Hamvay Péter
Hamvay Péter
Tetszett a cikk?

Prőhle Gergely egykori diplomata lesz január elsejétől a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) főigazgatója – mint ahogyan azt a HVG korábban megjósolta. Bemutatjuk, hogy került ide, illetve kis körképet rajzolunk fel múzeumba került politikusokról.

Már szeptember elsejével lemond helyettes államtitkári posztjáról, hogy legyen ideje beletanulni a január elsejével kezdődő  múzeumigazgatói feladataiba – mondta lapunknak Prőhle Gergely, aki pályázaton elnyerte a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM)  vezetői tisztségét öt éves időtartamra.

Elődjéről, E. Csorba Csilláról azt mondta, „nagy érdemei vannak abban, hogy a PIM ma egy remek múzeum, így nekem könnyű dolgom van: tovább kell vinni az általa elért eredményeket.” Számít elődjére az elkövetkezendő Arany János Emlékév megszervezésében.

Prőhle két elemet említett programjából, egyrészt, még nagyobb hangsúlyt fektetne a magyar irodalom külföldi megismertetésére,  másrészt a digitalizáció meggyorsítására. Pályázatát ígérete szerint nyilvánossá teszi.

MTI / Róka László

A leendő igazgató magyar-német szakon végzett a jénai egyetemen, így rendelkezik a szükséges képzettséggel, vezetői gyakorlatát pedig a kilencvenes években a Friedrich Naumann Alapítvány igazgatójaként már megszerezte, ahol sokat tett a Fidesz elfogadtatásáért a nemzetközi liberális világban.

Az első Orbán-kormány alatt a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) közigazgatási államtitkára volt, majd berlini nagykövet lett. A kormány bukása után a szocialisták nem váltották le, sőt 2003-ban berni nagykövetnek nevezték ki. Talán ezért nem várt rá nagy karrier a második Orbán-kormányban, ahol a Külügyminisztériumban helyettes államtitkárként felelt Magyarország és az EU kétoldalú kapcsolataiért.

Nem igazán exponálta magát Brüsszel és Orbán párharcában az européer, Martonyi köréhez tartozó, mérsékelt politikus. Így nem volt meglepetés, hogy a Szijjártó-féle külügyi tárca nem tartott igényt sem rá, sem államtitkárságára.

Régi barátja, Balog Zoltán erőforrás miniszter fogadta be 2014 után a kegyvesztett politikust. Az Emmi-ben a Nemzetközi és Európai Uniós Ügyekért felelős helyettes államtitkárságot kapta meg, ám feladata és hatásköre alig volt. Ezért gondolhatta a politikus, hogy jó menekülő útvonal lehet a PIM.

Prőhle Gergely és Balogh Zoltán
MTI / Bruzák Noémi

A Petőfi Irodalmi Múzeum interaktív, látványos, populáris, ugyanakkor szakszerű kiállításaival az egyik legsikeresebb múzeummá vált az országban, amit a látogatottsági adatok és a szakmai elismerések egyaránt visszaigazolnak. Ráadásul sikerült az élő magyar irodalomnak is meghatározó helyszínévé válnia. Az eredmény nagy részben a múzeumot 2005-ig főigazgató-helyettesként, majd két cikluson át főigazgatóként irányító E. Csorba Csillának köszönhető.

A 2015 novemberében kiírt vezetői pályázat idején a kulturális tárca mégis azt kommunikálta, hogy - mivel hamarosan eléri a nyugdíjkorhatárt - az igazgató nem indul a pályázaton. Valójában ő és munkatársai is azt szerették volna, ha marad, végül pályázott is.

Információink szerint a továbbszolgálatot engedélyező Lázár Jánosnak sem volt kifogása, hogy E. Csorba még egy ciklust kapjon. Hoppál Péter azonban politikai tanácsadójának, beszédírójának, Arday Géza írónak szánta a posztot.  Ám az informális szakmai tiltakozás miatt a kulturális államtitkár mégsem merte bevállalni, hogy a különböző posztokon majd’ féltucat minisztériumot megjárt író pályázatát támogassa, akinek közigazgatási pályájának csúcsa az volt, amikor a „miniszterelnöki levelezési és iratkezelési részleget” vezethette.   Így a pályázatot eredménytelennek nyilvánították, és E. Csorba Csilla még egy évet maradt a poszton, a mostani pályázatot pedig júliusban írta ki a minisztérium. A minisztérium lapunk kérdésre elárulta, két érvényes pályázat érketett az augusztus 4-én lejárt beadási határidőig.

