szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Az amerikai gyártó mélyrepüléséből az Airbus profitál.

Januárban egyetlenegy repülőgépet sem rendeltek a Boeingtól, erre 1962 óta nem volt példa. Az Airbus viszont rekordmegrendelést kapott: 274 új gépet vásárolnak az európai gyártótól. Az ok a Boeing 737 Max mélyrepülése: két Max 8-típusú gép lezuhanása óta nem szállhatnak fel, és egyelőre bizonytalan, mikor térhetnek vissza. Emiatt decemberben már a gyártást is felfüggesztették a Maxoknál, pedig ezekből volt a legtöbb megrendelése a cégnek.

Mindez a számokon is meglátszik: több mint 18 milliárd dollárjába került a Boeingnek a 737 Max gyászos szereplése. Kezdetben 9 milliárdot mondtak, de azután kiderült, hogy több mint a duplája a veszteség, a tavalyi évet emiatt veszteséggel zárta a Boeing.

Nem sokkal karácsony előtt tudatta a világgal a Boeing igazgató tanácsa, hogy megválnak Dennis Mullenburgtól, aki 35 évet húzott le a repülőgépgyártó cégnél. Utóda az igazgatótanács elnöke lett: David Calhoun. Akinek gyorsan csodát kellene tennie, mert a cég pénzügyi helyzete nem épp irigylésre méltó, nagy kérdés, hogy elvisel-e még egy veszteséges évet. Januárban 12 milliárd dolláros kölcsönt szereztek bankoktól – számolt be a CNBC. Kérdés, hogy ez mire elég, mert nincs olyan gépük egyelőre, mely felválthatná a földre parancsolt Boeing 737 Maxot.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!