szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Titokban indultak a munkálatok, és azt sem verik nagydobra, hány fát kell kiirtani a városképet jelentősen befolyásoló hegyoldalról.

120 éve születtek az első tervek a Gellért-hegyi siklóra, de nem véletlen, hogy sokáig halogatták a megvalósítását. Kialakításával ugyanis jelentősen megváltozik majd a városkép Pest felől szemlélve, hiszen a hegy legzöldebb, Pest felől jól látható részén húzódik a nyomvonal.

A G7 írta meg, hogy a hegy lábánál mindenféle előzetes bejelentés nélkül már el is indultak a földmunkák, melyet a 444 szerint egy először 2013-ban kiadott, majd 2016-ban módosított engedély tesz lehetővé. Ez alapján a leendő gellérthegyi sikló magántulajdonosai jókora területen kiirthatják majd a fákat a hivatalosan “országos jelentőségű védett természeti területnek” számító hegyoldalban. Azt viszont hetek óta titkolja az engedélyt kiadó Pest Megyei Kormányhivatal, hogy pontosan hány fát is kell kivágni.

A fák védelme érdekében az elmúlt évtizedekben három olyan terv is született, mely a síneken futó sikló helyett libegőt vinne fel a Citadelláig – írta a 444. Először a Belvárosból a Dunán keresztül a hegycsúcsig, majd a Belgád rakpartról a Várba és onnan a Várba vezető útvonal volt tervbe véve, majd onnan építettek volna még egy ágat a Gellért-hegy tetejéig. A megépülő sikló az Orom utca vonaláig alagútban, onnan pedig a föld felett halad majd, 72 másodperc alatt érnek fel a Citadella-sétányig.

A Gellérthegyi Sikló Beruházó és Szolgáltató Kft. – melyben 25 százalékos része van a fővárosnak a BKK-n keresztül – két magánbefektető érdekeltsége. A többségi pakett 45 százaléka a kétszeres olimpiai bajnok kajakos-üzletember Horváth Gáboré, míg 55 százaléka Bató Csabáé. Az érintettek a G7-nek elmondták, a beruházás 4,5 milliárd forintba kerül.

Korábban felmerült, hogy a sikló átadásával egyidőben teljesen kitiltanák a turistabuszokat a Gellért-hegyről, márpedig az autóbuszos cégek egyik legfontosabb célpontja épp a Citadella. Kálmán István, a Magyar Beutaztatók Szövetségének elnöke korábban azt nyilatkozta, legalább 30-40 busz számára kellene parkolóhely a Citadella környékén. A hegy lábánál egy mindössze 13 busz befogadóképességű parkoló épül.

A Gellért-hegy 1997 óta természetvédelmi terület.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!