az, ami egy németországi szakkiállításon megtetszett az amúgy saját termelésből származó gyümölcslevekben utazó érdi családi vállalkozónak is. „Úgy gondoltuk, hogy a papírcsocsó remekül párosítható a mi egészségtudatos termékeinkkel, és rendezvényeken, vásárokon figyelemfelhívóként kiváló lehet látogatók bevonzására” – meséli Jasper-Makay Emese, aki párjával viszi a kétszemélyes családi vállalkozást.

Az egyedi marketingeszköz be is váltotta a hozzá fűzött reményeket - ami azt illeti, annál sokkal többet is. „Mindenhol óriási sikere volt, és azt vettük észre, hogy a standunkat meglátogatók nagy része legalább annyira érdeklődik a papírcsocsó, mint a gyümölcsleveink iránt. Nyilvánvalóvá vált, hogy ebben a termékben jóval nagyobb potenciál van, mint pusztán a vendégcsalogatás” – teszi hozzá az egyébként nyelvtanárként dolgozó feleség.

Meglovagolják a trendet
A 2012-ben alapított családi vállalkozás, az Agro Compass Kft. fő profilja a saját gyümölcstermelésből előállított 100 százalékos préselt natúr gyümölcslevek forgalmazása. „Nem akarunk versenyezni az országos gyümölcslégyártókkal, a mi termékeinket nem lehet hipermarketekben kapni, a lokális kereslet kielégítésére törekszünk, vásárokon, termelői piacokon kapható a Finom Gyümölcslé márkanév alatt futó termékcsalád, illetve Érden, Diósdon és Törökbálinton házhoz is szállítunk” – mondja Emese, majd hozzáteszi, hogy az egészségtudatos termékek iránti kereslet felívelőben van. A vállalkozást az egészségesebb életmódra sarkalló küldetéstudat mellett a trend felismerése és családi gyümölcsöskertek hívták életre. Jasper Attila agrárközgazdászként otthonosan mozog az agrárszektorban, ahol szakmájának megfelelő munkakörben dolgozik, a 2013-ban három és félmilliós árbevételű céget Jasper és felesége egyelőre munka mellett menedzseli.

Látva a papírcsocsó iránti érdeklődést, megegyeztek a külföldi partnerrel, hogy vállalják a termék magyarországi forgalmazását is. Emeséék a papírcsocsóban annak marketing- vagy reklámhordozó-értékét is meglátták, ugyanis az asztal alapból fehér színű felületeire bármilyen logót, vagy reklámot fel lehet kasírozni, festeni. A csocsóasztalt ezért nemcsak magánszemélyeknek kínálják, hanem cégeknek is, olyanoknak, amelyek marketingeseményeiket vagy kiállítási standjukat szeretnék hívogatóbbá tenni.

„A papírcsocsó kiváló eleme lehet egy vállalat társadalmi felelősség (CSR) politikájának, amely önmagában képes lehet kifejezni az adott cég környezettudatosság melletti állásfoglalását” – fejtik ki az érdi Agro Compassnál, és hozzáteszik, hogy erre láthatunk példát Németországban, Svájcban, ahol már ismerik a papírcsocsót. Egy, az április 22-i Föld napja alkalmából rendezett eseményre az Érd és Térsége Hulladékkezelő Nonprofit Kft. például pontosan e célból vásárolt a termékből, amely a cég honlapján megrendelhető, 26 900 forintért. Ez ugyan kedvezőbb ár a kocsmákból ismert, akár többszázezer forintos asztalokéhoz képest, de felmerül a kérdés, hogy milyen tartós egy papírból épült szerkezet.

„Szinte már látni akarjuk a halálát!”

A papírcsocsó - forgalmazói szerint - nem csak egyszer használatos eszköz, amennyiben óvják a papírt károsító tényezőktől, mint a cigaretta parazsa, a folyadék, vagy éppen a rongálás, amit gyakran társítanak a játékhoz, lévén az kocsmák jellemző kiegészítője. A játékot nem ilyesfajta igénybevételre tervezték, de „ha nem grilleznek rajta, vagy nem úsztatják el sörrel, akkor nagyon sokáig használható.” Persze elég kint hagyni a kertben, vagy ha egy szabadtéri helyszínen a vártnál gyorsabban érkezik a zivatar, akkor onnan egyenes út vezet a szelektív hulladékgyűjtőbe. Ezt leszámítva azonban elég strapabíró, a videó tanúsága szerint legalábbis könnyedén elbírja egy ember súlyát is.

„A tervezés során a játék ismerete is meghatározó volt, így nem csak a praktikus lapra szerelhetősége teszi könnyen szállíthatóvá a mindössze 9,5 kilogrammos asztalt, de megkönnyíti a játékot a pálya négy sarkának enyhe lejtése is, aminek köszönhetően a golyó nem szorul a sarkokba. A sarkokban sörtartó és telefonkihangosító papírtölcsér is helyet kapott” – részletezi a játékot Jasper Attila, és bár a sör gyakran kapcsolt eleme a játéknak, a korábban említett folyadékérzékenység miatt, nem biztos, hogy jó irányba ösztönzi a felhasználókat.

