Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d4dc3964-6ed2-4d66-8f94-34ff6027a23c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Friderikusz Sándornak adott interjút a médiavállalkozó, beszélt arról is, miért távozott az úszószövetség éléről és hogy hogyan készül a börtönlétre.","shortLead":"Friderikusz Sándornak adott interjút a médiavállalkozó, beszélt arról is, miért távozott az úszószövetség éléről és...","id":"20250417_Gyarfas-Tamas-meg-volt-gyozodve-arrol-hogy-felmentik-a-Fenyo-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4dc3964-6ed2-4d66-8f94-34ff6027a23c.jpg","index":0,"item":"c92160e2-f625-49b6-b532-3c1bbb30163e","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_Gyarfas-Tamas-meg-volt-gyozodve-arrol-hogy-felmentik-a-Fenyo-ugyben","timestamp":"2025. április. 17. 23:25","title":"Gyárfás Tamás meg volt győződve arról, hogy felmentik a Fenyő-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51d75469-6ee4-40ac-9397-a4bf4fe989ff","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Magyar Közút szerint többszörös hazugság azt írni, hogy nem volt még olyan alapos útfelújítás, mint a Lázár János kastélyához vezető úton. Az egyébként sem a batidai kastélyhoz visz, mert még le kell kanyarodni róla – tették hozzá.","shortLead":"A Magyar Közút szerint többszörös hazugság azt írni, hogy nem volt még olyan alapos útfelújítás, mint a Lázár János...","id":"20250416_Magyar-Kozut-Lazar-kastelya-ut-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51d75469-6ee4-40ac-9397-a4bf4fe989ff.jpg","index":0,"item":"85e7d76c-685e-460b-bc36-1cdcf0018690","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_Magyar-Kozut-Lazar-kastelya-ut-felujitas","timestamp":"2025. április. 16. 08:57","title":"Magyar Közút: a térfogatváltozó altalaj miatt volt annyira drága a Lázár kastélya felé vezető út felújítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"Somfai Dávid","category":"kkv","description":"Egy cégvezetőtől „lélegeztetőmaszkok” beszerzéséhez kért támogatást az Országos Mentőszolgálat Alapítvány. Az Országos Mentőszolgálat szerint azonban ez nem azt jelenti, hogy ne rendelkeznének minden szükséges felszereléssel. ","shortLead":"Egy cégvezetőtől „lélegeztetőmaszkok” beszerzéséhez kért támogatást az Országos Mentőszolgálat Alapítvány. Az Országos...","id":"20250416_Gyujtenek-a-mentoknek-de-nem-alapfelszerelesre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"119dd4ce-9512-424f-9ffc-36e280ddb7a8","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_Gyujtenek-a-mentoknek-de-nem-alapfelszerelesre","timestamp":"2025. április. 16. 17:02","title":"Cégeket keresett meg a mentősöket segítő alapítvány, hogy „hasznos kiegészítő” felszereléseket tudjanak vásárolni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A magyar olajmulti amúgy is erős Pakisztánban, három új gázkutat állíthat termelésbe.","shortLead":"A magyar olajmulti amúgy is erős Pakisztánban, három új gázkutat állíthat termelésbe.","id":"20250417_A-Mol-gazt-talalt-Pakisztanban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251.jpg","index":0,"item":"8f8fe4b6-5b22-4b37-a09a-211bc714f9b7","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_A-Mol-gazt-talalt-Pakisztanban","timestamp":"2025. április. 17. 13:23","title":"A Mol gázt talált Pakisztánban, Szijjártó Péter repülőjáratot is szeretne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39f1507b-65a6-481b-bda1-d7186cacb286","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közlekedési szakember szerint akadnának fontosabb ügyek, amikről beszélni kellene, mint a Lázár által elővezetett politikai bolhacirkusz.","shortLead":"A közlekedési szakember szerint akadnának fontosabb ügyek, amikről beszélni kellene, mint a Lázár által elővezetett...","id":"20250416_vitezy-lazar-buzizas-miniszter-vasut-kozlekedes-pride","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39f1507b-65a6-481b-bda1-d7186cacb286.jpg","index":0,"item":"32ed3d37-e365-407d-b3f6-def6d8c93b21","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_vitezy-lazar-buzizas-miniszter-vasut-kozlekedes-pride","timestamp":"2025. április. 16. 