Az NRC Piackutató Kft. és a TNS áltak készített Visitor Media Research nevű kutatás évente kétszer, márciusban és szeptemberben ismétlődik. A vizsgálat a honlapok látogatóinak demográfiai jellemzőire, vásárlási és reklámattitűdjére kíváncsi. A tízezer fős reprezentatív minta az 1 millió 190 ezresre becsült, hetente legalább egy alkalommal internetező közönséget képezi le. A kutatás annak a csaknem száz magyar portálnak és weboldalnak a mérésére terjed ki, amelyek fizettek ezért. Cikkünkben ezúttal azt vizsgáltuk, hogy az átlagos internetezők, illetve ezen belül a hvg.hu olvasói mely más médiumokat fogyasztanak legszívesebben.
Nos, ami a televíziózást illeti, pár órát minden netező megenged magának naponta. Napi 1-2 órát 32,7 százalékuk ül a tévéfotelban, 32,6 százalékuk pedig akár 2-4 óráig hajlandó kapcsolgatni. Ettől jelentősen a hvg.hu és a jobline.hu látogatói sem térnek el, nagyjából hasonló arányban elkötelezettek a doboz iránt. Az adatok felvétele persze tavasszal történt, amikor még talán nem szabadtéri szórakozóhelyeken töltik fölös idejüket a – jellemzően nem túl idős – internetezők, elképzelhető tehát, hogy az újabb – nyárvégi – felmérésből már kevesebb otthonülés fog következni.
A csatornaválasztás - a hazai televíziók között fennálló erőviszonyok ismeretében - meglehetősen kiszámítható: a hazai netezők csaknem kétharmada, 65,9 százalék szinte minden nap odakapcsol az RTL Klubra. A Nők Lapja Café weboldal olvasói 74 százaléka teszi ezt meg, a magyarnemzet.hu olvasóinak azonban csupán alig több mint felük, 51,7 százalék állította, hogy napi gyakorisággal követi az RTL Klub műsorait, 8,9 százalékuk pedig azt, hogy sosem nézi. A TV2-t szinte minden nap nézi a netezők 60,9 százaléka, ezen belül a Nők Lapja Café közönsége kiemelkedő 68,7%-os arányban nézi, míg a nemzetes és a sziget.hu-s olvasók 8,8 illetve 9,9 %-a inkább oda sem kapcsol soha. Az említett két csatornát a hvg.hu és a jobline.hu olvasói is hasonló arányban követik, a köztelevízió programja azonban sokkal népszerűbb a komolyabb (politikai-gazdasági) tartalmat szolgáltató szájtok olvasói között. Míg ugyani az átlag netezők csupán 34,1 százaléka kapcsol „szinte minden nap” az MTV-re, addig olvasóink 45,5 százaléka, a nol.hu, a magyarnemzet.hu és a vilaggazdasag.hu olvasóinak pedig legalább a fele. A Duna TV-hez egyébként a privatbankar.hu, a magyarnemzet.hu és az mti.hu olvasói a legragaszkodóbbak, egyötödük naponta rákapcsol.
Gazdasági lapok helyett tudományos ismeretterjesztés (Oldaltörés)
A kábelcsatornákkal már más a helyzet, hiszen bizonyára sok netezőnek nincs kábeltévé-előfizetése. Mindenesetre érdekes, hogy míg az átlagnetezők 45,8 százaléka kerüli a Viva csatornát, a hvg.hu olvasóinak fele, a nol.hu olvasóinak pedig 54,1 százaléka tudja nélkülözni a klipcsatornát. A Filmmúzeummal éppen ellenkező a helyzet, hiszen míg a netes többség (54,2 %) sosem nézi, addig a hvg.hu olvasóinak kevesebb, 44,5 százaléka kerüli el a csatornát, s ennél is kevésbé elutasítók a Magyar Nemzet Online olvasói, akiknek csupán 39,9 százaléka kerüli a filmcsatornát. Érdemes még egy pillantást vetni a Hír TV elfogadottságára: a netezők 12,4 százaléka néz bele naponta, s 48,5 százalékukat egyáltalán nem érdekli a hírcsatorna adása. A hvg.hu – és jellemzően a többi hírszájt – olvasói azonban kevésbé elutasítóak a Hír TV-vel szemben, s valamennyivel nagyobb arányban tájékozódnak naponta a csatornáról. A leginkább kiegyenlített a Viasat3 és a Spektrum népszerűsége, hiszen igencsak hasonló azok aránya, akik naponta, hetente, ennél ritkábban, vagy sosem kapcsolnak ezekre a csatornákra.
Rádióhallgatással már kevesebb időt töltenek az internethasználó magyar emberek, legtöbbjük fél-egy órát (19,4 százalék) vagy 1-2 órát (19,7 százalék) hallgat hétköznap rádióműsorokat, s ezek az arányok lényegbevágóan az egyes szájtok olvasóközönsége esetében sem változnak.
A hazai internetezők közül legtöbben a Blikket (19,4 százalék), a Metrot (18,8%), megyei lapokat (18,1%) és a Népszabadságot (17,5 százalék) olvassák, a hvg.hu olvasóinak körében azonban utóbbi az abszolút vezető (29,3%), a Metrot 21,1%, megyei lapokat 19,7%, Blikket pedig 17,1% olvas. Látogatóink között az átlagos netezők körében mértnél magasabb arányban találunk Magyar Nemzet, Magyar Hírlap, Világgazdaság, Népszava és Napi Gazdaság olvasókat. A hetilapok közül olvasóink – ki ne sejtené – a HVG-t vásárolják legmagasabb arányban (37,8%), de népszerű a Nők Lapja (14,2%), a Pesti Est (13,6%) és a 168 óra is (9,8%). Magyar Narancsot látogatóink 6,4%-a, Figyelőt 7,7%, Heti Választ 4,2%-uk olvas.
Ami a tematikus magazinokat és folyóiratokat illeti, a tudományos ismeretterjesztés és a lakberendezés tűnik a két húzótémának. A National Geographic-ot például a netezők 10,9%-a, a hvg.hu látogatóinak 15,2%-a olvassa, a Lakáskultúra magazin pedig az összes netező 10,1, olvasóinknak pedig 14,1%-a. Viszonylagos népszerűségnek örvend (olvasóink és az össze netező között is) az Autó-motor magazin, amelyet 8,6 százalék olvas. A női magazinok közül olvasóink (akik közül a férfiak vannak túlsúlyban) a Nők Lapja Évszakok című lapot olvassák legszívesebben (7,5%), megelőzve a Cosmopolitant (5,9%), a Joy-t (4,9%) és a Patika Magazint (5,9%). Érdekes módon az üzleti témájú folyóiratok igazán sokakat még olvasóink közül sem fognak meg: a legnépszerűbb ilyen jellegű kiadványt, a Cash Flow-t az összes netező 1,9%-a, a hvg.hu olvasóinak 4,4%-a olvassa. Ennél pedig még az FHM, a Playboy és a CKM is népszerűbbek: olvasóink 6,5; 5,5 és 5,1 százaléka olvassa ezeket a kiadványokat.