Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1e15ecee-d710-492b-af5c-58dc15073a50","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei ősz óta dolgoznak a rendszer kiépítésén.","shortLead":"A Magyar Közút Zrt. és a BME szakemberei ősz óta dolgoznak a rendszer kiépítésén.","id":"20250517_m1-m7-okos-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e15ecee-d710-492b-af5c-58dc15073a50.jpg","index":0,"item":"a4589cbf-7872-4073-b626-5a681f2d6c3a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250517_m1-m7-okos-autopalya","timestamp":"2025. május. 17. 09:38","title":"A világ egyik legokosabb autópálya szakasza lesz az M1-M7 budaörsi bevezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"186ac90e-3a7d-415b-ae24-b27836f86148","c_author":"HVG","category":"360","description":"Önálló projektcéggel indul el az Orbán-kormány által Magyar Ezüst Érdemkereszttel elismert rendező-producer, Kiss Stefán Mónika újabb Mohács-filmjének gyártása.","shortLead":"Önálló projektcéggel indul el az Orbán-kormány által Magyar Ezüst Érdemkereszttel elismert rendező-producer, Kiss...","id":"20250516_hvg-kiss-stafan-monika-mohacs-dokumentumfilm-balog-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/186ac90e-3a7d-415b-ae24-b27836f86148.jpg","index":0,"item":"11692f99-1ba7-488f-85f7-a31cec95a248","keywords":null,"link":"/360/20250516_hvg-kiss-stafan-monika-mohacs-dokumentumfilm-balog-zoltan","timestamp":"2025. május. 16. 07:45","title":"A mohácsi csatáról készül forgatni a Balog Zoltán nagytiszteletű úr című film rendezője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3dbcaff0-cac9-406e-937e-df999f16f7b6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Törvényszék szerint életszerűtlen azt feltételezni, hogy a polgármester kényszerintézkedés alkalmazása nélkül újabb bűncselekményt követne el.","shortLead":"A Fővárosi Törvényszék szerint életszerűtlen azt feltételezni, hogy a polgármester kényszerintézkedés alkalmazása...","id":"20250516_Megindokolta-a-birosag-hogy-miert-engedtek-ki-Kiss-Laszlot-a-letartoztatasbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3dbcaff0-cac9-406e-937e-df999f16f7b6.jpg","index":0,"item":"305b61b3-0fe5-4d7f-a696-22d27359eccd","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_Megindokolta-a-birosag-hogy-miert-engedtek-ki-Kiss-Laszlot-a-letartoztatasbol","timestamp":"2025. május. 16. 12:13","title":"Megindokolta a bíróság, hogy miért engedték ki Kiss Lászlót a letartóztatásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db1cc670-89bd-4f18-93b1-7655eba08fd3","c_author":"Székács Linda","category":"360","description":"A különböző gyümölcsöket és zöldségeket, vízcseppet ábrázoló hangulatjelek, vagyis emojik egyfajta kódként is működnek a közösségi médiában. Arra szolgálnak, hogy megtévesszék a szexuális tartalmak szűrését igen ellentmondásosan végző algoritmust. Mi az algospeak, mit jelent a cseresznye, kikre van a legrosszabb hatással a hibásan működő prüdéria, és mit szól mindehhez a szexuálpszichológus és a kommunikációs szakember?","shortLead":"A különböző gyümölcsöket és zöldségeket, vízcseppet ábrázoló hangulatjelek, vagyis emojik egyfajta kódként is működnek...","id":"20250517_szexrol-beszelgetni-TikTokon-padlizsan-cseresznye-jelentese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db1cc670-89bd-4f18-93b1-7655eba08fd3.jpg","index":0,"item":"37d7fe38-6246-414d-bd52-c54c590cb288","keywords":null,"link":"/360/20250517_szexrol-beszelgetni-TikTokon-padlizsan-cseresznye-jelentese","timestamp":"2025. május. 17. 16:30","title":"A Seggs vajon mi? Így butította le a szexről való beszédet a TikTok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00ffc37e-188b-4d8b-9f13-4a89c3d33715","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Üzenetértékű, hogy az új pápa annak az egyházfőnek a nevét vette fel, aki miután 1878-ban a katolikus egyház fejeként új útra lépett, elfogadta a demokrácia, a kapitalizmus létét, de kiállt a kiszolgáltatottakért, lendületet adva a kereszténydemokráciának.","shortLead":"Üzenetértékű, hogy az új pápa annak az egyházfőnek a nevét vette fel, aki miután 1878-ban a katolikus egyház fejeként...","id":"20250517_hvg-xiii-leo-szemleletes-valtas-vatikan-rerum-novanum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00ffc37e-188b-4d8b-9f13-4a89c3d33715.jpg","index":0,"item":"7eeb3d92-1acc-4cab-b2e5-f298647b7a6a","keywords":null,"link":"/360/20250517_hvg-xiii-leo-szemleletes-valtas-vatikan-rerum-novanum","timestamp":"2025. május. 