HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

Legtöbbször negatív asszociációk kapcsolódnak a státusszimbólumokhoz, mégis fontos szerepet töltenek be az önértékelés, a társas összehasonlítás, az önmeghatározás szempontjából. Igen nagy pszichológiai haszonnal járnak ugyanis.

A státusszimbólumok szociális irányjelző táblaként segítenek minket eligazodni a társadalmi hierarchia rendszerében. Definíció szerint egy személy társadalmi-gazdasági helyzetének külsőleg észlelhető, láthatóvá tett megjelenítését jelentik. Legtöbbször a közelséget tükrözik a társadalmi hierarchia csúcsához, és különféle vélt vagy valós előjogokat, kiváltságokat kötünk hozzájuk.

Melyik autómárka vagyunk?

A tárgyak használójukról olyan információmorzsákat is közölnek, amelyek túlmutatnak saját használati funkcióikon. William James pszichológus primitív népeknél figyelte meg az emberek mágikus kötődését tárgyaikhoz. Hitük szerint a tárgyakban ott lakozik tulajdonosuk szelleme, ezért a halott még a síron túl sem válhat meg használati tárgyaitól, együtt temetik el őket.

Lényegét tekintve ez a fajta énkiterjesztés a modern társadalmakban is létező jelenség: az én egyenlő azzal, amit magáénak tart. Ahhoz azonban, hogy bizonyos tárgyak, szokások szimbólumként funkcionálhassanak, társadalmilag osztott jelentésrendszeren kell alapulniuk. A közös tudás alapján így konkrét személyiségvonások, karaktertípusok tapadnak az egyes márkákhoz, illetve egyes termékek birtoklásához.

Az én kiterjesztése
©

Az autómárkák jó példák erre: egy sportos BMW-hez inkább ambiciózus, magára sokat adó, tehetős fiatal férfit asszociálunk, míg a Jaguár visszafogott eleganciájú, magabiztos, kompetens, érettebb korú tulajdonost sejtet. Autótulajdonosokkal készített felmérésekben jól megmutatkozott az azonosulás a járművel: sok tulajdonos hasonló jellemzőkkel írta körül az autóját, mint saját magát.

Vásárolok, tehát vagyok

Kommunikációs erejük révén a státusszimbólumok alakítják, illetve kihangosítják saját magunkról alkotott képünket, identitásunkat. Önmagunkkal kapcsolatos bizonytalanságainkat sokszor próbáljuk ellensúlyozni tárgyak hangsúlyozott birtoklásával vagy használatával. Ezzel egyrészt saját magunkat is megerősítjük ebben a (vélt) tulajdonságunkban, másrészt ellentmondást nem tűrően környezetünket is tájékoztatjuk minderről.

A szociálpszichológusok egyik kedvelt kutatási területe annak felmérése, miként függ össze az anyagiasság, a birtoklásra törekvés azzal a szubjektív elégedettségérzéssel, amit az egyén a saját életével kapcsolatban él át. Általában a gazdag emberekhez negatív asszociációkat társítunk, ami egyben a pénz iránti negatív attitűdünket is tükrözi. Ugyanakkor olyan közhiedelem is él a társadalomban, hogy a pénz boldogít, legalábbis hozzásegít a boldogsághoz.

A boldogság alappillére?
©

Marsha L. Richins és Scott Dawson amerikai, valamint Helga Dittmar brit szociálpszichológusok 1992-ben végzett kutatásai alapján azonban úgy tűnik, hogy az anyagias emberek – akik számára a tulajdonszerzés a boldogság alappillérének számít, s akik az életben elért sikerességet a megszerzett tulajdon alapján mérik – nagyon is szoronganak vásárlásaik és életük miatt.

