Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"16b45b35-aa14-4495-bcae-91a61911bb00","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A keveset futott kétszemélyes ritkaságnak alaposan megkérik az árát.","shortLead":"A keveset futott kétszemélyes ritkaságnak alaposan megkérik az árát.","id":"20250501_meregdraga-csehszlovak-idogep-ez-a-nyithato-teteju-skoda-favorit-mtx-roadser","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16b45b35-aa14-4495-bcae-91a61911bb00.jpg","index":0,"item":"260a8a33-3864-4ecd-8fa7-01d27c68013f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250501_meregdraga-csehszlovak-idogep-ez-a-nyithato-teteju-skoda-favorit-mtx-roadser","timestamp":"2025. május. 01. 07:21","title":"Méregdrága csehszlovák időgép ez a nyitható tetejű Skoda Favorit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b968c29c-fe85-4aa8-9a34-cc5435882903","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Oroszország mellett harcoló kínai katona azt mondta, a világ második számú hadserege egy vicc.","shortLead":"Az Oroszország mellett harcoló kínai katona azt mondta, a világ második számú hadserege egy vicc.","id":"20250429_ukran-front-kinai-katona-orosz-hadsereg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b968c29c-fe85-4aa8-9a34-cc5435882903.jpg","index":0,"item":"ac7613dd-03c7-4b85-9254-172aa5788ac2","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_ukran-front-kinai-katona-orosz-hadsereg","timestamp":"2025. április. 29. 14:45","title":"„Ne gyere ide!” – üzente haza az ukrán frontról egy kínai katona","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi emellett rendszeresen szivárogtatott információkat a rendőrségi nyilvántartásokból. ","shortLead":"A férfi emellett rendszeresen szivárogtatott információkat a rendőrségi nyilvántartásokból. ","id":"20250430_rendor-rablas-fiatalkoru-elektromos-cigaretta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6.jpg","index":0,"item":"103d4af9-d67c-4ff4-9a93-99935ce060d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250430_rendor-rablas-fiatalkoru-elektromos-cigaretta","timestamp":"2025. április. 30. 10:34","title":"Letartóztatták a rendőrt, aki fiatalkorútól akart elektromos cigarettát rabolni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15988ca8-79c2-44e4-9826-f2a68bd8d231","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A brit uralkodó nem felejtette el köszönetet mondani azoknak, akik mellette és sorstársai mellett álltak, illetve állnak megmutatva azt, hogy az emberek igenis jók. ","shortLead":"A brit uralkodó nem felejtette el köszönetet mondani azoknak, akik mellette és sorstársai mellett álltak, illetve...","id":"20250430_karoly-kiraly-rakdiagnozis-paciensek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15988ca8-79c2-44e4-9826-f2a68bd8d231.jpg","index":0,"item":"d27c3e56-5948-46f8-9eb6-294eab3787d4","keywords":null,"link":"/elet/20250430_karoly-kiraly-rakdiagnozis-paciensek","timestamp":"2025. április. 30. 21:34","title":"III. Károly király szívhez szóló üzenetben szólt azokhoz, akiknél hozzá hasonlóan rákbetegséget diagnosztizáltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d382ea42-14b6-4b18-85e9-1f083c97fe0d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kassandra Reinhardt egyike azoknak a jógaoktatóknak, akik a YouTube-on építettek stúdióbirodalmat, és emberek millióihoz hozták közel a jógát. A Yoga with Kassandra YouTube-csatornát ma már 2,8 millióan követik, de a kanadai Reinhardt most könyvben is eligazítja azokat, akiket a jóga mélyebb rétegei is érdekelnek. A filozófiája az, hogy minden jógapóz tanít valamit, és valahányszor a szőnyegre lépünk, bölcsességre tehetünk szert. ","shortLead":"Kassandra Reinhardt egyike azoknak a jógaoktatóknak, akik a YouTube-on építettek stúdióbirodalmat, és emberek...","id":"20250430_kassandra-reinhardt-joga-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d382ea42-14b6-4b18-85e9-1f083c97fe0d.jpg","index":0,"item":"200c0ae3-d263-4acb-90c9-6328d936acba","keywords":null,"link":"/elet/20250430_kassandra-reinhardt-joga-interju","timestamp":"2025. április. 