szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A megkérdezettek többsége bevásárláskor szinte minden hetedik forintot – megközelítően 300 milliárd forintot - sajátmárkás, azaz a kiskereskedelmi lánc saját logójával ellátott termékre költik. Az olyan termékek körében hódítanak a sajátmárkás termékek, amelyek vásárlásához nem fűződik érzelem - derül ki a GfK Hungária legfrissebb jelentéséből.

Az FMCG (Fast Moving Consumer Goods, azaz Gyorsan Mozgó Fogyasztási Javak) piac közel egyhetedét a sajátmárkás termékek adják. 2000-hez képest 2004-ben megduplázódott a kereskedelmi márkák részesedése a napi fogyasztási cikkek piacain - áll a Kereskedelmi márka analízisek című jelentésben.

„Forró téma” a private label (saját- vagy kereskedelmi márka), hiszen a jelenlegi trendek alapvetően befolyásolják a legtöbb gyártói márka piaci pozícióját és részesedését. A kereskedelmi márkák részesedése a napi fogyasztási cikkek piacain 2000-től kezdődően fokozatosan növekedett, 2000-ben elért részesedésük pedig 2004-re megduplázódott. A GfK becslései szerint a magyar lakosság 2004-ben megközelítően 300 milliárd forintot fordított sajátmárkás termékek vásárlására.

Érdekes képet mutat a sajátmárkás termékek részesedése az egyes termékkategóriákban. A sajátmárkás termékek aránya az úgynevezett alacsony involváltságú termékek - olyan árucikkek, amelyek vásárlásához nem vagy csak kevéssé kötődik érzelem, de vásárlásuk a napi élethez elengedhetetlen - körében a legmagasabb.

Ilyenek például a háztartási papíráruk, a vaníliás cukor, a sütőporok és bizonyos tejipari termékek (sűrített tej, kávé krémesítő, vaj). A sűrített tejek piacának közel négyötödét uralják a sajátmárkás termékek. Meglepő, hogy a tejszínhab-piac 42 százalékát, a vaj, a vajkrém és mélyhűtött zöldségek piacának megközelítően egyharmadát szintén a sajátmárkás termékek teszik ki.

Gazdaság

Gyengülnek a magyar márkák

Számos nagy márka veszített népszerűségéből az elmúlt két évben – derül ki a DDB Brand Capital piackutatásából. A magyar fogyasztók az átlagnál is szkeptikusabbak a reklámok iránt.

„Mi legyen ezután, a Puskás?” - Pogány Induló földbe döngölte az Arénát és kijelölte az új célt

„Mi legyen ezután, a Puskás?” - Pogány Induló földbe döngölte az Arénát és kijelölte az új célt

Sok embert érdekel a kistelepüléseken az otthonfelújítási támogatás, de hitelt nem mer felvenni hozzá

Sok embert érdekel a kistelepüléseken az otthonfelújítási támogatás, de hitelt nem mer felvenni hozzá

Megint megzavarták Magyar Péter fórumát, bilincsben vittek el egy tiltakozót

Megint megzavarták Magyar Péter fórumát, bilincsben vittek el egy tiltakozót

Ferenc pápa is megjelent és felszólalt a virágvasárnapi misén a Szent Péter téren

Ferenc pápa is megjelent és felszólalt a virágvasárnapi misén a Szent Péter téren