Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"f52c7203-0f62-4b19-92db-abf52cc117fc","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A Magyar Autóklub panasza nyomán indult vizsgálat. A szervezet problémákat jelzett a bonus-malus rendszer szabályozásával és a károkozói pótdíj felszámításával kapcsolatban.","shortLead":"A Magyar Autóklub panasza nyomán indult vizsgálat. A szervezet problémákat jelzett a bonus-malus rendszer...","id":"20191214_ombudsman_kgfb_bonus_malus_magyar_autoklub","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=f52c7203-0f62-4b19-92db-abf52cc117fc&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"69c0e1ac-4477-4b5a-aa42-2072fbee9874","keywords":null,"link":"/cegauto/20191214_ombudsman_kgfb_bonus_malus_magyar_autoklub","timestamp":"2019. december. 14. 08:29","title":"Eljárást indított az ombudsman a kgfb-díjak képzése miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"647e5967-d037-4734-b13c-6f1b6fd923f5","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Sokkal több pénzt fizethet ez után, aki szállást ad ki a VI. kerületben.","shortLead":"Sokkal több pénzt fizethet ez után, aki szállást ad ki a VI. kerületben.","id":"20191212_Terezvaros_nekimegy_az_Airbnbnek","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=647e5967-d037-4734-b13c-6f1b6fd923f5&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"824eefcf-af63-4cfc-b36f-9d3e025edc6b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20191212_Terezvaros_nekimegy_az_Airbnbnek","timestamp":"2019. december. 12. 15:30","title":"Terézváros nekimegy az Airbnb-szálláskiadóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48a015d6-42a0-478e-859b-294c184843e8","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Új matricák, maszkok és Star Wars-témájú chat – a Facebook is kiveszi a részét a jövő héten mozikba kerülő Skywalker kora népszerűsítéséből.","shortLead":"Új matricák, maszkok és Star Wars-témájú chat – a Facebook is kiveszi a részét a jövő héten mozikba kerülő Skywalker...","id":"20191212_star_wars_9_skywalker_kora_facebook_messenger_matrica_maszk_ar_effekt","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=48a015d6-42a0-478e-859b-294c184843e8&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"ee731e01-d738-409f-bd3c-32cce9ceac45","keywords":null,"link":"/tudomany/20191212_star_wars_9_skywalker_kora_facebook_messenger_matrica_maszk_ar_effekt","timestamp":"2019. december. 12. 14:03","title":"Star Wars-rajongó? Nagy meglepetéssel készült a Facebook, nézzen rá a Messengerre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e46ec32-6991-4b3c-95ae-c887b99e5b68","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"2020-ban is új iPhone-ok kerülnek piacra, az újabb generáció hatása pedig az árcédulán is érzékelteti majd a hatását. Legalábbis erre számít az egyik legismertebb Apple-elemző.","shortLead":"2020-ban is új iPhone-ok kerülnek piacra, az újabb generáció hatása pedig az árcédulán is érzékelteti majd a hatását...","id":"20191213_apple_iphone_2020_arak_5g_kepes_telefon","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=0e46ec32-6991-4b3c-95ae-c887b99e5b68&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"281d7e1f-c506-4e28-b8f4-913c260d1107","keywords":null,"link":"/tudomany/20191213_apple_iphone_2020_arak_5g_kepes_telefon","timestamp":"2019. december. 13. 10:33","title":"Valószínűleg drágábbak lesznek a jövő évi iPhone-ok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5862aeca-49eb-41d4-a874-6ad7cbf7e669","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elemző helyükre elemzi az „újeszdéeszeseket”, meg az egész ellenzéket.","shortLead":"Az elemző helyükre elemzi az „újeszdéeszeseket”, meg az egész ellenzéket.","id":"20191213_Torok_Gabor_szerint_ket_kozos_lista_kellene","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=5862aeca-49eb-41d4-a874-6ad7cbf7e669&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"579da2f6-4b14-4078-b731-eb653d3caf3f","keywords":null,"link":"/itthon/20191213_Torok_Gabor_szerint_ket_kozos_lista_kellene","timestamp":"2019. december. 13. 