Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"11659ace-d3e4-432b-b9cb-57b6869b8c1d","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"További négy magyar szerepelt a viadalon.","shortLead":"További négy magyar szerepelt a viadalon.","id":"20250426_Gulyas-Michelle-aranyermet-nyert-a-budapesti-vilagkupan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11659ace-d3e4-432b-b9cb-57b6869b8c1d.jpg","index":0,"item":"9b4f0487-089b-4c85-8043-3e29b32a4d69","keywords":null,"link":"/sport/20250426_Gulyas-Michelle-aranyermet-nyert-a-budapesti-vilagkupan","timestamp":"2025. április. 26. 15:24","title":"Gulyás Michelle aranyérmet nyert a budapesti világkupán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7c85307-103f-41ba-8e13-82c4b44d9a3b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Azt még nem tudni, mire jutottak.","shortLead":"Azt még nem tudni, mire jutottak.","id":"20250426_Trump-es-Zelenszkij-targyalt-egy-gyorsat-Ferenc-papa-temetese-elott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7c85307-103f-41ba-8e13-82c4b44d9a3b.jpg","index":0,"item":"2a5f243c-6f8c-42b3-a3f4-170553b099e3","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Trump-es-Zelenszkij-targyalt-egy-gyorsat-Ferenc-papa-temetese-elott","timestamp":"2025. április. 26. 10:35","title":"Trump és Zelenszkij tárgyalt egy gyorsat Ferenc pápa temetése előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a83e06bf-b025-45fe-b678-497a698ab909","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Magyarországon alapított francia-kínai cég az EU-n belül vámmentesen dolgozhat.","shortLead":"A Magyarországon alapított francia-kínai cég az EU-n belül vámmentesen dolgozhat.","id":"20250426_hvg-Forvia-BYD-Forvia-Automotive-Hungary-Shenzen-Faurecia-Automotive-Parts","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a83e06bf-b025-45fe-b678-497a698ab909.jpg","index":0,"item":"9f2914fc-8526-43f9-8dee-73430343f26f","keywords":null,"link":"/360/20250426_hvg-Forvia-BYD-Forvia-Automotive-Hungary-Shenzen-Faurecia-Automotive-Parts","timestamp":"2025. április. 26. 08:30","title":"Okosan kerüli el a vámháborús frontokat a BYD szegedi gyárának új kiszolgálója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68ae1d94-9270-43d6-9c17-e3dbc9fe345a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő a Pride betiltásáról és Vidnyánszky Attiláról is elmondta a véleményét. ","shortLead":"A színésznő a Pride betiltásáról és Vidnyánszky Attiláról is elmondta a véleményét. ","id":"20250426_Udvaros-Dorottya-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68ae1d94-9270-43d6-9c17-e3dbc9fe345a.jpg","index":0,"item":"f307ee8d-bd22-463a-adb0-f0fa3421a787","keywords":null,"link":"/kultura/20250426_Udvaros-Dorottya-interju","timestamp":"2025. április. 26. 11:36","title":"Udvaros Dorottya nem lépett volna fel sem a Fidesz, sem a Tisza március 15-i rendezvényén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Tisza Párt elnökének exfelesége, Varga Judit egyelőre nem szólalt meg az esemény kapcsán. ","shortLead":"A Tisza Párt elnökének exfelesége, Varga Judit egyelőre nem szólalt meg az esemény kapcsán. ","id":"20250425_magyar-peter-tisza-part-varga-judit-igazsagugyi-miniszter-exfeleseg-fidesz-hangfelvetel-csalad-karrier","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"0afb6948-2813-49da-a6a7-132992e1b901","keywords":null,"link":"/elet/20250425_magyar-peter-tisza-part-varga-judit-igazsagugyi-miniszter-exfeleseg-fidesz-hangfelvetel-csalad-karrier","timestamp":"2025. április. 25. 