Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9692ee54-0e4f-48d5-ae23-480a47c256c9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyáltalán nem biztos, hogy az utólagos kommunikációban mindenben igazat állít az ukrán fél – mondta egy rálátó a HVG-nek. A két legfontosabb kérdés, hogy ki volt az ellenséges magyar hírszerzés megrendelője, valamint hogy a kémeknek mi volt a pontos mandátumuk.","shortLead":"Egyáltalán nem biztos, hogy az utólagos kommunikációban mindenben igazat állít az ukrán fél – mondta egy rálátó...","id":"20250509_ukrajna-magyar-kemhalozat-szakerto-velemeny-karpatalja-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9692ee54-0e4f-48d5-ae23-480a47c256c9.jpg","index":0,"item":"508b9607-f4df-4a4e-94fa-29ea9150cac5","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_ukrajna-magyar-kemhalozat-szakerto-velemeny-karpatalja-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 15:42","title":"Szakértő a HVG-nek: Nem formabontó, ha Magyarország kémhálózatot épített ki egy szomszédos országban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és számos lehetőség az aktív kikapcsolódásra – mutatjuk, mi az, amit nem érdemes kihagyni.","shortLead":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és...","id":"20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1.jpg","index":0,"item":"73b719f1-70d1-474d-9823-6c0470701c2d","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","timestamp":"2025. május. 09. 19:30","title":"Nyaralás kilátással Schladming-Dachsteinben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"343e7d72-3a10-440e-ab68-c185cd2fcfdf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Javában zajlik az Egyesült Államokban a Google elleni trösztellenes per, amelynek szinte minden nap akad egy izgalmas mozzanata. Legutóbb például az iPhone várható jövőjéről hangzott el egy fölöttébb érdekes vélemény.","shortLead":"Javában zajlik az Egyesült Államokban a Google elleni trösztellenes per, amelynek szinte minden nap akad egy izgalmas...","id":"20250508_apple-eddy-cue-iphone-varhato-jovoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/343e7d72-3a10-440e-ab68-c185cd2fcfdf.jpg","index":0,"item":"17f9f520-c91b-42a5-a221-8815c25315bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_apple-eddy-cue-iphone-varhato-jovoje","timestamp":"2025. május. 08. 18:03","title":"10 év múlva nem lesz iPhone? Meglepő kijelentések a tárgyalóteremben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33a70b59-d24e-407f-9ad6-f3dcaf7e50d8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Változatos témák szerepelnek a középszintű angolérettségi szövegértési részében, amelyet csütörtökön írnak a diákok: autóvezetéssel kapcsolatos párbeszéd, háziállatok etetése karácsonykor, mentális egészség, valamint az idősek házassága is szóba kerül a kérdéssorban.","shortLead":"Változatos témák szerepelnek a középszintű angolérettségi szövegértési részében, amelyet csütörtökön írnak a diákok...","id":"20250508_Autovezetes-es-mentalis-egeszseg-feladatok-a-kozepszintu-angolerettsegin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33a70b59-d24e-407f-9ad6-f3dcaf7e50d8.jpg","index":0,"item":"433d3adb-a368-418e-bb32-9af06e5b6db3","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Autovezetes-es-mentalis-egeszseg-feladatok-a-kozepszintu-angolerettsegin","timestamp":"2025. május. 08. 09:52","title":"Autóvezetésről és mentális egészségről szóló feladatokkal küzdenek a diákok a középszintű angolérettségin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf9b4104-f815-405c-8625-a6145f04735f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Együtt fognak dolgozni a méltóságteljes békéért.","shortLead":"Együtt fognak dolgozni a méltóságteljes békéért.","id":"20250508_Merz-biztositotta-Zelenszkijt-arrol-hogy-Nemetorszag-tovabbra-is-tamogatja-Ukrajnat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf9b4104-f815-405c-8625-a6145f04735f.jpg","index":0,"item":"612203b4-4f60-4f23-afa1-336aa0a9c157","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_Merz-biztositotta-Zelenszkijt-arrol-hogy-Nemetorszag-tovabbra-is-tamogatja-Ukrajnat","timestamp":"2025. május. 08. 