Rohamtempóban nő a csomagautomaták száma, mégis gyakoriak a fennakadások

Gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben – a konszolidáció éve volt 2024 magyar a piacon, több kisebb céget is bekebeleztek a tőkeerős nemzetközi szolgáltatók. A közel hatezer automata több mint 80 százaléka két nagy szereplő kezében összpontosul.

Rohamtempóban nő a csomagautomaták száma, mégis gyakoriak a fennakadások

Összesen 5992 csomagautomata üzemel Magyarországon a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) december közepén közzétett jelentése szerint. Ez továbbra is rohamos bővülést jelent a szegmensben, hiszen áprilisban a GKID piackutató cég adatai szerint még csak 5200 automata működött az országban. A telepítések üteme a közeljövőben sem lassul, a szakértők szerint 2025 nyarára a masinák száma a hétezer darabot is elérheti, a csúcson pedig akár 8-9 ezer is üzemelhet az országban.  

A friss adatok alapján az összes automata 52 százaléka (3116 darab), míg a csomagpontok 42 százaléka (2000 darab) a cseh hátterű Packetához tartozik, amely júniusban jelentette be, hogy felvásárolja az addig magyar kézben lévő Foxpostot. Ezzel megszerzett több mint 1500 csomagautomatát, és magasan a legnagyobb szereplővé vált a piacon.

Rohamtempóban nő a csomagautomaták száma, mégis gyakoriak a fennakadások

A közel hatezer automata több mint 80 százaléka két nagy szereplő kezében összpontosul. A konszolidáció éve volt 2024 magyar a piacon, több kisebb céget is bekebeleztek a tőkeerős nemzetközi szolgáltatók.

Igaz, a terjeszkedési terveket nem sikerült teljes mértékben tartani: a Packeta augusztusi közleményében még az szerepelt, hogy a hálózat az év végére meghaladja az ötezer átvételi pontot és a háromezer automatát.

A társaság még a piaci dominanciája mellett sem tudta tartani azt a tempót, amit a kínai Temu diktált neki, miután leszerződött a filléres termékeket áruló online piactérrel. A Packeta maga is elismerte, hogy a hálózata nem bírja azt a terhelést, amit a magyar vásárlók rendelései támasztottak. Bár a cég nem kizárólagos szállítója a temus termékeknek, sőt messze nem is a legnagyobb, a kitettségét viszont növeli, hogy több csomagot szállít automatákba, mint a versenytársak, ami ad egy bizonyos fokú rugalmatlanságot – írtuk akkor.

Optimális esetben ugyanis a feladó partnerek előre megmondják, hogy egy adott héten milyen mennyiségű csomagot terveznek átadni, így a szolgáltató előre tud tervezni. A problémát az jelenti, hogy minél távolabbi és minél globálisabb partnerről van szó, annál rugalmasabban kezelik a cégek a volumeneket. Már csak azért is, mert egy Temuhoz hasonló cég esetében nem nagyon van szankcionálási lehetőség, ha a megbeszéltnél több csomag érkezik – írtuk ezzel foglalkozó októberi cikkünkben. A Packeta a fennakadás után komoly kapacitásbővítésbe kezdett, többek között bejelentették, hogy növelik az érintett automatáik kapacitását, és bővítik a csomagponthálózatukat is, illetve a cég jelenleg keres munkatársakat, főként csomagkezelőket.

Budapesti Foxpost csomagautomata.
Reviczky Zsolt

A második legnagyobb szereplő a piacon a GLS, amely az NMHH adatai szerint 1758 automatával (ez az összes 29,3 százaléka) rendelkezett, emellett 1100 csomagponttal (22,9 százalék), azaz olyan üzlethelyiséggel szerződött le, amelyek díjért cserébe vállalják a csomagok átadását az ügyfelek számára. Az Európában és Észak-Amerikában vezető csomaglogisztikai szolgáltató, a GLS-csoport júliusban jelentette be, hogy felvásárolta az e-kereskedelemre szakosodott teljes körű webáruházi raktárlogisztikai szolgáltatást nyújtó, 2023-ban 2,4 milliárdos árbevételt elérő magyar iLogistic vállalatot. Az akvizíció értékét nem közölték. A cég 2023-ban több mint 1 millió megrendelést teljesített alvállalkozó partnerei, köztük a GLS közreműködésével, és jelenleg mintegy 300 e-kereskedelmi vállalat áruforgalmát kezeli napi szinten – állt a GLS júliusi közleményében.

A Magyar Posta 608 csomagautomatát üzemeltetett 2024 végén, és 237 szerződött partner szolgált átvevőpontként az állami vállalaton keresztül feladott küldemények számára – noha a cég júniusban a HVG kérdésére úgy nyilatkozott, hogy év végére az automaták száma el fogja érni a 700 darabot.