18:51","title":"Vitézy válasza Lázárnak: „Értem, hogy egyszerűbb a Pride-ról beszélni, mint a lerobbanó vonatokról”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"037fdeb0-3920-4a56-938e-509e40236871","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mivel a tudomány a vizet tartja az élet bölcsőjének, így kulcsfontosságú kérdés, hogy miként kerülhetett a Földre az anyag. Egy új tanulmány eredménye írhatja felül mindazt, amit ezzel kapcsolatban vélt a tudomány.","shortLead":"Mivel a tudomány a vizet tartja az élet bölcsőjének, így kulcsfontosságú kérdés, hogy miként kerülhetett a Földre...","id":"20250417_fold-viz-keletekezese-meteorit-hidrogen-oxigen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/037fdeb0-3920-4a56-938e-509e40236871.jpg","index":0,"item":"7e71abcb-7619-4983-8ed8-210f5fafbcf1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_fold-viz-keletekezese-meteorit-hidrogen-oxigen","timestamp":"2025. április. 17. 20:03","title":"Megdőlni látszik egy régi tudományos elmélet, hogy miként került víz a Földre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08d3ca31-eddd-48f7-9281-6ee55949a1f9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokan vonják be a fogyókúrájukba a mesterséges édesítőszereket, abban bízva, hogy így kevesebb cukor kerül a szervezetükbe, és ez a kilókon is meglátszik majd. Egy amerikai kutatás azonban kimutatta, hogy egy népszerű cukorpótló éhessé tesz, így további étkezésre sarkallhat.","shortLead":"Sokan vonják be a fogyókúrájukba a mesterséges édesítőszereket, abban bízva, hogy így kevesebb cukor kerül...","id":"20250418_mesterseges-edesitoszerek-nagyobb-ehsegerzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08d3ca31-eddd-48f7-9281-6ee55949a1f9.jpg","index":0,"item":"bb1f57b7-3d1f-4784-89bc-06e57ca531e5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_mesterseges-edesitoszerek-nagyobb-ehsegerzet","timestamp":"2025. április. 18. 08:03","title":"A nagy átverés: valójában még éhesebb lehet a cukorpótlótól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78012a9b-6d32-4f2f-9607-51821ed81d48","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Havasi a 17. Magyar Jogászgyűlésen mondott beszédén annyira megsértődött Varga Zs. András kúriai elnök, hogy elviharzott a rendezvényről, majd a Kúria közleményben minősítette „éles politikai kritikának” az ügyvédi kamara elnökének felszólalását.","shortLead":"Havasi a 17. Magyar Jogászgyűlésen mondott beszédén annyira megsértődött Varga Zs. András kúriai elnök...","id":"20250416_kuria-varga-zs-muk-kozlemeny-havasi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78012a9b-6d32-4f2f-9607-51821ed81d48.jpg","index":0,"item":"b0b334b7-51e8-455d-9a2c-bcdba700467c","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_kuria-varga-zs-muk-kozlemeny-havasi","timestamp":"2025. április. 16. 19:25","title":"A Magyar Ügyvédi Kamara a Kúria kritikájával szemben is kiállt Havasi Dezső elnök mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az 1990-es évek elejére a München Reim repülőtér túl kicsinek bizonyult az...
Az 1990-es évek elejére a München Reim repülőtér túl kicsinek bizonyult az érkező fogalom bonyolítására, ezért 1992-ben felváltotta azt a várostól 29-km-re északkeletre fekvő Franz Josef Strauß Nemzetközi légikikötő. Ennek az első jelentős bővítésére 2003-ban került sor, ekkor adták át a T2-t, amely a világ kevés azon repterei közé tartoznak, amelyet az építtető egy légitársasággal együtt tervezett. Pontosan ezért lehetséges, hogy mindannak ellenére, hogy a T2-n minden a praktikumról szól, mégis emberi léptékű és amennyire egy repülőtér lehet, kényelmes.
Folytathatnánk a történetet azzal, hogy részletezzük a repülőtér paramétereit, futópályáinak hosszát, a járatok sűrűségét, a check-in putok kapacitását, de akit ez érdekel, megtalálhatja a repülőtér weboldalán az összes olyan technikai információt, amelyre szüksége van. Számunkra – vagyis az utasok számára – sokkal érdekesebbek azok a megoldások, amelyek a T2-t igazán 21. századi repülőtérré teszik, amelyeknek köszönhetően sosem érezzük zsúfoltnak a terminált, és amelyeknek köszönhetően garantáltan 30 perc alatt érhetjük el csatlakozó járatunkat. Igen, nem írtunk el semmit: a Müncheni repülőtér 2-es terminálján (melyet a Flughafen München GmbH és a Deutsche Lufthansa AG üzemeltet), a világon a legrövidebb, csupán fél óra a két repülőgép közötti átszállási idő.