21:37","title":"Merz biztosította Zelenszkijt arról, hogy Németország továbbra is támogatja Ukrajnát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"931b5c25-8449-48cb-bf0d-5d89a246d7d0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A virtuális valóságban szerzett élményeket egészíti ki egy apró viselhető eszköz, amely a tapintás illúzióját kínálja a viselőjének. Valósághűbb tapintási visszajelzést ad, mint a jelenlegi vibrációs megoldások.","shortLead":"A virtuális valóságban szerzett élményeket egészíti ki egy apró viselhető eszköz, amely a tapintás illúzióját kínálja...","id":"20250509_viselheto-eszkoz-tapintas-virtualis-valosagban-vr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/931b5c25-8449-48cb-bf0d-5d89a246d7d0.jpg","index":0,"item":"bbd58db3-78dd-4364-970f-342ddeda4d81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_viselheto-eszkoz-tapintas-virtualis-valosagban-vr","timestamp":"2025. május. 09. 10:03","title":"Illúzió felsőfokon: így tapinthat majd a semmiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15a6c4ba-b3c8-4596-9d89-69acf0ffd00c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vannak olyan akut fertőzések, amelyeknél a kórokozók gyors azonosítása dönthet az életben maradásról. Áttörést jelenthet az ilyen esetek diagnosztizálásában dél-koreai kutatók új módszere. Technológiájuk igen rövid idő alatt közel százszázalékos pontossággal képes a patogén mikrobák azonosítására.","shortLead":"Vannak olyan akut fertőzések, amelyeknél a kórokozók gyors azonosítása dönthet az életben maradásról. Áttörést...","id":"20250509_korokozo-bakteriumok-azonositasa-rovid-ido-alatt-diagnosztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15a6c4ba-b3c8-4596-9d89-69acf0ffd00c.jpg","index":0,"item":"eb91f147-f31a-41a1-bf2b-712ed1798e82","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_korokozo-bakteriumok-azonositasa-rovid-ido-alatt-diagnosztika","timestamp":"2025. május. 09. 14:03","title":"Áttörés a diagnosztikában: egy új módszerrel órák alatt azonosíthatók a kórokozók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c07d37f-1af4-4c07-a3fc-c681f5ab6231","c_author":"HVG","category":"360","description":"Egy korszerű számítógép, egy jó videókártya, egy szabványos webkamera, és máris minden megvan egy innovatív, mesterséges intelligencia által vezérelt tanulási rendszerhez, ami egyénre szabhatóvá teszi a matematika oktatását.","shortLead":"Egy korszerű számítógép, egy jó videókártya, egy szabványos webkamera, és máris minden megvan egy innovatív...","id":"20250508_hvg-olcso-matematikai-kompetenciameres-nemetorszag-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c07d37f-1af4-4c07-a3fc-c681f5ab6231.jpg","index":0,"item":"fb1bb89c-e9fd-47c2-a975-13aa6e5ca24c","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-olcso-matematikai-kompetenciameres-nemetorszag-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 08. 16:00","title":"Már tesztelik a filléres matekfelmérő rendszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amíg külföldre repül, addig kocsija itthon termeli a pénzt
Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
A sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság, úgy tűnik, újabb területet hódít meg, és magánautókkal árasztaná el az autóbérlési piacot. Mindezt úgy, hogy megoldaná a reptéri parkolás költséges problémáját is. Na de mi van, ha az ön autóját bérbe vevő balesetet okoz, vagy gyorshajtáson kapják?
A repülős utazások mindig azzal a kényelmetlen aktussal kezdődnek, hogy egy családtaghoz vagy baráthoz kell fordulnunk: „nem tudnál kivinni a reptérre?” Ezt nemcsak az autóval nem rendelkezők kérdezik, hiszen akinek van, az is csak úgy tud kimenni, hogy a nyaralás vagy üzleti út tartamáig egy fizetős parkolóban teszi le a gépet, ahol a távol töltött idővel egyenes arányosan nő a parkolás díja, nem beszélve arról, hogy addig más sem tudja használni a kocsit. Ha valaki a taxi vagy a baráti fuvar helyett utóbbira adja a fejét, több hely közül is válogathat, és az aligha a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér saját parkolója lesz.
Ugyanis a reptér magas parkolási díjait (a legolcsóbb megoldás jelenleg az internetes foglalás esetén 6400 Ft/hét) kihasználva a parkolóplacc-bizniszre többen is rámozdultak az elmúlt években, olyannyira, hogy az Üllői út vége, Vecsés és Gyál környéke gyakorlatilag egy gigantikus parkolózónává alakult.
