Molnár Barbara
Molnár Barbara
Tetszett a cikk?

Idehaza a dolgozók több mint fele tapasztalt már a munkahelyi diszkriminációt, miközben a fiatalok ezt egyre inkább elutasítják. A legjobb emberekért folytatott harcban ezért egyre nagyobb szerepet kap a cég nyitottsága, a diszkrimináció elutasítása, a kisebbségek segítése és a társadalmi szolidaritás. Ez látszani fog a mai Budapest Pride-on is.

A munkavállalók 52 százaléka találkozott már hátrányos megkülönböztetéssel a munkahelyén,

közülük minden második ember saját maga is tapasztalt ilyet – derül ki a Gemius tavalyi, reprezentatív kutatásából. Ez az arány önmagában is magas és jelentősen meghaladja a nyugat-európai átlagot, ami 35 százalék körül van.

Képünk illusztráció
MTI / EPA / Facundo Arrizabalaga

„Soha nem volt a munkahelyemen hivatalos „coming out”-om, de 15 éve dolgozom ugyanott, úgyhogy akinek van szeme, láthatja, sejtheti, hogy meleg vagyok. Ma már nem hazudok, de nem is mondtam ki nyíltan” – mondja Ernő, aki 47 éves és kimondottan jó karriert futott be a pénzügyi világban. Hozzátette, sokáig kimondottan rejtegette az identitását: flörtölgetett a kolléganőkkel, a céges partikra pedig éveken keresztül az unokatestvérét vitte magával.

„Azért tudni kell, hogy a pénzügyi szakma elég konzervatív, valahogy mindig azt éreztem, hogy bizonyos pozícióban akár elvárás is a 'rendezett' családi háttér." Aztán a cég kiküldte Hollandiába, ahol azért hamar kiderült, hogy ez a szakma sem olyan konzervatív, és az, hogy felvállalja a homoszexualitását, nem dönti be a karrierjét. Ekkor döntött úgy, hogy

ha nyíltan nem is mondom ki, hogy meleg vagyok, de többet nem hazudok.

Ha valaki rákérdez, elmondom neki, igaz nyíltan nem szokták ezt feszegetni. Eddig csak az asszisztensem – akivel húsz éve dolgozunk együtt – mondta meg, hogy sejtette, de mindig és nagyon sajnált, hogy idétlen színjátékot kellett játszanom.”

Ernő karrierje azóta is töretlen, de az is igaz, hogy 40 éves volt, mire idáig eljutott és addigra olyan szakmai hírnévre tett szert, ami feltehetően sokkal fontosabb a szexuális beállítottságánál.

„Sajnos nem vagyok róla meggyőződve, hogy ha újra kezdhetném, akkor másképpen csinálnám, nyugodtan nevezzenek gyávának, de nem biztos, hogy ha első pillanattól kezdve vállalom, hogy meleg vagyok, akkor is ilyen sikereket értem volna el, mert egyszerűen nem engedtek volna bizonyos ügyfelekhez. Bár ma már nem viszek álcabarátnőt a céges bulikra, de a partnerem is otthon marad – pedig 17 éve élünk együtt – mert bár a legtöbben tudják vagy sejtik, hogy egy férfivel élek, azt biztos nem néznék jó szemmel, ha az arcukba is tolnám.”

Facebook / The White House

Ernő története jól mutatja, hogy sokan miért is kényszerülnek a mai napig titkolni „másságukat” az LMBTQ – meleg, leszbikus, biszexuális, transznemű és queer – emberek közül. Nemzetközi kutatások szerint a társadalom 5-8 százaléka tartozik a LMBTQ-k közé és Magyarországon a romák után ők a társadalom által leginkább elutasított csoport, a kirekesztés ugyanúgy jelen van a munkahelyeken, mint bárhol másol. A munkavállalók 69 százaléka nem fogadna el LMBTQ embert felettesnek, roma főnököt pedig a megkérdezettek 76 százaléka nem viselne el.