Ezek a tulajdonságok, és az alacsony ár magánszemélyek számára is csábítóvá tehetik az újragondolt játékot, mobilitása könnyen megoldott, így nem foglal sok helyet a lakásban, a használat után el lehet tenni, és akár szabadtéren is felállítható. De hogy mégis milyen élettartamra számíthatnak a vásárlók - ha sikerül megóvniuk az ázástól - arra Jasper-Makay Emese saját tapasztalataikat osztja meg: „Eddig tíz alkalomra vittük magunkkal a saját promó-asztalunkat, legutóbb a Construma kiállítás Megújuló Energia pavilon részlegében állítottuk fel, ahol 5 napon keresztül folyamatos nyúzták. A rendezvények, ahol megjelenünk, jellemzően többnapos események, az asztal pedig még most is remek állapotban van, mi is kíváncsian várjuk a teljesítőképessége határát, szinte már látni akarjuk a halálát, de egyelőre még erre utaló jeleket sem látunk” – mondja.

A gyakorlott csocsós fiatalok jellemzően szkeptikusan állnak hozzá, ezért „beleadnak mindent, hogy felszínre jöjjenek a hiányosságok”, de egyelőre csak olyan apróságok ütköztek ki, minthogy a szenvedélyes meccsek közben megizzadt tenyerek nyomán kibolyhosodott a rudak markolata - a már említett folyadékveszély ugye - ezért azt maszkoló festőszalaggal újították fel, a teljesebb élmény érdekében a hagyományos asztalról ismert rudak visszapattanását hivatott rugókat pedig postásgumival helyettesítették.

Az eddigi költségek pontos összegéről a vállalkozó páros nem kívánt beszámolni, de ezeket mind saját tőkéből állták, és három fő területre korlátozódtak, online hirdetésekre, a weblapfejlesztésre, és a készlet beruházásra.

Bicikli is épül már papírból

„A papír a köztudatban egy silány és sérülékeny építőanyagként él, legalábbis azok, akiknek eddig nem volt dolga vele, jellemzően ezt gondolják, pedig nem a papírcsocsó az első, ami kartonból készült” – mondja az érdi vállalkozó. Az irányzat egyik úttörője Terbe János, akinek design cége az üvegszálról és az epoxitról tért át a papírra, és mára 23 ország piacát látja el kartonbútorokkal, csak megerősíteni tudja a papírral szembeni szkepticizmust. „Talán a tapasztalat hiánya, talán az általános zárkózottság az oka, de a magyar piacon valóban nagyobb fenntartásokkal vannak a papírral szemben, mint tőlünk nyugatra, és ez tükröződik az értékesítési volumenben is. Ez ellen úgy lehet fellépni, hogy minél több lehetőséget kell adni a leendő vásárlóknak, hogy teszteljék a terméket és megbizonyosodjanak annak minőségéről, ugyanis a gyakorlat azt mutatja, hogy sok a visszatérő vásárló, a referenciák pedig erősítik a vásárlói bizalmat.

Terbe János egy nagyon egyszerű ötlettel, a kartonból hajtogatható képkerettel robbant be a piacra, amit az éppen akkor induló Kreatív Hobby nevű szabadidős bolthálózat tulajdonosa, be is listázott a boltok kínálatába, majd jöttek a hullámkartonból készült bútorok, amelyek szinte bármilyen funkcióra alkalmasak a gyerekszobától kezdve az irodán át boltok berendezéséig vagy kiállítási installációig. Ekkora már a napnál is világosabb volt, hogy komoly üzleti lehetőség van a kartonos dolgokban, 2005 végén jött is az úgynevezett lamellás szerkezet, ami azt jelenti, hogy térben ívelt és hajlított felületeket alakítottak ki, ami addig elképzelhetetlenül kiszélesítette a termékpalettát: foteleket, kanapékat, csillárokat, asztalokat, vázákat kezdtek gyártani, ma pedig már több mint 20 országba szállít a törökbálinti cég.

A szintén magyar fejlesztésű Ökuka szinte már eltörpül az olyan extrém példák mellett, mint a papírbicikli, amit például már ketten, egymástól függetlenül is megvalósították: a brit egyetemista „kartonszamara” egy 76 kilós embert is elbír és mindössze 16 fontba kerül. Phil Bridge találmánya további előnyeként említi, hogy tolvajbiztos, hiszen ki lopna el egy kartonból készült biciklit. Tavaly egy izraeli vállalkozó pedig már egy olyan verzióval is előállt, amely akár egy 220 kilós embert is képes megtartani, és mindössze 20 dollárba kerül, ráadásul a tervező szerint erősebb, mint napjaink legerősebb szénszálas biciklijei. Természetesen a puding próbája az evés, de egy papírbicikli után egy csocsóasztal már nem is hangzik olyan veszett dolognak, csak a kiboruló poharakat és a nyári zivatarokat kell elkerülni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!