Ha fagyosabbá válna a klíma: vannak tollkabátjaink is!” vagy „Guttenbergné, biztosítjuk, hogy a férje egy eredetit hord.” Ezek voltak egy svájci outdoor-divatcég marketingeseinek elvetett ötletei a szélkabát-reklámhoz, melynek szlogenje végül így szól: „Guttenberg úr! Nézzen előre, még a legnagyobbak is visszafordulnak néha a csúcs előtt.”
A Mammut hegymászók és természetjárók öltözetére és felszereléseire szakosodott. Nemrég észrevették, hogy a német védelmi miniszterről 2010-es afganisztáni látogatásakor az ő kabátjukban készültek felvételek. Miután kitört a plágium-botrány, úgy gondolták saját céljaikra fordítják Guttenberg meghátrálását. A kampányhoz felhasználták a jólfésült miniszter hátizsákos fényképét és alábiggyesztették a szellemes szöveget.
Ne aggódjon Guttenberg úr, a következő csúcstalálkozón ebben a kabátban biztos sikere lesz
mammut.ch
A kabáton jól látható a cég emblémája: a piros körbe rajzolt fekete mamut. A német Financial Times-ban megjelent interjúból kiderül, hogy a vállalat nem kérte a csütörtök óta ex-miniszter engedélyét a plakáthoz. Azt is elárulta a cég képviselője, hogy egyáltalán nincsen kapcsolatuk Guttenberggel, de örültek, hogy az ő márkájukban kapták lencsevégre a fotósok, mindenféle szponzorációs felkérés nélkül. „Nem támogattuk, pedig sokan azt hiszik, mert számos alkalommal hordta ezt a dzsekit” – szól a
nyilatkozat. Állítólag egy jótékonysági gálán is ebben díszelgett a nagyestélyis felesége mellett.
A svájciak nem félnek, hogy Guttenberg bepereli őket, pedig volt már hasonlóra precedens. Joschka Fischernek az Axel Springer kiadó 200 ezer eurót kellet, hogy fizessen 2006-ban, mert egy kiadványuk kampányához felhasználták az egyik fényképét. Sőt, még el is változtatták, gyermeki ábrázattal jelenítették meg a németek zöld pártjának vezetőjének és hajdani külügyminiszterének arcát. Ő ezt sértésnek vette, és személyiségi jogaival való visszaélés vádjával nyújtotta be a keresetet a Springer ellen. Végül a bíróság neki adott igazat, a kiadónak pedig kiszámlázták a honoráriumnak megfelelő díjazást, továbbá az ügyvédi költségeket.
A Mammut állítólag bebiztosította magát jogilag, utánanéztek: „Ha egy történelmi személyiségről van szó, akkor nem szükséges engedélyt kérni a kép használatához. Amúgy a hirdetésünk egyáltalán nem sértő, vagy káros a hírnevére” - szabakoznak az interjúban Bár kérdéses, hogy Guttenberg történelmi személynek számít-e, egyelőre nem nyújtott be panaszt a reklám ellen.
A svájciak elégedettek a marketing-kampánnyal, még akkor is, ha a doktori disszertációját „hamisító” politikus nem épp pozitív színben tűnik fel mostanság. „Pont ezért gondoltuk viccesnek, ha felhívhatjuk a figyelmet arra, hogy Guttenberg úr eredeti Mammut kabátban jelenik meg” – mondja a cég képviselője. Azt sem bánják, hogy vegyes reakciókat váltott ki a heccelődő reklámfogás: „Néhányan ötletesnek találták, mások kritikusan fogadták, hogy összekötjük a márkát Guttenberggel, főleg, hogy az utóbbi időben nem volt pozitív sajtóvisszhangja. De már az is a hirdetés sikerét jelzi, hogy ennyi visszajelzés érkezett” – fejezi ki elégedettségét a Mammut sajtósa.
Karl Theodor zu Guttenberg február közepéig a Keresztényszocialista Unió (CSU) legnépszerűbb politikusa volt, amikor is kiderült, hogy a 39 éves, nemesi származású védelmi miniszter doktori disszertációja több helyen is sántít.
Guttenberg a bayreuthi egyetem jogi karán beadott doktori disszertációjában az idegen forrásmunkákból átemelt részeket nem tüntette fel lábjegyzetben, illetve a forrásművek jegyzékében. Jogászprofesszorok és lelkes önkéntesek több mint száz olyan részt találtak a 2007-ben benyújtott, 475 oldalas dolgozatban, amely forrásmegjelölés nélkül idézett szó szerint vagy kevés változtatással más tudományos munkákból.
Guttenberg nem sokkal a másolt disszertáció nyilvánosságra kerülése után benyújtotta lemondását.