A tárgyak fontos szerepet játszanak életünkben azáltal, hogy vágyainkat, ideáljainkat képesek megtestesíteni. Birtoklásuk által úgy érezzük, közelebb kerülünk ezeknek a vágyott ideáloknak az eléréséhez. Mégis sokszor azt tapasztaljuk, hogy a vágyott tárgyak megszerzése ellenére sem érzünk elégedettséget.

Változó jelentések

Az ember társadalomban elfoglalt helyzetéről dekódolt üzenetek – hogy mi számít a vagyonosság, a kompetencia, a hatalom védjegyének – koronként, kultúránként változtak. A nyomtatás feltalálása előtt például komoly státusszimbólumnak számított, ha valakinek magánkönyvtára volt, mára megfordult a helyzet: a könyvbirtoklás hiányához kapcsolunk szellemi szegénységet.

Hatalmi pozíció
©

Néhány évtizede még felkapták a fejüket az emberek, ha valaki farmerban jelent meg az utcán, azóta a kultikus ruhadarab a kényelmes hétköznapok szimbólumává vált. Léteznek persze univerzális értékű státusszimbólumok, mint az ékszerek, az arany, vagy a kitüntetések, érdemrendek, melyeket tulajdonosuk büszkén visel az öltözetén, vagy állít ki jól látható helyen.

Nekem ilyen nincsen

Sokan bizonyára azt gondolják, hogy nekik semmilyen státusszimbólumuk sincsen. Ha azonban a státus szociológiai fogalmán az egyén társadalomban betöltött társadalmi és anyagi pozícióját értjük, mindjárt kiderülhet, hogy sok minden más is ide tartozhat. A tárgyi tulajdonon túl (autó, ház) a szokások, a szabadidős tevékenységek (szivarozás, golfozás), a lakóhely (főváros vagy vidék) és egyéb kedvelt helyszínek (Michelin csillagos étterem), népszerűségi indexek (közösségi portálokon az ismerősök, lájkok száma), a fizikális kinézet (testalkat), az életmód (biotermékek vásárlása) sokat elárulnak társadalmi hierarchiában betöltött hatalmi pozíciónkról.

Ám ezeknél jóval alapvetőbb jellemzőink is akarva-akaratlanul pozícionálnak minket: a bőrszín, az anyanyelv, a nem, az életkor. Ezeket az adottságokat jól felismerhető módon hordozzuk ugyanis magunkon, magunkban, és elég egyetlen kiejtett mondat vagy egy pillantás az arcra, és máris elhelyezhetők vagyunk a hatalmi hierarchia egyik polcán csoport-hovatartozásunk szabta lehetőségeink alapján.

Panyi Anna pszichológus

Olvassa el cikkünk párját, a nagyhatalmú ember utolsó napjáról szóló írást a wmn.hu-n!

Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban olvashat, mely valódi vágyainkkal, legbensőbb motivációinkkal foglalkozik. Keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, páros belépőt nyerhet a budapesti Frida Kahlo-kiállításra. Aktuális számunkat meg is rendelheti.


Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Elkezdődött az ELTE sztrájknapja, CEU-sok és corvinusosok is csatlakoztak

Elkezdődött az ELTE sztrájknapja, CEU-sok és corvinusosok is csatlakoztak

Építészet a NER-ben: épülő-szépülő horthysta Disneyland

Építészet a NER-ben: épülő-szépülő horthysta Disneyland

Orosz offshore? Régi-új megoldással csábítaná haza a befektetőket Moszkva

Orosz offshore? Régi-új megoldással csábítaná haza a befektetőket Moszkva

Magyar férfi rabolt ki egy osztrák bankot, biciklivel vitte el a szajrét

Magyar férfi rabolt ki egy osztrák bankot, biciklivel vitte el a szajrét

Még mindig sugárzik a víz Fukusimánál

Még mindig sugárzik a víz Fukusimánál

Rémes klausztrofób helyzetből csinál meghitt hangulatot az IKEA

Rémes klausztrofób helyzetből csinál meghitt hangulatot az IKEA