Tetszett a cikk?

Zsebtévé; képzőművészek kedvenc YouTube-videói a Stúdió Galériában. Auschwitz-makett a Trafóban; a Hotel Modern előadása. Kortárs zene kétszer: az UMZE és az Asko Ensemble a MÜPA-ban. Nyugalom: Alföldi Róbert filmje a mozikban. Tim Burton Sweeney Todd-ja; a főszerepben Johnny Depp-pel. A Jazz 10 arca; sorozat a Millenárison: Babos Gyula Project Special. Elektro-ászok a Merlinben: Layo & Bushwacka! VJ műhely és párbaj. A hvg.hu ajánlatai egy hétre!

Zsebtévé
YouTube leckék

© AP
Gyerekkorunkban eljátszottunk a gondolattal, mi volna, ha mindenkinek volna saját tévéadása. Mármint olyan, amilyet ő csinál. Aztán tessék. Sokkal többről lett szó.
 
Az FKSE (Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület) és a tranzit.hu szervezésében most képzőművészek és a művészeti színtéren mozgók mutatják be kedvenc YouTube videóikat.

A YouTube mint közös tudásarchívum szolgál az este kiindulópontjául. Hogyan működik ma a vizuális tudásátadás és csere, amikor az internetes archívumok révén mindenki megoszthatja amatőr, művészi és dokumentációs videóit, amik akár véletlenül, rátalálás útján a legkülönfélébb kontextusokban jelenhetnek meg? Ezt az újfajta ismeretszerzést szeretnék egy közösségi esemény középpontjába állítani, és ezáltal a virtuális online közösség egy szeletét valós térben és időben megjeleníteni.

Az eseményen résztvevő előadók egy korábbi felhívásra jelentkezve rövid YouTube felvételeket mutatnak be és kommentálnak.

Beöthy Balázs, Eike, Esterházy Marcell, Fenyvesi Áron, Halasi Dóra, Keszthelyi Imre, KissPál Szabolcs, Koronczi Endre, Langmár Péter, Mészáros Márta, Orbán György, Pál Zsuzsanna Rebeka, Papp Réka Kinga, Sugár János, Szabó Eszter Ágnes, Szacsva y Pál és mások válogatása.

Február 22. 19 óra; Stúdió Galéria

Bábu vagy?
Camp


© Trafó
Viszonylag sok Holokauszt-tárgyú mű van, de kevés az igazán revelatív, amely a megrendülésen kívül mást is közvetít. Ezek sorát gyarapítja a Camp is; szemléletében gyökeresen új, eszközeiben szokatlan.

A magát színházi kollektívaként meghatározó holland Hotel Modern nem ismeretlen Magyarországon, első világháborús előadásuk (The Great War) néhány éve szerepelt már a Trafó műsorán.

A dokumentumot és a fikciót, a tragikus realitást és az illúziók világát mesterien elegyítő társulat formanyelve a film és a képzőművészet határvidékeit érinti, legújabb előadásuk pedig egyenesen a lehetetlent kísérli meg: a történelem egyik legnagyobb tömeg-gyilkosságát mutatják be.

Élethűen felépített barakkokkal, apró fabábok ezreinek segítségével ábrázolja a társulat az auschwitzi koncentrációs tábor, a halálgyár mindennapi működését. Egy szó sem hangzik el, az alkotók – mint óriás haditudósítók - minikamerákkal mozognak a díszletben, filmezik a történéseket, a közönség pedig a kivetített képeket látva válik néma szemtanúvá.

A Hotel Modern Rotterdamban működő színházi csoport, mely 1996-ban alakult, Pauline Kalker, Arlène Hoornweg színészek és Herman Helle képzőművész/performer vezetésével. Előadásaikban a színház és a bábművészet között keresnek kapcsolatot, a képzőművészet egyes elemeit is bevonva a munkába.

Február 22-én pénteken az előadás után Dr. Erős Ferenc pszichológus, György Péter esztéta, médiakritikus és Váradi Júlia újságíró beszélget a társulattal.


Február 22 és 23; Bp. Trafó

Sweeney, Nyugalom, UMZE, Asko (Oldaltörés)



Vérmes mese
Sweeney Todd - A Fleet Street démoni borbélya

Benjamin Barker, egy borbély, akit igazságtalanul letartóztat és Ausztráliába küld kényszermunkára a kéjéhes Turpin Bíró, aki megkívánja Barker feleségét, Lucyt.