20:11","title":"Magyar Péter is a résztvevők között szerepel egy olyan pódiumbeszélgetésen, ahol a feleségüket támogató családapákról lesz szó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fb1437c-0fb0-46f5-8bd6-5b8675b4f855","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év vége felé jelenhet meg a Xiaomi 16, a kínai gyártó újabb okostelefonja, és ha igazak a vele kapcsolatos híresztelések, akkor elképesztően nagy kapacitású akkumulátor kerülhet bele, ami azt (is) jelenti, hogy akár két napon keresztül videostreamelhetünk egy feltöltéssel.","shortLead":"Az év vége felé jelenhet meg a Xiaomi 16, a kínai gyártó újabb okostelefonja, és ha igazak a vele kapcsolatos...","id":"20250426_xiaomi-16-7000-mah-akkumulator-hosszu-uzemido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fb1437c-0fb0-46f5-8bd6-5b8675b4f855.jpg","index":0,"item":"d378bff9-fd2e-4570-9b75-ab7697e352b8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250426_xiaomi-16-7000-mah-akkumulator-hosszu-uzemido","timestamp":"2025. április. 26. 12:03","title":"Ilyen még nem volt: 7000 mAh-s akkumulátorral jöhet a Xiaomi következő okostelefonja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76c38d89-f742-4091-b6d4-6d7c13352a7f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kissé megmosolyogtató a weboldalak általános módszere az életkor ellenőrzésére: a felhasználónak kell nyilatkoznia arról, hogy elmúlt ennyi vagy annyi éves. A Discord viszont egy olyan eljárást tesztel, amit elég nehéz lesz átverni.","shortLead":"Kissé megmosolyogtató a weboldalak általános módszere az életkor ellenőrzésére: a felhasználónak kell nyilatkoznia...","id":"20250426_discord-arcvizsgalat-korhatar-ellenorzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76c38d89-f742-4091-b6d4-6d7c13352a7f.jpg","index":0,"item":"5b7f4686-36d9-4c02-b274-2846a6a40d72","keywords":null,"link":"/tudomany/20250426_discord-arcvizsgalat-korhatar-ellenorzes","timestamp":"2025. április. 26. 16:03","title":"Nehéz lesz becsapni: arcvizsgálatot vet be a Discord az életkor ellenőrzésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b19d43b-bb3a-489a-8bfe-80d1a3248e95","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy ember van csak közöttük.","shortLead":"Egy ember van csak közöttük.","id":"20250426_Majdnem-egymas-melle-ultettek-Zelenszkijt-es-Sulyok-Tamast-Ferenc-papa-temetesen-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b19d43b-bb3a-489a-8bfe-80d1a3248e95.jpg","index":0,"item":"bdf1fcde-734a-4a05-a1f0-499b38c3cb65","keywords":null,"link":"/itthon/20250426_Majdnem-egymas-melle-ultettek-Zelenszkijt-es-Sulyok-Tamast-Ferenc-papa-temetesen-ebx","timestamp":"2025. április. 26. 11:08","title":"Majdnem egymás mellé ültették Zelenszkijt és Sulyok Tamást Ferenc pápa temetésén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A körülményekhez képest elég jó megoldást választott a Szentkirályi tulajdonosa, amikor a cégét „becserélte” egy nemzetközi társaság kisebbségi részesedésére. A realitás az, hogy egy nagyon sikeres magyar márka előtt ma leginkább ez az út járható: a tulajdonos legalább részben nyeregben marad, így tagozódik be a nemzetközi cégfelvásárlások láncolatába. Arra borzasztóan kevés esély mutatkozik, hogy valaki innen kiindulva felvásárolja a regionális versenytársait, és ő arassa le a piacot. Ebbe még az egyébként remeklő Szentkirályi sem vágott bele.
Balogh Levente röpke 12 év alatt – igaz, nem teljesen a semmiből indulva – építette fel a 10 milliárd forintos forgalmú Szentkirályi Ásványvíz cégcsoportot, de ennek a korszaknak most vége szakadt. A társaság beolvadt a Central European Mineral Water Holdingba (CEMW) – amely a Szentkirályi mellett magába foglalja a Kékkúti Ásványvíz Zrt.-t is –, amelynek tulajdonosa már csak kisebb részben lesz Balogh Levente, a többség az olasz Pasquale család birtokába kerül. Leegyszerűsítve: a magyar nagyvállalkozó bevitte a cégét egy regionális piaci terjeszkedésre létrehozott, de többségében nem általa tulajdonolt másik vállalkozásba.
