Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"67cd1557-9b2f-465b-8e47-1974610e54fb","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Óriási meglepetés volt, amikor Andy Murray néhány hónappal a visszavonulása után Novak Djokovics edzője lett. Az már kevésbé, hogy fél év után elváltak az útjaik.","shortLead":"Óriási meglepetés volt, amikor Andy Murray néhány hónappal a visszavonulása után Novak Djokovics edzője lett. Az már...","id":"20250521_novak-djokovic-andy-murray-edzo-szakitas-tenisz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67cd1557-9b2f-465b-8e47-1974610e54fb.jpg","index":0,"item":"9c6be397-ea0f-485b-a8b9-cdffecd2fd96","keywords":null,"link":"/sport/20250521_novak-djokovic-andy-murray-edzo-szakitas-tenisz","timestamp":"2025. május. 21. 15:35","title":"„Nem volt benne több” – Djokovics elárulta, miért szakított Murray-vel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72d376e4-6acb-46e6-a0e3-abc9c2e85e63","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A jövő heti közgyűlésre készült előterjesztés szerint Karácsony Gergely főpolgármester túllépte a hatáskörét. A javaslat további eleme, hogy világítsák át a BKV vezérkarát és a társaság gazdálkodási, közbeszerzési tevékenységét, hosszabbítsák meg a vezérigazgatói pályázatot, a volt BKV-vezér pályázatát pedig érvénytelenítsék.","shortLead":"A jövő heti közgyűlésre készült előterjesztés szerint Karácsony Gergely főpolgármester túllépte a hatáskörét...","id":"20250520_vitezy-tisza-javaslat-bolla-tibor-bkv-kozbizalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72d376e4-6acb-46e6-a0e3-abc9c2e85e63.jpg","index":0,"item":"b02bbfb1-49c4-4c86-9e76-ca23e95bcb3b","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_vitezy-tisza-javaslat-bolla-tibor-bkv-kozbizalom","timestamp":"2025. május. 20. 15:43","title":"Vitézy a Tiszával összefogva öt pontban javasolja Bolla távozása után a BKV iránti közbizalom helyreállítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d65bf90e-b202-450b-8c35-04745d30de61","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Pedro Sánchez szerint Moszkvához hasonlóan Tel-Aviv is háborús bűnöket követ el katonai műveletei során, ezért kulturálisan is azonos elbírálás alá kellene esnie Európa részéről. Izraelben bekérették a spanyol nagykövetet. ","shortLead":"Pedro Sánchez szerint Moszkvához hasonlóan Tel-Aviv is háborús bűnöket követ el katonai műveletei során, ezért...","id":"20250520_Oroszorszag-utan-Izraelt-is-ki-kellett-volna-zarni-az-Euroviziobol-a-spanyol-miniszterelnok-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d65bf90e-b202-450b-8c35-04745d30de61.jpg","index":0,"item":"58392b36-b7cd-4a4a-97e5-111fe06d0b83","keywords":null,"link":"/vilag/20250520_Oroszorszag-utan-Izraelt-is-ki-kellett-volna-zarni-az-Euroviziobol-a-spanyol-miniszterelnok-szerint","timestamp":"2025. május. 20. 15:38","title":"Oroszország után Izraelt is ki kellett volna zárni az Eurovízióból a spanyol miniszterelnök szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbead63f-c604-4e55-bd10-b30a6d16f4e0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Diplomataautóként érkezett.","shortLead":"Diplomataautóként érkezett.","id":"20250522_Magyar-garazsban-bukkantak-ra-egy-ujallapotu-64-eves-Fiatra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbead63f-c604-4e55-bd10-b30a6d16f4e0.jpg","index":0,"item":"b42aab9d-3c15-4152-8668-6898fc47a417","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_Magyar-garazsban-bukkantak-ra-egy-ujallapotu-64-eves-Fiatra","timestamp":"2025. május. 22. 08:21","title":"Ritkaság került elő egy kecskeméti garázsból: egy 64 éves Fiat új állapotban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d097532d-e8b7-4492-9845-2284ce281122","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 75 évesen meghalt színész Kapolcs díszpolgára volt, így az ottani római katolikus temetőben temették el.","shortLead":"A 75 évesen meghalt színész Kapolcs díszpolgára volt, így az ottani római katolikus temetőben temették el.","id":"20250520_Eltemettek-Galko-Balazst","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d097532d-e8b7-4492-9845-2284ce281122.jpg","index":0,"item":"1f08de40-ab53-457d-9251-93ab0ca6c538","keywords":null,"link":"/elet/20250520_Eltemettek-Galko-Balazst","timestamp":"2025. május. 