Tizenöt évvel később Barker visszatér, miután megszökött és búcsút vett tengerész barátjától Anthonytól, és felveszi Sweeney Todd személyiségét. Alakváltó história? Bosszúdráma? Rémregény? Tulajdonképpen Sweeney Toddnak semmi kedve nem lett volna a vérengzéshez; olyan, mint bármelyikünk. Egyszerű, boldog életet élt felesége és lánya társaságában, míg egy gonosz bíró fel nem forgatott mindent. Az ausztráliai rabságból már egy másik férfi tér vissza. Megnyitja borbélyüzletét a Fleet Streeten, és csak a bosszú élteti... Tim Burtonnel természetesen ez a történet sem olyan egyszerű. Expresszív vizualitás, remek színészek teszik többé annál, mint ami. 

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street; amerikai-angol film, 2007;   rendező: Tim Burton



Összezárva
Nyugalom


Bartis Attila regénye irodalmi, majd színpadi pálya után filmes pályát is befuthat; Alföldi Róbert rendezését a nemrég zajlott Filmszemlén mutatták be, s most már a mozikban is látható.

A valaha ünnepelt szenvedélyes, érzéki színésznő (Udvaros Dorottya) már 15 éve ki sem mozdul a lakásából. Egyetlen támasza fia, Andor (Makranczi Zalán), írógépe mögé menekül kettejük tehetetlen egymásrautaltságának őrült ketrecéből.

Novelláit - melyek anya és fia történetei - csupán az asztalfióknak írja. Szeretet és gyűlölet kötelékei béklyózzák őket egymáshoz. Ebbe az érzelmi patthelyzetbe egy szép napon megérkezik a szerelem.

magyar film; 2007, rendező: Alföldi Róbert 



Kortárs zene kétszer
Modern Art Orchestra, UMZE és Asko a MÜPA-ban



Az UMZE Kamaraegyüttes minden évadban legalább egy élő kortárs komponista munkásságának teljes hangversenyt szentel. Idén - már csak azért is, mert LOW címmel holland-flamand fesztivál zajlik - a holland zeneszerző, Louis Andriessen előtt tiszteleg.

Andriessen frissebb műve mellett elhangzik majd 1975-ben íródott, erősen politikai indíttatású kompozíciója, a Workers’ Union, melyről ő maga így ír: „A darab az egyéni szabadság és a szigorú fegyelem ötvözete: ritmusa pontosan meghatározott; a hangmagasság ellenben csak hozzávetőlegesen van jelezve egyetlen kottavonalon. Nehéz egy együttesben játszani és tartani a lépést; olyasmi ez, mint egy politikai akciót megszervezni és végrehajtani”.

A műsorba Louis Andriessen javaslatára került be a fiatalabb holland zeneszerző-generációhoz tartozó Martijn Padding darabja, amelyet 2007 nyarán mutattak be a Holland Fesztiválon.

február 24; Bp. , MÜPA


Az 1965-ben alakult holland Asko Ensemble a világ egyik legjelentősebb kortárs zenei együttese, amelynek repertoárján 20. századi komponisták széles skálát képviselő művei szerepelnek. Más műfajok képviselőivel közös produkciókban is sokszor szerepet vállalnak: gyakran kérik fel filmzenék előadására, multimédiás és táncelőadásokban való részvételre a csoportot.

Az együttesnek nincs állandó karmestere, s megalakulása óta olyan neves vendégdirigensekkel dolgozott, mint Stefan Asbury, George Benjamin, Riccardo Chailly, Oliver Knussen, Reinbert de Leeuw és Peter Rundel.

Utóbbi két évadának kiemelkedő eseményeihez tartozik a New York-i Alice Tully Hallban a Schönberg Ensemble-lal közösen Ligeti és Xenakis műveiből adott koncertje, illetve szerepvállalása számos ősbemutatóban. Ezek sorában Michel van der Aa After Life című operáját a Holland Nemzeti Operában mutatta be, Pierre Boulez Pli selon pli című darabját pedig – szintén a Schönberg Ensemble-lal együtt – a 2007-es Holland Fesztiválon.

Budapestre  Louis Andriessen 1991-ben írott darabját, valamint az 1998-ban elhunyt francia zeneszerző, Gérard Grisey alkotását hozza el az Asko.

Február 25.; 19.30; Bp. MÜPA 


Babos, Layo and Bushwacka!, VJ Torna (Oldaltörés)

Arcsorozat
Babos Project Special

© majazz.hu
A jazz 10 arca alcímet viselő program idén összesen tíz koncerten mutatja be, hogy a magyar jazz mennyire sok és sokféle zenei forrásból merítve alakítja ki egyedi, más ország jazz-zenéjéhez nem hasonlítható arculatát.

A tervek szerint az év során olyan egymástól markánsan eltérő stílusú jazz-zenekarok adják egymásnak a Raiffeisen Jazz Klub színpadát, amelyek a legkülönfélébb zenei hatások nyomán alakították ki egyedi zenei arculatukat.

