Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","shortLead":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","id":"20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"35d2a005-7ed5-433f-8f5c-c88b510f3808","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","timestamp":"2025. április. 17. 13:27","title":"A MÁV 40 éves, szerintük korszerű dízelmozdonyokat indít a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c45c6ef8-3804-46a4-b2bc-909a11ac4eec","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A 112-es telefonszám üzemeltetője gyors intézkedést ígért.","shortLead":"A 112-es telefonszám üzemeltetője gyors intézkedést ígért.","id":"20250417_112-romania-magyar-segelyhivo-lekezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c45c6ef8-3804-46a4-b2bc-909a11ac4eec.jpg","index":0,"item":"38395ce1-25e4-48b5-9106-355c8b6896f7","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_112-romania-magyar-segelyhivo-lekezelo","timestamp":"2025. április. 17. 17:23","title":"„Már azzal szívességet tettem, hogy megszólaltam magyarul” – lekezelően beszélt a romániai segélyhívó diszpécsere egy marosvásárhelyi magyar nővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kép címe: E jelben győzni fogsz. Meg is magyarázta, hogy ez mit jelent.","shortLead":"A kép címe: E jelben győzni fogsz. Meg is magyarázta, hogy ez mit jelent.","id":"20250417_veszabo-noemi-orban-viktor-ajandek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06058656-3895-4d7b-81c4-825c1b9773ad.jpg","index":0,"item":"bd309a20-c9b3-43ee-a1ce-7c6ff766bbae","keywords":null,"link":"/elet/20250417_veszabo-noemi-orban-viktor-ajandek","timestamp":"2025. április. 17. 14:31","title":"A Munkácsy-díjat nyert giccsfestő egy korábbi kötcsei piknikre a saját művét vitte ajándékba Orbánnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","shortLead":"Dögösebb modellek is lehetnek a villanyautós kínálatban.","id":"20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c57795b1-4e81-4676-894c-3c57e026d8c1.jpg","index":0,"item":"52d42fd4-7416-4de2-8133-988e2618fef2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Ford-ST-es-RS-nevek-elektromoskent","timestamp":"2025. április. 17. 08:28","title":"A Ford ST és RS nevek életben maradhatnak, de csak elektromosként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37a5c061-ed52-4e9f-963b-c78c39a101d5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ismét azzal érvelnek, hogy a tüntetés túlzottan akadályozná a forgalmat. A képviselő a Kúriához fordul jogorvoslatért.","shortLead":"Ismét azzal érvelnek, hogy a tüntetés túlzottan akadályozná a forgalmat. A képviselő a Kúriához fordul jogorvoslatért.","id":"20250417_tuntetes-rendorseg-hadhazy-akos-engedely-erzsebet-hid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37a5c061-ed52-4e9f-963b-c78c39a101d5.jpg","index":0,"item":"23e4dd81-4772-48f4-9525-a0c89d8f3936","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_tuntetes-rendorseg-hadhazy-akos-engedely-erzsebet-hid","timestamp":"2025. április. 17. 10:08","title":"Nem engedné a rendőrség Hadházy Ákost az Erzsébet hídra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"4,1 százalékos GDP-növekedéssel és 3,6 százalékos inflációval tervezi a kormány a 2026-os költségvetést, és több különadót megtart a korábbi ígérete ellenére is.","shortLead":"4,1 százalékos GDP-növekedéssel és 3,6 százalékos inflációval tervezi a kormány a 2026-os költségvetést, és több...","id":"20250417_Nagy-Marton-2026-koltsegvetes-gdp-inflacio-ado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4.jpg","index":0,"item":"d01c1882-2efb-4ba1-9fdc-556c653a3ce9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Nagy-Marton-2026-koltsegvetes-gdp-inflacio-ado","timestamp":"2025. április. 