10:55","title":"Török Gábor szerint két közös lista kellene","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c2a3177-db4a-4a90-a6f9-12929d953018","c_author":"Cetelem","category":"brandcontent","description":"A stressz ellen a tervezést hívjuk segítségül és az űrfilmekből ismert visszaszámolási módszert, hogy a karácsony elstartolása előtt a megfelelő időpontokban, tervszerűen végig mehessünk az ellenőrzőlistán.","shortLead":"A stressz ellen a tervezést hívjuk segítségül és az űrfilmekből ismert visszaszámolási módszert, hogy a karácsony...","id":"20191213_Visszaszamlalas_karacsonyig_pipaljuk_ki_konnyeden_felkeszulest","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=3c2a3177-db4a-4a90-a6f9-12929d953018&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"6c580dc3-10c9-4520-b7e4-ce2732c22438","keywords":null,"link":"/brandcontent/20191213_Visszaszamlalas_karacsonyig_pipaljuk_ki_konnyeden_felkeszulest","timestamp":"2019. december. 13. 17:30","title":"Visszaszámlálás karácsonyig: pipáljuk ki könnyedén felkészülést!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4093b31e-b436-4d63-9a49-6f6df7d50f62","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"itthon","description":"A kormányfő kemény feltételeket szabott ahhoz, hogy aláírja a többek között 2050-re karbonsemlegességet előirányzó uniós nyilatkozatot. Az EU állam- és kormányfői tesztelik azt a nagyratörő stratégiát, amelyet előző nap tárt a nyilvánosság elé Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság új elnöke. Sem Orbánnak, sem Von der Leyennek nem lesz könnyű dolga.","shortLead":"A kormányfő kemény feltételeket szabott ahhoz, hogy aláírja a többek között 2050-re karbonsemlegességet előirányzó...","id":"20191212_orban_viktor_eu_csucs_karbonsemlegesseg_mff","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=4093b31e-b436-4d63-9a49-6f6df7d50f62&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"ce6d4be5-df17-4a21-9453-df7b9decd142","keywords":null,"link":"/itthon/20191212_orban_viktor_eu_csucs_karbonsemlegesseg_mff","timestamp":"2019. december. 12. 17:17","title":"Megzsarolta Orbán az Európai Uniót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d844c56-4ad0-470a-99fb-3a2f875c6d09","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pontosabban: az Alkotmánybíróság szerint nem sértették meg az alaptörvényt azok a bíróságok, amelyek nem marasztalták el a Magyar Nemzeti Bank elnökét lopással vádoló politikust.","shortLead":"Pontosabban: az Alkotmánybíróság szerint nem sértették meg az alaptörvényt azok a bíróságok, amelyek nem marasztalták...","id":"20191213_Alkotmanyosan_tolvajoztak_le_Matolcsyt","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=6d844c56-4ad0-470a-99fb-3a2f875c6d09&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"0f8a9987-78a2-469e-9815-7862e138e58a","keywords":null,"link":"/itthon/20191213_Alkotmanyosan_tolvajoztak_le_Matolcsyt","timestamp":"2019. december. 13. 13:37","title":"Alkotmányosan tolvajozták le Matolcsyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Köszönjük visszajelzését!
Ha a jövőben szeretné bekapcsolni az értesítéseket, itt megteheti.
Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Kalifornia és Kína az autógyártás jövője, de mi lesz Európával?
Küldjön üzenetet
A cikk elküldése emailben
Küldjön üzenetet
Köszönjük, üzenetét elküldük a szerzőnek.
A cikk elküldése emailben
Köszönjük, üzenetét elküldük a címzettnek.
szerző:
Lengyel Miklós
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Egy évszázadon keresztül a németek joggal büszkélkedhettek azzal, hogy a világ legjobb autóit ők gyártják, de most a Google, a Tesla és a nyomukba járó kínaiak lenyomhatják őket - kesereg a hamburgi Der Spiegel.
A Tesla jelenleg a világ legtermékenyebb elektromos autógyára, hiszen 234 ezer kocsit gyártott 2018-ban. Utána három kínai cég következik: a BYD, a BAIC és a SAIC. Majd pedig a japán Nissan. Csak utána jön a BMW, majd a Volkswagen mindössze 54 ezer autóval.
Mindez azért is furcsa, mert a környezettudatosság Németországban ugyancsak fontos a közvélemény számára. Egyetlen olyan autós nagyhatalom sincsen, ahol a zöldek olyan jelentős politikai szerepet játszanának, mint Németországban, a nagy autógyárak mégiscsak kitartottak a hagyományos technológia mellett.
Sőt, megpróbálták becsapni az ellenőrzést. Erre a Volkswagen dollármilliárdokat fizetett rá az Egyesült Államokban és másutt. Furcsa módon a dízelbotrány indította el a nagy fordulatot: megindult a technológiai váltás, immár a Volkswagen is az elektromos járművekben látja a jövőt.
