Molnár Csaba
Molnár Csaba
Tetszett a cikk?

Nagy adag mazochizmus kell hozzá, hogy valaki a napi munkája után jó kedvvel kezdjen el vasalni. Itt érzékelt piaci rést egy magyar startup, amely interneten rendelhető mosást-vasalást kínál. A megrendelő csak odaadja szennyest a futárnak, aki másfél nappal később ropogósan hozza vissza a textilt. A cég már európai terjeszkedésen töri a fejét.

Mosás, vasalás, brrrrr, se idő, se kedv hozzá. A gardróbban azért persze sorjázzanak a tiszta ingek, öltönyök, na ezt hogyan is kell megoldani? A piaci rés nyilvánvaló, olyannyira, hogy a klikkelős patyolatot beindító Neatly nem csak az országban, de a régióban is versenytárs nélkül építkezhet. Pár kattintással bárki rendelhet vegytisztítást, vasalást, illetve mosás-vasalás kombinációját a Neatly platformján.

Vasalni utálnak legjobban az emberek, lakossági megrendeléseink 70 százalékát az ingvasalások teszik ki.

Ezt mutatják a nemrég 47 milliós befektetéshez jutott startup eddigi lakossági megrendelései, melyekből csak júniusban eddig több mint 2 ezer futott be. “Nagyjából fele-fele arányban oszlanak meg a magán- és a céges megrendelések” – mondja Király Máté, a szolgáltatás mögött álló Neatly Kft. vezetője. Mindent vasalnak: inget, sortot, szövetnadrágot, sportruházatot, háztartási textíliákat (huzat, síklepedő). “A vasalónők rémálma a gumis lepedő a sarkok miatt.”

Király Máté az avató mosás előtt áló anyagokkal
Fülöp Máté

A befektetés után a Neatly most egységáras csomagszolgáltatás kialakításán dolgozik: egy nagyon is valóságos szennyeszsákba megadott mennyiségű ruhát pakolhat majd be az ügyfél. Ami belefér, azt fix áron mosnák, amivel valóban felveszik a versenyt az otthoni mosás ráfordításaival (idő+pénz). Ehhez hasonló rendszert a külföldi versenytársak már működtetnek.

Az online mosoda és vasalda is a Drukka Startup Stúdió keltetőjéből nőtt ki, mint a  piacon már korábban robbantott Helpy, illetve ma már Rendi néven futó “takarító klikkszolgáltatás”, és hozzájuk hasonlóan a Neatly is az Uber modelljét követi. Azaz összehozza a vele szerződött szolgáltatókat – mosó és vegytisztító céget, illetve vasaló alvállalkozókat – a megrendelést pár kattintással igénybe vevőkkel.

A megrendelő fellép a szolgáltatás oldalára, kattint párat, és már csak a futárt kell várnia, aki pontosan tudja, hová kell jönnie, mit kell elvinnie. Majd nem több, mint 36 órán belül vissza is érkezik a kimosott, kivasalt ing vagy bármilyen háztartási textília.

A mintegy három hónapig tartó előkészületek után tavaly novemberben lőtték ki az internetre a Neatlyt és – ahogy az a nagytestvér Helpynél is volt – egyből beindult az üzlet. Ekkorra készült el az online platform és állapodtak meg az alvállalkozókkal, közöttük az ország egyik legnagyobb tisztító szolgáltatójával, az 50-60 szalont üzemeltető Top Clean Kft.-vel, valamint a vasaló alvállalkozókkal és a futárokkal.

Mi is az a studio factory modell?

A Drukka nem a “hagyományosnak” nevezhető startup fejlesztési modellt követi, hanem studio factory modell alapon dolgozik. Ez abban különbözik, hogy a befektetői kockázat csökkentése érdekében fenntartanak egy fix szakcsapatot, amely menedzseli a fejlesztési elképzeléseket, ebben szerepel minden olyan szakember, aki szükséges  – például dizájnerek, programozók, kódolók – egy-egy fejlesztés kidolgozásához. Így az akár kitalált, akár kívülről jött ötletekhez delegálnak egy vezérigazgatót, de nem delegálnak nevesítetten csapatot, hanem a meglévő erőforrásaikat csoportosítják át. Így lényegesen kisebb kockázatot tudnak vállalni és lényegesen kisebb költséggel (egyes számítások szerint ötödannyival) tudnak egy-egy startupot seed-fázisba juttatni, mint a hagyományos startup-keltetők. (A seed-fázis egy startup felnövésének öt fázisából a második, főként a prototípus elkészítésére koncentrál, a megvalósítás kezdete. Bővebben itt lehet olvasni erről.)