17. 12:15","title":"Az egyháznak együtt kell élnie a demokráciával – ki volt XIII. Leó, akinek a nevét felvette az új pápa?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17f83ac2-d88f-4297-a2d7-4b03ebf9d931","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Javában zajlik a cannes-i filmfesztivál, itt mutatták be 30 éve a mára klasszikussá vált Közönséges bűnözőket. Chazz Palminterivel, a film szereplőjével a forgatásról és a koporsóban fekvés nehézségeiről beszélgettünk, de szóba került egy gyilkosság is, amit 9 évesen látott. ","shortLead":"Javában zajlik a cannes-i filmfesztivál, itt mutatták be 30 éve a mára klasszikussá vált Közönséges bűnözőket. Chazz...","id":"20250517_Chazz-Palminteri-interju-Kozonseges-bunozok-30-eves-Bronxi-mese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17f83ac2-d88f-4297-a2d7-4b03ebf9d931.jpg","index":0,"item":"bb25b36d-45ed-406d-876e-0d047d072837","keywords":null,"link":"/360/20250517_Chazz-Palminteri-interju-Kozonseges-bunozok-30-eves-Bronxi-mese","timestamp":"2025. május. 17. 18:00","title":"„Nem köptem be a gyilkost” – Chazz Palminteri a Közönséges bűnözőkről, a Bronxi meséről és egy gyilkosságról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rengeteg YouTube-fiókra került lakat az év első három hónapjában, de van magyarázat a dologra.","shortLead":"Rengeteg YouTube-fiókra került lakat az év első három hónapjában, de van magyarázat a dologra.","id":"20250516_google-tag-youtube-fiokok-torlese-osszehangolt-befolyasolasi-kiserletek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e4bd06e-a3d5-4dbe-9b56-01530b36c241.jpg","index":0,"item":"1ccd451a-9a5c-4d35-be9e-9b100f5dbe3f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_google-tag-youtube-fiokok-torlese-osszehangolt-befolyasolasi-kiserletek","timestamp":"2025. május. 16. 14:03","title":"23 000+ YouTube-csatornát törölt a Google","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. május. 17. 19:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""}]
Napok óta ülésezik az amerikai parti őrségnek a Titan tengeralattjáró 2023-as katasztrófájával foglalkozó bizottsága. A járművet üzemeltető cég egykori vezetői és dolgozói egymást váltják a bizottság előtt, és azok alapján, amit mondanak, és egyre több, teljesen vállalhatatlan részlet kerül nyilvánosságra.
A tavaly nyáron a Titanic roncsai közelében összeroppant Titan tengeralattjáróról már eddig is rengeteg olyan dolog került nyilvánosságra, amelyek ismeretében
egyszerűen érthetetlen, hogyan küldhettek ilyen gépet a víz alá.
Most azonban összeült az amerikai parti őrség vizsgálóbizottsága, hogy meghallgassa azokat, akik részt vettek a jármű gyártásában vagy működtetésében, és az összkép még annál is bizarrabbnak tűnik, mint amilyen eddig volt.
Azt például már tudtuk, hogy a Titant gyártó és üzemeltető cég, az OceanGate ahol csak lehetett, próbált spórolni a kiadásain és szabadon értelmezni a szabályokat. Ám hogy ezzel pontosan meddig mentek el, arról a cég egy volt alkalmazottja, Antonella Wilby árult el részleteket: a bizottság előtt többek közt arról beszélt, hogy nem költöttek arra, hogy a jeleket, amelyeket a Titan jeladója küldött a tengeralattjáró mozgásáról, koordinátáiról és mélységéről, automatikusan rögzítsék. A megoldás ennél sokkal elképesztőbb volt: felírták maguknak, majd valaki bepötyögte az összes adatot egy Excel-fájlba.
Igen, ez pontosan annyira borzasztó ötlet, mint amilyennek elsőre hangzik. Wilby a meghallgatásán „abszolút idióta” megoldásnak nevezte, és legyünk őszinték, ennél még sokkal-sokkal durvább megfogalmazások is teljesen jogosak lettek volna.
