Százéves a Chevrolet
Századik születésnapját ünnepli csütörtökön az amerikai kultúra egyik jelképévé vált autómárka, a Chevrolet, amely az eladott kocsik számát tekintve a negyedik helyen áll a világon. Az ikonná vált Camaro és Corvette modellek építője ma külföldön is minden eddigit felülmúló lendülettel igyekszik terjeszteni a márkát.
Az 1970-es években a csoport a következő jelszóval népszerűsítette járműveit: "Baseball, hot dog, apple pie (almás sütemény) és Chevrolet". Ezek mind tipikusan amerikai dolgok és ikonok. A Chevrolet olyan kocsi, amely "praktikus", "elérhető" és "bizonyos értékeket testesít meg". Szinte minden amerikai családnak van - vagy volt valamikor - egy Chevroletje - idézte az AFP az évforduló alkalmából Michelle Krebst, az edmunds.com szakportál elemzőjét.
A több mint 700 dalban megénekelt "nagyon amerikai" Chevrolet kocsikból egy évszázad alatt 209 millió darabot adtak el. A cég mégis egy európai nevét viseli: Louis Chevrolet Svájcban született, kivándorlása előtt sokáig Franciaországban élt, és korábban autóversenyzőként szerzett hírnevet.
A gyár létrehozásához 1911-ben társult vele William Durant, aki néhány évvel korábban megalapította a General Motors céget. Miután onnan pénzügyi problémák miatt távoznia kellett, Durant arra számított, hogy új társának autóversenyzőként szerzett hírneve jól kamatoztatható lesz a cég számára.
Detroit városában együtt építették meg a Series C Classic Six nevű első, elegáns Chevrolet luxuskocsit, amely az akkor igen tekintélyes 105 kilométeres sebességet is képes volt elérni. 2150 dollárba került, ami ma 50 ezer dollárnak felelne meg. A cég igazi lendületét azonban az 1914-es Model H adta meg, amelyet az első tömegtermelésű típus, a Ford T versenytársának szántak.
A két konstruktőr között ettől fogva állandó volt a konkurencia. A legendás márkák hűséges vásárlói természetesen leszólták a másik modelljeit. "Egy Chevrolet Camaro után annak tulajdonosa soha nem vásárolt Ford Mustang kocsit, és viszont" - jegyezte meg az edmunds.com elemzője.
A mai választék igen széles, a Sonic és a Spark városi kiskocsiktól a luxus terepjáró Equinox Silverado autón át a vegyes hasznosítású, teherszállításra is alkalmas pickup típusig. Az amerikai piac tekintélyes részével rendelkező Chevrolet ma arra törekszik, hogy világszerte vezető márkává váljon.
A cég kezdettől fogva exportálta járműveit Európába és Dél-Afrikába. Kínában első márkakereskedése 1921-ben kezdte meg tevékenységét. Az Egyesült Államokon kívül először 1924-ben épült Chevrolet autógyár, Koppenhágában.
2009-ben a Chevrolet Sanghajba helyezte át nemzetközi műveleteinek központját. Ugyanebben az évben Kína vált a cég harmadik legnagyobb piacává - közvetlenül az amerikai és a brazil mögött.
Tavaly világszerte összesen 4,26 millió Chevrolet személyautót és pickupot adtak el, többet, mint előzőleg bármikor, ám az idei év eddigi forgalma szerint 2011-ben még ezt a számot is felülmúlhatja a cég - mondta Chris Perry kereskedelmi igazgató.