Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"acd7326f-5be1-4af7-9046-58f2592a0a23","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Pályán a SMOG-P és az ATL-1.","shortLead":"Pályán a SMOG-P és az ATL-1.","id":"20191206_Fellottek_a_ket_magyar_muholdat","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=acd7326f-5be1-4af7-9046-58f2592a0a23&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"83d20d83-bec5-48d9-aaae-332c4aa765f3","keywords":null,"link":"/tudomany/20191206_Fellottek_a_ket_magyar_muholdat","timestamp":"2019. december. 06. 09:57","title":"Fellőtték a két magyar műholdat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4182abf1-91de-4d60-8f8c-9cbb6825535c","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Ne dőljön be, ha SMS-t, netán egy gyanús számlát kap.","shortLead":"Ne dőljön be, ha SMS-t, netán egy gyanús számlát kap.","id":"20191206_adathalasz_eon_rossmann","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=4182abf1-91de-4d60-8f8c-9cbb6825535c&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"b95b54a7-c81e-482c-b08b-b3bc30aa64e3","keywords":null,"link":"/kkv/20191206_adathalasz_eon_rossmann","timestamp":"2019. december. 06. 17:37","title":"Vigyázzon, adathalászok élnek vissza a Rossmann és az E.ON nevével is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4080350f-f2dd-4071-9497-fdbafe530c6e","c_author":"MTI / hvg.hu","category":"cegauto","description":"Elkezdték az úgynevezett mild-hibrid modellek sorozatgyártását, amelyekben egy elektromos egység is segíti a belsőégésű motor munkavégzését.","shortLead":"Elkezdték az úgynevezett mild-hibrid modellek sorozatgyártását, amelyekben egy elektromos egység is segíti a belsőégésű...","id":"20191205_Elindult_a_hibridek_gyartasa_a_magyar_Audinal","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=4080350f-f2dd-4071-9497-fdbafe530c6e&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"3eb84acc-75a1-479f-883c-1fe363618937","keywords":null,"link":"/cegauto/20191205_Elindult_a_hibridek_gyartasa_a_magyar_Audinal","timestamp":"2019. december. 05. 15:30","title":"Elindult a hibridek gyártása a magyar Audinál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e730f75-21e5-4d29-bebe-e336cf50d467","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elkövetővel végeztek a rendőrök.","shortLead":"Az elkövetővel végeztek a rendőrök.","id":"20191206_Harman_meghaltak_es_tobben_megserultek_egy_floridai_lovoldozesben","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=7e730f75-21e5-4d29-bebe-e336cf50d467&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"4274e21a-ff7e-46a0-a42e-7d5e141234f2","keywords":null,"link":"/vilag/20191206_Harman_meghaltak_es_tobben_megserultek_egy_floridai_lovoldozesben","timestamp":"2019. december. 06. 17:21","title":"Hárman meghaltak és többen megsérültek egy floridai lövöldözésben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58a29b17-1eee-4d97-aaa8-30935e67a873","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A szövetségi legfelsőbb bíróság novemberben már megtiltotta több dokumentum kiadását, de csak átmeneti időre.","shortLead":"A szövetségi legfelsőbb bíróság novemberben már megtiltotta több dokumentum kiadását, de csak átmeneti időre.","id":"20191205_Trump_mindent_megtesz_hogy_az_adobevallasa_ne_keruljon_a_kepviselohaz_ele","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=58a29b17-1eee-4d97-aaa8-30935e67a873&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"d34c00ed-89e8-4703-bdb1-3c3c629df9c9","keywords":null,"link":"/vilag/20191205_Trump_mindent_megtesz_hogy_az_adobevallasa_ne_keruljon_a_kepviselohaz_ele","timestamp":"2019. december. 05. 