17. 15:25","title":"Nagy Márton: elkészült a 2026-os költségvetés, majd jövőre indulhat be a gazdaság és csökkenhet az infláció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","shortLead":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","id":"20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"59979c89-7ae1-4fb1-bebe-86577e73dfe2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","timestamp":"2025. április. 18. 08:51","title":"A hosszú lejáratú állampapírok tartására kényszerítik a befektetési alapokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14309dcb-e828-4fc7-a5c8-ab4bcf0f5a4a","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Miután a Fidesz lehetővé tette alapjogok (például a tulajdonhoz való jog) korlátozását a településeknek, az önkormányzatok lényegében bármire hivatkozva korlátozhatnák a betelepülést. A legnépszerűbb eszköz alighanem a betelepülők adója lesz, de akár száz fekvőtámaszt is kérhetnének az önkormányzatok.","shortLead":"Miután a Fidesz lehetővé tette alapjogok (például a tulajdonhoz való jog) korlátozását a településeknek...","id":"20250417_betelepulok-elleni-vedekezes-torveny-tervezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14309dcb-e828-4fc7-a5c8-ab4bcf0f5a4a.jpg","index":0,"item":"c453b46f-d4d1-493e-8992-4cc220cc8b7a","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_betelepulok-elleni-vedekezes-torveny-tervezet","timestamp":"2025. április. 17. 09:18","title":"A kormány új szintre emeli a migránsozást: következik a „betelepülők” elleni védekezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szemétre kapott milliárdok mehetnek a kukába Szegeden
szerző:
Szlavkovits Rita
Tetszett a cikk?
Tucatnyi homokháti település vonul ki a szegedi központú, milliárdokból felépített regionális hulladékgazdálkodási rendszerből. A kiválók szerint nem politikai okok miatt szakítottak a Botka László vezette város cégével.
„Nem vették figyelembe az igényeinket” – ezzel indokolta egy sajtótájékoztatón Nógrádi Zoltán, Mórahalom fideszes polgármestere, hogy miért vonul ki 10 homokháti település, abból a hulladékgazdálkodási fejlesztési beruházásból, amely már lényegében két éve fut uniós pénzből.
A Dél-alföldi Hulladékgazdálkodási Társulás még Magyarország uniós taggá válása előtt, az úgynevezett előcsatlakozási forrásokból nyert milliárdokból felépített egy régióra szabott hulladékgazdálkodási rendszert. Ráadásul már a megvalósítás fázisában van egy újabb, a rendszer bővítését szolgáló projektje, amelyre szintén társulásként nyert újabb milliárdokat.
A helyzetet az teszi bonyolulttá, hogy a társulással időközben szakító önkormányzatok, köztük Mórahalom, Kistelek és társai ugyanebből a forrásból szintén hulladékgazdálkodási program megvalósítására nyertek el támogatást. Így akár az is előfordulhat, hogy a "szakadár" településeken minden családnak két szelektív kukája is lesz.
Egyelőre kérdés, hogy az uniós források felhasználását ellenőrző Irányító Hatóság hogyan ítéli meg a helyzetet: fennállhat-e a kettős finanszírozás, ami veszélyezteti a fejlesztéseket, illetve a rendszer működtetését? A legrosszabb forgatókönyv szerint több milliárd forint mehet a kukába.
Messzebb, de biztosabb?
„Nem engedélyezték számunkra újrahasznosítási központhoz, válogatóműhöz, zöldhulladék hasznosításhoz szükséges infrastruktúrák megépítését” – sorolta a mórahalmi polgármester, hogy miért válnak ki a húsz éve működő társulásból. A "szakadár" kistelepülések arra panaszkodnak, hogy a szegedi központ magának zsákolt be mindent, holott például a tanyás térségben sokkal több zöldhulladék termelődik, így praktikusabb lett volna a komposztálót is a közelükben felépíteni.