Azt is hozzátette: a csapat, akikkel együtt dolgozott, megpróbálta ötpercenként leírni a kapott jeleket, de ez nem mindig sikerült nekik.
Az amerikai parti őrség hétfőn közzétett több felvételt is arról, ahogyan a Titan roncsának felszínre hozásán dolgoznak.
Az OceanGate korábban szívesen hivatkozott arra, hogy tudományos tevékenységet végez. Ám amikor a cég egykori műveleti igazgatója, David Lochridge megjelent a bizottság előtt, bevallotta: „az egyedüli gondolat a cég mögött az volt, hogy pénzt keressünk, alig szólt ez a tudományról”. Most, hogy megtörtént a katasztrófa, már azt állítja, hogy ő ezt sosem támogatta igazán, és emiatt sokat veszekedett az alapító és egyben elnök-vezérigazgató Stockton Rushsal. Aki, ez nem is igazán kérdéses, az egyik első számú felelőse volt a balesetnek, de mivel ő is ott halt meg, jelenleg a bizottságra hárul a feladat, hogy kiderítse, mások mennyire próbálják meg a háta mögé bújva tisztára mosni magukat.
Guillermo Sohnlein, az OceanGate társalapítója nyugodtan mondhatná, hogy előre szólt, baj lesz, ő ugyanis még a baleset előtt otthagyta a céget. Ehhez képest épp ő festette az egyik legpozitívabb képet Rushról. Mint mondta, néhai üzlettársa azért akart a Titanon lemenni az óceán fenekére, mert annyira a sajátjának érezte a tengeralattjárót, hogy úgy gondolta, úgy a korrekt, ha bármi baj történik, annak legyen számára is következménye.
Ezzel a véleményével ugyanakkor egyedül maradt, hiszen szinte mindenki más úgy mutatta be a céget és a Titan tervezési folyamatát, mint amelyben minden racionalitást és veszélyérzetet felülírt az, hogy nagyon hamar akartak lemenni a Titanichoz gazdag utasokkal.
Karl Stanley, egy másik merüléssel foglalkozó cég tulajdonosa, Rush egykori jóbarátja volt az, aki a meghallgatásán nagyon drámaian megfogalmazva azt mondta:
„A baleset definíciója az: olyasvalami, ami váratlanul történt, puszta véletlenségből. Ebben semmi váratlan nem volt. Ezt mindenki előre láthatta, aki egy kevés információhoz hozzáfért.”
Ilyen baljós előjelekről számolt be például Tony Nissen, az OceanGate egykori műszaki igazgatója is. Ő 2016-ban került a céghez, amikor pedig élesbe fordult a Titan tervezése, és bevallása szerint nagyon sokat veszekedett a főnökével. Azt mondta, úgy érezte, Rush többször nem mondott igazat neki a biztonsági kérdésekről. Végül 2019-ben jött el a szakítás pillanata – a tulajdonos felkérte őt, hogy vezesse a Titant, ő azt válaszolta neki, hogy amíg ilyen állapotban van a tengeralattjáró, nem hajlandó beszállni – erre Rush kirúgta. Most a bizottság előtt újra arról beszélt: az OceanGate sok alkalommal játszotta ki a szabályokat, hogy minél hamarabb utasokat szállíthasson a Titan, és a biztonság nem volt a legfontosabb szempontok között.
Stockton Rush
AFP / Handout / OceanGate Expeditions
Hogy mindezt számszerűsítsük is: az amerikai parti őrség adatai szerint 2021-ben tíz merülés alatt összesen 70 műszaki problémát találtak, 2022-ben pedig 13 merülés alatt 48 alkalommal volt gond. De néhány héttel a 2023. júniusi baleset előtt az is megesett egy éjszakai merülés alatt, hogy nem teljesen sikerült felhozni a tengeralattjáró minden részét a felszínre. Sőt, mint Steven Ross, az OceanGate tudományos munkáért felelős igazgatója most elmondta, hat nappal a végzetes merülés előtt is történt egy hiba – ezt már csak azért is nagyon jól tudja, mert ő maga is ott volt akkor a járművön. Az egyik ballaszttartály elmozdult, az öt ember pedig, aki a tengeralattjárón volt ekkor, a Titan hátuljához csapódott, és vagy egy órán át nem tudtak onnan elmozdulni. A hiba lehetősége persze benne van bármilyen munkában, de a vallomásokból az a kép rajzolódik ki, hogy az OceanGate-nél ezeket megpróbálták a szőnyeg alá söpörni.
