szerző:
Balla Györgyi

Nemcsak hitelszerződést kötött a debreceni önkormányzat az Erste Bankkal az épülő BMW-gyárra, hanem határidős devizaügyletet is. Így akarják tompítani az euró-forint árfolyamkockázatból adódó kockázatot és spekulációt.

2006 szeptemberében nyílt meg Debrecenben a Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ. A város 3 milliárd forintot adott a háromszintes galériára, amely a legnagyobb hazai vidéki kiállítóhely lett, és ahol nem kis zavart okozott 2009 nyarán, hogy Kósa Lajos akkori debreceni polgármester szobrát is kiállították a „Kis magyar pornográfia” című tárlaton. Az alkotások közpénzből készültek, ezért sem volt mindegy, hogy szabad-e a város polgármesterét ábrázoló szobrot bemutatni. Végül úgy döntöttek, hogy szabad. Igaz, a szoborra kiakasztották, az nem Kósa Lajos megrendelésére készült, és nem is a Modem kérte a művészt, Gerhes Gábort, hogy készítse el a volt polgármester portréját.

Most újra napirendi pont lett a Modem a debreceni közgyűlésben: ezt az épületet ajánlotta fel ugyanis a város fedezetként a BMW-gyár felépítéséhez szükséges, 44 milliárd forintos hitelhez. Az erről szóló javaslatot a polgármester, Papp László nyújtotta be, és a közgyűlés már meg is szavazta. Kerestük az önkormányzatot, hogy megtudjuk, miért volt szükség az állami garanciavállalás mellett a hitelfedezetre. Azt írták, az állami garanciavállalás csak akkor nem számít – az uniós szabályok szerint – tiltott támogatásnak, ha a kormány a hitel 80 százalékát állja, a maradék 20 százalékot pedig önrészként az önkormányzat vállalja. Így esett a választás arra az épületre, amelyben a Kölcsey Központ és a Modem van, a hitelszerződés lejártáig arra kerül a jelzálog.

Az ingatlant két olyan önkormányzati tulajdonú, közhasznú nonprofit kft. használja, amelyek közfeladatot látnak el, ezért az önkormányzat úgy döntött, a két cég üzletrészeit névértéken, azaz egyenként 3 millió forintos vételáron eladja egy másik önkormányzati vállalatnak, a Debreceni Ifjúsági Szolgáltató Nonprofit Kft.-nek. Erre azért volt szükség, hogy az épület „forgalomképes” legyen, magyarul a jelzálogot be lehessen rá jegyezni.  

Az elfogadott határozatban azt is kikötötték, hogy az üzletrészeket 2018. december 1-jén értékesítik, 2024 végén pedig visszavásárolják.

Odalehet-e a Modem?

Kíváncsiak voltunk, hogy mivel jár ez a fedezetvállalás: ha esetleg nem sikerül törleszteni a hitelt, a bank viszi a Modemet? Azt a választ kaptuk, hogy „a jelzálog fogalma nem szorul magyarázatra, ez a hitelszerződés egyik biztosítéka, a másik az állami garanciavállalás”. Kijelentették azt is, hogy a „debreceni önkormányzat gazdálkodása stabil, bevételei folyamatos növekedést mutatnak, így hitelszerződéséből eredő kötelezettségeit képes teljesíteni”. A jelzálogra egyébként a képviselők is „felvonták a szemöldöküket” az ülésen, a szavazás előtt ők is megkérdezték a polgármestert, hogy ha úgy adódik, a bank viheti-e a Modemet, mire azt a választ kapták, hogy „hát a fedezetvállalásnak ez a lényege”.  

©

A hvg.hu a debreceni beruházásról írt korábbi cikksorozatából kiderült, hogy a képviselők úgy szavazták meg a 44 milliárd forintos hitel felvételét, hogy az erről szóló előterjesztésben egy szóval sem szerepelt a BMW. A kölcsönről annyit tudni, hogy

  • rövid futamidejű,
  • 2023-ig kellene visszafizetnie a városnak, részletekben.

Az első részletet, 28 milliárd forintot 2021-ben kellene törleszteni, majd 2022-ben és 2023-ban is 8-8 milliárd forintot utalna a város a banknak.

Azóta kiderült, hogy az Erste adja a hitelt, amelyet Debrecen több lépésben hívna le:

  • idén 8,5 milliárdot,
  • jövőre 35,5 milliárdot.

A pénzt a bank földvásárlásra és az infrastruktúra kialakítására adja. Például ebből

  • bővítik négysávosra a 33-as főutat,
  • építenek autópálya-lehajtót az új gyárhoz,
  • villamosítják a 108-as vasútvonalat.

Úgy tudjuk, a földtulajdonosok közül van, aki már a pénzt is megkapta a földjéért. Beszéltünk olyan gazdával, akinek 10 hektárja van, további 150 hektárt pedig bérel a városnak azon a részén, ahol a BMW-gyár épül majd. Szerinte azoknak „jött kapóra a gyors adásvétel, akik már eleve szabadulni akartak a földtől”. Más arra hívta fel a figyelmünket, hogy „az a lényeg, a polgármester letette a nagyesküt, ha bármilyen visszaélés a fülébe jut, ő lesz, aki azt elsőként nyilvánosságra hozza”.