30. 11:59","title":"A jógaszőnyegen nincs ítélkezés vagy elvárás – interjú a YouTube egyik legnépszerűbb jógaoktatójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f85e7316-8032-4ba4-8ea1-4867c4f58e79","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók szerint nem mindegy, hogy valaki ugyanabba a karjába kapja-e az első és az emlékeztető védőoltást. A különbséget a nyirokcsomó közelsége jelentheti.","shortLead":"Ausztrál kutatók szerint nem mindegy, hogy valaki ugyanabba a karjába kapja-e az első és az emlékeztető védőoltást...","id":"20250429_immunrendszer-immunvalasz-emlekezteto-vedooltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f85e7316-8032-4ba4-8ea1-4867c4f58e79.jpg","index":0,"item":"f4376880-00ce-44e2-b045-b5cadb91cb9c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_immunrendszer-immunvalasz-emlekezteto-vedooltas","timestamp":"2025. április. 29. 19:03","title":"Erősebb lehet az immunválasz, ha ugyanabba a karjába kapja az emlékeztető védőoltást is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a03ace3-7cca-4c2c-8f70-166e60eeda7e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„Sunyi kis paktumot” emleget az egészségügyért felelős államtitkár.","shortLead":"„Sunyi kis paktumot” emleget az egészségügyért felelős államtitkár.","id":"20250430_takacs-peter-tisza-part-korhaz-mentoallomas-brusszel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a03ace3-7cca-4c2c-8f70-166e60eeda7e.jpg","index":0,"item":"b42804f6-05a0-4f5b-99c5-2c757175eab6","keywords":null,"link":"/itthon/20250430_takacs-peter-tisza-part-korhaz-mentoallomas-brusszel","timestamp":"2025. április. 30. 15:44","title":"Takács Péter szerint a mentőállomások felújítása is Magyar Péter és Brüsszel miatt csúszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93f77cf5-edbc-4fd7-a197-ef2c462cc473","c_author":"HVG","category":"elet","description":"David Rush hivatásos Guinness-rekorddöntő, immár a vécépapírtorony-építésnek is ő a bajnoka.","shortLead":"David Rush hivatásos Guinness-rekorddöntő, immár a vécépapírtorony-építésnek is ő a bajnoka.","id":"20250430_guinness-rekord-wc-papir-david-rush","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93f77cf5-edbc-4fd7-a197-ef2c462cc473.jpg","index":0,"item":"d5e3c467-94c5-4794-bcaf-e40d741eff6c","keywords":null,"link":"/elet/20250430_guinness-rekord-wc-papir-david-rush","timestamp":"2025. április. 30. 16:44","title":"Még sosem raktak egymásra tíz vécépapír-gurigát ilyen gyorsan – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az 1990-es évek elejére a München Reim repülőtér túl kicsinek bizonyult az...
Az 1990-es évek elejére a München Reim repülőtér túl kicsinek bizonyult az érkező fogalom bonyolítására, ezért 1992-ben felváltotta azt a várostól 29-km-re északkeletre fekvő Franz Josef Strauß Nemzetközi légikikötő. Ennek az első jelentős bővítésére 2003-ban került sor, ekkor adták át a T2-t, amely a világ kevés azon repterei közé tartoznak, amelyet az építtető egy légitársasággal együtt tervezett. Pontosan ezért lehetséges, hogy mindannak ellenére, hogy a T2-n minden a praktikumról szól, mégis emberi léptékű és amennyire egy repülőtér lehet, kényelmes.
Folytathatnánk a történetet azzal, hogy részletezzük a repülőtér paramétereit, futópályáinak hosszát, a járatok sűrűségét, a check-in putok kapacitását, de akit ez érdekel, megtalálhatja a repülőtér weboldalán az összes olyan technikai információt, amelyre szüksége van. Számunkra – vagyis az utasok számára – sokkal érdekesebbek azok a megoldások, amelyek a T2-t igazán 21. századi repülőtérré teszik, amelyeknek köszönhetően sosem érezzük zsúfoltnak a terminált, és amelyeknek köszönhetően garantáltan 30 perc alatt érhetjük el csatlakozó járatunkat. Igen, nem írtunk el semmit: a Müncheni repülőtér 2-es terminálján (melyet a Flughafen München GmbH és a Deutsche Lufthansa AG üzemeltet), a világon a legrövidebb, csupán fél óra a két repülőgép közötti átszállási idő.
