Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b8cee434-1878-449b-85a3-5350bde27f90","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fontos megállapításokat tett egy, a klasszikus zene és a magzati szívfrekvencia kapcsolatát vizsgáló kutatás: mexikói tudósok arra jutottak, hogy a magzatnak játszott nyugtató zene jótékony hatással lehet a fejlődő szervezetre.","shortLead":"Fontos megállapításokat tett egy, a klasszikus zene és a magzati szívfrekvencia kapcsolatát vizsgáló kutatás: mexikói...","id":"20250210_magzat-fejlodese-klasszikus-zene-terhesseg-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8cee434-1878-449b-85a3-5350bde27f90.jpg","index":0,"item":"2b1911d0-e484-4888-9c40-65910521a69c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_magzat-fejlodese-klasszikus-zene-terhesseg-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 10. 14:03","title":"Hogyan hat egy magzatra, ha az anya klasszikus zenét hallgat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4deaddbe-5d39-403f-8525-1ca7d80ce389","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kimondottan ráfizetéses volt a kevesebb mint négy forintnak megfelelő értékű érme előállítása.","shortLead":"Kimondottan ráfizetéses volt a kevesebb mint négy forintnak megfelelő értékű érme előállítása.","id":"20250210_usa-trump-egy-centes-erme-kivezetese-penzvero-dollar-szazadresze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4deaddbe-5d39-403f-8525-1ca7d80ce389.jpg","index":0,"item":"989fbb16-9d63-4629-8135-cd07a19198db","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_usa-trump-egy-centes-erme-kivezetese-penzvero-dollar-szazadresze","timestamp":"2025. február. 10. 13:32","title":"Trump beszünteti az egycentes érmék verését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48fae498-4fbb-415d-a9d1-6e005d81d811","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Átlagosan 9 százalékkal drágultak a lakások januárban Magyarországon, legalábbis ezt mutatja az ingatlan.com lakásárindexe. A legnagyobb mértékben Debrecenben és környékén, valamint Budapesten emelkedett az az ár, amit a hirdetők lakásukért kapni szeretnének. Budapesten 1,17 millió forint az átlagos négyzetméterár.","shortLead":"Átlagosan 9 százalékkal drágultak a lakások januárban Magyarországon, legalábbis ezt mutatja az ingatlan.com...","id":"20250210_ingatlan-lakasarindex-lakasar-emelkedes-lakasdragulas-lakashirdetes-elado-lakasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48fae498-4fbb-415d-a9d1-6e005d81d811.jpg","index":0,"item":"0e4ce2ae-be2a-4a6f-ae23-1843d6c5cf32","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250210_ingatlan-lakasarindex-lakasar-emelkedes-lakasdragulas-lakashirdetes-elado-lakasok","timestamp":"2025. február. 10. 11:42","title":"Egyre vastagabban fog a lakásukat hirdetők ceruzája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5f9d7ee-2daf-40ef-8160-65f17a2318f2","c_author":"Balla István","category":"360","description":"A Pázmány Péter Katolikus Egyetem most induló gazdálkodási és menedzsmentképzését áthatja majd a katolikus szellemiség, de egyben meg kell felelnie a sztenderd szakmai követelményeknek is – mondja Botos Máté dékán. Interjú.","shortLead":"A Pázmány Péter Katolikus Egyetem most induló gazdálkodási és menedzsmentképzését áthatja majd a katolikus szellemiség...","id":"20250210_hvg-botos-mate-pazmany-peter-egyetem-dekan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5f9d7ee-2daf-40ef-8160-65f17a2318f2.jpg","index":0,"item":"71a4df14-22ed-4560-822c-5372f9b26ecc","keywords":null,"link":"/360/20250210_hvg-botos-mate-pazmany-peter-egyetem-dekan","timestamp":"2025. február. 10. 17:40","title":"Katolikus szellemiségű gazdaságtudományi képzéssel rukkol elő a Pázmány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ecaccff4-8284-4678-9305-493ce1ee5ca2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sándor Balázs úgy érzi, hogy meg akarják félemlíteni, és ígéri, hogy nem áll le ennek ellenére sem.","shortLead":"Sándor Balázs úgy érzi, hogy meg akarják félemlíteni, és ígéri, hogy nem áll le ennek ellenére sem.","id":"20250210_ajka-sandor-balazs-kutyapart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ecaccff4-8284-4678-9305-493ce1ee5ca2.jpg","index":0,"item":"15169ba5-d604-40d0-ae41-a0f4e3fcec0c","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_ajka-sandor-balazs-kutyapart","timestamp":"2025. február. 