Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"33fcd9ba-970b-4840-8bc4-5a7db6128cf6","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Gyermekünknek valószínűleg több játéka van, mint az a legfeljebb nyolc-tíz darab, amennyit egyszerre ajánlatos kitenni a polcra. De akkor mit kezdjünk a többivel? Erre a kérdésre a játékok rotálása jelent megoldást. Részlet a Montessori-otthon című könyvből.","shortLead":"Gyermekünknek valószínűleg több játéka van, mint az a legfeljebb nyolc-tíz darab, amennyit egyszerre ajánlatos kitenni...","id":"20241130_Elarasztjak-a-lakast-a-gyerekjatekok-Ezt-probalja-ki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33fcd9ba-970b-4840-8bc4-5a7db6128cf6.jpg","index":0,"item":"24d6dfcf-f741-45c4-b681-af4e8dc8b124","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20241130_Elarasztjak-a-lakast-a-gyerekjatekok-Ezt-probalja-ki","timestamp":"2024. november. 30. 19:15","title":"Elárasztják a lakást a gyerekjátékok? Ezt próbálja ki!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aef63a99-5284-4324-a7dd-d07e8c1313d2","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Rendkívüli havazás és hideg miatt veszély- és katasztrófahelyzetet hirdettek az Egyesült Államok északkeleti részének több államában szombaton.","shortLead":"Rendkívüli havazás és hideg miatt veszély- és katasztrófahelyzetet hirdettek az Egyesült Államok északkeleti részének...","id":"20241201_amerika-new-york-havazas-katasztofahelyzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aef63a99-5284-4324-a7dd-d07e8c1313d2.jpg","index":0,"item":"dfe28059-6a7f-4a55-9686-6eb2302ed198","keywords":null,"link":"/elet/20241201_amerika-new-york-havazas-katasztofahelyzet","timestamp":"2024. december. 01. 08:56","title":"Akár kétméteres hó is hullhat, katasztrófahelyzet több amerikai államban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49dc692d-aa9b-4d46-b052-67a4afac7f65","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Új, innovatív lépésekkel haladunk a környezettudatos hulladékkezelés terén: az elkövetkező 10 évben összesen 82 új, modern hulladékudvart létesítenek országszerte, míg a meglévők használata folyamatosan egyszerűbbé, gyorsabbá és átláthatóbbá válik. A MOHU fejlesztéseivel még nagyobb hangsúly kerül a fenntarthatóságra és a szelektív hulladékgyűjtésre, ami nemcsak a környezetvédelem, de a nemzetgazdaság szempontjából is jelentős előrelépést jelent. Az első új, lakosságbarát hulladékudvar 2024 májusában nyílt meg Esztergomban, és prototípusnak tekinthető a következő években felépítendő létesítmények számára.","shortLead":"Új, innovatív lépésekkel haladunk a környezettudatos hulladékkezelés terén: az elkövetkező 10 évben összesen 82 új...","id":"20241028_Hulladekudvar-fejlesztes-letrehozas-mohu-ujrahasznositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49dc692d-aa9b-4d46-b052-67a4afac7f65.jpg","index":0,"item":"85f9e664-b1c9-473a-81a9-bbb041a69845","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241028_Hulladekudvar-fejlesztes-letrehozas-mohu-ujrahasznositas","timestamp":"2024. december. 01. 11:30","title":"Hatékonyabb, jobb és nagyobb hulladékudvar-hálózat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48eb247f-15ad-45c5-87a5-d8627f97f454","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A jelenség rányomja bélyegét a közelgő ünnepi szezonra, a költéseink jelentős részét az elöregedett szerkezetek pótlására fordítjuk majd a Mastercard előrejelzése szerint.","shortLead":"A jelenség rányomja bélyegét a közelgő ünnepi szezonra, a költéseink jelentős részét az elöregedett szerkezetek...","id":"20241202_korona-karanten-fogyasztas-mastercard","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48eb247f-15ad-45c5-87a5-d8627f97f454.jpg","index":0,"item":"7b1b5b4e-0f77-4e82-98a3-18d570dcebd1","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_korona-karanten-fogyasztas-mastercard","timestamp":"2024. december. 02. 