20. 14:33","title":"Eltemették Galkó Balázst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40a3f694-6797-451c-a5f7-32e19f340d98","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai InventWood nevű cég egy speciális eljárással olyan fát készített, ami rugalmas, könnyen kezelhető, de ellenáll az időjárás viszontagságainak, és nagyságrendileg erősebb az acélnál.","shortLead":"Az amerikai InventWood nevű cég egy speciális eljárással olyan fát készített, ami rugalmas, könnyen kezelhető, de...","id":"20250521_inventwood-superwood-szuperfa-epitoanyag-tuzallo-fa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40a3f694-6797-451c-a5f7-32e19f340d98.jpg","index":0,"item":"23ee5a0f-0060-4b94-a61f-f5a8d28eb7f7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_inventwood-superwood-szuperfa-epitoanyag-tuzallo-fa","timestamp":"2025. május. 21. 08:03","title":"10x erősebb az acélnál, ráadásul tűzálló is az új amerikai szuperfa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e709eb6a-6798-47c7-9d48-804e734f533b","c_author":"Onozó Róbert - Varga Ferenc (Cannes) ","category":"kultura","description":"A cannes-i filmfesztivál második hete könnyedebb filmekkel nyitott, így helyszíni podcast tudósításunkban már abban reménykedünk, hogy Dakota Johnson visszahozza a romantikus vígjáték műfaját a tévéből a mozikba. Láttunk még vizuálisan bravúros, de fárasztó AIDS-filmet a Titán rendezőjétől, és egy egyiptomi krimit arról, hogy a diktatúra mocskos módszereit illetően mindig van lejjebb.","shortLead":"A cannes-i filmfesztivál második hete könnyedebb filmekkel nyitott, így helyszíni podcast tudósításunkban már abban...","id":"20250520_cannes-filmfesztival-dakota-johnson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e709eb6a-6798-47c7-9d48-804e734f533b.jpg","index":0,"item":"450a6a36-e630-46ec-a64e-ea0c357f315f","keywords":null,"link":"/kultura/20250520_cannes-filmfesztival-dakota-johnson","timestamp":"2025. május. 20. 14:38","title":"Újjászületett Cannes-ban a romantikus komédia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6532c95-92c9-4f31-995d-919a7f6c2c95","c_author":"Balogh Csaba ","category":"tudomany","description":"Tévedett a pontos időzítésben, de az történik, amit előre látott – mondta a mesterséges intelligencia napjainkban érezhető hatásairól a Berlinben zajló GITEX Europe konferencián a Nobel-díjas Geoffrey Hinton. A technológia keresztapjaként számon tartott 77 éves informatikatudós azt üzente: érdemes most szétnézni a világban, és megjegyezni, hogy néz ki, mert a változások java csak ezután következik. És közel sem biztos, hogy csak jó dolgok fognak történni.","shortLead":"Tévedett a pontos időzítésben, de az történik, amit előre látott – mondta a mesterséges intelligencia napjainkban...","id":"20250522_gitex-europe-2025-geoffrey-hinton-mesterseges-intelligencia-ugynokok-szuperintelligencia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6532c95-92c9-4f31-995d-919a7f6c2c95.jpg","index":0,"item":"a782b7af-515b-4fb6-a41b-cadd4b97c181","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_gitex-europe-2025-geoffrey-hinton-mesterseges-intelligencia-ugynokok-szuperintelligencia-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 06:03","title":"Öt év múlva csak egy primitív vicc lesz, amit ma látunk magunk körül – csak lehet, hogy tíz év múlva már senki nem fog nevetni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy magánképügynökség értékesítené az interneten a vele szerződő közgyűjtemények digitális repróit. A múzeumi színtéren sokan sokfélét gondolnak arról, hogy kinek jó ez, mi keresnivalója egy magáncégnek a közgyűjteményekben s viszont: versenyezzen-e egy múzeum kemény üzleti terepen?
