szerző:
travelline.hu

Az elmúlt napok téli időjárása alaposan próbára tette a Budapest Airport és más repülőtéri cégek dolgozóinak...

 

©

Az elmúlt napok téli időjárása alaposan próbára tette a Budapest Airport és más repülőtéri cégek dolgozóinak felkészültségét, hiszen a hirtelen beköszöntött hideg és havazás miatt a téli szolgálatok teljes teljesítménnyel üzemeltek. Így például a Budapest Airport összesen 44 hóeltakarító járművéből egy-egy váltásban 20-21 gép járta a futópályákat, a gurulóutakat és az előteret. Egy-egy havasabb téli napon a havas flottát 24-25 munkatárs üzemelteti.

A 10 kompakt egységből és nyolc vontatmányból álló hóseprő flottának elsősorban a futópályákat és a gurulóutakat kell megtisztítania a hótól. A 7 Mercedes Unimog alapvetően az előterek, repülőtéri közutak és parkolók megtisztítását végzi, míg további két kisgép a járdák és más, nehezen hozzáférhető helyek hómentesítését végzi el. A Budapest Airport havas járműparkja akkora, mint amekkorával egy egész magyarországi megye közútkezelő vállalata rendelkezik. Igaz, nagyon szigorúak a nemzetközi normák: az intenzív havazás kezdete után egy órával legalább egy futópályát meg kell tisztítani a hótól.

A téli hidegben, havazáskor és ónos esőben jutnak szerephez az emelőkosaras jégtelenítő járművek és személyzetük. Feladatuk, hogy a repülőgépre rakódott hótól és jégtől megtisztítsák a légi járművek szárnyait és kormányfelületeit, az azokba épített mozgó alkatrészeket, így a csűrőket, a fékszárnyakat, orrsegédszárnyakat és interceptorokat.

A téli üzemben nemcsak arra kell figyelni, hogy a hóréteg ne fagyjon rá a repülőgép külső felületeire, jelentős többletsúlyt előidézve, hanem arra is, hogy a lefagyott jég ne akadályozza a gép kormányfelületeinek mozgatását a levegőben. Emiatt a jégtelenítést két fázisban végzik: először forró vízzel kevert oldattal leoldják a lefagyott havat és jeget, míg a második, töményebb oldat azt akadályozza meg, hogy újabb jégréteg képződjön, amíg a gép felszáll. A tapasztalatok szerint a jégmentesítő folyadék nagy hidegben is hatásos, azonban az idő, ameddig védelmet nyújt, a hőmérséklet csökkenésével együtt egyre jobban rövidül. Egy TOC Monitor nevű rendszer megakadályozza, hogy a repülőtérről szennyezett jégtelenítő folyadék kerüljön a csatornahálózatból az élővizekbe.

Egy repülőgép jégtelenítése mintegy tizenöt percet vesz igénybe. Ha nagyon intenzív a havazás, akkor a jégtelenítést közvetlenül a futópálya melletti várakozási területen, az ún. remote deicing pad területén végzik, ahonnan az utasszállító gép már rögtön a felszálláshoz gurulhat tovább.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
travelline.hu Plázs

Kizöldült Ferihegy 1

A beruházással a Budapest Airport megtette az első komoly lépést a megújuló energiaforrások repülőtéri alkalmazása...

travelline.hu Plázs

Becsomagolják Ferihegyet

A mintegy 165 méter hosszú pozdorja kerítésre a kreatív terveket és a fotókat a hat reklámügynökség készítette, magát...

travelline.hu Plázs

Pokoli tornyok érkeztek Ferihegyre

A repülőtéren használt toronydaruk másik különlegessége, hogy a Légiközlekedési Hatóság biztonsági útmutatása...

Gyakorlatilag titokban választották meg az idei magyar szépségkirálynőt

Gyakorlatilag titokban választották meg az idei magyar szépségkirálynőt

Matolcsy megmutatta a nemzet aranyát

Matolcsy megmutatta a nemzet aranyát

Több mint 30 év után először szurkolhattak nők futballmeccsen Iránban – fotók

Több mint 30 év után először szurkolhattak nők futballmeccsen Iránban – fotók

„Megvagyok rivaldafény nélkül” – Interjú Kerekes Vicával

„Megvagyok rivaldafény nélkül” – Interjú Kerekes Vicával

A lakástakarékok vége: gyanús az indoklás

A lakástakarékok vége: gyanús az indoklás

Azt hitte, hogy tudja, pedig nem is olyan egyszerű – Hogyan fűtsünk okosan?

Azt hitte, hogy tudja, pedig nem is olyan egyszerű – Hogyan fűtsünk okosan?