Elfogyott a magyar piac, tőke kellett valahonnan
Négy évvel ezelőtt Balogh Levente egy interjúban még kicsit másképp képzelte el a jövőt, akkor úgy tűnt, a Szentkirályi felvásárlásokkal, vagyis saját lábon próbál majd a régióban terjeszkedni. Most megkérdeztük tőle, ennek fényében miként éli meg a családi céggel történteket, ő pedig azzal érvelt, hogy a kínálkozó lehetőségek közül ez volt számára a legjobb. „Sok kérő volt a cégre, ha ki akartam volna szállni, akkor eladhattam volna akár már évekkel ezelőtt is. Nem így döntöttem, de a terjeszkedéshez jelentős tőkére van szükség, amit egy szakmai partner bevonásával volt célszerű megoldani. Ha tőzsdére vittem volna a vállalatot, akkor is vesztettem volna a tulajdonrészből, ha pedig pénzügyi befektetőt vonok be, akkor félő lett volna, hogy a szakmai irányítást nem tudom kellő mértékben megtartani” – magyarázta a döntését.
Szentkirályi-teherautó a rakomány előtt
Fazekas István
Jól lehetett villogni a magyar büszkeséggel
Inkább csak kommunikációs értéke lehetett azoknak az akcióknak, amikor például a Szentkirályi 2013-ban 1 millió liter vizet adott el Szaúd-Arábiába (miközben itthon körülbelül már 200 milliónál tartott), vagy vezetői felültek a Kínába tartó kormányt kísérő üzleti delegációt szállító repülőre, hogy elkezdjék felmérni a kínai piacon való érdemi megjelenés lehetőségét. A cég külföldi ambícióira mindenesetre vevő volt a mindenkori kormányzat, ezzel a sikeres márkával is szívesen villogtak a magyar politikusok. Erre sok lehetőség is adódott, hiszen a Szentkirályi mintegy félszáz országba exportált (de láthatóan összességében nem nagy volumenben).
Ugyancsak előszeretettel mentek politikusok az üzemátadókra és termékbemutatókra, amikor például a társaság 2012-ben a saját kóláját „a nemzet üdítőitalaként” mutatta be, az eseményen Budai Gyula is aktivizálta magát. Arról már sokkal kevesebbet tudni, hogy a cégnek ez nyűg volt, vagy sem, mindenesetre a politikai erővonalakhoz való csatlakozás általában nem öltött nagyon látványos formát. A Balogh Leventével készült interjúkból egy elkötelezett ember portréja bontakozik ki, aki a multikkal való harcnak (is) tekintette a cég fejlődését, és amikor korábban arról kérdezték, miért nem adja el a társaságot a sorban álló vevőknek, az egyik érve az volt, hogy így megőrizte az országnak.
Sok gyorsan fejlődő magyar vállalathoz hasonlóan a Szentkirályi számára is elég hamar jött el az pont, amikor már csak a külföldi terjeszkedés tudja biztosítani a megfelelő növekedést. Amikor a cég 2003-ban elindult, Magyarországon az egy főre jutó ásványvízfogyasztás mindössze 60 liter volt, de látszott, hogy a kilencvenes évek közepétől kezdve már meredeken emelkedik. Ebbe a felszálló ágba kapcsolódott be a Szentkirályi az ismert erős marketinggel, amelynek első látványos eredménye a 2004-es párizsi Aqua-Eauscar-díj elnyerése volt, később pedig olyan akciók jellemezték, mint például Luis Figo portugál focifenomén megnyerése reklámarcnak.
A lapokat itt már leosztották, a láncok szinte mindent visznek
A főleg a Theodora márkanévről ismert Kékkúti (amelyet márciusban vett meg a CEMW) és a Szentkirályi ma becslések szerint értékben a teljes magyar piac körülbelül 35 százalékát adja. Ez a márkás piacnak meghatározó része, hiszen a „private labelnek", vagy saját márkásnak nevezett, főleg áruházláncokhoz köthető, és bérgyártásban készülő vizek részesedése manapság már közel 50 százalékos. A maradék kis piaci résen a Naturaqua és néhány kisebb szereplő osztozik, a lapokat azonban már rég leosztották, a Szentkirályinak pedig nem sok tere van a bővülésre.
