Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"858bd275-e55f-4301-a679-c0e5f947851a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Két szemtanú a bíróságon beszélt arról, hogy Combs hogyan bántalmazta és alázta meg korábbi barátnőjét, Cassandra Venturát. ","shortLead":"Két szemtanú a bíróságon beszélt arról, hogy Combs hogyan bántalmazta és alázta meg korábbi barátnőjét, Cassandra...","id":"20250513_Sean-Diddy-Combs-P-Diddy-szexualis-eroszak-targyalas-szemtanuk-vallomas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/858bd275-e55f-4301-a679-c0e5f947851a.jpg","index":0,"item":"c13ca59e-ef1b-45d3-9261-5b6c1352bd32","keywords":null,"link":"/elet/20250513_Sean-Diddy-Combs-P-Diddy-szexualis-eroszak-targyalas-szemtanuk-vallomas","timestamp":"2025. május. 13. 12:32","title":"Sean \"Diddy\" Combs perén beszélt a levideózott férfiprostituált, és a megvert barátnőhöz kihívott biztonsági őr is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","shortLead":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","id":"20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246.jpg","index":0,"item":"ccfb52ab-288c-430c-8478-88929e127b8e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","timestamp":"2025. május. 12. 07:48","title":"Szalagkorlátnak csapódott és meghalt egy motoros a 21-es főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64d67a72-2182-458d-b8b7-7b6439a55a72","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Balásy Gyula cégei nem tudnak hibázni, ha közbeszerzésekről van szó – és ha Rogán Antal minisztériuma írja ki őket. ","shortLead":"Balásy Gyula cégei nem tudnak hibázni, ha közbeszerzésekről van szó – és ha Rogán Antal minisztériuma írja ki őket. ","id":"20250512_honvedelmi-miniszterium-megbizas-balasy-gyula-nemzeti-kommunikacios-hivatal-honvedseg-nepszerusites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64d67a72-2182-458d-b8b7-7b6439a55a72.jpg","index":0,"item":"09732ba1-64a2-4c97-948b-d22a8aa954c4","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_honvedelmi-miniszterium-megbizas-balasy-gyula-nemzeti-kommunikacios-hivatal-honvedseg-nepszerusites","timestamp":"2025. május. 12. 10:51","title":"Géppuskafészek, bunker és egy aknamező építése – Balásy Gyula cégei milliárdokért népszerűsítik a honvédséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormányhivatal előbb megpróbálta megtagadni az Eve Power környezethasználati engedélyének kiadását.","shortLead":"A kormányhivatal előbb megpróbálta megtagadni az Eve Power környezethasználati engedélyének kiadását.","id":"20250512_eve-power-debrecen-akkugyar-kornyezethasznalati-engedely-magzatkarosito-oldoszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297.jpg","index":0,"item":"8d81d819-82f2-463b-bc92-9395f1942a37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_eve-power-debrecen-akkugyar-kornyezethasznalati-engedely-magzatkarosito-oldoszer","timestamp":"2025. május. 12. 17:31","title":"Évente 16 ezer tonna magzatkárosító oldószert használ majd a Debrecenben épülő kínai akkugyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"090dc933-6f60-413c-9455-0eaa3f14fcb5","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az elhibázott EV-stratégia és a gyenge kínai eladások miatt is szenved a japán gyártó.","shortLead":"Az elhibázott EV-stratégia és a gyenge kínai eladások miatt is szenved a japán gyártó.","id":"20250513_Leepites-gyarbezaras-visszavont-beruhazas-Nissan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/090dc933-6f60-413c-9455-0eaa3f14fcb5.jpg","index":0,"item":"0338ea3c-2232-4380-bbcc-fcc7a446a651","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Leepites-gyarbezaras-visszavont-beruhazas-Nissan","timestamp":"2025. május. 13. 