Amíg nyaral, addig a verda dolgozik
Azonban a felsorolt, sokak számára jól ismert lehetőségekkel szemben (a kissé macerás, és ezért kevésbé népszerű tömegközlekedés alternatívájára most nem tértünk ki) egy magyar vállalkozás egészen újszerű módon közelíti meg a problémát. Képzelje el, hogy beül a saját autójába, megközelíti a parkolóplacc-zónát, ahol a reptérhez legközelebb eső helyen leparkol, majd átül egy mikrobuszba, és 5 perc múlva már a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hatalmas kijelzőit böngészheti, hogy megtalálja a becsekkoláshoz megfelelő kaput. Látszólag ebben semmi újdonság nincs, pedig a különbség lényegi: nem kell fizetnünk, sőt, nekünk fizetnek az otthagyott autóért, amit visszaérkezéskor megmosott, kitisztított állapotban kapunk vissza. (A tisztítást és a reptéri fuvart a környékbeli parkolóplacc-bizniszelők is vállalják, de mi fizetünk nekik az autó otthagyásáért cserébe.)
A trükk lényege, hogy a Beerides nevű cég a rábízott autókat bérbe adja, kihasználva holtidejüket, amit úgyis a garázsban vagy a parkolóban töltenének. Így a tulajdonosnak nemcsak a parkolási problémája oldódik meg, de távolléte alatt pénz is áll a házhoz. „Egyre elterjedtebb jelenség, hogy ha valaki elutazik, kiadja lakását az Airbnb-n. Az autó esetében is látunk példát az új gazdasági modell, a sharing economy térnyerésére, ott vannak a telekocsis platformok, amik lehetővé teszik, hogy megosszuk utazásunkat és az ezzel járó költséget másokkal. Azonban az Airbnb-hez hasonló autós szolgáltatás Magyarországon eddig nem volt elérhető, amellyel a lakáshoz hasonlóan az autót lehet bérbe adni távollétünk alatt” – magyarázza az ötlet eredetét a cég ügyvezetője, Bősze Botond.
Lenyomják a bérleti díjakat is
Így nemcsak az autótulajdonosok járnak jól, de tekintve, hogy a Beerides szinte ingyen jut hozzá a járműparkhoz – már ha a működési költségektől eltekintünk –, az idelátogató külföldiek is a hagyományos autóbérlési piaci ár alatt tudnak autót bérelni, a cég állítása szerint akár 60 százalékkal olcsóbban. „Autót bérelni már elég kedvező áron is lehet, de jellemzően nem a reptéren, ahol átlagosan 15 ezer forint kérnek egy napra. Nálunk ezzel szemben már 12 euróért, azaz durván 3800 forintért is lehet kapni autót” – mutat rá a különbségre Bősze. Persze a bérlés díja sávos, amely az autó paramétereinek megfelelően változik, a legdrágább kategória már 45 eurót, vagyis mai árfolyamon bizony 14 ezer forintot kóstál.
Az autótulajdonosok számára a Beerides havi bérleti díjat fizet, amennyiben egy hónapot meghaladó ideig parkol az ügyfél. Emellett extra kilométerdíj is jár neki, ha autóját átlagosan napi 150 kilométernél többet használják. Azok számára, akik 1 hónapnál rövidebb ideig parkolnak, azoknak ingyenes parkolás és autómosás jár, ha pedig autójukat kibérelik, akkor kilométer-arányos a díjazás (11–25 forint/km, napi 150 km átlagos futást követően pedig 40–100 forint/km).
Mindent összevetve az amortizációt (értékcsökkenést) bőven fedezik ezek a befolyó összegek, főleg, ha hozzáadjuk az ingyenparkolást, és a tisztítás díját is. Ezek után érthető, hogy már több olyan ügyfele is van a cégnek, akik nem is utaznak sehova, egyszerűen csak alacsony kihasználtságú autóikat „dolgoztatják”. Az esetleges károk, közlekedési baleset vagy kellemetlen meglepetések miatt a cég kezelése alatt álló autókat teljes körű biztosítás is védi.
Kesztyűs kézzel bánnak majd velük?
Ugyanakkor sokakat visszatarthat a félelem, hogy a bérlők „kinyírják” a kölcsönkocsit. Ezért aztán az autó-bérbeadó cégnél az autókba beszerelnek egy telemetrikus mérőeszközt is, amely a vezetési stílus minden apró részletét rögzíti, és erre felhívják a bérlők figyelmét is, akik ennek tudatában vélhetően finomabban vezetnek majd, és az így kapott adatokat kérésre a tulajdonosnak is kiadják.
