Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Meglepetésként érte a debrecenieket a bajor autógyár szerdai bejelentése a munkálatok elhalasztásáról, noha ezt korábbi hírek szerint már lehetett sejteni. Szijjártó Péter külgazdasági miniszter Debrecenbe megy, hogy a BMW vezetőivel tárgyaljon.

Takarékossági okokból egy évvel elhalasztja debreceni üzemének építését a BMW – jelentette be Nicolas Peter pénzügyi igazgató a cég sajtótájékoztatóján. Nemcsak ez a beruházás csúszik egyébként, hanem több, más projekt is. A tavalyi 5,7 milliárd euróról 4 milliárdra vágták meg a fejlesztéssel kapcsolatos költségeket.

A BMW szerdán tette közzé az első negyedéves számait. A Portfolio beszámolója szerint a konszern az év első három hónapjában 27 százalékkal kevesebb autót adott el a korábbinál. És a koronavírus-járvány miatt arra számít, hogy a kereslet az év hátralévő részében tovább csökken. Emiatt is döntöttek egyes beruházások elhalasztásáról.

Úgy értesültünk, hogy a debrecenieket meglepte a gyár pénzügyi igazgatójának szerdai bejelentése. A halasztásra nem számítottak.

Kerestük a debreceni önkormányzatot, ahonnan azt a tájékoztatást kaptuk, hogy egyelőre nem kommentálják a BMW pénzügyi igazgatójának bejelentését a munkálatok elhalasztásáról. Az MTI-vel viszont azt közölték, minden általuk vállalt feltételt teljesítettek ahhoz, hogy a BMW megkezdje a további fejlesztéseket. Közleményük szerint az információk a debreceni önkormányzat és a BMW Manufacturing Hungary Kft. között létrejött szerződést nem érintik, az önkormányzati beruházás ennek megfelelően lezárul. Napokon belül átadják a területet a BMW magyarországi cégének. "Az átadással az önkormányzat által vállalt minden feltétel teljesítése biztosítja, hogy a BMW megkezdje a további fejlesztéseket" – közölték. 

©

A BMW Group Magyarországtól Salgó András, kommunikáció vezető azt írta, hogy akár hónapokat is csúszhat a munka, úgy fogalmazott,

a pontos időtartam még nem került meghatározásra, de várakozásaink szerint több hónap lehet.

Megszólalt az ügyben Szijjártó Péter, külgazdasági miniszter is. Facebook-oldalán három pontba szedve közölte, hogy

  1. szerdán egyeztetett a vállalat vezetőivel, és arról biztosították, hogy továbbra is elkötelezettek a debreceni gyár megépítése mellett,
  2. jövő pénteken Debrecenbe mennek a gyár leendő vezetői, illetve a beruházás irányítói, hogy személyesen is tárgyaljanak,
  3. a gyár építési munkálatai már most is zajlanak.

Nem zörög a haraszt

A német autóipar kilátásairól már korábban sorra jöttek a rossz hírek. Először a német Handelsblatt nevű lap szentelt hosszú cikket a Daimler és a BMW Group gyengélkedésének. Később a német Manager Magazin szellőztette meg, hogy költséghatékonysági projektbe kezdett a BMW: a gyártó székhelyén, Münchenben küldik el a legtöbb embert. Arról is szó volt tavaly májusban, hogy a bajor vállalat debreceni beruházása is veszélybe kerülhet a BMW és az autógyártás gyengülő teljesítménye miatt. A BMW Group Magyaroroszág kommunikációs vezetője akkor ezeket a beszámolókat médiaspekulációnak nevezte. Megszólalt a külügy is, az Inforádió megkeresésére azt válaszolták, hogy

a BMW-beruházás, illetve annak előkészítése a megfelelő ütemben zajlik.

