szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A médiafogyasztó közönség szokásait vizsgáló felmérések egyik legérdekesebbike, hogy a kikérdezett alanyok milyen egyéb orgánumokat olvasnak, néznek, hallgatnak szívesen. Érdekes, mert kiderül belőle, hogy az internetet gyakran használóknak van-e kedvük egyáltalán bekapcsolni a tévét, s hajlandók-e pénzt adni nyomtatott napi- hetilapokra, amikor tartalmuk egy része rövid úton kikerül a hálóra. Elcsábulnak-e a netezők bármilyen férfimagazin láttán, amikor az ezen kiadványok legfőbb vonzerejét jelentő művészi fotókhoz hasonlók nagy számban, galériákba rendezve lelhetők fel a weben.

Az NRC Piackutató Kft. és a TNS áltak készített Visitor Media Research nevű kutatás évente kétszer, márciusban és szeptemberben ismétlődik. A vizsgálat a honlapok látogatóinak demográfiai jellemzőire, vásárlási és reklámattitűdjére kíváncsi. A tízezer fős reprezentatív minta az 1 millió 190 ezresre becsült, hetente legalább egy alkalommal internetező közönséget képezi le. A kutatás annak a csaknem száz magyar portálnak és weboldalnak a mérésére terjed ki, amelyek fizettek ezért. Cikkünkben ezúttal azt vizsgáltuk, hogy az átlagos internetezők, illetve ezen belül a hvg.hu olvasói mely más médiumokat fogyasztanak legszívesebben.

Nos, ami a televíziózást illeti, pár órát minden netező megenged magának naponta. Napi 1-2 órát 32,7 százalékuk ül a tévéfotelban, 32,6 százalékuk pedig akár 2-4 óráig hajlandó kapcsolgatni. Ettől jelentősen a hvg.hu és a jobline.hu látogatói sem térnek el, nagyjából hasonló arányban elkötelezettek a doboz iránt. Az adatok felvétele persze tavasszal történt, amikor még talán nem szabadtéri szórakozóhelyeken töltik fölös idejüket a – jellemzően nem túl idős – internetezők, elképzelhető tehát, hogy az újabb – nyárvégi – felmérésből már kevesebb otthonülés fog következni.

A csatornaválasztás - a hazai televíziók között fennálló erőviszonyok ismeretében - meglehetősen kiszámítható: a hazai netezők csaknem kétharmada, 65,9 százalék szinte minden nap odakapcsol az RTL Klubra. A Nők Lapja Café weboldal olvasói 74 százaléka teszi ezt meg, a magyarnemzet.hu olvasóinak azonban csupán alig több mint felük, 51,7 százalék állította, hogy napi gyakorisággal követi az RTL Klub műsorait, 8,9 százalékuk pedig azt, hogy sosem nézi. A TV2-t szinte minden nap nézi a netezők 60,9 százaléka, ezen belül a Nők Lapja Café közönsége kiemelkedő 68,7%-os arányban nézi, míg a nemzetes és a sziget.hu-s olvasók 8,8 illetve 9,9 %-a inkább oda sem kapcsol soha. Az említett két csatornát a hvg.hu és a jobline.hu olvasói is hasonló arányban követik, a köztelevízió programja azonban sokkal népszerűbb a komolyabb (politikai-gazdasági) tartalmat szolgáltató szájtok olvasói között. Míg ugyani az átlag netezők csupán 34,1 százaléka kapcsol „szinte minden nap” az MTV-re, addig olvasóink 45,5 százaléka, a nol.hu, a magyarnemzet.hu és a vilaggazdasag.hu olvasóinak pedig legalább a fele. A Duna TV-hez egyébként a privatbankar.hu, a magyarnemzet.hu és az mti.hu olvasói a legragaszkodóbbak, egyötödük naponta rákapcsol.

Gazdasági lapok helyett tudományos ismeretterjesztés (Oldaltörés)

A kábelcsatornákkal már más a helyzet, hiszen bizonyára sok netezőnek nincs kábeltévé-előfizetése. Mindenesetre érdekes, hogy míg az átlagnetezők 45,8 százaléka kerüli a Viva csatornát, a hvg.hu olvasóinak fele, a nol.hu olvasóinak pedig 54,1 százaléka tudja nélkülözni a klipcsatornát. A Filmmúzeummal éppen ellenkező a helyzet, hiszen míg a netes többség (54,2 %) sosem nézi, addig a hvg.hu olvasóinak kevesebb, 44,5 százaléka kerüli el a csatornát, s ennél is kevésbé elutasítók a Magyar Nemzet Online olvasói, akiknek csupán 39,9 százaléka kerüli a filmcsatornát. Érdemes még egy pillantást vetni a Hír TV elfogadottságára: a netezők 12,4 százaléka néz bele naponta, s 48,5 százalékukat egyáltalán nem érdekli a hírcsatorna adása. A hvg.hu – és jellemzően a többi hírszájt – olvasói azonban kevésbé elutasítóak a Hír TV-vel szemben, s valamennyivel nagyobb arányban tájékozódnak naponta a csatornáról. A leginkább kiegyenlített a Viasat3 és a Spektrum népszerűsége, hiszen igencsak hasonló azok aránya, akik naponta, hetente, ennél ritkábban, vagy sosem kapcsolnak ezekre a csatornákra.