Munkát találni viszont, úgy tűnik, egy másságát nyíltan vállaló LMBTQ embernek nehezebb, mint egy romának,

a megkérdezettek 56 százaléka ugyanis nem szeretne nem heteroszexuálist beosztottnak, míg a romákat – bevallottan – „csak” 54 százalék utasítja el.

Nem véletlen, hogy egyes adatok szerint nyíltan csak az LMBTQ emberek 17 százaléka vállalja másságát munkahelyén, míg 32 százalékuk nem titkolja, vagyis a többség akár komoly erőfeszítéseket is tesz azért, hogy ne derüljön ki szexuális orientáltsága.

Facebook / IBM Hungary ISSC

Öt éve még a Prezi volt az egyetlen cég, amely képviseltette magát a Budapest Pride-on, ma már több 100 cég vonul. A Prezi, a Google és az espell által alapított, a nyitottságot alapértékként vállaló közösségeknek létrehozott „Nyitottak vagyunk” kezdeményezéshez egy év alatt több mint 700 cég, szervezet és közösség csatlakozott.

A fizetés és a karrier mellett a diszkriminációtól mentes munkahely is fontos az Y generációnak

A jövő munkavállalói, vagyis a jelenlegi diákok 83 százaléka olyan munkahelyen szeretne dolgozni, ahol nincs hátrányos megkülönböztetés. De már az évek óta a munkába lépett Y generáció számára is egyre fontosabb, hogy a munkáltató ne csak remek fizetést és karrier lehetőséget adjon, de legyen a cég divatos és menő.

Márpedig a munkáltatói márkaépítés egyik alapköve a társadalmi felelősség vállalás, így egyre kevésbé elfogadott – legalábbis a felszínen – a diszkrimináció. A már említett kutatásból az is kiderült, hogy a cégeknek megéri nyitottnak lenni. Boldogabbak, és elkötelezettebbek ugyanis azok a munkatársak, akik nyitott cégeknél dolgoznak, ahol mindenkit csak tetteik és teljesítményük alapján ítélnek meg.

Idén minden eddiginél több ismert márka céges csapata vonul fel a mai  Budapest Pride-on. A felvonuláson képviselteti magát dolgozóival például a BP, a Citi, a GE, a Gemius, az IBM, a Microsoft, a Morgan Stanley, az RTL Magyarország, és a Vodafone Magyarország, valamint a VSSB (Vodafone Shared Services Budapest). Jelen lesz az Indulhatunk.hu, a BOLD, a Loffice, a Neticle, valamint az Anker’t és a Tütü szórakozóhelyek. És természetesen a "Nyitottak vagyunk" kezdeményezés alapítói, a Prezi, az espell és a Google is.

A cégek nem csak a felvonuláson vesznek részt, hanem a mindennapjaikban is tesznek a nyitottságért. „A Citi támogatásával, kilenc önkéntes dolgozói hálózatunk működik Magyarországon, amelyek között megtalálható például a Citi Women, a Citi Parents és a Citi Pride is. Érdeklődési körüktől függően ezek mindegyikéhez szabadon csatlakozhatnak a dolgozók, a csoportok profiljához illő, változatos programokon vehetnek részt, amelyeket maguk a csoportok szervezőbizottságai alakítanak ki és valósítanak meg” – mondta a hvg.hu-nak Hencz Éva ügyvezető igazgató.

Az általunk megkérdezett, a nyitottságot fontosnak tartó cégek egyike sem említette, hogy bármilyen hátránya lenne abból, hogy jelen van a Pride-on. „Meggyőződésünk, hogy a sokszínűség és az elfogadás az üzleti sikernek is elengedhetetlen feltétele” – mondta Friedl Zsuzsanna, a Microsoft HR-vezetője, aki szerint globális nagyvállalatnak lenni felelősséggel is jár: „Azzal, hogy nyíltan vállaljuk az értékeinket, egyrészt formálni szeretnénk a közvéleményt, másrészt nyilvánvalóvá tesszük a hozzánk jelentkezők számára is, hogy nálunk mire számíthatnak, milyen munkahelyi közösség tagjai lesznek.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!