A problémát azonban nem is a piaci részesedés, hanem a kereslet stagnálása okozza, az utolsó jelentősebb növekedés ugyanis 2007-ben volt, amikor 85-ről 105 literre ugrott az egy főre jutó fogyasztás Magyarországon. Utána nagyon belassult a piac, majd az utóbbi három évben gyakorlatilag megállt, mindössze egyetlen liternyit emelkedett, és ezzel Magyarország a középmezőnyben maradt európai összehasonlításban. Ezt látva a gyártók jó érzékkel mozdultak el az ízesített ásványvizek felé, és ezekkel a drágábban eladható termékekkel még ugyanolyan mennyiség mellett is elérték, hogy a piac forintban számított mérete nőni tudjon.
Ezt jelzi, hogy amikor Magyarországon az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom a válság hosszú évei után újra növekedni kezdett, a legjobb terméknek a sajt és a szénsavas üdítőital mellett az ásványvíz számított, utóbbi forgalma éves szinten 6 százalékos növekedést mutatott.
Jól muzsikált, de pénzesládán nem ült
A Szentkirályi-csoport zászlóshajó cége tavaly 8 milliárd forintos bevételt ért el, növekedése gyakorlatilag töretlen volt az utóbbi években is. Mivel azonban a magyar piacra a szereplők számát és a vásárlói keresletet tekintve is ki lehet tenni a megtelt táblát, a külföldi terjeszkedés kulcsfontosságú lett a trend fenntartásában.
Az elmúlt 4-5 év adatait nézve a beszámolókból az látszik, hogy a Szentkirályi Kft. exportértékesítése rendre csak egyszázad része volt a belföldi forgalomnak, a csoport külföldön eladott termékei egy másik társaságban, a Vitapress Kft.-ben jelentek meg, amely most nem része a tranzakciónak. Ezzel együtt is a csoport exportja nagyságrendileg 10 százalékot képvisel a bevételben, ám ez az ásványvízpiacon nem is rossz arány. Arról ugyanis sosem volt szó, hogy a Szentkirályi márka tarolná le a világpiacot, a terjeszkedést ebben a szegmensben sokkal inkább a helyi márkák megvételével lehet elképzelni.
A Szentkirályi pénzügyi adataiból az is látszik, hogy az ásványvízpiacon az utóbbi években erősen beszűkült a tényleges nyereségtermelő képesség. A cég 2013-ban például 7,4 milliárd forintos bevétel mellett 350 millió forint profitot ért el, és ha ehhez hozzáadjuk a 260 millió forintnyi értékcsökkenési leírást, akkor látszik, hogy durván 610 millió forintot volt képes termelni a tulajdonosának. A cég finanszírozásához, a folyamatos fejlesztésekhez azonban mintegy 700 millió forint hosszú, és 230 millió rövid lejáratú hitelre is szükség volt, amiből látszik, hogy bármennyire is jól muzsikált a cég, nem ült olyan pénzesládán, amelyből nagyobb külföldi terjeszkedésbe önállóan belevághatott volna.
Balogh Levente, a Szentkirályi alapító-tulajdonosa
Csörgő László
A márka és a cég jövője szempontjából ezek után már az a legfontosabb kérdés, hogy Balogh Levente kisebbségi tulajdonosként mennyire kap beleszólást az üzleti döntésekbe. „Felügyelőbizottsági elnök leszek a társaságban, illetve a kreatív és a marketing rész nálam marad. Az irodám Szentkirályon marad, a társaság és a márka megy tovább, Magyarországon fizetjük az adókat, mint eddig. Meghatározó tulajdonrészem maradt egy jóval nagyobb vállalatban, jól értelmezhető jogkörökkel, és a holding közép-európai terjeszkedése úgy veszi kezdetét, hogy a magyar értékek mindig szem előtt legyenek” – mondja a tulajdonos.
„A lehetőségekhez mérten jó a kifejlete az ügynek. A Szentkirályi a kevés nagyon jól felépített magyar márka közül jó példa lehet arra, hogy valaki nemcsak fogja a vételárat és visszavonul, hanem az elért pozícióját felhasználva aktív részese próbál maradni egy regionális terjeszkedési történetnek” – mondja Szendrői Gábor, az IMAP MB Partners tanácsadócég szakértője, számos hasonló tranzakció előkészítője. Szerinte a piaci szereplők összeolvadásának ezzel még koránt sincs vége. Mivel az ásványvizet üzletileg – néhány kivételtől eltekintve – nem éri meg hosszabb távra utaztatni, a helyi márkák mindenhol megmaradhatnak, de a mögöttük álló cégek tulajdonosi szerkezete szükségszerűen egyszerűsödni fog.