szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Detroit nemcsak kezdeti sikereit, hanem a több mint 50 éve tartó agóniáját is az autógyártásának köszönheti. A tartós munkanélküliség és az elszegényedés miatt az emberek 1967 júliusában utcai harcok útján próbálták bajaikat kifejezni. A nincstelenséget jól szemlélteti az a tény is, hogy míg 1950-ben 1,8 millió ember élt a városban, addig tavaly már csak 910 ezer fő.

Sokkoló lehet az a tudat is, hogy a korábban szegények lakta külvárosok is teljesen kiürültek. Évtizedek óta ezerszámra konganak az ürességtől az elhagyatott felhőkarcolók, családi házak, templomok, iskolák, színházak és rendőrségi épületek. A pénztelenség és az omlásveszély miatt az önkormányzat sorra bontatja le a műemlék jellegű ingatlanokat.

A Detroiti Nemzeti Bank (NBD) bauhaus stílusban megálmodott épületét 1933. március 24-én adták át. A pénzintézet fő profilja a vállalati hitelkihelyezés, azon belül is az autógyárak anyagi kisegítése volt. Ennek megfelelően a Fordnak és a General Motorsnak jelentős törzsrészvénypakettje volt a bankban. 1941-ben az NBD mint az ország 18-ik legerősebb pénzintézete jelentős anyagi terheket vállalt át a Hitlerrel háborúban álló kormánytól. 1959-ben az NBD áthelyezte a székhelyét a Woodward Avenue-ra, új, tizenkét emeletes, Albert Kahn tervezte irodaházába, amit Chase Towernek is hívnak. A régi épületnek eddig nem találtak új funkciót, állaga siralmas - olvasható a Falanszter blogon. Kíváncsi a szellemvárossá vált Detroitra? Látogasson el a Falanszter blogra.

hvg.hu Napi merítés

Érdekességek a Balkán legnagyobb lakótelepéről

Jelenleg 400 ezer ember él az egykori magyar-szerb határsávon felépített Duna-parti városban; Új Belgrád a mai napig a Balkán-félsziget legnagyobb lakótelepe. A "szerb New York" Joszip Broz Tito nélkül sohasem épült volna fel - olvasható a Falanszter blogon.

hvg.hu Napi merítés

Az odesszai katakombarendszer, ami még ma is gyilkol

Bár pontos térkép a mai napig nem készült róla, több mint valószínű, hogy 3000 kilométeres hosszával a világ legnagyobb katakombája az odesszai. A járatokban kétévente mumifikálódott hullákat, ötévente pedig második világháborús fegyvereket találnak - olvasható a Falanszter blogon.

hvg.hu Napi merítés

A szovjeteknek is volt Atlantiszuk

33 évig szolgálta ki a Szovjetunió kőolajiparát a világ legelső mesterséges szigete. A héthektáros platformot 1982-ben nyelte el csaknem teljesen a Kaszpi-tenger. A dollármilliárdokat termelő elsüllyedt szovjet Atlantiszt ma már senki sem akarja igazából megmenteni - olvasható a Falanszter blog friss bejegyzésében.

hvg.hu Napi merítés

Felhőkarcolók épültek volna Budapesten a Horthy-korszakban

Milyen lenne ma Budapest sziluettje, ha a Belgrád-rakparton megépült volna a 130 méter magas Magyar Történelem Tornya? Lenne-e az Erzsébet téren Gödör, ha a második világháború nem akasztja meg az ide tervezett 80 méter magas felhőkarcolók építését? A Falanszter blog összegyűjtötte és bemutatja a meg nem épített felhőkarcolókat.

A Mercedes vezére, a legnagyobb európai autós lobbi elnöke szerint újra kell tárgyalni a CO2-kvótákat

A Mercedes vezére, a legnagyobb európai autós lobbi elnöke szerint újra kell tárgyalni a CO2-kvótákat

Tízmilliós bírságot kapott egy tőzsdei öreg róka, mert mókolni próbált az árfolyamokkal

Tízmilliós bírságot kapott egy tőzsdei öreg róka, mert mókolni próbált az árfolyamokkal

Orbán kívánhat egyet Trumptól, de nem biztos, hogy ezt Rogánra pazarolná – Nagy Gábor a Fülkében

Orbán kívánhat egyet Trumptól, de nem biztos, hogy ezt Rogánra pazarolná – Nagy Gábor a Fülkében

Megszületett a BKV-s bérmegállapodás

Megszületett a BKV-s bérmegállapodás