A vállalkozás májusban startolt egy, a reptérhez egyik legközelebb elhelyezkedő 200 férőhelyes parkolóban helyet bérelve magának. Jelenleg 12 autójuk van a parkolóban, és eddig több mint 1000 parkolási napjuk (az autók száma szorozva a bent töltött napok számával). „Ügyfeleink általában elkötelezettek a sharing economy mellett, volt például, aki Szegedről érkezett, az egyik telekocsiplatformon meghirdetve az utat, így két utassal együtt érkezett a parkolónkba, és meghirdette előre a visszautat is, így miután megérkezett, és felmarkolta a bérbe adott autójáért kapott jussát, hazafelé is osztozott néhány utassal a költségeken” – meséli Bősze. Ez a fajta tudatosság jellemző a bérlőkre is, legalábbis ezt támasztja alá egy New York-i ügyvéd példája, aki odahaza egy hasonló szolgáltatónál hagyta kocsiját, és eleve egy ilyet keresett itt is, amikor megérkezett Budapestre.
Ahogy a New York-i esetből látszik, az üzleti modell nem példátlan, az Egyesült Államokban a Flightcar 2013 óta nyújtja ezt a szolgáltatást, 17 kirendeltséget működtetve országszerte. „A magánautók bérbeadását lehetővé tevő platformok már régebben is léteztek, ilyen a Getaround, vagy a Relayrides, de olyan, ami ezt a reptéri parkolással kombinálja, kevés van, az említett Flightcaron kívül Európában mindössze két francia, a Tripndrive és Travelercar van a piacon előbbi tíz kirendeltséggel, illetve a holland Parkflyrent Amszterdamban, de a régióban mi vagyunk az elsők” – mondja Bősze, aki szerint ez a szolgáltatás néhány éven belül minden reptéren elérhető lesz, számukra a kérdés csak az, hogy az ő cégük hány repteret tud majd megcsípni a globális versenyben.
Fűnyírótól a családi autóig
Bősze korábban az iEurope Capitalnél – amely több mást közt a Vatera egyik befektetője volt – vadászott befektetésre érdemes cégekre, és akkor figyelt fel a sharing economy, vagyis a közösségi megosztáson alapuló gazdaság területére is, amely sokak szerint alaposan átformálja majd a világgazdaságot az elkövetkezendő években, elég csak a két legnagyobb vállalatra, az Uberre és Airbnb-re gondolni. Ezért mindenképpen ebben a területben gondolkozott, először egy olyan platform létrehozásán törte a fejét, ahol minden használati tárgyat bérbe lehet adni, egy olyan platformot, mint a Vatera az online apróhirdetési piacon, de úgy látta, hogy amíg a mindenféle termékek kereskedelme viszonylag ugyanazzal az ügymenettel jár, addig mondjuk egy vitorlás bérbeadása sokban eltér egy fűnyíró vagy egy autó bérbeadásától. „Először az volt az elképzelés, hogy a platformunkon mindent bérbe lehetne adni, majd az egyes termékek bérbeadásának gyakorisága alapján szűkítenénk a kört, de a különböző eszközök biztosíthatóságát nem láttam megoldhatónak. Nem beszélve róla, hogy találtunk egy céget, amely az Egyesült Államokban hasonló céllal indult, és komolyabb tőkebefektetést is kapott. A cég azóta ötször váltott üzleti modellt, végül egy termékre specializálódott.”
A tervek ambiciózusak, Bősze szerint fél éven belül megjelennek majd egy nyugat-európai reptéren is. Ezt a sharing economy egyre erőteljesebb térnyerésére, a külföldön már bizonyított üzleti modellre, illetve az elmúlt 4-5 hónap működésének tapasztalataira alapozza. „Egyelőre inkább a turistaosztályba sorolható idősebb autókat hozzák be, de volt már nálunk hibrid Lexus, vagy kabrió BMW is” – jelzi Bősze, hogy szolgáltatásuk nemcsak az ingyenes parkolás miatt lehet vonzó, de a környezettudatos gondolkodású autósokra is számíthatnak, ahogy az amerikai Flightcar parkolóiban is megtalálhatóak a Tesla modelljei.
Bőszéék jelenleg a parkoló autók számának gyarapítását tartják a legfontosabb célnak, de keresik az együttműködés lehetőségét az autóbérlési ár-összehasonlító oldalakkal is, mint a skyscanner.hu vagy a kayak.com, amelyek várakozásaik szerint komoly forgalmat generálhatnak, hiszen áraik jóval a piaci átlag alatt vannak, de ehhez először egy nagy és széles skálájú autóparkra van szükségük, amiért a jelek szerint elég sokat hajlandóak áldozni.