szerző:
Tossenberger Adél
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A legújabb Tankcsapda-feldolgozás egy hét alatt több tízezer nézőt szippantott be a YouTube-on. A magyar underground zenekarok innentől kezdve feszülten figyelhetnek, a Budapest Voices névre keresztelt, tizenkét tagú (majdnem) a cappella kórus ugyanis kifejezetten az ő dalaikra utazik. Azt egyelőre titkolják, melyik lesz a következő átgyúrt szerzemény, egy viszont biztos: még egy Most múlik pontosan remake-től nem kell tartanunk.

Bár Majka Belehalok című slágerének, vagy Fluor Tomi Mizujának borzongató letöltés-forradalmát egyelőre csak távcsővel kémlelik, Tankcsapda-feldolgozásukkal egy hét alatt igen komoly sikert értek el a YouTube-on a Budapest Voices nevű kórusformáció tagjai. Elhagyták a 70 ezret, a számláló pedig tovább pörög. Ilyen gyors sikerre nem számítottak, azt mondják: beütött az eufória.

Készülhet a magyar underground

Magyarországon a kóruszenéről a legtöbb embernek kékszoknyás, térdig érő fehér zokniba bújtatott, nyakkendős kislányok jutnak eszébe egy mappányi Kodály-kottával a hónuk alatt – a valóság viszont egészen más is lehet.

Bár a zenében általában a feldolgozások adják a legnagyobb teret az elvakult rajongói fanyalgásnak, a tizenkét énekesből álló Budapest Voices ezzel dacolva azt az utat választotta, hogy magyar underground, illetve alternatív zenekarok slágereit dolgozzák fel majdnem a cappella verzióban (van egy ütőhangszeres is a csapatban, ezért nem beszélhetünk tisztán a cappelláról).

Warnusz Zsuzsa és Labant Bence
Túry Gergely

Az ilyen jellegű slágerek átgyúrása nem egyedülálló a magyar poppiacon, de kórusokra nem jellemző az irány. Az MTV Iconnak hála Péterfy Bori előadásában például hallhattunk már Tankcsapdát, a Csík Zenekar pedig addig játszotta a Quimby Most múlik pontosan című számát populáris népzenére hangszerelve, míg teljesen be nem kebelezte. Ma már a Csík verziója a népszerűbb, Kiss Tibiék pedig elengedték a sláger kezét. Ha nem muszáj, már nem is játsszák.

A Budapest Voices-nak ugyanakkor nem célja, hogy túlnőjön az eredeti dalokon, inkább hozzátenni szeretnének. "Van olyan dal, ami színesebb lett, és nem azért, mert az eredeti nem elég jó, hanem mert a vokális hangszerelés által dúsabb lett a hangzás" – mondja Warnusz Zsuzsa, a kórus művészeti vezetője, a dalok hangszerelője, aki az Emil.RuleZ! zenekarban is zongorázik.

Értelmezésük szerint a magyar undergrounba tartozik minden olyan dal, ami kívül esik a mainstreamen, és amit nem játszanak unásig a kereskedelmi rádiók. Emellett a dalok szerzői nem a média kegyeit keresve próbáltak gyorsan ismertek lenni, hanem sok-sok év kemény munkájával, lassan építkezve váltak népszerűvé.

A feldolgozandó számokat az elmúlt nyolc-tíz év felhozatalából választják ki, szem előtt tartva a mondanivalójukat és az ismertségüket is – legalább egymillió letöltés nem hátrány. Ezzel együtt nyitottak maradnak, és azt sem zárják ki, hogy egyszer esetleg egy A.E. Bizottság, vagy egy Sziámi szerzeményhez is hozzányúlnak.

A választott dalok népszerűsége és megosztó ereje miatt felkészültek a kritikus hangokra is, és teljesen természetesnek tartják, hogy nem tudnak mindenkit kielégíteni.