A Postát az állam azzal próbálta helyzetbe hozni (beavatkozva ezzel a normális piaci folyamatokba), hogy egy indoklás nélküli rendelettel februárban kötelezővé tette az e-kereskedőknek, hogy a kiszállítási opciók között szerepeltessék a Magyar Posta logisztikai üzletágának szolgáltatásait is. A vásárlók körében ugyanakkor nem éppen népszerű a szolgáltatás, a problémákat pedig tetézi, hogy a karácsony előtti, zsúfolt időszakban

a Posta „leleményes” megoldást választott: ha a küldemény nem fért be az automatába, a legközelebbi postára vitték, a vásárlóknak pedig ott kellett átvenniük,

ami miatt az ezzel foglalkozó fórumokon komoly népharag zúdult a vállalatra.

Az Emag-csoporthoz tartozó Sameday összesen 416 Easybox-csomagautomatát és 514 csomagpontot üzemeltet. A cég az év folyamán vásárolta fel a Sprinter futárszolgálatot is működtető Pactic Groupot, akkor a vezérigazgató még úgy nyilatkozott: „A tranzakció véglegesítése után a Sameday ügyfelei olyan teljes körű szállítási szolgáltatásokhoz jutnak hozzá, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy az egész régióban kimagasló feltételek mellett küldhessenek és fogadhassanak csomagokat.”

Ehhez képest a vállalat rendszere – a Packetához hasonlóan – októberben „letérdelt”, több ezer dühös felhasználó panasza árasztotta el a Sameday Facebook-oldalát, mert hetekig nem kapták meg a csomagjaikat. A vállalat saját bevallása szerint az „ideiglenes nehézségek” a kiszállítás és az ügyfélszolgálat területén „az őszi, a szezonra nem jellemző kedvezmények által okozott csomagdömping és a korábbi akvizíciók miatt jelenleg is zajló konszolidációs folyamatok” okozták. Itt tehát a felhasználók a „kimagasló feltételek” helyett egy átmenetileg összeomló rendszert kaptak.

A további szereplők, mint a DPD, a DHL és az Express One a csomagautomata-piacon nem számítanak jelentősnek, ezek a cégek inkább a házhoz szállításra fókuszálnak továbbra is, bár a DPD 800 átvevőponttal szerződött le az NMHH adatai szerint, míg az Express One-nak 44 automatája van, és 154 csomagponttal áll partneri kapcsolatban.

Sameday csomagautomata.
Sameday.hu

A konszolidáció éve volt

2024 a nagy átrendeződések éve volt mind az e-kereskedelem, mind a főként ezeket kiszolgáló csomagkiszállítás piacán. Ez utóbbi folyamatnak a része az is, hogy a nemzetközi, főként régiós vagy nyugat-európai szereplők kiszorították a magyar befektetőket. A Wallis és a Trueway júniusban adott túl a Foxposton, és a Sameday – a Sprinter felvásárlása mellett – szintén ekkoriban szerzett 80 százalékos részesedést a Fürgefutár.hu-ban.

Az akvizíciók eredményeként gyakorlatilag nem maradt a Postán kívül magyar cég a csomagkiszállítási szegmensben: a GLS angol, az Alzabox és a Packeta cseh hátterű, míg az ExpressOne tulajdonosa az osztrák, a DPD-é pedig a francia állami posta. A szakértők szerint a piaci konszolidáció viszont az idei bejelentésekkel véget is ért, hiszen nincsen már eladó szereplő Magyarországon.

Az online rendelt csomagok nagy részét továbbra is házhoz kérik a vásárlók (2015-ben a rendelések felét, 2023-ban már 71 százalékát), viszont az automaták és csomagpontok gyors terjedésével párhuzamosan ez a kiszállítási megoldás is egyre népszerűbb: 2023-ban a küldemények 21 százalékát ezekre a helyekre kérték.

Temus csomag.
Nikos Pekiaridis / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Ez azért sem véletlen, mert a futárcégek számára jóval tervezhetőbb és áramvonalasabb működést tesz lehetővé az automaták használata. A rekeszeket feltöltő futárok naponta 800-1000 csomagot tudnak kézbesíteni, szemben a házhoz szállításra dolgozó sofőrök napi 100-120 címével. Ezzel nemcsak az egy árura jutó fajlagos költség, hanem a járművek károsanyag-kibocsátása is érdemben csökkenthető.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Meghalt Ozzy Osbourne

Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.

utazás

Európa 5 legszebb vasútvonala

Lélegzetelállító alpesi tájaktól a Harry Potterből ismerős viaduktig az öreg kontinens tele van szebbnél szebb vasútvonalakkal, melyeknek nagy részén ráadásul külön felár nélkül vonatozhatunk.