Az egyik leginkább ellentmondásos nyilatkozatot Amber Bay, a vállalat egykori adminisztrációért felelős igazgatója tette. Ő előbb arról beszélt, a cégnél ragaszkodtak ahhoz ne hajtsanak végre kockázatos merüléseket pusztán azért, mert az utasaik fizettek az élményért. De még mielőtt ez túl megnyugtatóan hangzott volna, azt is elmondta: kivételt jelentettek azok az utasok, akik legalább 250 ezer dollárt fizettek a merülésért – az ő esetükben „határozottan sürgős volt teljesíteni, amit ajánlottunk nekik”. Őket misszióspecialistának nevezték, ami azon túl, hogy nagyon menőn hangozhat bárkinek, aki sci-fiken nőtt fel, valójában azért volt fontos, mert így nem az utasokra, hanem a tudományos munkatársakra vonatkozó szabályok voltak érvényesek rájuk és az utaztatásukhoz szükséges engedélyekre.
A Titan merülőhajó
AFP / OceanGate Expeditions / Handout
Az OceanGate azzal is megpróbálta a csúcstechnológia élvonalában lévőnek mutatni magát, hogy azt hirdette: a NASA-val együttműködve fejlesztették ki a Titant. Csakhogy Justin Jackson, a NASA mérnöke a bizottság előtt elmondta, hiába állapodtak meg közös munkáról, ebből végül annyi valósult meg, hogy egy harmadakkora modell építése alatt távkonzultációban adtak néhány tanácsot, de a későbbi munkában annyira nem volt részük, hogy külön jelezniük kellett az OceanGate felé, ne reklámozzák úgy a Titant, mint aminek az építésében a NASA is dolgozott.
A cég egykori dolgozói között megindult az egymásra mutogatás is. Antonella Wilby például nemcsak az Excel alapú irányításról beszélt, hanem arról is hogy még 2022-ben pont ő volt az, aki elmondta Baynek: egy merülés alatt valamilyen hangos robajt hallottak az utasok. Bay pedig Wilby elmondása szerint azt válaszolta neki:
„Rossz a hozzáállásod. Nem felfedezői a gondolkodásmódod. Tudod, mi innovatívak vagyunk, cowboyok vagyunk, és sok ember ezt nem tudja kezelni.”
A meghallgatáson Bayt is szembesítették ezzel a pár mondattal, és megkérték, hogy magyarázza el. Ő annyit reagált: „Nem hiszem, hogy ezek közül a kijelentések közül bármelyik is pontosan az lenne, amit mondtam.”
Bay azt állítja, hogy a cégen belül bármikor lehetett nyíltan beszélni a problémákról. Nem így gondolja ezt a már emlegetett Karl Stanley, aki 2019-ben Rush és két másik ember mellett saját maga is ott volt a tengeralattjáró prototípusának egyik legelső olyan merülésén, amelyen embereket is leküldtek az óceán mélyére. Azt mondta: nagyon megijedt, amikor olyan hangot hallott, mint ha az egyik karbonszál elszakadt volna, majd a felszínre érés környékén még több ugyanilyen hang jött. Amikor jelezte Rushnak, hogy valami nem volt rendben, az OceanGate vezére arra kérte, hogy ne beszéljen ezekről a zajokról másoknak. Ezek után állítólag csúnyán megromlott a kapcsolatuk. Állítása szerint azt is csak később, az újságcikkekből tudta meg, hogy a prototípusba egyszer már villám is belecsapott – ha ezt tudta volna, nem száll be.
A tervek szerint a bizottság egészen péntekig ülésezik. A mostani vizsgálat hivatalosan nem számít olyan jogi súlyúnak, mintha bíróság kérné számon a feltételezett felelősöket, de ez alapján fogják eldönteni az illetékesek, hogy tesznek-e feljelentést bűncselekmény gyanúja miatt. Az OceanGate működését a baleset után felfüggesztették, a vállalatnak most egyetlen teljes állású alkalmazottja sincsen, a meghallgatásra egy ügyvédet küldtek el a tulajdonosok.
A balesetben elhunyt francia kutató családja több mint 50 millió dolláros pert indított, azt állítva, hogy a hajó legénysége „rémületet és lelki gyötrelmet” élt át a katasztrófa előtt. A tengeralattjáró üzemeltetőjét súlyos gondatlansággal vádolják, írja a CNN .
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.