Az építés kezdetétől fontos volt mind a repülőtér üzemeltetője, mind pedig a Lufthansa számára, hogy a terminál a lehető legkevesebb károsanyag-kibocsátással tudjon működni, miközben a működtetési költségeket minimalizálják. A repülőtérre érve a két terminál közötti téren a terminál hatalmas üvegfelülete lesz először feltűnő számunkra, amelyen keresztül rengeteg fény árad az épület belsejébe. Viszont amit már nem láthatunk, az a tető teljes területén elhelyezett „napelem-erdő”, amely éves szinten 500,000 kWh áramot termel, amely egy kisebb falu teljes energiaszükségletét fedezné. Ennek az energiának nagy részét az a technológia használja fel, amely a rendkívül gyors átszállást (vagy éppen beszállást) teszi lehetővé az utasoknak.
A terminálba lépve először az elhelyezett 90db Quick Check-in automata első csoportjával találkozunk, amelyeknél repülőjegyünkkel a kezünkben 1-2 perc alatt megkaphatjuk beszállókártyánkat. Azok számára, akik inkább a hagyományos check-in hívei a 140 pult közül biztosan találnak 50-60 nyitva tartót, így a folyamat itt sem vesz igénybe 10 percnél többet. Sokszor a repülős utazás legkellemetlenebb része a biztonsági átvizsgálás lehet, a hosszú sorban állás és a kényelmetlenségek miatt. A T2-n is nagyon szigorúan veszik a biztonsági szabályokat, azonban a biztonsági ellenőrök kedvesek, segítőkészek, és rendkívül türelmesek. A kényelmetlenséget az is tompítja, hogy egyszerre 8-10 átvilágító állomás biztosan működik, így ezen a lépcsőn is 5-6 perc alatt túljuthatunk.
Azok számára, akik a Schengeni határon kívülre utaznak, ekkor következik egy gyors útlevél-ellenőrzés, a többiek pedig már sétálhatnak is a beszállókártyájukon feltüntettet kapu felé. Talán ez ehet a beszállási folyamat leghosszabb része, hiszen a terminál alaprajza egy elnyújtott „T” betűre emlékeztet, amelynek 1 km hosszú száráról szállhatunk be repülőgépünkbe. Tehát az épület közepén érünk a tranzitba, és a legrosszabb esetben is csak 500 métert kell sétálnunk a repülőnkig. Mindezt a „kellemetlenséget” feledtetik velünk a mozgó-járdák, illetve az a tény, hogy így sosincs igazán nagy tömeg a terminál egy adott pontján, és ha kicsit több időnk van, az épület teljes hosszában található üzletekben is körülnézhetünk egy-egy souvenir után. A repülőtér üzemeltetői egyébként garantálják, hogy ugyanolyan áron juthatunk az itt kínált portékákhoz, mint a belváros bármely üzletében.
És amíg mi a terminálon felállított kávé-standok egyikén szürcsöljük kávénkat, vagy teánkat (amely ingyenes az utazóknak), feladott csomagunk az épület alagsorában utazik a 40km hosszú szalagon egészen a repülőgépünkig, melyet több mint 19 ezer elektromos motor hajt és mintegy 27 és fél ezer foto-szenzor szegélyez, hogy a megfelelő csomagok, a megfelelő vas-madár hasába kerüljenek.
Már csak egy kérdés maradt. Itt Magyarországon miért lehet számunkra fontos a müncheni repülőtér 2-es terminálja? Míg régen sok helyre közvetlen járattal utazhattunk, ma bevett szokás a légitársaságoknál az un. hub-ok üzemeltetése, ami azt jelenti, hogy egy, vagy két nagyobb központba „gyűjtik” az utasokat, ahonnan nagyobb, jobb üzemanyag-fogyasztású repülőgépekkel, így olcsóbban juttathatják el az utazókat a tengeren-túlra, vagy éppen Európa messzebb eső részeire. A müncheni repülőtér T2-es terminálja a Lufthansa második legnagyobb európai bázisa (Frankfurt után), összesen 94 desztináció felé indulnak a daru-madaras repülőgépek, köztük több olyan amerikai és ázsiai várossal (pl.: Charlotte vagy Shenyang), amelyek Európából csak Münchenen keresztül érhetőek el közvetlenül. Ez tehát nagyon valószínűvé teszi, hogy megfordulunk ezen a reptéren, ha sokat utazunk. És akkor legalább tudhatjuk, hogy nincs nagyon miért aggódnunk, jó helyen várjuk a felszállást.
Ránki Sára a Válasz Online podcastjében mesélte el, hogyan lehetett egy hangfelvétel alapján megállapítani, hogy Gyárfás Tamás Portik Tamással beszélgetve széttárta a kezét.