szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szociológusok és piackutatók számára korábbi évekhez hasonlóan idén is népszerű célcsoport volt a Sziget Fesztivál közönsége. A Sziget Szervezőiroda által megrendelt kutatás eredményeit hétfőn sajtótájékoztatón ismertették.

Kérdőívezők
  A Sziget Szervezőiroda idén a Free Association Research Kft-t bízta meg azzal, hogy kutassa a Sziget látogatóinak demográfiai és szociális hátterét és nem utolsó sorban a rendez-vénnyel kapcsolatos attitűdjét.
  Az ifjúsági és gyermekügyi kormánymegbízott a Szigetre járó fiatalok munkához való viszonya, családtervezése, la-kás-elképzelései, vagyis saját jövőjük felépítésével kapcsola-tos tervei vizsgálatát kezdemé-nyezte, melyet a Szigeten már évek óta rendszeresen kutatá-sokat végző, Gábor Kálmán ne-vével fémjelzett kutatói csoport végzett.
  A KPMG turisztikai tanács-adással foglakozó csoportja által, a Sziget gazdasági hatásaival kapcsolatosan elké-szítendő tanulmány célja a 2005. évi rendezvény makrogazdasági hatásainak azonosítása, számsze-rűsítése és elemzése. A tanul-mány vizsgálja, hogy mekkorák a rendezvénnyel kapcsolatos köz-vetlen gazdasági és turisztikai hatások, és ezek milyen mértékű közvetett gazdasági hatásokat  eredményeznek gazdasági szin-ten, valamint melyek a rendez-vény tágabban értelmezett, nem számszerűsíthető gazdasági és társadalmi hatásai.
  A Viselkedéskutató Kft Paksi Borbála által vezetett kuta-tásának célja a fiatalok aktuális drogérintettségének, fogyasztási szokásainak, rizikótényezőinek vizsgálata, az ezekben bekövet-kezett változások becslése volt. Kutatást végeztek továbbá a Sziget „Civil Szigetén” belül működő „Civil Falu” látogatói körében, azzal a céllal, hogy képet kapjunk a falu látogatott-ságáról, valamint látogatóinak összetételéről, arról, hogy a Civil Falu a szigetlátogatók közül kiket, mely – társadalmi, demográfiai - csoportokat tud leginkább megszólítani, magához vonzani.
  A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szociológiai tanszékének másod- és harmadéves hallgatóit – kötelező szakmai gyakorlatuk során – egyebek mellett a társadalmi rétegek zenei ízlése, a Szigeten és Szigeten túli életminőség, és a rendezvényen fellelhető szub-kultúrák témakörei érdekelték.
A szigetlátogatók döntő többsége a fiatal korosztályhoz tartozik. Ebben az életkorban van a legnagyobb szerepe az azonos korcsoport normáinak, véleményének az egyéni normák és vélemények kialakításában. Ez a korosztály alakítja ki a következő generáció társadalmi karakterét, így a Sziget látogatói közege igen fontos terepe a különböző aspektusokból közelítő, ifjúsági kutatásoknak - derül ki a fesztivált látogatók körében végzett felmérésekből.

Több nő, kevesebb budapesti

A Sziget Szervezőiroda megbízásából, a Free Association által végzett kutatásában a magyar válaszadók közt a nő/férfi százalékos arány 52,9 / 47,1.

A hazai látogatók 44,4%-a budapesti, 55,6% vidéki. A vidékiek 15%-a Pest megyéből, 10%-a Észak-Dunántúlról (Komárom, Veszprém, Fejér m.), 5%-a Nyugat Dunántúlról (Vas, Győr-M-S., Zala), 5,8%-a Dél-Dunántúlról (Somogy, Baranya, Tolna), 5,2%-a Észak-Dunántúlról (Nógrád, Heves, BAZ) érkeztek. Az alföldi régió északi megyéiből (Szabolcs, Hajdú-B., Jász) 6,6% és a déli megyékből (Bács, Csongrád, Békés) 8,1% érkezett.

A szigetlátogatók többsége, 65,5%-a 14-24 éves közötti fiatal, 25-29 év közötti a magyar látogatók 19,6%-a. A kutatás szerint a szigetlátogatók 14,8 százaléka 30 év feletti.

A diplomások vannak túlsúlyban, de mindenkinek van mobilja

A kutatók az iskolai végzettségre is rákérdeztek. Eszerint – a magyar - látogatók 43%-ának legmagasabb iskolai végzettsége főiskola vagy egyetem, gimnáziumi végzettsége van, de többnyire felsőoktatási intézménybe jár 33,5%, technikumi és szakközépiskolai végzettsége van 13,1%-nak, szakmunkás végzettséggel bír 3%.

A kutatás kiterjedt a szigetlátogatók idegen nyelvi ismeretére. A szigetlátogatók 82,8%-a beszél valamilyen szinten angolul, 54,8% közép vagy annál magasabb szinten. Németül 51,7% beszél, ezek több mint fele közép vagy annál magasabb szinten.

A szigetlátogatók 98,4%-ának van mobiltelefonja, 89,7%-nak CD lejátszója, 87,6%-nak számítógépe. 24,9% saját lakással, 19,1% saját autóval bír.

A vidékiek túlnyomó többsége, 76,8%-a busszal vagy vonattal jött a 2005-ös Szigetre, 21,5% autóval, a fennmaradó 1,7% egyéb közlekedési eszközt jelölt meg (motor, kerékpár).