Látogató a Múzeumok Éjszakáján Másodlagos felhasználások
A könyvkiadás, a sajtó, a média képéhségét kielégíteni nyilvánvalóan nem rossz üzlet. Az utóbbi években multimédiás fejlesztésekben, új típusú tartalomszolgáltatásban is utazó Kossuth Kiadó most ebbe az irányba tesz lépéseket: képügynökséget alapít. A Cultiris nevű vállalkozás fotográfusokat és közgyűjteményeket is megkeres üzleti ajánlatával.
A kultúrára koncentráló képügynökség nem kér kizálólagosságot egyetlen közgyűjteménytől sem, nem kíván jogokat birtokolni; amit vállal, az a képek forgalmazása egy megfelelően marketingelt webes interfészen. Amit pedig kér, az negyven százalék a digitális kép árából.
Lesz közgyűjtemény, amely igent mond, és lesz, amely nemet. Hanem a helyzet ennél mégis bonyolultabb. A terület rendezetlen, s ennek intő jele, hogy néhány közgyűjteményben fotósok saját zsebre is bizniszelnek a képeket felhasználni kívánó kiadókkal, sajtósokkal. Meglehet, a Cultiris darázsfészekbe nyúlt, pedig csak üzletet akar csinálni - és kínálni másoknak.
Egy neve elhallgatását kérő, fővárosi közgyűjteményben dolgozó múzeumi szakember némileg szkeptikusan kommentálja mindezt: "A gyűjtemény a múzeum számára olyan, mint az aranyrudak a bank széfjében. Nem kellene ehhez túlságosan közel engedni magánvállalkozásokat. Itt valakik ingyen jutnak közkincshez, amit aztán forgalmazni tudnak. Az igazi probléma az, hogy a kulturális területen a közszféra és a magánszféra együttműködése átgondolatlan és szabályozatlan."
Számos nagy közgyűjtemény fennatartója, az OKM (Oktatási és Kulturális Minisztérium) mindenesetre teljesen másképp gondolja. Vígh Annamáriától, a múzeumi főosztály vezetőjétől azt a választ kaptuk, hogy az OKM egyelőre nem tud ugyan a Kossuth üzleti megkereséseiről, de jónak tartja a koncepciót. Az egyes intézményekre bízza, hogy szerződnek-e; az ilyen döntések az ő kompetenciájukba tartoznak.
Rendszerek és szemléletek
A megoszló vélemények rámutatnak a dolog kérdéses pontjaira. Az állam a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében igen komoly, több milliárdos beruházással megkezdett egy közgyűjteményi digitalizációs programot, s az egyszeri szemlélő azt hinné, hogy a végeredményként létrejövő rendszer majd efféle vállalkozások, akár egy képügynökség létrehozását is lehetővé teszi. Ha ez jó üzlet, csinálják meg a múzeumok? Forráshiányos időkben, amikor a fenntartó is a bevételnövelésre ösztönöz, logikus volna.
Hasonlóképpen gondolja ezt Bánki Zsolt is, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) informatikai szakértője. "Több éve fut a digitalizációs program, a felelőse az OSZK, azaz az Országos Széchényi Könyvtár. Egy pilot-programja hamarosan realizálódik is, amely éppen egy digitális képkönyvtár létrehozását célozta. Úgy gondolom, ez a modell a későbbiekben közgyűjteményi képügynökségi funkciók ellátására is alkalmas lehet, akár több intézményt összefogva" - magyarázza a szakértő. Egyben jelzi, nem hiszi, hogy a PIM igent mondana egy üzleti ajánlatra, ha adott esetben maga is létre tudja hozni az értékesítési felületet.
