szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Száz évvel ezelőtt Igor Stravinsky (Sztravinszkij) A tavaszi áldozat című elementáris darabjának bemutatója óriási botrányt okozott Párizsban, de egyszersmind megváltoztatta a modern zene arculatát. A karmestereknek ma is adrenalinbomba a mű vezénylése.

"El kell ismernem, hogy az utolsó tánc végén a vérnyomásom az egekbe szökik és elborít az adrenalinhullám" - nyilatkozta a napokban Esa-Pekka Salonen finn karmester Londonban. Hozzáfűzte: a különös, folyton változó ritmusú befejezés alatt ugyanazt éli át, mint az ősember, akire kardfogú tigris les.

"Valami ősi erőt rejt, mintha az Föld ereje járná át"

Szerdán, a balett premierjének századik évfordulóján telt ház előtt mutatják be a párizsi Théatre des Champs-Élysées színpadán Stravinsky világhírű alkotását, amelynek ugyancsak forradalminak számító koreográfiáját annak idején Vaclav Nyizsinszkij készítette el. Az estén két változatban is láthatja a közönség a művet a Valerij Gergijev vezette Mariinszkij Színház opera- és balett-társulatának előadásában: előbb az eredeti koreográfiával, majd a berlini Sasha Waltz feldolgozásában. 

A darabban az Oroszországból emigrált zeneszerző a tavasz köszöntésének ősi pogány áldozati szertartását fogalmazta meg. Stravinsky zenéje "valami ősi erőt rejt, mintha az Föld ereje járná át" - fogalmazott Waltz a mű májusi szentpétervári bemutatójakor. A párizsi előadáson a francia kulturális élet színe-java jelen lesz. "A mű varázsa örök fiatalságában rejlik. Annyira friss, hogy az még mindig megrendítő" - magyarázta Salonen, aki már legalább három hangfelvételen vezényelte a művet és a Théatre des Champs-Élysées-ben is dirigálja majd június elején. 

A New York-i Filharmonikusok zenei igazgatója, Alan Gilbert szerint - aki idén szintén nagy sikerrel vezényelte a darabot - A tavaszi áldozat minden szempontból nagyon "szemérmetlen, sokkoló mű".

"...amivel az ember a gyerekeit ijesztgetheti"

A mai napig tart a vita arról, hogy mi is történt az Eiffel-torony szomszédságában megtartott száz évvel ezelőtti premieren. Vajon a közönség már feldühödve érkezett az előadásra vagy Stravinsky pogány zenéje és Nyizsinszkij koreográfiája tüzelte fel az indulatokat? A botrány után csupán fél tucatszor játszották még. A londoni és az orosz közönség már nyitottabban fogadta a zenét, a húszas években az Egyesült Államokban már sikert aratott, és később világszerte elismerték.

"A tavaszi áldozat 'szörnyű zene' volt, rémisztő, amivel az ember a gyerekeit ijesztgetheti, viszont nagyon kevesen hallották, és úgy gondolom, az, hogy a híre már elterjedt, mielőtt megérkezett volna, segített az elfogadásában" - vélte Stephen Walsh, aki kétkötetes életrajzot írt a zeneszerzőről. 

A Disney Fantázia című rajzfilmjének jóvoltából 1940-ben a filmvásznon is debütált Stravinsky műve.Nagy zenei lemezcégek - a Sony és a Universal - az évforduló alkalmából ritka egyetértésben díszdobozos, gyűjteményes kiadásban jelentették meg ismét A tavaszi áldozat legjobb felvételeit.

A százéves premierre emlékezve a magyar Nemzeti Táncszínház minifesztivált szervezett. Ennek keretében szerdán a Bozsik Yvette Társulat mutatja be a darabot 1999-es koreográfiájának felújításával.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!