Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) november 15-én a törökországi Isztambulban tart konferenciát, amelyen várhatóan mintegy 50 ország egészségügyi minisztere vesz részt. A WHO előzetes jelentése felszólítja az illetékeseket arra, hogy csökkentsék a „marketing-nyomást”, amellyel a kereskedelem az emberek fogyasztási szokásait igyekszik befolyásolni. A dokumentum szerint különös figyelmet kell fordítani a sebezhető csoportokra, így a gyermekekre és a tinédzserekre, akiknek a hiszékenységével nem lenne szabad visszélni kereskedelmi érdekek miatt.
Különféleképpen kezelik
A BBC jelentése szerint az Egyesült Királyságban a műsorszórás szabályozásával megbízott Ofcom még ebben a hónapban megteszi javaslatait az alacsony tápértékű élelmiszerekkel kapcsolatos reklámok ügyében. Az Ofcom szerint nem szükséges teljes tilalom bevezetése, ám az egészségért kampányolók másként vélekednek, ők teljes tilalmat kérnek az egészségtelen élelmiszerek esetében, még mielőtt túlságosan késő lenne.
Európában különféleképpen kezelik a gyermekeknek szánt reklámokat. Törvény tiltja Norvégiában és Svédországban, irányelvek érvényesek Finnországban és Írországban, önszabályozó rendszer működik a holland, a portugál és spanyol reklám- és médiaiparban. Franciaországban a tartósított élelmiszerek, hozzáadott zsiradékot, édesítőt vagy sót tartalmazó termékek népszerűsítését célzó tévéreklámokat figyelmeztető felirattal kell ellátni, illetőleg a reklámozónak egészségügyi kampányokat kell szponzorálna.
Egyre elfogadottabb, hogy a gyermekeknek szánt közvetlen reklám esetében a reklámipar által preferált önszabályozó mechanizmus nem elégséges eszköz.
Ideje az ellentámadásnak
Európában a leglátványosabban a brit gyermekek híznak. 2010-re egymillió elhízott gyermek él majd az Egyesült Királyságban. A szakemberek szerint sürgősen cselekedni kell: korlátozni a reklámokat, népszerűsíteni az egészséges táplálkozást és a mozgást. Az egyik legnagyobb veszélyt abban látják, hogy a gyermekek világa az elmúlt évtizedekben „kereskedelmiesítve” lett. Közismert, hogy a reklámirodák gyermekpszichológusokhoz fordulnak tanácsért, miként manipulálhatnák úgy a gyermekek kívánságait, hogy azzal kiküszöbölhessék a szülők hatását.
Brit szakemberek különösen az üdítők teljes reklámtilalmát tartanák indokoltnak, s az édességek fogyasztását sugalló propagandát is korlátoznák. Ugyanakkor ellentámadást indítanának, megkísérelve rávenni a gyerekeket az egészséges ételek fogyasztására vagy legalább megkóstolására.
euractiv.hu