Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara szerint akár 2-3 évbe is beletelhet a válságkezelés. Részletes javaslatot dolgoztak ki a kormány számára, várják, hogy mi lesz vele.
Orbán Viktor miniszterelnök előbb 6 pontos gazdaságvédelmi akciótervet jelentett be a világjárvány okozta gazdasági válság enyhítésére, majd néhány nappal később újabb 6 ponttal bővült ez a csomag. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Parragh László korábban azt mondta a hvg.hu-nak, az irány jó, de az eddig hozott intézkedésekhez újabbak kellenek. Példaként említette, hogy
A kamara több, mint 15 ezer vállalkozót is megkérdezett a koronavírus gazdasági hatásairól, és az derült ki, hogy a válaszadók mindössze egyharmada számított erre a helyzetre, és készült fel a válságra, a kétharmada nem. Utóbbiak nagy eséllyel be fognak dőlni, ágazattól, vállalkozástól, tőkétől, tartaléktól függően - vélte Parragh.
A BKIK hat pontja
A magyar társas vállalkozások több mint 40 százalékát tömörítő Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) is végzett egy gyors, online kérdőíves felmérést a budapesti vállalkozások körében. Arra volt kíváncsi, melyek azok a területek, ahol a kis- és középvállalkozások a legnagyobb segítségre szorulnak. Az eredmény az lett, hogy a cégek rövid távon zömmel pénzügyi problémákkal küzdenek, de kiderült az is, hogy nagyobb részüknek nincs válságterve. A BKIK erre javaslatokat dolgozott ki, és ezeket már el is küldte a miniszterelnöknek. Azt szeretnék, hogy
Nagy Elek, a BKIK elnöke a hvg.hu megkeresésére azt írta, a részleteket még ki kell dolgozni, ebben számít a kormány támogatására - akiktől amúgy visszajelzést még nem kaptak az ötleteikre. Szerinte az újonnan felálló részvénytársaságnak több feladata is lenne:
Úgy képzeli, hogy a holdingé lenne a központi szerep a válságkezelésben. "Az a fontos a javaslatunk szerint, hogy legyen egy központi állami szervezet, amin keresztül egy csatornán, átláthatóan kerülnek a gazdaságba a válságkezelő állami források. Így egyrészt a vállalkozások jól látják, hogy mekkora segítséget nyújt az állam, másrészt az ország makrogazdasági mutatóiban jól elkülöníthetőek lesznek a válságkezelés miatti kiadások, és a válságkezelésből eredő államadósság-növekedés" – magyarázta.
Szerinte ez a szervezeti felépítés sokkal hatékonyabb annál, mintha „az egyes szervezetek vagy programok külön-külön lobbiznak a kormányzat különböző szintjein forrásokért”. Fontos, hogy közben a kormánynak sem innen-onnan kell pénzeket átcsoportosítania, hanem egy központi, kimondottan válságkezelésre címkézett kötvénykibocsátással szerezhet pénzt.
Közölte, a vállalkozók visszajelzéseiből látható, olyan nagy a probléma, hogy Magyarországon, mint a nyugati világ legtöbb országában, a kormányoknak annyi pénzt kell válságkezelésre költeniük, hogy az a GDP százalékos arányában legyen mérhető, különben nem érnek el valós eredményt.
Azt azonban még nem látjuk, hogy elég lesz-e a magyar GDP 2 százaléka, kerekítve ugyanis így jön ki az 1000 milliárd forint, vagy ennek végül a többszörösére lesz szükség
- hangsúlyozta.
Arra a kérdésre, hogy miért éppen a Magyar Nemzeti Bank vegye meg ezeket a kötvényeket, Nagy Elek azt válaszolta, „a 2008-as válság előtt ilyen fel se merülhetett volna, de azóta a nemzeti bankok általi állami kiadásfinanszírozás területe már nem tabutéma. Az Európai Központi Bank március 18-án, éjszaka jelentette be, hogy 750 milliárd eurós kötvényvásárlási programot indít a koronavírus-járvány okozta helyzet miatt, ami az euróövezeti országok GDP-jének 5 százalékát jelenti. A bejelentés szerint a hatalmas összegből az EKB ezen államok és a privát szektor által kibocsátott értékpapírokat fog az év végéig vásárolni, de a válság függvényében még az is lehet, hogy jövőre is. Ha az EKB ezt megteheti, akkor az MNB számára nehezen tilthatja meg az Európai Bizottság ezt a kötvényvásárlást” – érvelt az elnök.
Azt ugyanakkor elképzelhetőnek tartja, hogy a 100 százalékos lejegyzési arányból lehet vita.
Az így kibocsátott kötvények szigorúan véve az államadósságot növelik, de úgy, hogy a válságkezelésre fordított összeg jól elkülönül az alap államadósságtól, ami a hitelminősítői besorolások során remélhetően előnyt jelentenek
– tette hozzá.
Az Orbán Viktornak küldött anyagban négy új válságkezelő szervezet felállítására is tettek javaslatot, ezek:
Azzal számolnak, hogy ha rövid időn belül elfogadja javaslataikat a kormány, akkor akár már nyárig felállhat az új struktúra, megtörténhet a kötvénykibocsátás. Nyár végétől pedig teljes kapacitással működhet a rendszer, ami az elnök szerint a válság végeztével sem lesz felesleges,
hiszen az egyes vállalkozásfejlesztési funkciók, ha jóval kisebb állami forrásból, de továbbra is hasznos elemei lehetnek a gazdaságfejlesztésnek.
Kerestük a Miniszterelnöki Kabinetirodát, hogy megtudjuk, van-e a kamara javaslatai között olyan, amelyet támogathatónak tartanak. Egyelőre nem kaptunk választ. Varga Mihály kabinete megkapta a levelet, úgy tudjuk, a többi elképzeléssel együtt értékelni fogja.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Mutatunk újabb hét könyvet, amit nyugodt szívvel ajánlunk a nyárra.
A borbár üzletvezetője szerint a szóváltás nemi irányultságtól független volt.