20:49","title":"Trump mindent megtesz, hogy az adóbevallása ne kerüljön a képviselőház elé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7be04eb-e87b-4c78-a7c2-a3cff36eef98","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Kagylót keresnek, bemásznak a műanyagba, aztán kész a baj.","shortLead":"Kagylót keresnek, bemásznak a műanyagba, aztán kész a baj.","id":"20191206_Meg_nem_alakult_ki_a_palacklako_remeterak","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=e7be04eb-e87b-4c78-a7c2-a3cff36eef98&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"cc5c54ed-1ea6-4efd-a103-7ebe9af09d14","keywords":null,"link":"/elet/20191206_Meg_nem_alakult_ki_a_palacklako_remeterak","timestamp":"2019. december. 06. 12:16","title":"Még nem alakult ki a palacklakó remeterák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8b7cc14-1614-4306-8fb2-0ee6a29da916","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kutyák elhanyagoltak voltak, évek óta nem kaptak oltást.","shortLead":"A kutyák elhanyagoltak voltak, évek óta nem kaptak oltást.","id":"20191205_Epilepszias_rohama_kozben_marcangoltak_szet_kutyai_a_nadasdladanyi_fordrasznot","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=b8b7cc14-1614-4306-8fb2-0ee6a29da916&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"5d4bb8a1-1144-4495-83ac-7a7edf0a45c9","keywords":null,"link":"/itthon/20191205_Epilepszias_rohama_kozben_marcangoltak_szet_kutyai_a_nadasdladanyi_fordrasznot","timestamp":"2019. december. 05. 21:51","title":"Epilepsziás rohama közben marcangolták szét kutyái a nádasdladányi fodrásznőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"953f9642-1c02-44b8-b9b1-c32bdf0ec8cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz alelnöke megsértette az intézet jóhírnevét.","shortLead":"A Fidesz alelnöke megsértette az intézet jóhírnevét.","id":"20191206_Game_over__Nemeth_Szilard_vegleg_elvesztette_a_pert_az_Eotvos_Karoly_Intezet_ellen","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=953f9642-1c02-44b8-b9b1-c32bdf0ec8cc&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"9198e3b8-374a-40f1-ab90-bce90d45468c","keywords":null,"link":"/itthon/20191206_Game_over__Nemeth_Szilard_vegleg_elvesztette_a_pert_az_Eotvos_Karoly_Intezet_ellen","timestamp":"2019. december. 06. 19:01","title":"Game over: Németh Szilárd Soros-pénzekről beszélt, de pert vesztett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Köszönjük visszajelzését!
Ha a jövőben szeretné bekapcsolni az értesítéseket, itt megteheti.
Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Kalifornia és Kína az autógyártás jövője, de mi lesz Európával?
Küldjön üzenetet
A cikk elküldése emailben
Küldjön üzenetet
Köszönjük, üzenetét elküldük a szerzőnek.
A cikk elküldése emailben
Köszönjük, üzenetét elküldük a címzettnek.
szerző:
Lengyel Miklós
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Egy évszázadon keresztül a németek joggal büszkélkedhettek azzal, hogy a világ legjobb autóit ők gyártják, de most a Google, a Tesla és a nyomukba járó kínaiak lenyomhatják őket - kesereg a hamburgi Der Spiegel.
A Tesla jelenleg a világ legtermékenyebb elektromos autógyára, hiszen 234 ezer kocsit gyártott 2018-ban. Utána három kínai cég következik: a BYD, a BAIC és a SAIC. Majd pedig a japán Nissan. Csak utána jön a BMW, majd a Volkswagen mindössze 54 ezer autóval.
Mindez azért is furcsa, mert a környezettudatosság Németországban ugyancsak fontos a közvélemény számára. Egyetlen olyan autós nagyhatalom sincsen, ahol a zöldek olyan jelentős politikai szerepet játszanának, mint Németországban, a nagy autógyárak mégiscsak kitartottak a hagyományos technológia mellett.
Sőt, megpróbálták becsapni az ellenőrzést. Erre a Volkswagen dollármilliárdokat fizetett rá az Egyesült Államokban és másutt. Furcsa módon a dízelbotrány indította el a nagy fordulatot: megindult a technológiai váltás, immár a Volkswagen is az elektromos járművekben látja a jövőt.
