Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A világsajtót bejárták a hírek és a felvételek a C-919-es közepes méretű és hatótávolságú utasszállító próbaútjáról. Mennyire kínai és mennyire versenyképes az első közepes méretű kínai gép?
A Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) a Boeing 737-es és az Airbus 320-as versenytársának szánja az új gépet. Amely hét évvel később készült el, mint ahogy eredetileg tervezték. A C-919-es külső megjelenésre nagyon hasonlít az amerikai és a francia versenytárshoz. Méretei, 158-174-es utaslétszáma, 5500 kilométeres hatótávolsága szintén. A párizsi Le Point repülési szakértője alaposabb elemzésnek vetette alá a C-919-est. Ebből kiderül, hogy ez a gép annyiban „Made in China”, amennyiben Kínában rakták össze. De gyakorlatilag minden fontos eleme külföldi, amerikai vagy francia.
A hajtóművek a Boeing 737-est működtető General Electric illetve az A320-ast röpítő Snecma motorok elemeiből készültek. Ezek egyébként egy utasszállító értékének 30 százalékát jelentik. A Zodiac cég szállította le a pilótafülke berendezéseit, a vészhelyzet esetén működésbe lépő, oxigént biztosító rendszert, a mentéshez használható csúszdákat és a pilótafülke páncélozott ajtaját is. Az utastér kényelmes üléseit és a hozzájuk tartozó szórakoztató elektronikát a Thales, míg a hatalmas futóművek gumiabroncsát a Michelin gyártja. A fontos navigációs és a repülés biztonságát szolgáló berendezéseket amerikai cégek szállították le.
A Le Point megjegyzi: a franciáknak már korábban feltűnt, hogy egy, a kínaiak által megvett A-320-ast soha nem állítottak forgalomba. Ehelyett valószínűleg a C-919-es fejlesztéséhez használtak fel sok mindent a gép berendezéseiből. A kínai gyártók ügyes koppintásaiban persze semmi újdonság nincs.
De vajon tényleg megtörheti az új gép a piac amerikai, francia dominanciáját?
A következő 20 évben csak Kínában 5 ezer közepes méretű és hatótávolságú utasszállítóra lesz szükség. A Comac viszont, amelynek már 570 megrendelése van, maximum 2000 gépet tud majd legyártani. További probléma a nemzetközi repülési engedély megszerzése. Ehhez az első mentrendszerű kínai járat elindításától számítva kb. egy év kell. Vagyis a közeli jövőben a Boeing és az Airbus piaci pozíciói nincsenek veszélyben. De a kínaiak, mint mindenben, e tekintetben is hosszú távon gondolkodnak, és már javában dolgoznak a C-929-es modellen. Ez a nagy hatótávolságú, 250-350 utast szállító gép a Boeing 777-es és az Airbus 350-es konkurense lehet, ha majd elkészül. A jelenlegi céldátum: 2025, de a C-919 projektből is csak jó fél évtizedes késéssel lett valóság.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.