Nem ez az első eset, amikor politikus nézett ki magának tekintélyes közgyűjteményt. Vitézy Dávidot, Orbán Viktor távoli rokonát 2014 decemberében rúgta ki Tarlós István főpolgármester a BKK éléről. Bár a sajtó akkor azt jósolta, hogy Vitézy a kormányba készül, ez végül nem jött össze, hanem év elején a Közlekedési Múzeum főigazgatói székével kárpótolták. A döntés ad-hoc születhetett, ugyanis 2015 novemberében még pályázatot írtak ki, ám hiába érkezett be négy munka, érvénytelenítették azt.

Vitézy Dávid
MTI / Mohai Balázs

Cselovszki Zoltán az Iparművészeti Múzeum vezetésével vigasztalódhatott – szintén pályázat nélkül -, miután 2014-ben, L. Simon László csúnyán kirúgta  a Forster Központ éléről.  Az építész tíz évig volt fideszes színekben önkormányzati képviselő a fővárosi közgyűlésben, majd 2000-ban ő hozta létre a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalt, melynek első és utolsó elnöke is lett.

Máig Baán László – akinek Cselovszki és Vizézy elhelyezésben is van része - a legsikeresebb és egyben legmegosztóbb múzeumigazgató, aki a politikából jött. A NKÖM közigazgatási államtitkári székében 2000-ben épp Prőhlét váltó Baán azon kevesek közé tartott, akik a Fidesz 2002-es bukása után is a közigazgatásban maradtak, igaz lefokozva, gazdasági helyettes államtitkárként. Amikor a szocialisták berendezkedtek a minisztériumban, és Baán körül fogyni kezdett a levegő, meggyőzte miniszterét, Hiller Istvánt, hogy az unalmas és korszerűtlen Szépművészeti Múzeumot a nemzetközi élmezőnybe emeli, a siker pedig a tárca tekintélyét is növeli majd.  Amikor Hiller 2004-ben – egyébként szabályos pályázattal - kinevezte a közgazdász végzetségű fideszes politikust a Szépművészeti élére, hatalmas botrány tört ki, ami csak fokozódott azzal, hogy Baán alaposan felforgatta a múzeum állóvizét.

A szakma egy része ugyan máig nem heverte ki a Baán okozta sokkot, ám a sikeres múzeumok ma már inkább utánozzák, a magyar muzeológiára gyakorolt hatása pedig elvitathatatlan. Egymást érték a látogató csúcsokat döntő időszaki kiállítások itthon, a magyar művészet pedig nagyszabású kiállításokkal mutatkozott be a bécsi Kunstforumtól, a párizsi Musée d'Orsay-ig külföldön. A sikerekhez tartozik, hogy a rendszervátás óta nem kapott múzeumigazgató olyan mértékű és szélességű politikai és anyagi támogatást, mint ő.

Baán László
Túry Gergely

Ezt a receptet akarta másolni Hiller, amikor utódjának szánta Csák Ferencet, a Körmendy Galéria tulajdonosának, a soproni  ingatlanbárónak – ez volt Hiller választási körzete – Csák Máténak a fiát. Az ő karrierjét az sem állította meg, hogy hatalmasat bukott 2005 áprilisában a soproni időközi választásokon. Végül a kínosra sikeredett Pécs 2010 Európa Kulturális Főváros kormányzati koordinátora lett, 2008-ban pedig Hiller államtitkára. Közvetlenül a választások előtt ejtőernyőzött az Magyar Nemzeti Galéria élére. Kinevezését sokan bírálták, Németországban szerzett diplomájának érvényességét is kétségbe vonták, amit Csák soha nem tisztázott. A csökkenő állami támogatás idején úgy próbált túlélni, hogy összebarátkozott az akkor még kormánykedvenc Pákh Imrével, és az ő Munkácsy Alapítványával, amelynek L. Simon László is volt elnöke.

A támogatás azonban nem volt ingyen, az alapítvány köré épült cégháló hamarosan átvette a hatalmat a Galériában, ők szervezték a kiállításokat, szerezték meg a pénzt hozó bérleti jogokat.  A megbízásokból jutott barátnője édesanyjának, Demján Sándor közeli munkatársa, Takács Ildikó cégének is. Az ügyeket egy Kehi-vizsgálat tárta fel, miután a Munkácsy Alapítvány ügyvezetőjét egy alkalmazottja egy elszámolási vita során meggyilkolta. 2011-es távozásával mintegy 150 milliós hiány hagyott maga után a Galériában. A botrány megkönnyítette Baán László dolgát, hogy a Szépművészeti Múzeum mellé megszerezze a Nemzeti Galériát is.