07:55","title":"Leépítés, gyárbezárás, visszavont beruházás – válságüzemmódban működik a Nissan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc2b1cca-1bed-4aec-829c-9ed4b4ef7ab4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bolla Tibor Balin is járhatott „Nagymesterrel”.","shortLead":"Bolla Tibor Balin is járhatott „Nagymesterrel”.","id":"20250512_bkv-bolla-tibor-nagymester-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc2b1cca-1bed-4aec-829c-9ed4b4ef7ab4.jpg","index":0,"item":"39dab059-48e4-4435-9683-3bb656581449","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_bkv-bolla-tibor-nagymester-ebx","timestamp":"2025. május. 12. 07:41","title":"444: Fotók bizonyítják, hogy a BKV vezérigazgatója jó kapcsolatban volt a vállalatot lehúzó bűnbanda vezérével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538a3074-6d1e-4d69-86f3-b142569750ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Továbbra is bizonytalan a NASA csúcstechnológiás holdjárójának jövője. A kapcsolódó projektet már tavaly elkaszálták, de az amerikai űrhivatal azóta is keresi az alternatív megoldásokat. Egyelőre azonban az az egyetlen pozitívum, hogy nem szerelték szét a szerkezetet.","shortLead":"Továbbra is bizonytalan a NASA csúcstechnológiás holdjárójának jövője. A kapcsolódó projektet már tavaly elkaszálták...","id":"20250512_nasa-holdszonda-viper-projekt-hold-finanszirozas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538a3074-6d1e-4d69-86f3-b142569750ee.jpg","index":0,"item":"1c4a3698-4206-424c-98dd-fd9facbb148b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_nasa-holdszonda-viper-projekt-hold-finanszirozas-urkutatas","timestamp":"2025. május. 12. 15:03","title":"38 000 000 000 forintba került eddig a NASA holdjárója, de lehet, hogy sosem hagyja el a Földet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50351e14-c9f3-445a-ba26-9a0e6bd5e797","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Budapest legromosabb romkocsmája 21 év után húzza le a rolót.","shortLead":"Budapest legromosabb romkocsmája 21 év után húzza le a rolót.","id":"20250512_vittula-bezaras-kertesz-utca-kocsma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50351e14-c9f3-445a-ba26-9a0e6bd5e797.jpg","index":0,"item":"d6a908dd-33b3-4da5-bb2d-391db9a5dd04","keywords":null,"link":"/kultura/20250512_vittula-bezaras-kertesz-utca-kocsma","timestamp":"2025. május. 12. 12:29","title":"Bezár a Vittula","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kalifornia és Kína az autógyártás jövője, de mi lesz Európával?
szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Egy évszázadon keresztül a németek joggal büszkélkedhettek azzal, hogy a világ legjobb autóit ők gyártják, de most a Google, a Tesla és a nyomukba járó kínaiak lenyomhatják őket - kesereg a hamburgi Der Spiegel.
A Tesla jelenleg a világ legtermékenyebb elektromos autógyára, hiszen 234 ezer kocsit gyártott 2018-ban. Utána három kínai cég következik: a BYD, a BAIC és a SAIC. Majd pedig a japán Nissan. Csak utána jön a BMW, majd a Volkswagen mindössze 54 ezer autóval.
Mindez azért is furcsa, mert a környezettudatosság Németországban ugyancsak fontos a közvélemény számára. Egyetlen olyan autós nagyhatalom sincsen, ahol a zöldek olyan jelentős politikai szerepet játszanának, mint Németországban, a nagy autógyárak mégiscsak kitartottak a hagyományos technológia mellett.
Sőt, megpróbálták becsapni az ellenőrzést. Erre a Volkswagen dollármilliárdokat fizetett rá az Egyesült Államokban és másutt. Furcsa módon a dízelbotrány indította el a nagy fordulatot: megindult a technológiai váltás, immár a Volkswagen is az elektromos járművekben látja a jövőt.
Korábban, miután a Mercedes és a BMW meghódította Amerikát, nem véletlenül dühöngött Donald Trump amerikai elnök amiatt, hogy New Yorkban rengeteg BMW és Mercedes száguldozik, miközben Németországban ritkák az amerikai autók. Csakhogy a sikernek az volt az ára, hogy a német autógyárak vezetői azt hitték, hogy megvan a nyerő formula, azt már csak tökéletesíteni kell. A számítógép számukra csak ennek eszköze volt.