10. 14:18","title":"Megpiszkálta Ajka kínos ügyeit, felfüggesztették a kutyapártos képviselő tanácsnoki posztját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d780b466-45d7-4132-a321-325e5cb36b49","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Állításai akkor még csak a rendszer korrupciójáról szóltak.","shortLead":"Állításai akkor még csak a rendszer korrupciójáról szóltak.","id":"20250210_magyar-peter-ner-visszaemlekezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d780b466-45d7-4132-a321-325e5cb36b49.jpg","index":0,"item":"9dc422df-3dc9-4d45-a52a-0704e1783569","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_magyar-peter-ner-visszaemlekezes","timestamp":"2025. február. 10. 08:45","title":"Magyar Péter milliós követőtábort emlegetve emlékezett meg arról, hogy egy éve szállt ki a NER-ből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"475bff95-cfa3-4946-92fb-60fac96141d4","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A korrupció elleni küzdelemre felállított Integritás Hatóság közreműködésével több olyan vizsgálat, illetve nyomozás is zajlik, amelynek a középpontjában a Rogán Antal által felügyelt Nemzeti Kommunikációs Hivatal áll. Ez az a hatóság, amelynek az elnökét, Biró Ferencet a hivatali autó jogszerűtlen használatával gyanúsítják, miközben maga a hatóság az utóbbi időben egyre kreatívabban közreműködik korrupciós cselekmények leleplezésében.","shortLead":"A korrupció elleni küzdelemre felállított Integritás Hatóság közreműködésével több olyan vizsgálat, illetve nyomozás is...","id":"20250210_integritas-hatosag-rogan-antal-rendorseg-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/475bff95-cfa3-4946-92fb-60fac96141d4.jpg","index":0,"item":"e26b58e5-dcd6-4e56-a0c3-0104c4372682","keywords":null,"link":"/360/20250210_integritas-hatosag-rogan-antal-rendorseg-nyomozas","timestamp":"2025. február. 10. 06:30","title":"Nincs még lefutva az Integritás Hatóság és Rogán Antal közötti harc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ba3644a-1cc9-465f-8c7f-2be1380393c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt meghatározó témát, amelyek várhatóan alakítani fogják az üzleti világot – így aztán végül a mindennapokat is.","shortLead":"Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt...","id":"20250210_sap-mesterseges-intelligencia-elorejelzes-trendek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ba3644a-1cc9-465f-8c7f-2be1380393c3.jpg","index":0,"item":"7f3af665-539b-4e1c-b2e3-80f81cad5793","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_sap-mesterseges-intelligencia-elorejelzes-trendek","timestamp":"2025. február. 10. 18:03","title":"Kiadtak egy listát 5 dologról, melyek még idén várhatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két új járatot és tucatnyi járat sűrítését jelentette be Budapestről a diszkont légitársaság, amelynek vezetői cáfolták azt is, hogy szóba került volna, felvásárolja őket a Lufthansa.
Jelentősen megváltoztatta működését a Wizz Air annak érdekében, hogy az erre a nyárra is borítékolható kaotikus állapotok negatív hatásait enyhíteni tudja – erről is beszélt budapesti sajtótájékoztatóján a magyar gyökerű fapados légitársaság vezérigazgatója. Váradi József – aki egyébként (nem Wizz, hanem Lufthansa) járata késése miatt fél órával az esemény kezdete után érkezett csak meg – emlékeztetett: az, hogy tavaly nyáron összeomlott az operációjuk, emiatt több járatot törölni kellett, sok pedig csak késéssel érkezett meg a célpontjára, alapvetően a földi kiszolgálás, a légiirányítás hiányosságainak volt betudható, ám „mai fejjel lehet mondani, hogy több tartalékot kellett volna építenünk”.