A Pest megyei közgyűlés 2007 januárjában a múzeumi területen outsider35 éves régészt, az 1998-ben a XVII. kerületben fideszes színekben önkormányzati képviselővé választott Kálnoki-Gyöngyössy Mártont tette a szentendrei Ferenczy Múzeum élére. Ő múzeumigazgatóként, illetve a Megyei Múzeumok Szövetségének elnökeként igyekezett politikai karrierjét egyengetni. Állhatatosan harcolt a megyék ásatási jogainak elvétele ellen, igaz, a saját múzeumában ezt kiszervezte baráti cégeknek.

Ügybuzgalmának meg is lett az eredménye, 2010-ben, Szőcs Géza kulturális államtitkár-helyettese lett. Ám nem sikerült megtalálni a közös hangot főnökével, kilenc hónap után – formálisan önként – távozott, és visszatért a  Ferenczy Múzeumba. Ám tavaly ott is kitelt az ideje.

Kálnoki-Gyöngyössy Márton és L. Simon László
MTI / Kovács Tamás

Helyére L. Simon embere, Gulyás Gábor került Szentendrére, aki nagy vehemenciával látott neki a város művészeti életének fellendítéshez. A filozófus Gulyás először Kósa Lajos tanácsadója volt, majd a kulturális fővárosi projekt irodájának vezetője lett. Miután a címet Pécs kapta, Gulyás pályázat nélkül a helyi képtár, a Modem igazgatója lett, majd 2011-ben, szintén pályázat nélkül a Műcsarnokot kapta meg, ahol pedig Fekete Györggyel való küzdelemben esett el.

Kócziánné Szentpéteri Erzsébet
MTI / Balaton József
A rendszerváltás előtt számos intézményvezető jött a pártapparátusból, Molnár Ferenc  például az MSZMP Központi Bizottságában dolgozott, és a kulturális minisztériumi államtitkára is volt, mielőtt 1982 és 1984 között az Országos Széchényi Könyvtár  főigazgatói posztját töltötte be.  Bereczky Lóránd a Művelődési Minisztérium, majd szintén az  MSZMP KB munkatársa volt, mielőtt 1982 és 2009 között a Nemzeti Galériát igazgatta, ám szakmai felkészültsége és embersége megkérdőjelezhetetlen volt. A pécsi városi tanácsnál kezdő  Újváry Jenő a rendszerváltozás után lett a Janus Pannonius Múzeum igazgatója, 1996 és 2002 között pedig visszatért az immár demokratikus politikába, és  Pécs alpolgármestere lett. Elévülhetetlen érdeme, hogy Pécs késő római ókeresztény temetője felkerült UNESCO világörökségi listájára.
Kócziánné Szentpéteri Erzsébet a kulturális  minisztérium múzeumi főosztályáról került a Műszaki Múzeum, majd a vele összevont Közlekedési Múzeum élére. Az általa létrehozott műszaki tanulmánytár végül nem hozott gyógyszert a raktárban sínylődő műszaki emlékek számára. Még sikertelenebb volt a múzeumi terület helyettes-államtitkárként irányitó Koncz Erika, akinek az Iparművészeti Múzeumot szánta Hiller, de mivel nem volt megfelelő végzettsége, csak főigazgató-helyettes lehetett, ám főnökével való hatásköri vitákban felmorzsolódott a jó szervezőnek tartott Koncz.

A kulturális kormányzat és a múzeumok közötti káder-mozgás azonban nemcsak egyirányú. Bodó Sándor például a Heves megyei múzeumigazgatójaként ment be 1989-ben a minisztériumba főosztályvezetőnek, majd 1996-ban a Budapesti Történeti Múzeum főigazgatójává nevezték ki, amit minisztériumi bürokratához hasonlóan vezetett nyugdíjazásáig,  2013-ig.  A Nemzeti Múzeum egykori főigazgatója, Kovács Tibor is hasonló pályát futott be.
Van eset, amikor a múzeumigazgató csak belekóstol a szakigazgatásba, így tett Cseri Miklós, aki a kilencvenes évek közepe óta vezeti Szentendrei Skanzent és nyolc hónapig Hoppál Péter helyettes-államtitkár volt, majd visszatért munkahelyére. Ritka eset, hogy valaki a múzeumból jut a hatalom csúcsára, a harminc évig muzeológusként dolgozó Andrásfalvy Bertalan 1990-eben kinevezett kultuszminiszteren kívül csak főnökét, Antall Józsefet említhetjük, aki viszont az Orvostörténeti Múzeum főigazgatói székét egyenesen a miniszterelnöki bársonyszékre cserélte.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!