11:04","title":"Most kezdenek el tönkremenni a koronakarantén alatt vásárolt gépeink","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce06564-1aad-47f2-a31a-082ff29b2fb5","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Egy szemtanú szerint egy bírói döntés váltotta ki az esetet.","shortLead":"Egy szemtanú szerint egy bírói döntés váltotta ki az esetet.","id":"20241202_guinea-focimeccs-tomegverekedes-tragedia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce06564-1aad-47f2-a31a-082ff29b2fb5.jpg","index":0,"item":"b415cb5a-f5eb-49f6-912e-3b8073a68c0f","keywords":null,"link":"/sport/20241202_guinea-focimeccs-tomegverekedes-tragedia","timestamp":"2024. december. 02. 09:54","title":"Több tucat halálos áldozata volt egy guineai focimeccsen kitört tömegverekedésnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0051f404-5403-47b0-a488-2b281ef7d773","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A napelemes rendszerek működtetése közben felmerülő problémákat több újfajta módszerrel lehet kezelni – állítja szerzőnk, Szabó László, a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont vezetője.","shortLead":"A napelemes rendszerek működtetése közben felmerülő problémákat több újfajta módszerrel lehet kezelni – állítja...","id":"20241130_hvg-fenntarthato-fejlodes-napelem-napelemes-rendszerek-pv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0051f404-5403-47b0-a488-2b281ef7d773.jpg","index":0,"item":"adbb2914-656e-48f6-b111-c9bf09ffe1ae","keywords":null,"link":"/360/20241130_hvg-fenntarthato-fejlodes-napelem-napelemes-rendszerek-pv","timestamp":"2024. november. 30. 15:30","title":"Egyszerre siker és probléma a napelemes rendszerek gyors felfutása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Carlos Tavares 2021 óta irányította a világ egyik legnagyobb autógyártóját.","shortLead":"Carlos Tavares 2021 óta irányította a világ egyik legnagyobb autógyártóját.","id":"20241202_stellantis-peugeut-opel-fiat-ceo-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9.jpg","index":0,"item":"468be1a9-0d8b-4ec4-b4de-bdc64bac53af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_stellantis-peugeut-opel-fiat-ceo-lemondas","timestamp":"2024. december. 02. 07:23","title":"Azonnali hatállyal lemondott a Peugeot és az Opel tulajdonosának, a Stellantisnak a vezérigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"778846ea-b842-4e65-8f6e-519e16d59c2b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Immár hazánkban is elérhető a Cupra Born szupererős legsportosabb kivitele.","shortLead":"Immár hazánkban is elérhető a Cupra Born szupererős legsportosabb kivitele.","id":"20241202_teslat-legyorsulo-uj-cupra-erkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/778846ea-b842-4e65-8f6e-519e16d59c2b.jpg","index":0,"item":"a8cc931a-4017-44ce-9310-51427ddedf8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_teslat-legyorsulo-uj-cupra-erkezett-magyarorszagra","timestamp":"2024. december. 02. 06:41","title":"Teslát legyorsuló új Cupra érkezett Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az 1990-es évek elejére a München Reim repülőtér túl kicsinek bizonyult az...
Az 1990-es évek elejére a München Reim repülőtér túl kicsinek bizonyult az érkező fogalom bonyolítására, ezért 1992-ben felváltotta azt a várostól 29-km-re északkeletre fekvő Franz Josef Strauß Nemzetközi légikikötő. Ennek az első jelentős bővítésére 2003-ban került sor, ekkor adták át a T2-t, amely a világ kevés azon repterei közé tartoznak, amelyet az építtető egy légitársasággal együtt tervezett. Pontosan ezért lehetséges, hogy mindannak ellenére, hogy a T2-n minden a praktikumról szól, mégis emberi léptékű és amennyire egy repülőtér lehet, kényelmes.
Folytathatnánk a történetet azzal, hogy részletezzük a repülőtér paramétereit, futópályáinak hosszát, a járatok sűrűségét, a check-in putok kapacitását, de akit ez érdekel, megtalálhatja a repülőtér weboldalán az összes olyan technikai információt, amelyre szüksége van. Számunkra – vagyis az utasok számára – sokkal érdekesebbek azok a megoldások, amelyek a T2-t igazán 21. századi repülőtérré teszik, amelyeknek köszönhetően sosem érezzük zsúfoltnak a terminált, és amelyeknek köszönhetően garantáltan 30 perc alatt érhetjük el csatlakozó járatunkat. Igen, nem írtunk el semmit: a Müncheni repülőtér 2-es terminálján (melyet a Flughafen München GmbH és a Deutsche Lufthansa AG üzemeltet), a világon a legrövidebb, csupán fél óra a két repülőgép közötti átszállási idő.