Az első koncerten, február 21-én, csütörtökön este 8 órától a Babos Project Special lép föl. A Babos Gyula gitáros vezette zenekar készülő új lemezének szerzeményeiből mutat be néhányat. Babos közép-európai kortárs zenekarként aposztrofálja a Project Specialt, amelyben fiatal és kiváló zenészekkel veszi körül magát. „A térség zenei kincseit szeretném integrálni az általam képviselt improvizatív, összefoglaló zenébe” – vallotta Babos egy korábbi interjúban.

A Babos Project Special a magyar cigányzenei hagyományok az improvizatív zenével keveredve olyan jazzt eredményeznek, amely a közönség rendkívül széles köreit képes megszólítani.

Február 21, Bp. Millenáris



Ugorj bokrot
Layo & Bushawacka

Matthew 'Bushwacka!' története az acid korszakba nyúlik vissza, amikor még nem volt bokorugró képregényhős, hanem egy ígéretes ütőhangszeres növendék a London School of Symphony-ban, de - hogy is lehetne másképp - a suliból ellógva éjjelente warehouse-partikon flessel. Egy ilyen tudattágító estén,' 88-ban világosodik meg, és anyukája rosszallása ellenére beleveti magát az elektronikus zenébe. Hangmérnöknek tanul és szerződést kap a már akkor is stúdiózó Mr. C-től, aki maga az összekapcsolódási pont az akkor még csak partiszervező Layo Paskinnal. Kettejükből csiszolódik össze a Layo & Bushawacka! formáció. Az egyik közös bulihelyszínük mára az egyik legnagyobb londoni klub, a The End-ként lett ismeretes.

A '90-es évek derék munkával telnek, Matthew ezernyi álnéven üzemel (Mashupheadz, Makesome Breaksome), megalapítja saját breaks kiadóját (Plank), mely a nuskool hangzás egyik előfutára. A duó '98-ban adja ki első LP-jét (Low Life), majd sikereik láttán következő húzásuk már a brit tánczene legnagyobb független kiadóján, az XL Recordingson kap helyet (Night Moves). Remixelnek az Orbital, Bebel Gilberto, Paul Oakenfold számára, közkézre kerül a legendás Billie Jean bootleg is. Az albumról kimásolt Love Story-val tulajdonképpen történelmet írnak, beemeli őket a villanyzene örök toplistájára. 2005-től a jön a saját Olmeto Records, rajta még egy LP-vel, stílusuk egyre finomabb, a partislágerek mellett pedig ezeken a lemezeken mindig megvillan lírai mivoltuk is. Stílusuk perkusszív lüktetés, a táncba vivő repetíció és hömpölygő változatosság ellentétében rejlik, amiből olykor kikacsint egy kis pszichedélia is.


Február 22; Bp. Merlin



Gimnasztyorka
VJ workshop és Torna


© Stiller Ákos
A díjalapító Cinetrip idén harmadik alkalommal hirdeti meg a nemzetközi VJ Tornát. A kétevente megrendezett eseményen az előző években 11 országból több mint száz induló munkáit élvezhette élőben, illetve konzerv formában a közönség. A kortárs vizuális kultúra és az elektronikus zene nemzetközi trendjeit lepörgető néhány nap reményeink szerint inspirálóan hat mind a szemlélődőkre, mind a hazai művészekre.

A CVJ2008 programkínálatában hétfőtől szerdáig nyitott szakmai workshopok, holland, belga és magyar programfejlesztők, vj-k és animátorok bemutatkozása, csütörtöktől szombatig pedig a nemzetközi VJ-színtér összecsapásának képei és hangjai töltik meg a Merlin kisebb- nagyobb termeit.

CVJ2008 workshopok (febr. 25-27.)
A VJ-zést tartalmi, illetve technológiai oldalról megközelítő kiscsoportos workshopok praktizáló és kezdő VJ-k számára nyújtanak elmélyülési és közös alkotási lehetőséget.


CVJ 2008 VJ-torna (febr.28-márc.1)
A vizuális-művészek nemzetközi erőpróbája csütörtök délután veszi kezdetét, és az ünnepélyes díjátadóra szombat kora este kerül sor. A tornán bemutatott produkciókat a workshopot tartó előadókból álló nemzetközi zsűri három kategóriában rangsorolja. A konzerv kategória csapatban vagy egyénileg, előre elkészített, zenére összevágott művei előzsűrizés után kerülnek bemutatásra (innen választja a zsűri illetve a közönség a legszebb VJ Opusz díját), a VJ Sampion a maximum 3 fős csapatok közönség és a fesztivál zsűri előtt élőben bemutatott alkotások előadói közül, míg a VJ Tusa bajnok az előadás előtt 20 perccel készhezkapott anyagok legügyesebb összepasszítói közül kerül ki. A nyeremények a hagyományos Cinetrip trófea mellett értékes VJ-felszerelések, szoftverek.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!