Lapunk kérdésére, hogy mit is jelent pontosan ez a „tartalék”, a szakember elmondta: alapvetően három téren változtatták meg a működésüket. Egyfelől szakítottak azzal a gyakorlattal, hogy a gépek személyzetét az engedélyezhető 12 órának gyakorlatilag a maximumában igyekeztek kihasználni, így egy napi műszak 11-11,5 órából állt: mostantól 2-3 órás pufferrel tervezik meg a műszakokat. Ennek azért van jelentősége, mivel egy késésnél eddig többször előállt olyan helyzet, hogy a lejárt műszak miatt a személyzetet kénytelenek voltak lecserélni, ami további késésekhez vezetett.
Egyharmaddal több utast szállít ma a Wizz Air, mint a világjárvány előtt, de a forint gyengülése, a dollár erősödése és az olajárak elszállása gyengíti a légitársaság pozícióját. Erről is beszélt a hvg.hu-nak Váradi József, a társaság vezérigazgatója.
Átalakítják a Wizz Air négy légitársaságának (a magyar, a máltai, a brit és az abu-dzabi) működését is, ezentúl a négy cég önálló irányítási jogot kap az eddigi centralizált rendszer helyett. Ettől nagyobb rugalmasságot várnak, de egyben nagyobb emberigénnyel is jár: az operációban közreműködő irodai személyzet létszámát megduplázták 150 helyett 300-ra.
Az utasok számára ennél is fontosabb lehet a harmadik intézkedés, amellyel a korábbinál sokkal „robosztusabb stand-by rendszert” alakítottak ki: minden járat mögé került egy készenléti szolgálat, amely szükség esetén mobilizálható – ettől az remélhető, hogy kevésbé hagyja magára egy késés vagy törlés esetén utasait a légitársaság, lesz megfelelő call-center kapacitás vagy elegendő kapacitás az utaspanaszok feldolgozására.
Mindez nem csupán komoly beruházást igényel a cég részéről, de szakítás azzal az „ultrafapados” üzleti modellel is, amelynek a lényege az, hogy a kiegészítő szolgáltatásokat (és az ezekkel járó költségeket) igyekszik a minimálisra csökkenteni, a hatékonyságot pedig a maximumra növelni.
Váradi ugyanakkor kiemelte: a cég mai operációjának minősége összevethető a Covid-járvány előtti helyzettel, járataik 99,5 százaléka célba ér, és ők törlik a legkevesebb járatot. „Amitől szenvedünk, az az, hogy olyan nagyságrendű hatások értek minket a nyáron, amiknek az utózöngéi még mindig nem múltak el” - utalt arra, hogy a tavalyi repülési káosz idején felvett utaspanaszok egy részét még mindig nem sikerült rendezni, alapvetően azért, mert vitatták a kártérítés jogosságát. „De a következő hetekben ezeknek a végére fogunk jutni” - tette hozzá.
A biztonságra való törekvésre utal az is, hogy – mint Váradi megerősítette lapunknak ősszel tett nyilatkozatát – mostanra üzemanyag-beszerzésük nagyobbik felét úgynevezett fedezett ügyletek keretében bonyolítják le. Korábban ezzel már egyszer megjárta a cég: jóval drágábban tudta vásárolni az üzemanyagot, jelentős versenyhátrányba kerülve ezzel például fő versenytársuk, a Ryanair mögött. A vezérigazgató, elismerve, hogy erről komoly vita folyt cégen belül is, most is világossá tette: tisztában vannak azzal, hogy az ilyen ügyleteken csak a bankok nyernek, a jelenlegi volatilis árviszonyok mellett azonban nagyobb kiszámíthatóságot ad a számukra. „Ha többe is kerül, de legalább van egy dolog, amiben biztosak lehetünk.”
