szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A nagy multiknál jellemzően legalább egy, de inkább több csoportos létszámleépítésnyi emberrel csökkent a dolgozók száma tavaly. A kisebb vállalkozásoknál még durvább a létszámcsökkenés.

A KSH-adatok szerint míg 2019 végén még 109 ezren dolgoztak a magyar járműiparban, 2023 végére ez a szám 104,5 ezerre csökkent. Négy évig tehát évente átlagosan körülbelül 1120-szal csökkent az iparági létszám, 2024-ben viszont 2214-gyel csökkent a foglalkoztatottak száma. Ez arra utal, hogy a cégek 2024-ben aktívabban hagyták az állományuk lemorzsolódását, és küldtek el embereket a költségeik csökkentése érdekében.

Ami nem meglepő, ahogy az ipar és a külkereskedelem teljesítményét mérő statisztikákból jól látszik, a hazai autógyártás termelése jelentősen visszaesett.

A legnagyobb hazai járműipari foglalkoztatók többségénél legalább egy, de inkább több csoportos létszámcsökkentés volt jellemző 2023 és 2024 decembere között

– írja saját adatgyűjtése alapján a G7. Csak szigorúbb szabályok mellett végrehajtható csoportos létszámleépítések ugyanakkor jellemzően nem történtek, folyamatos lemorzsolódás zajlott.

Az itthon több gyárat is üzemeltető, járműgyártóknak is beszállító Flextronics International Kft. állománya például több mint 730 fővel csökkent egy év alatt, de a Continental-csoportnál is meghaladta a 440-et, a Boschnál pedig a 330-at az állománycsökkenés. 200 főt meghaladó csökkenés volt még ezek mellett a közlekedésbiztonsági eszközöket gyártó Joyson Safety Systems miskolci üzemében, az autóüléseket gyártó Adientnél, a győri Audinál, a pécsi Harman Becker-üzemben (itt autókba gyártanak erősítőket, navigációs rendszereket, fejegységeket és egyéb elektronikai eszközöket) és az Aptiv tatabányai üzemében, ahol elektronikai alkatrészeket gyártanak autóipari cégeknek.

A középvállalkozásoknál a saját állományhoz mérten még nagyobb csökkenések voltak.

Több mint 20 százalékkal csökkent például a japán tulajdonú Toyo Seat és a német tulajdonú Eckerle Automotive állománya, és szintén ilyen mértékben csökkent három magyar tulajdonú járműipari középvállalat, az Ajkai Elektronikai Kft., a Hajdu Autotechnika Ipari Zrt. és az Interplus Kereskedelmi Kft. állománya.

A 10–49 fő között foglalkoztató kisvállalatoknál is érvényesült az összefüggés, hogy 2024 rosszabb volt, mint a 2019 és 2023 közti időszak, és az is, hogy ezek a cégek még kevésbé voltak képesek megtartani az alkalmazottaikat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!