Amy Sherald kis híján történelmet írt: ő lett volna az első afroamerikai származású kortárs alkotó, akinek műveiből önálló kiállítást rendez a washingtoni Smithsonian Intézet Nemzeti Portrégalériája. A művész azonban úgy döntött, hogy visszavonja közelgő kiállítását, mert attól tartott, hogy az intézet cenzúrázná azt – írja a The Guardian.
A korábban Michelle Obamáról is portrét festő művész American Sublime című tárlatát azután törölték, hogy az alkotót tájékoztatták arról: egy festményét, amely a Szabadság-szobrot transznemű személyként ábrázolja, eltávolítanák a kiállításról, nehogy azzal kivívják Donald Trump amerikai elnök ellenérzését.
„Jóhiszeműen kezdtem bele ebbe az együttműködésbe, abban a hitben, hogy az intézmény elkötelezett amellett, hogy olyan műveket mutasson be, amelyek tükrözik az amerikai élet teljes és összetett valóságát. Sajnálatos módon világossá vált, hogy a feltételek már nem teszik lehetővé, hogy a kiállítás a maga teljességében és az eredeti elképzelésnek megfelelően valósuljon meg” – írta Amy Sherald nyilatkozatában.
„Egyértelmű, hogy az az intézményesült félelem, amelyet a transznemű emberekkel szembeni ellenségesség általános légköre táplál, szerepet játszott a döntésben” – tette hozzá a művész.
Sherald állítása szerint a festmény eltávolítása esetén az intézmény egy másik megoldást javasolt: egy videót, amelyben emberek a festményről és általában a transzneműséggel kapcsolatos kérdésekről beszélnek. A művész ezt elutasította.
A Smithsonian közleményében csalódottságát fejezte ki Sherald döntése miatt. „A Smithsonian célja, hogy elősegítse a közös megértést. A művészet bemutatásán és kontextusba helyezésén keresztül igyekszünk inspirálni, elgondolkodtatni és jelentőségteljes módon hatást gyakorolni a közönségre. Sajnos nem tudtunk megegyezésre jutni a művésszel. Mindazonáltal továbbra is elismeréssel adózunk Sherald munkássága, portréművészete és elkötelezettsége előtt” – írja az intézet.
A Smithsonian az elmúlt hónapokban bírálatok kereszttüzébe került. Bár nem kormányzati intézet, a Kongresszus hozta létre, és egy olyan testület felügyeli, amelynek tagja az Egyesült Államok legfelsőbb bíróságának elnöke, az alelnök, valamint a Kongresszus mindkét házából három-három képviselő.
Idén márciusban Trump egy olyan elnöki rendeletet írt alá, amelyben azzal vádolta meg a Smithsoniant, hogy az „megosztó, rasszközpontú ideológia hatása alá került”, és bejelentette, hogy kormánya helyreállítja az intézményt „mint az ihletettség és az amerikai nagyság jelképét”.
Májusban Trump megpróbálta eltávolítani Kim Sajetet a Nemzeti Portrégaléria éléről, azt állítva, hogy az igazgató a DEI (Diversity, Equity, and Inclusion, azaz sokszínűség, esélyegyenlőség és befogadás) lelkes támogatója. Bár Trump először nem járt sikerrel, Sajet később maga mondott le posztjáról.