Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Az állami támogatás létszámmal kapcsolatos feltételeit valóban nem tudják teljesíteni az autóipar lejtmenete miatt, de mindezt már korábban jelezték a kormánynak. A cég kész visszafizetni a támogatás egy részét.
„A Continental csoport magyarországi cégei ne kapjanak egy büdös fillért sem a kormánytól
– kéri Lázár János. A fideszes politikus azon háborodott fel, hogy a Continental úgy bocsát el az idén 140, és információi szerint jövőre újabb 300 dolgozót, hogy közben milliárdos állami támogatást kapott, hogy megőrizze a munkahelyeket, illetve újakat is hozzon létre. A képviselő szerint ki kell vizsgálni, hogy az eddig kapott állami támogatások feltételeit, amelyek a munkahelyek megőrzését jelentik, megtartotta-e a cégcsoport, amíg ki nem derül, addig függessze fel az állam a multi támogatását.
A Continental a hvg.hu megkeresésére azt közölte, hogy a 2016-ban kapott támogatás létszámhoz kapcsolódó feltételeit eddig teljesítették, de a szektor 2018 óta tartó, és egyre súlyosodó válsága miatt mostanra veszélyben van a program eddigiek szerinti folytatása. A problémákat már korábban jelezték a kormánynak, folyamatosan egyeztetnek, és
amennyiben nem képesek tartani a korábban tervezetteket, akkor a támogatás hátralevő részét maradéktalanul visszafizetik.
Jelenleg több forgatókönyvet mérlegelnek, függetlenül attól, hogy mi lesz az eredmény, az ígéretük szerint minden állami szabályozásnak meg fog felelni. A makói gyár jövőjéről szólva pedig azt írta a Continental, hogy Makón kiemelten nehéz gazdasági helyzet és a rendkívül problémás középtávú kilátások ellenére sem szeretnénk bezárni a gyárat, a munkahelyek nagy részét a súlyos pénzügyi veszteségek ellenére is megtartják. Makón állításuk szerint a vállalat többi egységéhez képest speciális a helyzet, hiszen a minden piaci szereplőt érintő félvezetőhiány és iparági transzformáció mellett az egységet a kimagasló arányú dízel termékportfólió körülményei is visszavetik.
Lázár azt is felvetette a közösségi oldalán posztolt videóban, hogy a felülvizsgálatot a hasonló cégeknél is folytassa le az állam. A magyar kormány vitathatatlanul öntötte a pénzt a nagyvállalatokba, a hvg.hu tavaly januárban számolta össze, hogy csak 2019-ben 100 milliárd forintot is meghaladó összeggel támogatottak nagyvállalatokat, ezek között a Continental is kapott 10 milliárd forintot, amelyért cserébe 450 új munkahely létesítését vállalták.
Hajdú Roland, a Makói Gumiipari Szakszervezet vezetője szerint az autóipari szektor globális lejtmenete ugyan indokolhatja a Continental lépéseit, de álláspontjuk szerint a munkavállalókkal egyezkedve, közösen kellene kialakítani a leépítések menetét. Hajdú szerint van arra példa, hogy egy multi kénytelen szűkíteni a termelését, de ez esetben több éves kifutással lehetne megállapodni a dolgozókkal, akár pluszpénzt is elkülönítve azok számára, akik a végsőkig kitartanak. Ezzel szemben a makói gyárban elmérgesedett a viszony a menedzsment és a dolgozók között, néhány hónappal ezelőtt vezetőcsere is volt a makói gyárban. Ennek ellenére sem javult a helyzet a helyi érdekvédelmi szervezet és a gyárvezetés között, néhány hete az úgynevezett szájkosár rendelettel kerültek be a sajtóba.
A ConiTech Fluid Automotive Hungária Kft., a Continental Magyarország makói üzeme, itt 1600 munkavállalót foglalkoztatnak, a hét magyarországi gyárukban összesen 8000, világszerte 230 ezer alkalmazottja van a cégnek. A globális vállalat már tavaly készített az autóipar lejtmenete miatt egy válságtervet, ennek része az is, hogy a világszerte működő cégeitől összesen 30 ezer dolgozó elbocsátást, vagy áthelyezését tervezik. Magyarországon is átszervezték a termelést, a ContiTech Fluid Automative Hungária Kft. két fő telephelyen, Makón és Vácott működik, a fűtő-hűtőcsövek gyártását a megrendelések csökkenése miatt már korábban Vácról Makóra helyezték, amely a honlapjukon közzétettek szerint 120 dolgozó elbocsátásával jár. A Continental egyébként a szektor helyzetére tekintettel a teljes cégstruktúrát átalakítja, ennek egy részlete a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft., ahol a cégvezetés szerint az teszi indokolttá az átszervezést, hogy az elektromos autók kiszorítják a hagyományosakat, így az itt gyártott termék iránti kereslet jelentősen csökkent. A ContiTech árbevétele 2019-ben és 2020-ban is csökkent, míg a korábbi évek milliárdos nyereségei után az utóbbi két évben 3,3 milliárdos veszteséggel zárt.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány hónapok óta tartó küzdelme, hogy betiltsa a Pride felvonulást. A hatalom szerint tiltott rendezvény, a szélsőségesek próbálják akadályozni. A HVG élő közvetítése a 30. Budapest Pride-ról.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki találgatja, hogyan alakul a Pride.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
Felsővezeték-szakadás volt.
A miniszterelnök szerint a rend nem magától jön létre, azt először meg kell teremteni aztán pedig megvédeni.
Trükköznek a számokkal a gyermekvédelemben.
A nagy hőség miatt kellett lépni.
Az összes táv elérte a limitet.