Az építés kezdetétől fontos volt mind a repülőtér üzemeltetője, mind pedig a Lufthansa számára, hogy a terminál a lehető legkevesebb károsanyag-kibocsátással tudjon működni, miközben a működtetési költségeket minimalizálják. A repülőtérre érve a két terminál közötti téren a terminál hatalmas üvegfelülete lesz először feltűnő számunkra, amelyen keresztül rengeteg fény árad az épület belsejébe. Viszont amit már nem láthatunk, az a tető teljes területén elhelyezett „napelem-erdő”, amely éves szinten 500,000 kWh áramot termel, amely egy kisebb falu teljes energiaszükségletét fedezné. Ennek az energiának nagy részét az a technológia használja fel, amely a rendkívül gyors átszállást (vagy éppen beszállást) teszi lehetővé az utasoknak.
A terminálba lépve először az elhelyezett 90db Quick Check-in automata első csoportjával találkozunk, amelyeknél repülőjegyünkkel a kezünkben 1-2 perc alatt megkaphatjuk beszállókártyánkat. Azok számára, akik inkább a hagyományos check-in hívei a 140 pult közül biztosan találnak 50-60 nyitva tartót, így a folyamat itt sem vesz igénybe 10 percnél többet. Sokszor a repülős utazás legkellemetlenebb része a biztonsági átvizsgálás lehet, a hosszú sorban állás és a kényelmetlenségek miatt. A T2-n is nagyon szigorúan veszik a biztonsági szabályokat, azonban a biztonsági ellenőrök kedvesek, segítőkészek, és rendkívül türelmesek. A kényelmetlenséget az is tompítja, hogy egyszerre 8-10 átvilágító állomás biztosan működik, így ezen a lépcsőn is 5-6 perc alatt túljuthatunk.
Azok számára, akik a Schengeni határon kívülre utaznak, ekkor következik egy gyors útlevél-ellenőrzés, a többiek pedig már sétálhatnak is a beszállókártyájukon feltüntettet kapu felé. Talán ez ehet a beszállási folyamat leghosszabb része, hiszen a terminál alaprajza egy elnyújtott „T” betűre emlékeztet, amelynek 1 km hosszú száráról szállhatunk be repülőgépünkbe. Tehát az épület közepén érünk a tranzitba, és a legrosszabb esetben is csak 500 métert kell sétálnunk a repülőnkig. Mindezt a „kellemetlenséget” feledtetik velünk a mozgó-járdák, illetve az a tény, hogy így sosincs igazán nagy tömeg a terminál egy adott pontján, és ha kicsit több időnk van, az épület teljes hosszában található üzletekben is körülnézhetünk egy-egy souvenir után. A repülőtér üzemeltetői egyébként garantálják, hogy ugyanolyan áron juthatunk az itt kínált portékákhoz, mint a belváros bármely üzletében.
És amíg mi a terminálon felállított kávé-standok egyikén szürcsöljük kávénkat, vagy teánkat (amely ingyenes az utazóknak), feladott csomagunk az épület alagsorában utazik a 40km hosszú szalagon egészen a repülőgépünkig, melyet több mint 19 ezer elektromos motor hajt és mintegy 27 és fél ezer foto-szenzor szegélyez, hogy a megfelelő csomagok, a megfelelő vas-madár hasába kerüljenek.
Már csak egy kérdés maradt. Itt Magyarországon miért lehet számunkra fontos a müncheni repülőtér 2-es terminálja? Míg régen sok helyre közvetlen járattal utazhattunk, ma bevett szokás a légitársaságoknál az un. hub-ok üzemeltetése, ami azt jelenti, hogy egy, vagy két nagyobb központba „gyűjtik” az utasokat, ahonnan nagyobb, jobb üzemanyag-fogyasztású repülőgépekkel, így olcsóbban juttathatják el az utazókat a tengeren-túlra, vagy éppen Európa messzebb eső részeire. A müncheni repülőtér T2-es terminálja a Lufthansa második legnagyobb európai bázisa (Frankfurt után), összesen 94 desztináció felé indulnak a daru-madaras repülőgépek, köztük több olyan amerikai és ázsiai várossal (pl.: Charlotte vagy Shenyang), amelyek Európából csak Münchenen keresztül érhetőek el közvetlenül. Ez tehát nagyon valószínűvé teszi, hogy megfordulunk ezen a reptéren, ha sokat utazunk. És akkor legalább tudhatjuk, hogy nincs nagyon miért aggódnunk, jó helyen várjuk a felszállást.