Vonzó programok, megkapóan jó hangulat (Oldaltörés)

A Szigetről alkotott véleményüket 1-10-ig terjedő skálán (1-kifejezetten negatív, 10-kifejezetten pozitív) kellett megjelölnie a megkérdezetteknek. A kérdezettek 89,3%-a pozitív tartományban adta meg az értékelést és ezek 63%-a is 8-as, 9-es, vagy 10-es osztályzatot adott. „Mi az, amiért úgy gondolod, hogy kifejezetten szerethető a Sziget?”- tették fel a kérdést a látogatóknak. A válaszadók 78,9%-a a programokat és a hangulatot jelölte meg legfontosabbnak. A 2005-ös Sziget színvonala a látogatók 32%-a szerint jobb volt a korábbiakénál 44% nem észlelt különösebb változást és mindössze a kérdezettek 1/5-e érzett valamilyen romlást a színvonalban.

A Szigeten megkérdezettek 61,7%-a a nyaralás tervezésekor figyelembe veszi a Sziget időpontját. A Sziget jegyárakra kérdezve 1-5-ig kellett pontozni az „egyáltalán nem éri meg” és a „teljesen megéri” között. Mindössze 5,5% válaszolt úgy, hogy egyáltalán nem éri meg, közepestől felfele 80.3% adott „osztályzatot”. A jövő évi Szigettel kapcsolatban 96,2% valamilyen szinten tervezi, hogy eljön, és mindössze 2,6% válaszolta azt, hogy nem valószínű illetve 1,2% mondta, hogy biztosan nem jön ki a 2006-os rendezvényre.

Tömött sorokban érkeznek a német és francia férfiak


A külföldi látogatókat célzó kutatás szerint megkérdezettek közti férfi/nő százalékos aránya 63,2 / 36,8. A külföldi látogatók 30,9%-a Németországból, 20,5%-a Franciaországból, 9,4%-a Ausztriából érkezett a 2005-ös Szigetre. Hollandiából 6,8%-a, az Egyesült Királyságból 6,7%-a, Olaszországból 6,2%-a, Szlovákiából 3,1% -a jött a megkérdezetteknek. Meglepő, de a szomszédos országokból az osztrákok egymaguk nagyobb százalékot értek el, mint a többiek együttvéve (6,7%). Sőt a skandinávok együttesen alig maradnak el szomszédainktól (6,3%). Az összes megkérdezett 43 különböző országot jelölt meg lakhelyeként. 

A külföldi látogatók átlagéletkora 24,5 év. 21,5%-uk 20 év alatti, 38,1%-uk 21-24 éves, 25,9%-uk 25-29 éves, és 30 vagy annál idősebb 14,5%.

A külhoniak 49,2%a tanuló, 9%-uk a termelésben dolgozik, 25,5% a szolgáltatóiparban tevékenykedik és 9,5% közalkalmazotti státuszú. A megkérdezett külföldiek 6,7%-a munkanélküli.

A külföldi szigetlátogatók 33,3%-a repülőgéppel jött Budapestre, 19,1% vonattal, 14,2% busszal és 32,2% autóval. 2,6% egyéb közlekedési eszközt jelölt meg.

Már döntöttek: újra eljönnek

A Szigeten megkérdezett külföldiek elsősorban a Sziget rendezvény miatt érkeztek Magyarországra, 86,5%-uk a rendezvényt nevezte meg ideutazásának fő céljaként. Közel 40%-uk a Sziget előtt is már pár napot Magyarországon tartózkodott, és 45,4% úgy tervezte, hogy a Sziget után tölt pár napot Magyarországon. A Szigetre érkezett külföldiek 67,2%-a budapesti városnézést tervezett a szigeti tartózkodáson túl, 15,8% mondta, hogy még a Balatonra is le akar utazni és 11%-uk egyéb magyarországi úticélt jelölt meg a Szigeten kívül.

„Miért döntöttél úgy, hogy eljössz a Szigetre?” – hangzott a kérdés, amire a külföldiek a legnagyobb arányban a Sziget programját emelték ki, majd sorrendben az itt lévő emberekkel való találkozást. Sokan az országot és a lakóit tartották vonzerőnek, de a Szigeten lévő árak is nyomtak a latban és végül voltak, akik egy-egy fellépő miatt utaztak Budapestre. A külföldi megkérdezettek 93%-a a kérdezés idejében már fontolgatta, vagy biztosra mondta, hogy jön a jövő évi rendezvényre, 3,9% valószínűleg nem és mindössze 2,6% mondta, hogy biztosan nem jön el a 2006-os Szigetre.

Valós időben olvassa a gondolatokat egy új kínai chip, amit az agyba kell beültetni

Valós időben olvassa a gondolatokat egy új kínai chip, amit az agyba kell beültetni

Ifj. Lomnici Zoltán azt tanácsolja Rogánnak, hogy perelje be David Pressmant

Ifj. Lomnici Zoltán azt tanácsolja Rogánnak, hogy perelje be David Pressmant

Eláruljuk, ki lesz három budapesti színház igazgatója

Eláruljuk, ki lesz három budapesti színház igazgatója

Kiderült, miért indult mégis nyomozás a fideszes képviselő 1,1 milliós tanácsadói szerződése ügyében

Kiderült, miért indult mégis nyomozás a fideszes képviselő 1,1 milliós tanácsadói szerződése ügyében