A kilépés bejelentésének időzítése meglehetősen furcsa. A kilépő tíz önkormányzat ugyanis csak most közölte, hogy kiválik a pályázatból, kettő pedig a társulásból is, és a vagyonát is viszi. Csakhogy ezzel a bejelentéssel egy időben az is elhangzott, hogy a tízek még a szakítás hivatalos kimondása előtt, tavaly novemberben elnyertek 2,2 milliárd forintot hulladékgazdálkodási rendszer fejlesztésére. Vagyis az a különös helyzet állt elő, hogy éppen arra nyertek pénzt, mint amire még a 33-as társulás tagjaként is szereztek forrást.
Nógrádi Zoltán Mórahalom polgármestere
MTI / Rosta Tibor
A Dél-alföldi Hulladékgazdálkodási Társulás önkormányzatainak közreműködésével 2010-re Szegeden elkészült egy régióra méretezett komplexum, amely fél Csongrád megye hulladékát képes begyűjteni, feldolgozni: épült komposztáló telep, biogázkezelő-hasznosító telep, szennyvíz- és csurgaléktisztító, de létesítettek a településeken hulladékgyűjtő udvarokat és gyűjtőszigeteket is.
Két évvel ezelőtt nyújtották be a rendszer fejlesztését, bővítését szolgáló pályázatot is, erre kapott a társulás hétmilliárd forintot, és lényegében ugyanerre kapott tavaly novemberben 2,2 milliárd forintot a "szakadár" társaság. Érdemes azt is hozzátenni, hogy miközben megy a csata a fejlesztési forrásokért, a 2010-ben megnyílt szegedi hulladékfeldolgozó komplexum nem működik teljes kapacitáson. Nógrádi Zoltán mórhalmi polgármester mindenesetre azt mondja, nem politikai okai vannak a szakításnak a szocialista Botka László vezette Szegeddel.
Ha nem a politika, akkor mi?
A szemétszállítás központosítása előtt a legtöbb önkormányzat maga intézte azt, erre zömmel a nagyobb településeknek volt lehetőségük. Így volt ez Csongrád megyében is, itt a hatvan település felében, főként a falvakban a Csongrád Megyei Településtisztasági Kft. szállította a szemetet. Ennek a kft.-nek volt a tulajdonosa már 1998-tól az akkor még 33 tagú hulladékhasznosító önkormányzati társulás. Szeged súlya a tulajdoni arányokban is megmutatkozott, a város 74 százalékos részesedéssel, valamint 59 százalékos szavazati aránnyal vett részt a cég irányításában, működtetésében. A nagyváros szemetét egy másik vállalkozás, jelenlegi nevén a Szegedi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. gyűjtötte be.
Két évvel ezelőtt jött a szemétszállító rendszer nagy átalakítása: bár a Szegedi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. és a Csongrád Megyei Településtisztasági Nonprofit Kft. is megkapta az átalakítás eredményeként megalakult állami csúcsszervezettől, a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.-től a működési engedélyt, ekkor más több megyei település is elpártolt a tőlük, és a bajai központú FBH-NP Nonprofit Kft.-vel szerződött a szemétszállításra. Ez a bajai cég kötött közszolgáltatási szerződést egészen Makótól, Hódmezővásárhelyen keresztül Lakitelekig, körbeölelve Szegedet. De ők viszik a szemetet a Duna-Tisza közének déli részéről is, és a dolog itt nem is áll meg, hiszen az ország jelentős részét lefedő Vertikál Zrt.-vel is összebútorozott már az FBH-NP NKft.
A fúzió szövevényes menetét nehéz nyomon követni, a lényeg, hogy megalakult a Duna–Tisza közi Hulladékgazdálkodási NKft, amelynek tagjai között van a már említett FBH-NP NKft. és a Vertikál Nonprofit Zrt., valamint Kecskemét önkormányzati cége. Az FBH-ban és a Vertikálban az önkormányzatok tucatjai mellett egy-egy magáncég is szerepel a tulajdonosok között. Az FBH esetében ez a magáncég a V-DBK Kft. (január 23-án Vertikál Vagyonkezelő Kft.), míg a Vertikálban a Geosec Kft. A fúzióval létrejött nonprofit szervezeteknél, az őket létrehozó tagszervezetek jelentős részénél az FHB, valamint a Vertikál vezetői töltenek be meghatározó pozíciókat, ahogy a magáncégek tulajdonosai között is megtaláljuk őket.