Rádióhallgatással már kevesebb időt töltenek az internethasználó magyar emberek, legtöbbjük fél-egy órát (19,4 százalék) vagy 1-2 órát (19,7 százalék) hallgat hétköznap rádióműsorokat, s ezek az arányok lényegbevágóan az egyes szájtok olvasóközönsége esetében sem változnak.

A hazai internetezők közül legtöbben a Blikket (19,4 százalék), a Metrot (18,8%), megyei lapokat (18,1%) és a Népszabadságot (17,5 százalék) olvassák, a hvg.hu olvasóinak körében azonban utóbbi az abszolút vezető (29,3%), a Metrot 21,1%, megyei lapokat 19,7%, Blikket pedig 17,1% olvas. Látogatóink között az átlagos netezők körében mértnél magasabb arányban találunk Magyar Nemzet, Magyar Hírlap, Világgazdaság, Népszava és Napi Gazdaság olvasókat. A hetilapok közül olvasóink – ki ne sejtené – a HVG-t vásárolják legmagasabb arányban (37,8%), de népszerű a Nők Lapja (14,2%), a Pesti Est (13,6%) és a 168 óra is (9,8%). Magyar Narancsot látogatóink 6,4%-a, Figyelőt 7,7%, Heti Választ 4,2%-uk olvas.

Ami a tematikus magazinokat és folyóiratokat illeti, a tudományos ismeretterjesztés és a lakberendezés tűnik a két húzótémának. A National Geographic-ot például a netezők 10,9%-a, a hvg.hu látogatóinak 15,2%-a olvassa, a Lakáskultúra magazin pedig az összes netező 10,1, olvasóinknak pedig 14,1%-a. Viszonylagos népszerűségnek örvend (olvasóink és az össze netező között is) az Autó-motor magazin, amelyet 8,6 százalék olvas. A női magazinok közül olvasóink (akik közül a férfiak vannak túlsúlyban) a Nők Lapja Évszakok című lapot olvassák legszívesebben (7,5%), megelőzve a Cosmopolitant (5,9%), a Joy-t (4,9%) és a Patika Magazint (5,9%). Érdekes módon az üzleti témájú folyóiratok igazán sokakat még olvasóink közül sem fognak meg: a legnépszerűbb ilyen jellegű kiadványt, a Cash Flow-t az összes netező 1,9%-a, a hvg.hu olvasóinak 4,4%-a olvassa. Ennél pedig még az FHM, a Playboy és a CKM is népszerűbbek: olvasóink 6,5; 5,5 és 5,1 százaléka olvassa ezeket a kiadványokat.

hvg.hu Média

"Nagyfogyasztók" az internethasználók

Az online felületeken hirdetők számára a legfontosabb információ, hogy kikhez jut el üzenetük. Bár kezdetben az internethez az anonimitás mögé rejtőző felhasználók tömegének képe kapcsolódott, az ma már elég jól belőhető, hogy kinek milyenek a (webes) fogyasztási szokásai, milyen csapásokat jár be naponta, és hogyan változik érdeklődési köre. Az internetet használó közösség mindenesetre a nethez nem jutóknál vonzóbb célközönségnek számít.

Elismerte a futár, hogy betörte a szélvédőjét az őt szándékosan elütő Mercedesnek

Elismerte a futár, hogy betörte a szélvédőjét az őt szándékosan elütő Mercedesnek

Futni nem támadt kedvünk Herendi filmjétől, de az édesanyánkkal beszélgetni annál inkább

Futni nem támadt kedvünk Herendi filmjétől, de az édesanyánkkal beszélgetni annál inkább

Der Standard-elemző: Az osztrák közvélemény készüljön fel, a Szabadságpárt vezetője lehet a kancellár

Der Standard-elemző: Az osztrák közvélemény készüljön fel, a Szabadságpárt vezetője lehet a kancellár

Megtámadták a Kúrián a népszavazást arról, hogy szenteste napja munkaszüneti nap legyen

Megtámadták a Kúrián a népszavazást arról, hogy szenteste napja munkaszüneti nap legyen