Feszültség és konfliktus a szervezetben – Hogyan kezelhető?
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
Az azonnali utalás és a digitalizáció által lehetővé vált banki szolgáltatások online már képesek kiváltani a bankkártyás fizetéseket.
2020-ban bruttó 909 milliárd forint körül alakult a belföldi online kiskereskedelmi forgalom, ami éves összevetésben rekord, 45 százalékos növekedést jelent – derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából. A koronavírus felgyorsította a digitalizációt, szintlépésre kényszerítette a lakosságot, fejlesztésre ösztönözte a kereskedőket, és nem utolsó sorban átformálta a vásárlói szokásokat, így 2020-ban az online kereskedelem a korábbi évek folyamatos (16-18 százalék közötti) bővülését alapul véve legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben.
A magyar vásárlók hagyományosan szeretnek készpénzzel fizetni, még akkor is, ha interneten vásárolnak: vagyis a futárnál, utánvéttel. Vagy ha nem is készpénzzel, akkor is csak az áru átvétele után, bankkártyával. Manapság egyre több futárnál van ehhez kártyaolvasó terminál, a csomagautomaták mindig fel vannak szerelve ilyenekkel, és csomagátvételi pontokon is van lehetőség kártyás fizetésre.
Természetesen a kártyás fizetés lehetősége a webshopok legtöbbjében is adott, ilyenkor a vevő a termék megrendelésével együtt ki is fizeti annak árát. Kártyával fizetni egyszerű és kényelmes, bár a háttérben sokszereplős, bonyolult folyamat. Ott van a vevő, vagyis a kártyabirtokos, illetve az eladó, a kereskedő. A vevő kártyáját egy pénzintézet bocsátotta ki, amely egyszersmind a kártyához kapcsolódó számlát kezeli. És a kereskedőnek is van bankja (lehet ugyanaz, mint a vevőé), amelyik elfogadja a kártyás fizetést. Végül ott van a kártyatársaság, amely a kártyás fizetéssel kapcsolatos szolgáltatást, a bankok közti elszámolást nyújtja (például a Visa vagy a Mastercard). Plusz online vásárlás esetén kell egy virtuális POS-terminál (ez az a szolgáltatás, ahol a vevő megadja a kártyaadatait) – Magyarországon több bank is nyújt ilyen szolgáltatást, és vannak bankfüggetlen szolgáltatók (például a Barion, illetve aSimple).
A fizetés úgy történik, hogy a virtuális terminál biztonságos csatornán továbbítja a kártyaadatokat a fogadó pénzintézetnek (vagyis a kereskedő bankjának), amely elindítja a tranzakciót a kártyatársaság felé – utóbbi engedélyezteti a tranzakciót a kártyát kibocsátó pénzintézettel. Végül ha minden rendben, a tranzakció lebonyolódik és zárul.
A folyamatot az ügyfelek számára némiképp megbonyolította a kettős ügyfélazonosítás bevezetése. Online kártyás fizetések esetében egy SMS-ben kapott kóddal, vagy az okostelefon mobilbanki alkalmazásban ujjlenyomattal/arcfelismeréssel a vevőnek meg kell erősítenie, hogy valóban ő akar fizetni, és nem valaki más (aki mondjuk ellopta vagy megtalálta a kártyáját). A szabály a legtöbb tranzakcióra vonatkozik, de vannak megoldások a folyamat egyszerűsítésére. Vannak olyan webáruházak, amelyek lehetőséget kínálnak a kártyaadatok elmentésére, így azokat csak egyszer kell megadni – természetesen ezt követően is minden fizetést engedélyezni kell. Illetve kártyás fizetési szolgáltatók kínálnak gyorsfizetési szolgáltatásokat. Például személyes fiókba való bejelentkezést követően nincs szükség erős ügyfélhitelesítésre, vagy pedig a tranzakció QR-kód beolvasásával indítható és engedélyezhető.
A kártyás fizetések költségeit minden esetben a kereskedők állják – persze mint minden költséget, ezt is beépíthetik az áraikba. Hogy pontosan mekkora a költség, az több tényezőtől függ, de leginkább attól, hogy a kereskedő pontosan milyen szerződést köt a saját bankjával. Mindenesetre jellemzően minden tranzakció 1-2 százalékára rúgnak a díjak.
Egyelőre leginkább a kártyás fizetési lehetőség mellett, de a webshopok egyéb lehetőségeket is kínálnak. Ezek közül kiemelhetők az azonnali fizetési rendszer (AFR) bevezetése által elérhetővé vált szolgáltatások. Az AFR-nek köszönhetően a bankszámlák közti utalások azonnal teljesülnek – így a gyorsaságot tekintve nincs különbség egy kártyás fizetés és egy átutalás közt. Ennek fényében a szakértők nagy része arra számít, idővel az AFR fölöslegesség teszi majd a kártyás fizetést, a bankkártyák pedig el fognak tűnni. Ehhez még az kell, hogy az utalások a fizetési élményt tekintve is egyszerűsödjenek – vagyis praktikusan, hogy ne kelljen összegeket, bankszámlaszámokat, neveket megadni. A bankok (és független szolgáltatók) applikációi egyre inkább képesek erre, az utalásokhoz szükséges adatokat QR-kóddal vagy úgynevezett deep link-kel is képesek továbbítani. Így a gyakorlatban mondjuk egy QR-kód beolvasása után már csak jóvá kell hagyni a tranzakciót (az utalást), ami az AFR-en keresztül azonnal teljesül is. Az ügyfél szempontjából szinte megkülönböztethetetlenül egy kártyás fizetéstől.
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A sikeres cégfelvásárlás alapja az előre megtervezett finanszírozási háttér. Milyen szempontokat szükséges feltétlenül szem előtt tartani ennek során.
Zenei mogulból elítélt bűnöző lett Sean Combs, az egykori hiphopkirály, aki zűrös ügyei ellenére magabiztosan hitte, hogy érinthetetlen.
Az atomerőműben súlyos a kár, de sugárveszély egyelőre nincs. Akkor minden rendben? Egyáltalán nem.
Az Oroszország-szakértő szerint a kormánymédia „teljesen nyilvánvalóan hergel és uszít”.
Eltűnésekor hawaii mintás inget viselt.
Egy sárkányszörfös jókor volt jó helyen.
Egy-egy hátúszó néha elbizonytalanítja a fürdőzőket.
Pontosan úgy működik, mint a légvédelmi rendszerek.