A Cultiris képviseletében Földes László a hvg.hu-nak azt mondja: "A gyűjtemények anyagainak digitalizálása egy dolog, az értékesítési infrastruktúra kialakítása és profitábilis működtetése pedig egy másik".
Mint mondja, a gyűjteményekkel olyan konstrukcióban állapodnak meg, amit azok saját jogi státuszuk szerint elfogadhatónak tartanak. A múzeumok maguk továbbra is felhasználhatják gyűjteményeiket fotóértékesítés céljára, a kérés csupán az a magáncég részéről, hogy más ügynökségnek ne bocsássák rendelkezésére.
Az biztos, hogy egy piaci szereplő előnyösebb helyzetben lesz, mint egy múzeum: előbb fogja megtalálni a felhasználókat. "Megkeressük a potenciális 'nagy' ügyfeleket, azaz a könyv- és lapkiadókat, szerkesztőségeket, médiavállalkozásokat, reklámstúdiókat, és elébe megyünk a várható igényeknek" - mondja Földes. "Mindez nem a gyűjteményeket terheli, hiszen ők érthető módon inkább a kutatómunkára összpontosítanak - a reprodukciók értékesítésére nem tudnak vagy nem akarnak időt szánni, nincs lehetőségük apparátust, infrastruktúrát kialakítani erre."
A PIM szakértője világossá teszi: "A közgyűjtemények joggal tarthatják aggályosnak, hogy a képállományuk piaci szereplők kezébe kerüljön. S nem csak anyagi okokból. Hanem mert a digitális mesterképek ugyanúgy védettséget élveznek, mint az eredeti művek. S ennek a jogszabályi háttere még nincs meg."
Az OSZK címzetes igazgatója, az elektronikus dokumentumok kezelésével szakértőként foglalkozó Bánkeszi Katalin nem így látja. "Természetes, hogy megjelenik a kereskedelmi szféra, ha látja a felhasználói igényt és azt is, hogy a közgyűjteményi oldalon nem, vagy csak lassan mozdulnak a kereskedelmi szolgáltatások irányába" - mondja és leszögezi, nem lát konkurenciát a képügynökségben, sem agresszív piacteremtési szándékot a Cultiris stratégiájában; ez szerinte sokkal inkább egy újabb megjelenési lehetőséget jelenthet a közgyűjteményeknek. Elárulja, hogy az OSZK is tárgyal velük, lesznek is olyan, nem jogvédett anyagaik, amelyek az együttműködésbe majd belekerülnek. Van, amit a könyvtár, és van, amit a Cultiris digitalizál.
"Lehet úgy értelmezni egy képügynökség megjelenését, hogy valakik 'elveszik' a lehetőséget a múzeumok elől, merthogy a 60 százalék helyett 100 is lehetne az övék. De értelmezhető úgy is, hogy a múzeum számára is áll a lehetőség. Forgalmazhatja a digitális képeket maga is, ha megvan a technikai, infrastrukturális és marketing háttere. Ebben az együttműködésben ezt átvállalják tőle. A 60 százalékot pedig vissza is forgathatja akár egy hasonló tevékenységbe, fordíthatja további digitalizálásra vagy a szolgáltatásai bővítésére" - összegez a szakember. Ő valószínűnek tartja, hogy a közgyűjteményi digitalizálás eredményeire kereskedelmi szolgáltatások is ráépülnek, amikhez majd nem kell harmadik szereplő. "Talán nem is olyan sokára" - teszi hozzá.
Ki fizet a jogokért?
A hvg.hu kérdésére Bencsik Barnabás, a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója a jogi háttérre, illetve annak időnkénti rendezetlenségére mutat rá. "Alapkérdés a képek jogi státusza. Ha például egy kortárs művész munkájáról van szó, amely közgyűjteményben található, ki és mennyit fizet a múzeumnak, a művésznek és a reprodukciót készítő fotósnak?"
