szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Átverős hirdetéseket jelentetett meg a kormánypárti médiacsoport központi cége, a Mediaworks. A hirdetések gazdája 800 millió forintos bírságot kapott, a Mediaworks vállalta, hogy az egész cégcsoport hirdetési gyakorlatát rendbe szedi.

A Gazdasági Versenyhivatal eljáró versenytanácsa fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt indított versenyfelügyeleti eljárást a kormánypárti médiaalapítvány, a KESMA tulajdonolta vállalatcsoport központi cége, a Mediaworks, illetve egy panamai bejegyzésű cég, a Direct Group S.A. ellen.

Ami a Mediaworksöt illeti, a versenytanács se jogsértést, se annak hiányát nem állapította meg; minthogy a cég komoly vállalásokat tett az üggyel kapcsolatban, csak ezek teljesítésére kötelezte. A Mediaworks az alábbiakat vállalta:

  • A Direct Group S.A.-val, valamint annak valamennyi kapcsolt vállalkozásával, illetve vele észszerű tájékozódás nyomán kapcsolatba hozható vállalkozásokkal hirdetési tevékenységét megszakítja, szerződéses kapcsolatát megszünteti, és ezen vállalkozásoktól hirdetési megrendelést a jövőben nem fogad be.
  • Tájékoztatást tesz közzé a fogyasztók számára, mindazon nyomtatott termékekben, amelyekben a jelen eljárásban kifogásolt valamely hirdetés megjelent, arról, hogy megszüntette a jogsértő hirdetések befogadását.

A Mediaworks azt is vállalta, hogy belső utasításban vagy egyéb szabályozó dokumentumban vállalatcsoport szintű egységes módszertant dolgoz ki a nyomtatott termékeknél, hogy

  • milyen elvek mentén történik a hirdetések befogadása / visszautasítása,
  • ezen elvek betartását milyen kontroll-mechanizmusok (adott esetben kétszintű ellenőrzési rendszer) segítségével ellenőrzi, továbbá
  • hogyan biztosítható a szerkesztőségi és hirdetési tartalom összetéveszthetőségének elkerülése (az érthetőség és az észlelhetőség szempontjaira – mint pl. grafikai sztenderdek – is figyelemmel).

A Mediaworks vállalta, hogy a kidolgozott módszertanról oktatást tart a vállalatcsoport számára országos értékesítési tevékenységet végző személyek részére, továbbá a hirdetések megjelentetésére vonatkozó általános szerződési feltételei között szerepelteti, hogy nem kívánja közzétenni azokat a hirdetéseket, amelyek nem felelnek meg a kidolgozott módszertan elveinek.

A a Direct Group S.A. sokkal rosszabbul járt, mint a Mediaworks, a versenytanács megállapította, hogy fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat 2018. januártól a nyomtatott sajtóban (2020. május 10-ig) megjelent hirdetésekkel és a www.pureactivi.com weboldalakon. A következő szabálytalanságokat találták:

  • a cég termékeit, illetve azok hatásosságát nem létező tudósok, kutatók, fogyasztók ajánlásával, illetve nem létező tanúsítványok megjelenítésével népszerűsítette,
  • kizárólag „kedvezményes” (azaz a reklámokban kedvezményesnek megjelenített) áron értékesítette a termékeit, így a kommunikált kedvezmény mértéke, illetve a megjelölt eredeti ár nem tekinthető valósnak,
  • elhallgatta a fogyasztók elől a népszerűsített termékek nevét, termékkategóriáját, gyártóját, illetve forgalmazóját, ezek elérhetőségét,
  • egyes reklámjai kapcsán nem vagy nem észlelhetően került megjelenítésre, hogy az hirdetés, fizetett tartalom.

A jogsértések miatt a cégnek 800 millió forint bírságot kell befizetnie.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Die Presse: Orbán Viktor propagandaeszköznek tekinti a labdarúgást

Die Presse: Orbán Viktor propagandaeszköznek tekinti a labdarúgást

Megható és erős címlappal emlékezik Ruth Bader Ginsburgre a New Yorker

Megható és erős címlappal emlékezik Ruth Bader Ginsburgre a New Yorker

Jósnőnek adta ki magát két asszony, több százezret csalhattak ki egy nőtől

Jósnőnek adta ki magát két asszony, több százezret csalhattak ki egy nőtől