Pillanatokon belül jelentkezett is az első megrendelőjük, egy magánszemély, aki paplanok mosását kérte.

Gyorsan felfutott a mosatós-vasaltatós online patyolat, hiszen kinek ne tetszene, hogy csak kattintani kell néhányat, fogadni a futárt, majd legfeljebb másfél nap után átvenni a kimosott és kivasalt ingeket, ágyneműket, miegymást.

A magánmegrendelők persze bajosan futtatnának fel/tartának el egy ilyen startupot, de a Neatly ügyesen kapaszkodik fel az Airbnb vonatára. Rámozdultak a kézenfekvő piacra, azaz becserkészik a lakásüzemeltető cégeket is. Egyelőre – a pillanatokon belül tető alá kerülő megállapodással együtt – mintegy 50 Airbnb-s lakást “kezelnek” – legalábbis a háztartási textíliák szempontjából. Szerződtek egy mosodai céggel, amely szállodai méretekre rendezkedett be.

Így nagy tételben, egyszerre 200-300 kiló háztartási textíliát mosatunk egyszerre, ami nagyon jelentősen csökkenti a költségeket.

Sőt, támadnak is ezen a vonalon, hiszen Airbnb-s partnereiknek felajánlják saját ágyneműiket, törülközőiket azzal, hogy amennyiben ezeket használják, még olcsóbbak tudnak lenni. De ehhez kell egy csomó tartalék szett, hiszen a gyakori – jellemzően 3-4 napos – váltásokat nem biztos, hogy tudják követni, ráadásul a vendégek természetesen nem egyforma időt töltenek egy-egy lakásban. Általában másfél-két és félszeres rátartással dolgoznak. Ezeket a textíliákat a Neatly megveszi, és bértextilrendszerben adja ki az Airbnb-seknek, pont azért, hogy lehessen nagyipari méretekben mosni. A beszerzett több száz szett ágynemű és más bértextíliák készleteinek értéke milliós nagyságrendű.

Minden lakásnál részletes preferenciarendszert állítanak be: kevert szálas vagy 100 százalék pamut legyen a textília, fehér vagy más színű, a pontos mennyiség is fontos, valamint a lakás befogadóképessége is.

Az anyagok minőségére kényesek.

Az üzemeltetők közül sokan nagyra értékelik a lehetőséget, hogy nem csak standard, fehér szállodai textileket tartunk, hanem színeseket is, ezzel téve változatossá a kínálatot.

Már vidéken is megy a közösségi mosás

Székesfehérváron nyitotta meg első vidéki egységét a Bubbles non-stop mosodahálózat.

A lakossági megrendelők nagy része az előzetes várakozásokkal szemben nem egyedülálló, karriert építő fiatal – bár ők is sokan vannak –, hanem családos hölgyek, akiknek a vasalás az utolsó, amit az idejük megenged, vagy amihez kedvük van. Harminc-negyven ügyfél között egy külföldi, ha van.

Fülöp Máté

A Neatly három idősávban dolgozik, a délután 4 és este 8 között leadott rendelésekért másnap reggel jön a futár, de a reggeli idősávban (9 és dél között) feladottakat még estig elviszik. A kész cuccot aztán legkésőbb 36, de inkább 24 órán belül kézbesítik. Ha csak vasalást rendeltek, az is lehet, hogy még aznap vissza is ér a ruha.

Egy ing vasalásának díja 210 forint, egy nadrágé úgyszintén, ha ehhez mosás is társul, úgy 330 forintra kúszik a tarifa.

Otthoni vasalást is lehet kérni, akkor értelemszerűen alacsonyabbak a díjak. Az otthoni vasalás során azoknak, akik nem szeretnének az elszállításkor és visszaszállításkor is otthon lenni, a vasalónőt kiközvetítik, és a megrendelő otthonában végez a vasalnivalókkal. A rendelés felvételét visszaigazoló e-mailből már ki is derül, hogy mekkora lesz a ceh, fizetni a futárnak lehet készpénzzel vagy kártyával. Sőt, a honlapon választható a bitcoinnal való fizetés is.

