Routemaster: visszatértek a régi piros buszok Londonba
Forgalomba állt hétfőn az új Routemaster Londonban. A nyitott hátsó peronos, piros emeletes városi autóbusznak az erőteljesen modernizált utódja London világszerte ismert egykori jelképe. Az új járműből egyelőre nyolc közlekedik a 38-as vonalon a belvárosi Victoria pályaudvartól Kelet-Londonba.
Az új buszok is nyitottak, de a széles hátsó peron ajtókkal lezárható, és persze van rajtuk kalauz. A kalauz a régi Routemasterekkel együtt eltűnt a londoni tömegközlekedésből, ám az új buszokon ismét megjelent. Igaz, menetjegyet nem lehet nála váltani, feladata a hátsó peron biztonságának felügyelete.
A Routemaster felélesztését Boris Johnson, London konzervatív párti polgármestere ígérte meg, még ellenzékben. A mostani munkáspárti ellenzék ugyanakkor presztízscélú pénzszórásnak tartja a beruházást, tekintettel arra, hogy egy-egy új Routemaster ára meghaladja az egymillió fontot (350 millió forint), vagyis csaknem tízszer annyiba kerül, mint egy normál emeletes londoni városi busz.
A városházi Labour-frakció kiszámította, hogy mindegyik új Routemaster minden egyes ülésére több mint 22 ezer font költség jut, és ebből mindegyik új busz összes ülő utasának lehetne vásárolni egy vadonatúj 3-as sorozatú BMW-t.
Johnson azonban a hétfői buszavatón nem hagyta magát zavartatni a bírálatoktól, és "szenzációsnak" nevezte az új Routemastereket, amelyek szerinte a londoni utasok minden igényét kielégítik.
Az angol Leyland járműgyár által tervezett és épített eredeti Routemasterek 1956 februárjában álltak munkába, és akkor sok szempontból a városi tömegközlekedés műszaki élvonalába tartoztak. A típus több technikai megoldása hosszú évekkel előzte meg korát. Ezek közé tartozott a szervókormány, a hidraulikus fék és az automata sebességváltó, amelyek más országok nagyvárosi autóbuszain csak a hetvenes években jelentek meg.
Az ős-Routemasternek saját tervezői is mindössze 17 évi élettartamot jósoltak. A régi piros buszok azonban meghazudtoltak minden várakozást, és végül csak 2005 decemberében vonták őket ki a forgalomból, miután már semmilyen uniós utasbiztonsági előírásnak nem feleltek meg.
Néha azonban ma is feltűnnek még London utcáin: az egyik belvárosi járaton közlekedik néhány példány a turisták kedvéért, ezenkívül partiszervező cégek is megvettek pár darabot, amelyek hétvégente kibérelhető "bulibuszként" köröznek Londonban, általában hangos társaságokkal a fedélzetükön.