szerző:
Tetszett a cikk?

A kis kutak szövetsége három pontos petíciót nyújtott át az olajtársaságnak. Egyebek mellett azt is követelik, hogy a Mol, ha nem tud annyi üzemanyagot küldeni, mint amennyiben megállapodtak, akkor szálljon be az így fajlagosan megemelkedő fuvarköltségekbe.

Demonstrációt tartott csütörtökön a Mol székházánál a Független Benzinkutak Szövetsége. A kis, családi kutakat tömörítő szövetség azért tüntetett, mert úgy vélték, az olajtársaság nem tartja be, amit ígért, nem tudja biztosítani a benzinkutak üzemanyag-ellátását. Lapunk is több cikket közölt az ellátási problémákról – és a fehér kutak hatósági árazásból fakadó gondjairól is. Utóbbiakat a kormány igyekszik enyhíteni, szerda este végre megjelent a kis benzinkutak literenkénti húsz forintos támogatásának szabályairól szóló rendelete.

Kijött a kormányhatározat a kis benzinkutak literenkénti húsz forintos támogatásának szabályairól

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szerint már a jövő héten megkezdődhetnek a kifizetések.

Egri Gábor a szövetség elnöke a hvg.hu-nak úgy kommentálta a kormány fenti intézkedését, hogy ez a fennmaradásukat biztosítja, „egy kis levegőhöz juttatja” őket, mert most nagyon nehéz időszak elé néz a szakma. Elmondta, hogy az FBSZ nemcsak a rendeletet látta, de ők már megkapták a végrehajtási utasítás dokumentumát is, jelenleg ennek a tartalmát vizsgálják.

Lapunk érdeklődésére Egri közölte, hogy az FBSZ felállása óta, vagyis alig több mint egy hónap alatt tagjaik közül mintegy 10 kis, családi benzinkút véglegesen bezárt, több kútnál pedig időlegesek a bezárások, az áruellátási zavarok miatt. Utóbbinál egyébként vegyes a kép, Egri szerint „vannak kutasok, akiknek rendben jön az üzemanyag, vannak, akiknek nem, utóbbiaknál rendre lefogynak a kutak”. Összességében mégis „kicsit úgy látják”, hogy stabilizálódik az ellátási helyzet, és „talán a víz fölött maradhat” a fejük.

Az elnök az olajtársaság székházánál tartott demonstrációt eredményesnek értékelte. Érdeklődésünkre kifejtette, abban az értelemben volt az, hogy a performansz után röviden konzultáltak a Mollal, átadták nekik hárompontos petíciójukat, a nagyvállalat pedig hajlandóságot mutatott az együttműködésre.

Az FBSZ egyebek mellett azt szeretné elérni, hogy a Mol úgy is tegye kiszámíthatóbbá az üzemanyag-ellátást, hogy a beérkező rendeléseket „teljes mértékben igazolják vissza”, ha pedig ezt nem tudják, vagyis épp nem tudnak elegendő üzemanyagot leszállítani, azt közöljék. „Ha egy tartálykocsit rendelünk meg, akkor egyet küldjenek, ne felet, ne duplázódjon a fuvarköltség” – magyarázta Egri. A petíció a megrendelésekre vonatkozó pontja azt is követeli, hogy ha a Mol végül mégis kevesebb üzemanyagot tud csak leszállítani a megállapodásban foglaltnál, akkor arányosan járuljon hozzá a megemelkedett fajlagos fuvarköltségekhez.

A kamionosok már tudják, hogy ez még nem a gödör alja

Már nem tankolhatnak hatósági áron a 7,5 tonnánál nehezebb járművek hajtói a hazai benzinkutakon, és töltési limit is vonatkozik rájuk, így aztán öt-hat megálló kell, míg teli lesz a kamion tankja. Ha egyáltalán van benzin a kúton. A last minute kamionstop miatt sok cég most kötbérrel nézhet szembe, vagy rosszabb esetben szerződésbontással.

A szerződéses kapcsolatok rendezését is szeretnék elérni a kiskutas szövetségi tagok a Molnál. Mint ismert, a magyar piactól elfordultak a külföldi üzemanyag-nagykereskedők a hatósági ár nagykereskedelemre való kiterjesztése után, mert nem akartak veszteségesen működni. Így viszont kiesett az országos naftaellátás mintegy 30 százaléka, hirtelen azt is a magyar olajvállalatnak kellett lefednie. Ez az egyik oka a még mindig fennálló ellátási hiányosságoknak. A szerződések rendezését követelő petíciós pont tehát azt jelenti, hogy az FBSZ szeretné, ha a Mol felgyorsítaná a megállapodások véglegesítését azokkal a kutakkal, melyeket eddig külföldi nagykereskedők szolgáltak ki.

Az FBSZ a petíciója „stratégiai együttműködést” is kér az olajvállalattal. Egri kérdésünkre kifejtette, ez alatt tömören összefoglalva azt értik, hogy lehetőleg minden kis benzinkút a hozzá legközelebb eső olajfinomítótól kaphassa meg az üzemanyag-szállítmányát. Ez üzletpolitikai kérdés a Moltól, magyarázta, ezen rengeteg logisztikai költséget meg lehet spórolni. „A helyieket a helyi finomítók szolgálják ki, ne 500 kilométerről érkezzen az üzemanyag” – összegezte Egri.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!