Mezőgazdasági földterület Debrecen határában, a 33-as főút mellett 2018. július 31-én. Ezen a területen és környékén épít gyárat a BMW Group.
©

Német üzletpolitika

A BMW debreceni beruházását támogató szerződést október 12-én írta alá Szijjártó Péter külügyi, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, valamint a debreceni önkormányzat vezetői a Debreceni Egyetemen. A dokumentum szerint a német autógyár

  • egymilliárd eurós beruházással építi fel új üzemét,
  • ezer embert foglalkoztat,
  • évente 150 ezer autót állít elő.

Ugyanezen a napon alakult meg az önkormányzat új cége, a Debreceni Ingatlanfejlesztő Kft. is. Ez az a vállalat, amelyik a projektért felel.

Mi nem tudtuk, csak utólag derült ki

– mondta egy, neve elhallgatását kérő városi képviselő. „A BMW ragaszkodott hozzá, hogy gazdasági társasággal szerződik, nem az állammal, és nem is az önkormányzattal.” Az autógyár ettől a cégtől veszi majd meg az építési területet. Az erről szóló adásvételi előszerződést már alá is írták. Hogy mennyiért viheti a BMW a területet, nem tudni. Az önkormányzat szerkesztőségünkkel azt közölte, hogy a „terület pontos vételára a végleges adásvételi szerződésben kerül meghatározásra, tekintettel arra, hogy a terület tulajdonjogának megszerzése folyamatban van”.

©

Ennél csak akkor lepődtek meg jobban a képviselők, amikor arról kellett dönteniük, határidős vagy opciós devizaügyletet kössön-e a város az Erstével. Erre azért van szükség, mert – mint a polgármester előterjesztésében olvasható –, „a BMW euróban fogja utalni a vételárat a kft. részére, azonban az Önkormányzat az Erste Bank Hungary Zrt.-től forintban vette fel a beruházás megvalósításához szükséges hitelt, amelyet forintban is kell törleszteni”. Ez árfolyamkockázattal jár. Úgy tudjuk, Papp László ragaszkodott ahhoz, hogy legyen „védelmi mechanizmus”. „Arról kellett döntenünk, hogyan lehet a legkisebbre csökkenteni a kockázatot.”

Azt, hogy az üzlet kockázattal jár, és spekulációt jelent, még maga a polgármester sem rejtette véka alá. A képviselőknek azt írta,

az Önkormányzat számára akkor lesz az ügylet veszteséges, ha a vételár utalásának napján a forint árfolyama erősödni fog a jelenlegi szinthez képest. A jövőbeni árfolyam jelenleg nem ismert, ezért kockázatot hordoz magában.

„Úgy voltunk vele, hogy ezt a kockázatot ezért a beruházásért be kell vállalni” – mondta egy képviselő. Úgy döntöttek, a határidős fedezeti devizaügyletet támogatják, „ennél jobbat nem tudtunk kitalálni, ha jön a krach, úgyis mindegy” – tette hozzá.

A polgármester előterjesztésében azért állt ki a határidős megoldás mellett, mert az

  • független a devizapiaci árfolyamok mozgásától,
  • nincs tranzakciós költség,
  • az önkormányzatnak további kiadása nincs.

Azt sem titkolta el ugyanakkor, hogy az ügylet mindkét fél számára kötelezettséget jelent. „Arra ugyanis nincs 100%-os garancia, hogy az önkormányzat időben, teljes összegben megkapja a BMW-től a vételárat, így pedig egy valójában nem birtokolt EUR összegre kötünk határidős eladási ügyletet” – írta.

Szerinte a kockázatot teljesen kiküszöbölni nem lehet, csak minimalizálni. Hangsúlyozta, hogy ezt az ügyletet azért kell megkötni, mert 2019-ben erősödésnek indulhat a forint, „és emiatt az Önkormányzat a BMW-től EUR-ban kapott vételár forintra történő átváltásakor kevesebb forintösszeget kapna, mint most”. Ha a folyamat ennek az ellenkezője lesz, értelemszerűen az önkormányzat is jobban jár: ugyanannyi euróért több forintot üti a markát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A kormányközeli Lokál 16 oldalából 15 hirdetés

A kormányközeli Lokál 16 oldalából 15 hirdetés

A vikingek is jól tartották a macskáikat, de nem azért, amire gondol

A vikingek is jól tartották a macskáikat, de nem azért, amire gondol

Be kell mondanom a kamerába a nevemet, ha a rendőr kérdezi?

Be kell mondanom a kamerába a nevemet, ha a rendőr kérdezi?

Van Viber a telefonján? Akkor ön is megkapta az ingyenes karácsonyi csomagot

Van Viber a telefonján? Akkor ön is megkapta az ingyenes karácsonyi csomagot

Legalizálta az abortuszt az ír parlament

Legalizálta az abortuszt az ír parlament

Kézilabda-vb: őket kell legyőznie a női válogatottnak a selejtezőben

Kézilabda-vb: őket kell legyőznie a női válogatottnak a selejtezőben