A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary korábban nemcsak ezen a téren ítélte úgy, hogy az ír fapadoshoz képest a Wizz Air komoly versenyhátrányban van, szerinte az is erre utal, hogy amíg az ő gépeik saját tulajdonban vannak, a Wizz lízingeli azokat. Váradi erre a sajtótájékoztatón úgy reagált: ennél többet nyom a latba az, hogy milyen gépekről van szó, márpedig a Wizz Air flottája, amely a tervek szerint idén már 170-ről 200 gépre nő, az évtized végére pedig elérheti az 500 gépet egyre nagyobb arányban Airbus 321neo utasszállítókból áll, ezek pedig a legkörnyezetbarátabbnak számítanak ebben a kategóriában. Ezzel – mint fogalmazott – nemcsak a döntéshozók és a társadalom által megfogalmazott igénynek felelnek meg, de saját működésüket is hatékonyabbá teszik. Mellesleg – jegyezte meg – egy gépet úgyis akkor adnak el, amikor vészhelyzet van, akkor pedig az elérhető ár is a valós töredéke.
Váradi ennél is keményebben reagált O'Learynek arra az állítására, hogy a Lufthansa megveheti a Wizz Airt: „ez egy hülyeség, nem tudnak minket megvásárolni, de a kérdés fel sem vetődött” - mondta.
Bár utasként legtöbbször csak a jegy ára számít, amikor légitársaságot választunk egy-egy útra, valójában szinte alig van valami, amiben megegyezik a két fapados cég. Most végignéztük apránként, mekkora különbség van a két légitársaság között, ebben pedig Bukta Gábor, a Concorde részvénypiaci elemzője volt a segítségünkre.
A sajtótájékoztatót mindenesetre nem azért hívták össze, hogy ezt megcáfolhassák a cég vezetői – Váradi József mellett Robert Carey, a Wizz Air elnöke –, hanem hogy az idei tervekről beszéljenek. Többek között arról, hogy Budapestről két új járat indul: Koppenhágába október 1-jétől, Sarm-es-Seikbe pedig október 31-től utazhatnak a légitársasággal az utasok. A cég tucatnyi járat sűrítéséről is beszámolt: több járat indul hetente Tenerifére, Alicantéba, Madridba, Barcelonába, Nápolyba, Bariba, Rómába, Berlinbe, Bázelbe, Athénba, Dubajba, Urghadára és Dzsiddába is. Robert Carey azt is bejelentette: magyarországi flottájukat 15 gépre növelik, amelyből 14 budapesti, egy pedig debreceni bázissal működik majd.
A Wizz Air 2024-es (2023. április 1-jén kezdődő) pénzügyi évében 67 millió utassal számol, ami 70 százalékos növekedés a Covid előtti időszakhoz képest. „Az iparág átlagosan most fogja elérni a 100 százalékot” - emelte ki Váradi. Nyolcezerre – a járvány előtti időszak duplájára – nő a Wizz munkatársainak száma is. A cég 200-ra növő flottájának már a fele Airbus 321neo, Budapesten már csak ilyen fog működni, amiben – erősítette meg Robert Carey – része van annak is, hogy a kormány az ágazati extraprofitadót ettől az évtől a gépek környezetterhelésének mértékével tette arányossá.
A cég – amely közel ezer járatot üzemeltet 50 országba – folyatja keleti expanzióját is. Ezzel kapcsolatban Robert Carey a hvg.hu kérdésére elmondta: úgy látják, a nyugati piacon már nincs akkora tér a növekedésre, így továbbra is Kelet-Közép-Európára fókuszálnak, ám a keleti régió több országában is megvan az előnyük. Elsőként léptek be saját, ultrafapados kategóriájukban, az úttörő szerep pedig komoly piaci előnyt tartogathat, érzik is a keresletet járataik iránt. Ebben komoly előnyt jelent abu-dzabi bázisuk, illetve az ott működő cégük, amelynek nyolcgépes flottáját a tervek szerint tovább bővítik.