Az egyik legnagyobb, jelenleg is futó beruházásról van szó a BMW-gyár esetében Magyarországon. Az első hírek még arról szóltak, hogy a magyar adófizetők több mint 12,3 milliárd forinttal támogatják a beruházást. Azóta kiderült, hogy további 9 milliárd forint megy még szakképzésre, a német iskola kialakítására és vasúti beruházásokra.

©
A támogatás aláírásakor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter azt is bejelentette, hogy a kormány döntése értelmében a leendő BMW autógyár telephelyéhez közel

  • új csomópontot alakítanak ki az M35-ös autópályán,
  • 2x2 kétsávosra bővítik az odavezető összekötő utat,
  • konténerterminált építenek villamosított vasúti összeköttetéssel,
  • új telekommunikációs és gázhálózatot alakítanak ki.

Az is kiderült, hogy a beruházás az egymilliárd eurót is meghaladja, az üzemet 560 focipályának megfelelő területen húzzák fel, és csak ebben a gyárban évente 150 ezer gépkocsit készítenek majd, több mint ezer új munkahelyet teremtenek.

A megállapodás aláírásakor Oliver Zipse, a BMW csoport igazgatótanácsának tagja azt mondta, több mint 160 európai helyszínt vizsgáltak meg mielőtt „Debrecenben megtalálták, amit keresnek”. Jelezte, hogy a döntésben sokat számított a város hozzáállása, a jó infrastruktúra, a megfelelő nagyságú terület és a képzett munkaerő megléte, illetve az, hogy mind a magyar kormány, mind a debreceni önkormányzat elkötelezte magát megfelelő képzések indítására.

Így került a BMW Debrecenbe

Az, hogy a német autógyár Magyarországon, azon belül is Debrecenben létesít gyárat, 2018 júliusában derült ki. Az első komoly jelzést még ennél is korábban, 2017 októberében kapta a város, élesbe pedig júniusban fordultak az események: a közgyűlés tagjainak akkor szóltak, hogy a város megütötte a főnyereményt.

Magyarország és a német autógyártó kapcsolata azonban ennél régebbre nyúlik vissza: a BMW Group 2004 óta van jelen, és már évekkel ezelőtt is komoly beszállítói aktivitás volt innen: a cég több mint egymilliárd euró értékben vásárolt alkatrészeket magyarországi cégektől. A német autógyártó 14 országban működtet 30 gyártóüzemet. A debreceni a 17-ik európai gyára lesz, egyben 2000 óta ez lesz az első új autógyártó üzem.

A hvg.hu a debreceni beruházásról írt korábbi cikksorozatából derült ki, hogy a képviselők a beruházáshoz úgy szavazták meg a 44 milliárd forintos hitel felvételét, hogy az erről szóló előterjesztésben egy szóval sem szerepelt a BMW. A kölcsönről annyit lehetett tudni, hogy

  • rövid futamidejű,
  • 2023-ig kellene visszafizetnie a városnak, részletekben.

Az első részletet, 28 milliárd forintot 2021-ben kell törleszteni, majd 2022-ben és 2023-ban is 8-8 milliárd forintot utal a város a banknak. Azóta kiderült, hogy az Erste adja a hitelt, amelyet Debrecen több lépésben hív le:

  • 2018-ban 8,5 milliárdot,
  • 2019-ben 35,5 milliárdot.

A pénzt a bank földvásárlásra és az infrastruktúra kialakítására adja. Például ebből

  • bővítik négysávosra a 33-as főutat,
  • építenek autópálya-lehajtót az új gyárhoz,
  • villamosítják a 108-as vasútvonalat.

A hitel lejártáig fedezetként a Modem épületét ajánlotta fel a debreceni önkormányzat, amely – ahogyan azt korábban megírtuk – nemcsak hitelszerződést kötött az Erste Bankkal az épülő BMW-gyárra, hanem határidős devizaügyletet is. Ezzel akarták tompítani az euró-forint árfolyamkockázatból adódó kockázatot és spekulációt.