Kellően megosztó

Az Adjon az ég című dalt azért választották debütáló számnak, mert szerintük komoly mondanivalója van, és izgalmasnak tűnt az áthangszerelése is. A zenekar és a dal népszerűségének köszönhetőn pedig lehetett arra számítani, hogy sokakat érdekel, sokan mondanak róla véleményt. "Azok közül, akik szeretik, biztosan jó páran gondolják úgy, hogy egyáltalán nem kellett volna hozzányúlni, azok közül pedig, akik nem szeretik, biztos többeknek tetszik"– ezt már Labant Bence mondja, az egyetlen basszus a kórusban, aki évekig dolgozott a Honvéd Férfikarban, most pedig az MR Énekkarban énekel. Sőt, két hétig vívóedző is volt.

Egyelőre teljes a csönd és a titkolózás arról, milyen konkrét dalokat várhatunk még tőlük. Annyi biztos, hogy a Tankcsapda mellett a Fishing on Orfűn már előadott De szeretnék című Kispál-szám is repertoáron marad, a Most múlik pontosanból viszont nem kell újabb verziót lenyelnünk. Azt a dalt biztosan kerülik.

Annyit elárulnak, hogy a következő videóra nem kell már sokat várni, az utolsó simításokat végzik rajta. Kész állapotban jelenleg egy koncertnyi dal van, és legkésőbb jövő nyárig szeretnének egy lemezzel is előállni.

A legszebb hangszer

A kóruszene a tagok szerint nem túl népszerű ma Magyarországon, ezen viszont lehet változtatni egy ilyen kezdeményezéssel. Labant Bence röviden annyit mond: "Nehéz ügy. A történetben van valami elefántcsontszerű, mert a zeneszerzők sokszor maguknak írnak. Ezért akik kortárs zenét énekelnek, kifejezetten kellemetlen helyzetben vannak. Ennek ellenére vannak könnyen hallgatható és könnyen emészthető művek is."

Warnusz Zsuzsa inkább a pozitívumokra fókuszál: "Gyerekkorom óta kíséri az életemet a kórusban való éneklés szeretete. Az énekhang számomra a legszebb és legváltozatosabb hangszer a világon. Különleges élmény, amikor egy kórusnyi ember együtt lélegzik, együtt rezeg. Hallgatni és részesének lenni egyaránt fantasztikus dolog."

"Itt gyakorlatilag mindenki külön hangszerként funkcionál. Én például basszusgitár vagyok, ami azért érdekes, mert úgy is kell viselkednem, mint egy basszusgitárnak, és hasonló hangokat kell kiadnom" – veszi át a szót Labant.

A tizenkét hangszerként működő énekes mellé azért volt mégis szükségük egy ütősre is, mert egy Tankcsapda-számot elénekelni karnaggyal sokkal inkább lett volna aranyos, mint cool. Így viszont megvan a külső-belső kontroll.

A teljes csapat
Szilveszter Beatrix

Itt mindenki profi

A kórus április óta próbál együtt a Kőbányai Zenei Stúdióban, ahová nagyrészük szakmailag is kötődik. Sokan élnek közülük zenéből. Lajtai Kati a Crystalnak volt az énekesnője, most pedig tanít; a Tankcsapda-dalban szólózó Szakonyi Milán multi-instrumentális zenész: gitározik, basszusgitározik, dobol, zongorázik, és a Balázs Elemér Groupban énekel, Faith Ildikó pedig Presser Gábortól Katona Kláriig mindenkinek vokálozott már. Előfordulnak ugyanakkor a kórusban olyan tagok is, akiknek az éneklés mellett van polgári foglalkozásuk, például informatikus, angol tanár, színész, vagy kung-fu mester.

Azt mondják, a próbákon rengeteget röhögnek, és mindig egy kis falatozással megspékelt beszélgetéssel melegítenek be a komoly munkához, ahhoz viszont, hogy valaki csatlakozzon hozzájuk, a lelkesedés kevés. Valóban profinak kell lenni, mert a tizenkét ember időnként tizenkét szólamban énekel.

A tizenkét énekes

A Budapest Voices tizenkét énekesből áll: Gulyás Erika - kórusvezető, Borbás Erika, Deák András Előd, Éry Dóri, Faith Ildi, Kiss Flóra, Labant Árpád Bence, Lajtai Kati, Paál Balázs, Szakonyi Milán, Szőke Szandra, Takács Noémi, és egy ütőhangszeres, Pusztai Csaba.

A kórustagok korábbi produkcióikkal bejárták a fél világot, összességében két tucat arany- és platinalemezes elismerés részesei voltak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!