Az építés kezdetétől fontos volt mind a repülőtér üzemeltetője, mind pedig a Lufthansa számára, hogy a terminál a lehető legkevesebb károsanyag-kibocsátással tudjon működni, miközben a működtetési költségeket minimalizálják. A repülőtérre érve a két terminál közötti téren a terminál hatalmas üvegfelülete lesz először feltűnő számunkra, amelyen keresztül rengeteg fény árad az épület belsejébe. Viszont amit már nem láthatunk, az a tető teljes területén elhelyezett „napelem-erdő”, amely éves szinten 500,000 kWh áramot termel, amely egy kisebb falu teljes energiaszükségletét fedezné. Ennek az energiának nagy részét az a technológia használja fel, amely a rendkívül gyors átszállást (vagy éppen beszállást) teszi lehetővé az utasoknak.
A terminálba lépve először az elhelyezett 90db Quick Check-in automata első csoportjával találkozunk, amelyeknél repülőjegyünkkel a kezünkben 1-2 perc alatt megkaphatjuk beszállókártyánkat. Azok számára, akik inkább a hagyományos check-in hívei a 140 pult közül biztosan találnak 50-60 nyitva tartót, így a folyamat itt sem vesz igénybe 10 percnél többet. Sokszor a repülős utazás legkellemetlenebb része a biztonsági átvizsgálás lehet, a hosszú sorban állás és a kényelmetlenségek miatt. A T2-n is nagyon szigorúan veszik a biztonsági szabályokat, azonban a biztonsági ellenőrök kedvesek, segítőkészek, és rendkívül türelmesek. A kényelmetlenséget az is tompítja, hogy egyszerre 8-10 átvilágító állomás biztosan működik, így ezen a lépcsőn is 5-6 perc alatt túljuthatunk.
Azok számára, akik a Schengeni határon kívülre utaznak, ekkor következik egy gyors útlevél-ellenőrzés, a többiek pedig már sétálhatnak is a beszállókártyájukon feltüntettet kapu felé. Talán ez ehet a beszállási folyamat leghosszabb része, hiszen a terminál alaprajza egy elnyújtott „T” betűre emlékeztet, amelynek 1 km hosszú száráról szállhatunk be repülőgépünkbe. Tehát az épület közepén érünk a tranzitba, és a legrosszabb esetben is csak 500 métert kell sétálnunk a repülőnkig. Mindezt a „kellemetlenséget” feledtetik velünk a mozgó-járdák, illetve az a tény, hogy így sosincs igazán nagy tömeg a terminál egy adott pontján, és ha kicsit több időnk van, az épület teljes hosszában található üzletekben is körülnézhetünk egy-egy souvenir után. A repülőtér üzemeltetői egyébként garantálják, hogy ugyanolyan áron juthatunk az itt kínált portékákhoz, mint a belváros bármely üzletében.
És amíg mi a terminálon felállított kávé-standok egyikén szürcsöljük kávénkat, vagy teánkat (amely ingyenes az utazóknak), feladott csomagunk az épület alagsorában utazik a 40km hosszú szalagon egészen a repülőgépünkig, melyet több mint 19 ezer elektromos motor hajt és mintegy 27 és fél ezer foto-szenzor szegélyez, hogy a megfelelő csomagok, a megfelelő vas-madár hasába kerüljenek.
Már csak egy kérdés maradt. Itt Magyarországon miért lehet számunkra fontos a müncheni repülőtér 2-es terminálja? Míg régen sok helyre közvetlen járattal utazhattunk, ma bevett szokás a légitársaságoknál az un. hub-ok üzemeltetése, ami azt jelenti, hogy egy, vagy két nagyobb központba „gyűjtik” az utasokat, ahonnan nagyobb, jobb üzemanyag-fogyasztású repülőgépekkel, így olcsóbban juttathatják el az utazókat a tengeren-túlra, vagy éppen Európa messzebb eső részeire. A müncheni repülőtér T2-es terminálja a Lufthansa második legnagyobb európai bázisa (Frankfurt után), összesen 94 desztináció felé indulnak a daru-madaras repülőgépek, köztük több olyan amerikai és ázsiai várossal (pl.: Charlotte vagy Shenyang), amelyek Európából csak Münchenen keresztül érhetőek el közvetlenül. Ez tehát nagyon valószínűvé teszi, hogy megfordulunk ezen a reptéren, ha sokat utazunk. És akkor legalább tudhatjuk, hogy nincs nagyon miért aggódnunk, jó helyen várjuk a felszállást.