A Cultiris a jogok és jogdíjak kérdéséről ezt mondja: "A fotó készítőjének és a gyűjtemény kezelőjének együttesen tudjuk felkínálni a felhasználási jogdíj 60 százalékát. A kettejük közötti megosztás a tárgyalásokon dől el."
Talán csak véletlen, hogy ebben a bekezdésben nem szerepel az alkotó, azaz a művész. Arról nem szólva, hogy a jogdíjat a felhasználónak kellene fizetnie. A képzőművészeti színtéren közös jogkezelést végző Hungart azonban még nem tud arról, mit akar a képügynökség, és mit a múzeumok.
Kemény állítások hangzottak el a Műcsarnokban egy konferencián. A profitorientált szféra egyre nagyobb területet hasít ki magának a kultúrában, méghozzá közpénzen, a nonprofit színtér rovására - állította Bencsik Barnabás kurátor, a Kortárs Képzőművészeti Exportiroda vezetője (nkki.hu). Szerinte ékes példa erre a Művészetek Palotája, amelynek semmi köze a kultúra valós igényeihez, s amelynek megvalósítását az ÁSZ is vizsgálta. A következő maga a Műcsarnok lehet?
Az eredeti tervek szerint az ország első számú kortárs művészeti "kunsthalléja", azaz kiállítóterme, a budapesti Műcsarnok non-profit Kft-vé alakult volna július 1-től. A Cégbíróságra be is külédték a módosított papírokat, ám az intézmény arról értesítette a sajtót, hogy költségvetési szervként működő Műcsarnok jogutódlással történő megszüntetésére a július 1-jei helyett 2007. szeptember 1-jei hatállyal kerül sor.
Költségvetési intézmény helyett nonprofit gazdasági társaságként működik tovább
július elsejétől a Műcsarnok - erről Petrányi Zsolt, a Műcsarnok főigazgatója beszélt.
A fiatal művészettörténész-kurátor, Petrányi Zsolt lesz szeptember 1-jétől a Műcsarnok új főigazgatója; a kinevezés öt évre szól - jelentette be Bozóki András kulturális miniszter csütörtökön Budapesten.
A júniusban még Nemzeti Kortárs Gyűjteményként beharangozott projekt neve Kogart Kortárs Művészeti Gyűjtemény lett. Az erről szóló döntés a "nemzeti" jelzőről a sajtóban lezajlott vita nyomán már korábban megszületett.
A Műcsarnok július 1-jétől, összeolvadva az Ernst Múzeummal és a Dorottya Galériával, költségvetési intézményből nonprofit kft.-vé alakul. Ez a forma nálunk új, eddig ki nem próbált szervezeti megoldás. A Műcsarnoktól azt várja az OKM (Oktatási és Kulturális Minisztérium), hogy költségvetésének mind jelentősebb hányadát önmaga teremtse elő. Kevesebb támogatást, de nagyobb mozgásteret kap - a piacon.
Új reformkorban élünk? Legalábbis sokat beszélünk róla, hogy milyen egészségügyi, vagy önkormanyzati rendszer kell a modern Magyarországon. Van, amire kevés figyelem esik: a kulturális intézményrendszerünk olyan, amilyet örököltünk. Közben itt-ott generációváltás zajlik a vezető helyeken. Három fiatal kultúracsinálót kérdeztünk. Harmincas, új igazgató urak: Alföldi Róbert (Bárka Színház), Derdák András (Párizsi Magyar Kulturális Intézet), Petrányi Zsolt (Műcsarnok). Mit csinálnak másképp?
Műkritikusok, művészeti szakemberek tiltakoznak nyílt levélben Hiller István kulturális és oktatási miniszternél amiatt, hogy a tárca bejelentette, a KOGART (Kovács Gábor Művészeti Alapítvány) hazai vállalatok bevonásával létrejövő kortárs művészeti gyűjteményépítési akcióját közpénzzel támogatja.
A kormányfő korábbi nem hivatalos tanácsadója csöndben beszállt abba a katonai repülőgépeket gyártó cseh cégbe, amelytől a honvédség is rendelt már. Habony Árpád tulajdonrésze egykor Szalay-Bobrovniczky Kristófé volt.