szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

  Fáradtan, de izgatottan érjük el úti célunkat, és hamarosan...

  

NPR.org/Özgür Donmaz

Fáradtan, de izgatottan érjük el úti célunkat, és hamarosan már ott állunk járatunk futószalagja mellett, figyelve a repülőgépből kipakolt bőröndöket, keresve a sajátunkat. Ha a statisztikákban szereplő 1000 bőrönd közül azon 985 egyike a miénk, amelyek sikeresen, időben célba érnek, hamarosan leemelhetjük a szalagról.
Előfordulhat azonban az is, hogy telnek-múlnak a percek, és a repülőről ismerős arcok szépen lassan elindulnak csomagjaikkal együtt a kijárat felé, mi pedig csak várunk tovább. Egy idő után leáll „a csomagkígyó”, és a képernyőre kerülő új járatszámból már tudjuk, bőröndünk az évi, nagyjából 10 millió darab elveszett poggyász egyikévé vált.

 Késve érkező csomagok
A késve érkező csomagok nagy többsége az átszállásoknál keveredik el, illetve nem éri el a csatlakozást. Előfordulhat, hogy a csomagban lévő vízipisztoly vagy elektromos fogkefe lassította le bőröndünk biztonsági átvizsgálását, és a csomag emiatt késte le gépünket. A statisztikák szerint, ha átszállunk, hozzávetőlegesen kétszer akkora esélyünk van poggyászunk elvesztésére, mint amikor csak egyetlen közvetlen járatot veszünk igénybe.
Bár az valóban igaz, hogy az elveszett csomagok jelentős részét 48 órán belül megtalálják, azonban a megmaradó, az összes csomag két ezrelékét jelentő, évi majdnem egymillió csomag két napnál többet késik, vagy örökre eltűnik.

Részlet a az Európai Parlament és a Tanács 889/2002/EK rendeletéből (2002. május 13.)

A poggyász késése
A poggyász késése esetén a légifuvarozó felelős a kárért, kivéve, ha minden ésszerű intézkedést megtett a kár elkerülése érdekében, vagy lehetetlen volt ilyen intézkedések meghozatala. A poggyász késéséért a felelősség 1000 SDR-re (helyi pénznemben kifejezett összegére) korlátozódik.

A poggyász megsemmisülése, elvesztése vagy károsodása
A légifuvarozó legfeljebb 1000 SDR-ig (helyi pénznemben kifejezett összegben) (kb. 1200 € -szerk.-) felelős a poggyász megsemmisüléséért, elvesztéséért vagy károsodásáért. Ellenőrzött poggyász esetében még akkor is felelős, ha nem vétkes, kivéve, ha a poggyász hibás volt. Nem ellenőrzött poggyász esetében a fuvarozó csak akkor felelős, ha vétkesnek bizonyul.

Magasabb határok poggyászra
Az utasra magasabb felelősséghatár is vonatkozhat, amennyiben legkésőbb az utasfelvételnél külön nyilatkozatot tesz, és kiegészítő díjat fizet.

Poggyásszal kapcsolatos reklamációk
Amennyiben a poggyász károsodott, késett, elveszett vagy megsemmisült, az utasnak a lehető leghamarabb írásban kell értesítenie a légifuvarozót, és panaszt kell emelnie. Ellenőrzött poggyász károsodása esetén az utasnak 7 napon belül, késés esetén 21 napon belül kell írnia és panaszt tennie, mindkét esetben attól a naptól számítva, amikor a poggyászt az utas rendelkezésére bocsátották.

Szerződéses és tényleges fuvarozók felelőssége
Amennyiben a repülést ténylegesen végrehajtó légifuvarozó nem azonos a szerződő légifuvarozóval, az utasnak joga van bármelyikkel szemben panaszt emelni vagy kártérítési igényt benyújtani. A jegyen feltüntetett légifuvarozó neve vagy kódja a szerződő légifuvarozót jelöli.

Perindítási határidő
Kártérítési igények érvényesítéséhez minden peres eljárást a repülőgép megérkezésének napjától vagy attól a naptól számított 2 éven belül kell indítani, amikor a repülőgépnek meg kellett volna érkeznie.

A tájékoztatás alapja
A fenti szabályok az 1999. május 28-i Montreali Egyezményen alapulnak, amelyet (a 889/2002/EK rendelettel módosított) 2027/97/EK rendelet és a tagállamok nemzeti jogszabályai hajtanak végre.


A légitársaság a leírás alapján kezd a keresésbe. Az elveszett poggyász pultnál megadott adatokat rögzítik a „Worldtracer” elnevezésű informatikai rendszerben, amelyhez a világ szinte valamennyi légitársasága és repülőtere hozzáfér. Ebben a rendszerben nemcsak a jegyzőkönyvek tartalmát tartják nyilván, hanem a repülőtereken a szalagon maradt, gazdátlan csomagok leírásait, adatait is. Így a „Worldtracer” segítségével egy globális kirakós játék kezdődik, ahol az egyes repülőtereken dolgozók ismerik a bőrönd tartózkodási helyét vagy az utas által adott leírást, majd ezeket összepárosítják. A keresésben a legnagyobb segítség a poggyászazonosító címkén feltüntetett azonosító kód, amivel egyértelműen kiderülhet, hogy Miamiba várt csomagunk már egy ideje New Yorkban árválkodik, vagy éppen most gyűjtik be a szalagról a Buenos Aires-i repülőtér dolgozói.
Ha az azonosító kóddal baj van, mert esetleg elvesztettük a poggyászellenőrző szelvényünket, netán a bőrönd fogantyújáról szakadt le a címke, akkor segíthet a nevünk és a címünk, amit jó esetben ráakasztottunk egy bilétán a bőröndre. Amennyiben még így sincs meg a csomagunk, akkor marad a bőrönd mérete és külseje szerinti keresés, végül pedig, ha úgy alakul, a tartalom alapján is megpróbálhatják az azonosítást. De mi történik, ha így sem találnak gazdát egy szép nagy, szürke műanyag bőröndnek mondjuk Párizsban, amit Mexikóba indulván mi adtunk fel Budapesten? Van-e még egyáltalán esélyünk, hogy viszontláthassuk legfontosabb értékeinket?

Elveszett és sérült csomagok
Fontos tudni, hogy az úgynevezett Montreali Egyezmény előírja, hogy az elveszett és sérült poggyászokra vonatkozóan milyen kártérítési kötelezettségük van a légitársaságoknak. Erről érdemes még az utazás előtt tájékozódni a légitárasaság honlapján.
Ha egy csomagnak 90 nap elteltével sem találják meg a tulajdonosát, végleg elveszett poggyász válik belőle. A korábban említett számok alapján ez minden 1000 feladott bőröndnél csupán kettőre igaz. Ez a két csomag – bármennyire is meglepőnek hangzik első hallásra – egy boltba kerül. Az Egyesült Államok egyik déli államában, Alabama északi részén található egy város, Scottsboro, ahol Unclaimed Baggage Center („Gazdátlan Csomagok Központja”) néven működik egy vállalkozás, ami egyszerűen megveszi a légitársaságoktól az ilyen, gazdátlanul maradó csomagokat.

-KZS-

Ha kíváncsi mi történik a Gazdátlan Csomagok Központjában, illetve mivel csökkentheti annak esélyét, hogy az Ön poggyásza is elvesszen, mindenképpen olvassal el Kékesi Zsuzsa cikkét a HVG Utazás Plusz magazinban!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!