Már készülnek az új német csodaautók
A Mercedes Sindelfingenben, Stuttgart közelében gyártja autóit 1915 óta, itt készül a nevezetes S osztály is. "Ébresztőre van szükségünk"- mondta a 45 éves Sajjad Khan, a cég pakisztáni mérnöke, a fejlesztési részleg vezetője a Der Spiegel munkatársának, majd hozzátette: "mindennek alapvetően meg kell változnia: az egyéneknek, a fejlesztési részlegnek, a Mercedes-nek és az egész országnak. Ha nem így lesz, akkor nehéz idők elé nézünk."
A pakisztáni mérnök eszményképe Konrad Adenauer, aki Ludwig Erharddal együtt megteremtette a németek gazdasági csodájának alapjait a második világháborút követő évtizedekben. "Egyáltalán nem csak az e-autózásról van szó. Hiba lenne erre leszűkíteni a kutatásokat" - hangsúlyozza a Mercedes fejlesztési részlegének a vezetője. Ennek megfelelően a frankfurti autós vásáron a Mercedes vezérigazgatója bemutatta például a Volocoptert, amelyet a légi taxizás járművének szánnak Sindelfingenben, ahol nem mellesleg 9,1 milliárd euróra emelték a kutatási és fejlesztési részleg költségvetését. Ez jól hangzik, de az a probléma, hogy míg a németek kutatnak, addig Kaliforniában és Kínában már új autókat gyártanak.
A Der Spiegel ellátogatott a Google fejlesztőközpontjába is, ahol 111 robotpilótával közlekedő autót tesztelnek folyamatosan. Waymo a cég neve, mely a way (út) és a mobility (mozgás) összevonásából származik. Itt látszik, hogy az amerikaiak mennyivel előbb tartanak, mint a németek – állítja a Spiegel. A teszt lényege ugyanis az, hogy mikor kerül sor vészhelyzetre, vagyis arra, hogy a sofőrnek be kelljen avatkoznia a robotpilóta munkájába. Amíg a Waymo autója 11 154 mérföldet tud megtenni emberi beavatkozás nélkül, addig a BMW-é mindössze 4,6, a Mercedesé pedig 1,5 mérföldet.
Nem véletlen, hogy Kraftick, a Waymo főnöke tartotta a legfontosabb beszédet az autógyártók frankfurti vásárán. "Támogatni akarjuk az autógyárakat, nem tönkretenni. De a jelenlegi üzleti modell elavult. Mi nemcsak autót akarunk eladni, hanem az utazás minden egyes kilométerét. Jelenleg nagyon rossz az autók kihasználtsága, mert sokat állnak a kocsik. Egy átlagos amerikai évente körülbelül 25 ezer kilométert autózik. Ezt a négyszeresére vagy az ötszörösére lehetne növelni, ha robotpilóta által vezetett taxikban gondolkodnánk".
Azt azonban senki sem tudja, hogy mikor kezdődhet meg a robot pilóta által irányított autózás - van, aki szerint már 2025-ben. Mások szerint csak 2050-ben. Akárhogy is alakul a helyzet, a német autógyárak tisztában vannak vele, hogy ez a trend. Ezért többen azt fontolgatják, hogy betársulnak a Waymo-ba. Végülis a Waymo maga nem gyárt autókat. Azokat a Fiat-Chrysler gyárra bízza.
Ha nem tudod legyőzni az ellenfelet, akkor társulj vele. Ezt a régi amerikai mondást alkalmazzák a németek a Tesla esetében: a Mercedes nemrég stratégiai befektető lett az amerikai vállalatban. Herbert Diess, a Volkswagen főnöke pedig úgy nyilatkozott, hogy fontolgatja nagyobb részvénycsomag vásárlását a Tesla-ban. A Volkswagen így ott lenne a jövő két legfontosabb autós piacán: Kaliforniában és Kínában.