A fúzióval létrejött nonprofit szervezetek összesen félezer településről viszik a szemetet (ha viszik, hiszen voltak olyan panaszok, hogy ez nem mindig sikerül). Nem mellesleg pedig egy KEHOP-pályázaton a felsorolt cégek tagtársulásai összesen 12 milliárd forintot nyertek olyan infrastruktúrára, amellyel a hulladékhasznosítást készítik elő. A szemétszállítás a hatósági árszabályozás, a rezsicsökkentés jelszavával érvénybe léptetett árbefagyasztás miatt nem igazán vonzó üzleti lehetőség. A hulladékhasznosítás viszont az, abban ott van a nagy pénz reménye. De hogyan lesz ebből üzlet?
Képünk illusztráció
Marton Szilvia
Ugrásra készen várják, hogy beszálljanak a szemétbizniszbe
A nonprofit szervezetekben a cégbeszámolókszerint 20-25 százalékos tulajdonrésszel tagok a Ferencz-család érdekeltségébe tartozó Geosec Kft., és a V-DBK Kft. (utóbbi neve január 23-i bejegyzéssel Vertikál Vagyonkezelőre változott), az előbbiben az FBH–NP NKft. vezetője is tulajdonos. A Geosec Kft. alapvető tevékenységi köre a hulladék-újrahasznosítás, de egyelőre nullán áll. Az elmúlt két évben egy KEHOP-pályázaton harmincan (köztük Kecskemét, Felgyő, Hódmezővásárhely) nyertek milliárdokat a válogatók és a hulladék hasznosítását előkészítő infrastruktúrára. Szeged, a 33-as társulás élén szintén nyert pénzt erre a célra, ebből csippentene le Mórahalom és társai a kiválással. A lecsippentett pénzből megépülő infrastruktúrával a hulladékhasznosításra szakosodott, a nonprofit szervezetekben tulajdonosként jelen lévő magáncégek járnának jól hosszú távon, miközben a 15 év alatt, több uniós beruházással felépült szegedi komplexum kihasználtsága tovább csökkenne, ezért írtuk azt cikkünk elején, hogy (a szegedi hulladékfeldolgozóra költött) több milliárd forint mehet a kukába.
Mire ez a nagy rohanás?
A szemétszállítás még akkor sem számított igazán nagy biznisznek, amikor a szolgáltatók emelhették a lakossági szemét begyűjtéséért kiszabott díjakat, valójában csak a szelektíven begyűjtött, válogatott, hasznosított, és értékesített hulladékban láthat bárki is üzleti lehetőséget. A hulladék értékesítését viszont nem végezhetik azok a cégek, szervezetek, amelyek szemétszállítással foglalkoznak és szerepelnek az úgynevezett közszolgáltatói listán.
A nemzeti kukaholding, az NHKV Zrt. ír ki árveréseket a hulladék értékesítésére. Az NHKV honlapján feltüntetett adatokból úgy tűnik, hogy van ugyan néhány ügyesebb közszolgáltató, amely nagyobb mennyiségben szállít be fóliát, műanyagot, de a Szegedet éppen kiszorító cégek egyike sem tűnik túl aktívnak ezeken az árveréseken.
Az állhat a háttérben, hogy a szelektív gyűjtés még nem megy zökkenőmentesen nagyon sok helyen, így például a szóban forgó vállalkozások szolgáltatási területén sem. Ha viszont beindul a rendszer, több hulladékhasznosító cég áll már készenlétben, hogy jó pozícióból repülhessen rá a szemétbizniszre.