Korábban, miután a Mercedes és a BMW meghódította Amerikát, nem véletlenül dühöngött Donald Trump amerikai elnök amiatt, hogy New Yorkban rengeteg BMW és Mercedes száguldozik, miközben Németországban ritkák az amerikai autók. Csakhogy a sikernek az volt az ára, hogy a német autógyárak vezetői azt hitték, hogy megvan a nyerő formula, azt már csak tökéletesíteni kell. A számítógép számukra csak ennek eszköze volt.
Már készülnek az új német csodaautók
A Mercedes Sindelfingenben, Stuttgart közelében gyártja autóit 1915 óta, itt készül a nevezetes S osztály is. "Ébresztőre van szükségünk"- mondta a 45 éves Sajjad Khan, a cég pakisztáni mérnöke, a fejlesztési részleg vezetője a Der Spiegel munkatársának, majd hozzátette: "mindennek alapvetően meg kell változnia: az egyéneknek, a fejlesztési részlegnek, a Mercedes-nek és az egész országnak. Ha nem így lesz, akkor nehéz idők elé nézünk."
A pakisztáni mérnök eszményképe Konrad Adenauer, aki Ludwig Erharddal együtt megteremtette a németek gazdasági csodájának alapjait a második világháborút követő évtizedekben. "Egyáltalán nem csak az e-autózásról van szó. Hiba lenne erre leszűkíteni a kutatásokat" - hangsúlyozza a Mercedes fejlesztési részlegének a vezetője. Ennek megfelelően a frankfurti autós vásáron a Mercedes vezérigazgatója bemutatta például a Volocoptert, amelyet a légi taxizás járművének szánnak Sindelfingenben, ahol nem mellesleg 9,1 milliárd euróra emelték a kutatási és fejlesztési részleg költségvetését. Ez jól hangzik, de az a probléma, hogy míg a németek kutatnak, addig Kaliforniában és Kínában már új autókat gyártanak.
A Der Spiegel ellátogatott a Google fejlesztőközpontjába is, ahol 111 robotpilótával közlekedő autót tesztelnek folyamatosan. Waymo a cég neve, mely a way (út) és a mobility (mozgás) összevonásából származik. Itt látszik, hogy az amerikaiak mennyivel előbb tartanak, mint a németek – állítja a Spiegel. A teszt lényege ugyanis az, hogy mikor kerül sor vészhelyzetre, vagyis arra, hogy a sofőrnek be kelljen avatkoznia a robotpilóta munkájába. Amíg a Waymo autója 11 154 mérföldet tud megtenni emberi beavatkozás nélkül, addig a BMW-é mindössze 4,6, a Mercedesé pedig 1,5 mérföldet.
Nem véletlen, hogy Kraftick, a Waymo főnöke tartotta a legfontosabb beszédet az autógyártók frankfurti vásárán. "Támogatni akarjuk az autógyárakat, nem tönkretenni. De a jelenlegi üzleti modell elavult. Mi nemcsak autót akarunk eladni, hanem az utazás minden egyes kilométerét. Jelenleg nagyon rossz az autók kihasználtsága, mert sokat állnak a kocsik. Egy átlagos amerikai évente körülbelül 25 ezer kilométert autózik. Ezt a négyszeresére vagy az ötszörösére lehetne növelni, ha robotpilóta által vezetett taxikban gondolkodnánk".
Azt azonban senki sem tudja, hogy mikor kezdődhet meg a robot pilóta által irányított autózás - van, aki szerint már 2025-ben. Mások szerint csak 2050-ben. Akárhogy is alakul a helyzet, a német autógyárak tisztában vannak vele, hogy ez a trend. Ezért többen azt fontolgatják, hogy betársulnak a Waymo-ba. Végülis a Waymo maga nem gyárt autókat. Azokat a Fiat-Chrysler gyárra bízza.
Ha nem tudod legyőzni az ellenfelet, akkor társulj vele. Ezt a régi amerikai mondást alkalmazzák a németek a Tesla esetében: a Mercedes nemrég stratégiai befektető lett az amerikai vállalatban. Herbert Diess, a Volkswagen főnöke pedig úgy nyilatkozott, hogy fontolgatja nagyobb részvénycsomag vásárlását a Tesla-ban. A Volkswagen így ott lenne a jövő két legfontosabb autós piacán: Kaliforniában és Kínában.