Korábban, miután a Mercedes és a BMW meghódította Amerikát, nem véletlenül dühöngött Donald Trump amerikai elnök amiatt, hogy New Yorkban rengeteg BMW és Mercedes száguldozik, miközben Németországban ritkák az amerikai autók. Csakhogy a sikernek az volt az ára, hogy a német autógyárak vezetői azt hitték, hogy megvan a nyerő formula, azt már csak tökéletesíteni kell. A számítógép számukra csak ennek eszköze volt.
Már készülnek az új német csodaautók
A Mercedes Sindelfingenben, Stuttgart közelében gyártja autóit 1915 óta, itt készül a nevezetes S osztály is. "Ébresztőre van szükségünk"- mondta a 45 éves Sajjad Khan, a cég pakisztáni mérnöke, a fejlesztési részleg vezetője a Der Spiegel munkatársának, majd hozzátette: "mindennek alapvetően meg kell változnia: az egyéneknek, a fejlesztési részlegnek, a Mercedes-nek és az egész országnak. Ha nem így lesz, akkor nehéz idők elé nézünk."
A pakisztáni mérnök eszményképe Konrad Adenauer, aki Ludwig Erharddal együtt megteremtette a németek gazdasági csodájának alapjait a második világháborút követő évtizedekben. "Egyáltalán nem csak az e-autózásról van szó. Hiba lenne erre leszűkíteni a kutatásokat" - hangsúlyozza a Mercedes fejlesztési részlegének a vezetője. Ennek megfelelően a frankfurti autós vásáron a Mercedes vezérigazgatója bemutatta például a Volocoptert, amelyet a légi taxizás járművének szánnak Sindelfingenben, ahol nem mellesleg 9,1 milliárd euróra emelték a kutatási és fejlesztési részleg költségvetését. Ez jól hangzik, de az a probléma, hogy míg a németek kutatnak, addig Kaliforniában és Kínában már új autókat gyártanak.
A Der Spiegel ellátogatott a Google fejlesztőközpontjába is, ahol 111 robotpilótával közlekedő autót tesztelnek folyamatosan. Waymo a cég neve, mely a way (út) és a mobility (mozgás) összevonásából származik. Itt látszik, hogy az amerikaiak mennyivel előbb tartanak, mint a németek – állítja a Spiegel. A teszt lényege ugyanis az, hogy mikor kerül sor vészhelyzetre, vagyis arra, hogy a sofőrnek be kelljen avatkoznia a robotpilóta munkájába. Amíg a Waymo autója 11 154 mérföldet tud megtenni emberi beavatkozás nélkül, addig a BMW-é mindössze 4,6, a Mercedesé pedig 1,5 mérföldet.
Nem véletlen, hogy Kraftick, a Waymo főnöke tartotta a legfontosabb beszédet az autógyártók frankfurti vásárán. "Támogatni akarjuk az autógyárakat, nem tönkretenni. De a jelenlegi üzleti modell elavult. Mi nemcsak autót akarunk eladni, hanem az utazás minden egyes kilométerét. Jelenleg nagyon rossz az autók kihasználtsága, mert sokat állnak a kocsik. Egy átlagos amerikai évente körülbelül 25 ezer kilométert autózik. Ezt a négyszeresére vagy az ötszörösére lehetne növelni, ha robotpilóta által vezetett taxikban gondolkodnánk".
Azt azonban senki sem tudja, hogy mikor kezdődhet meg a robot pilóta által irányított autózás - van, aki szerint már 2025-ben. Mások szerint csak 2050-ben. Akárhogy is alakul a helyzet, a német autógyárak tisztában vannak vele, hogy ez a trend. Ezért többen azt fontolgatják, hogy betársulnak a Waymo-ba. Végülis a Waymo maga nem gyárt autókat. Azokat a Fiat-Chrysler gyárra bízza.
Ha nem tudod legyőzni az ellenfelet, akkor társulj vele. Ezt a régi amerikai mondást alkalmazzák a németek a Tesla esetében: a Mercedes nemrég stratégiai befektető lett az amerikai vállalatban. Herbert Diess, a Volkswagen főnöke pedig úgy nyilatkozott, hogy fontolgatja nagyobb részvénycsomag vásárlását a Tesla-ban. A Volkswagen így ott lenne a jövő két legfontosabb autós piacán: Kaliforniában és Kínában.