Már rendezték a terepet

A BMW-gyárnak is helyet adó Észak-Nyugati Gazdasági Övezet ipari és infrastrukturális beruházásainak előkészítése, megvalósítása érdekében a kormányzat és a város együttműködési, támogatási megállapodást írt alá. A tavaly év végi bejelentés szerint a kormány 130 milliárd forinttal támogatja a közúti és vasúti fejlesztéseket, valamint a közműberuházásokat. Erről Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke azt mondta a hvg.hu-nak, hogy ha a magyar kormány nem adott volna milliárdokat a német autógyárnak, akkor az nem jött volna ide.

©

Legutóbb tavaly októberben jártunk a területen, azt láttuk, hogy olasz rendszámú teherautók vitték a földet területről. Az infrastruktúra kialakítására kiírt közbeszerzést nettó 22,29 milliárd forintért Garancsi István Market Építő Zrt.-je nyerte. 2019 őszéig kellett végeznie a beruházás első, majd 2020 áprilisáig a második ütemével. Megkeresésünkre, hogy miért van szükség olasz alvállalkozók bevonására, a Market azt írta, hogy olyan partnereket és beszállítókat kellett keresniük, akik elbírnak ekkora mennyiségű föld elszállításával. A területet egyébként tavaly szeptemberben adta el Debrecen a német cégnek.

A beruházás körül két Mészáros Lőrinc-érdekeltségű cég is feltűnt: a gyárhoz a vasutat a V-Híd Építő Zrt. és a felcsúti székhelyű R-Kord Építőipari Kft. építheti, 15,3 milliárd forintért. Illetve Varga Károly, akit szintén Mészáros Lőrinc üzleti köréhez szoktak sorolni, cége, a Hódút Kft. tavaly, nem sokkal az önkormányzati választás előtt több, az építkezéshez kapcsolódó közbeszerzést nyert el.

A környékbeliek azt várják, hogy Debrecen környékén, Nagymacson és Kismacson például felpezsdül majd az élet. Ottjártunkkor az ingatlanárak mindenesetre már az egekbe szöktek. A helyiek elmondása szerint a debreceni polgármester azt is megígérte nekik, hogy telkeket osztanak majd, hogy legyen hol lakniuk azoknak, akik az új gyárban dolgoznának. Az első dolgozókat egyébként már felvették: a tavaly szeptemberben bejegyzett BMW Manufacturing Hungary Kft.-nél az első pozíciókat nem meglepő módon a humán erőforrás és a humánerőforrás-marketing területén töltötték be, hogy legyen, aki felveszi a többieket. Hogy őket hogyan érinti a mostani leállás, nem tudni. Kérdeztük a BMW Group Magyarországot, de nem kaptunk választ. Arról pedig már Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke beszélt Kossuth rádióban, hogy mivel Debrecen közel van Kárpátaljához és Romániához, ezért onnan is toborozhatnak majd dolgozókat.

Ahogyan arról korábban már írtunk, a magyarországi autóipar teljesítménye nagyrészt attól függ, mi történik a német cégeknél. Az, hogy a teljes magyar ipar mennyire rá van szorulva az autógyártásra, látványosan megmutatkozik, amikor az autógyárakban leáll a munka. Tavaly nyáron például 28 havi csúcsra ugrott a magyar ipar növekedési adata, egész egyszerűen azért, mert máskor voltak a nyári szabadságok, mint azelőtt.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Mintha mi sem történt volna? Így futnak neki a fővárosiak a legújabb lezárásnak - videó

Mintha mi sem történt volna? Így futnak neki a fővárosiak a legújabb lezárásnak - videó

Az Apple új ötlete: jöhetnek a titánborítású készülékek, spéci bevonattal

Az Apple új ötlete: jöhetnek a titánborítású készülékek, spéci bevonattal

Szlovákia bekérette a pozsonyi magyar nagykövetet

Szlovákia bekérette a pozsonyi magyar nagykövetet