A lakossági ügyfél átlagosan havonta egyszer rendel – mondjuk, aki öltönyös irodában dolgozik, egy-egy alkalommal simán lead 12-14 inget –, szemben az Airbnb lakásüzemeltetőkkel, akik 4-6 napos forgási periódusokban működnek. Velük hosszabb távú szerződéseket kötnek, míg a lakossági ügyfelek egyszeri, illetve heti és kétheti gyakoriság között választhatnak. Jelenleg öt céggel szerződött a Neatly, a legnagyobbal, amely 17 lakást kezel, a napokban indul az együttműködés.

Van-e szag?

Hirdetés útján szerzik a vasalónőket – és a futárokat is –, többnyire nagyik jelentkeznek, akik egyéni vállalkozói pozícióban vasalnak. Eddig mintegy 50 jelentkezővel interjúztak, jelenleg 5-en dolgoznak a Neatlynek. Mit vizsgálnak a jelentkezőknél? A vasalástudás – amit egy 10 ingből álló csomaggal tesztelnek – mellett elsősorban a vasalás körülményeit térképezik fel. Magyarul azt, hogy dohányzik-e, van-e kisállat a lakásában, ahol vasal, tudja-e szeparálni a konyhát, azaz meg lehet-e kímélni a vasalnivalókat a nem kívánatos szaghatásoktól?

Ebben a szerződésben amúgy már együttműködnek az ugyancsak a Drukka Stúdióból kinőtt Rendivel, amely a lakások takarítását végzi. Amikor a Rendi takarít, akkor viszik a tiszta textíliaszettet a lakásba.

A Neatly 6-9 hónap alatt lett seed-érett, addig több millió forintot tett bele a Drukka. Idén május végén a GB & Partners alapkezelő által menedzselt Prosperitás Proseed Közös Magvető Kockázati Tőkealap valósított meg 47 milliós tőkeemelést, amiért 40 százalékos kisebbségi tulajdont szerzett – ezzel 117 millió forintra értékelte a szolgáltatást. A Neatly az akvizíció során vált külön céggé, addig a Drukka szolgáltatása/befektetése volt. Az új cégben a Drukka maradt a többségi tulajdonos, mellette a cégvezető is birtokol pár százalékot.

A nemrég kapott befektetés alapvető célja a regionális terjeszkedés, “elsőként Bécset és Prágát céloztuk meg”. Bár az előzetes üzleti tervezésben még 2017-re tették a szolgáltatás beindítását a két városban, a cégvezető nem várna addig, és már idén nyár végén belépne e két piacra.

Már nagyjából száz szolgáltatóval vettük fel a kapcsolatot Bécsben.

Lakossági szolgáltatással indulnának, az alapvető cél egyelőre a piaci információk begyűjtése. Miért pont ebben a két városban terjeszkednének? Mert ott később jelentős Airbnb-s megrendelésekre tehetnek szert. Bécsben több mint 3300, Prágában több mint 5 ezer ilyen lakást hirdetnek szemben például a lakossági szempontból jónak tűnő Varsóval, ahol csak 1500 körülit. Ráadásul zsírosabbnak is tűnnek, hiszen míg Budapesten 50 dollár körül mozog az éjszakánkénti mediánár, Prágában 70, Bécsben pedig 80 dollár felett.

Fülöp Máté

Ne feledjük, olyan iparágról van szó, amelyben a legrégebbi szereplők is alig kétévesek.

Az Airbnb szempontjából a maga több mint 10 ezer lakásával Berlin is kiváló piacnak tűnhet, a bökkenő csak az, hogy ott működik az egyik legnagyobb európai konkurens lakossági szolgáltató, a Rocket Internet alatt indult Zipjet – amely már Párizsban és Londonban is működik. Róma a maga több mint 11 ezer lakásával ugyancsak potenciális terjeszkedési terepnek látszik, ott az Airbnb-lakásokra specializálódott, komplett üzemeltetési szolgáltatást nyújtó cégekkel kell megküzdeni. A másik nagy európai versenytárs az 50-60 városban működő brit Laundrapp, amely már 6 millió font körüli tőkebevonást is kapott, sőt egy hazai riválisát, a Washboxot fel is vásárolta.

A kilátások azonban egészen biztatóak, hiszen a világ vezető internetes mosató-vasaltató cégei már 100 milliós tőkebevonásoknál, felvásárlásoknál járnak – dollárban számolva.

 

Új névvel pörög tovább az egyik legmenőbb magyar startup

Magyar és könnyebben kiejthető névre vált az online takinénis startup, a Helpy. Rapid és miniatűr közvélemény kutatás után a Rendi névre váltanak, így a magyar cég mögött magyarnak is hangzó brand áll.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!