szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Forgalomba állt hétfőn az új Routemaster Londonban. A nyitott hátsó peronos, piros emeletes városi autóbusznak az erőteljesen modernizált utódja London világszerte ismert egykori jelképe. Az új járműből egyelőre nyolc közlekedik a 38-as vonalon a belvárosi Victoria pályaudvartól Kelet-Londonba.

Az új buszok is nyitottak, de a széles hátsó peron ajtókkal lezárható, és persze van rajtuk kalauz. A kalauz a régi Routemasterekkel együtt eltűnt a londoni tömegközlekedésből, ám az új buszokon ismét megjelent. Igaz, menetjegyet nem lehet nála váltani, feladata a hátsó peron biztonságának felügyelete.

A Routemaster felélesztését Boris Johnson, London konzervatív párti polgármestere ígérte meg, még ellenzékben. A mostani munkáspárti ellenzék ugyanakkor presztízscélú pénzszórásnak tartja a beruházást, tekintettel arra, hogy egy-egy új Routemaster ára meghaladja az egymillió fontot (350 millió forint), vagyis csaknem tízszer annyiba kerül, mint egy normál emeletes londoni városi busz.

A városházi Labour-frakció kiszámította, hogy mindegyik új Routemaster minden egyes ülésére több mint 22 ezer font költség jut, és ebből mindegyik új busz összes ülő utasának lehetne vásárolni egy vadonatúj 3-as sorozatú BMW-t.

Johnson azonban a hétfői buszavatón nem hagyta magát zavartatni a bírálatoktól, és "szenzációsnak" nevezte az új Routemastereket, amelyek szerinte a londoni utasok minden igényét kielégítik.

Az angol Leyland járműgyár által tervezett és épített eredeti Routemasterek 1956 februárjában álltak munkába, és akkor sok szempontból a városi tömegközlekedés műszaki élvonalába tartoztak. A típus több technikai megoldása hosszú évekkel előzte meg korát. Ezek közé tartozott a szervókormány, a hidraulikus fék és az automata sebességváltó, amelyek más országok nagyvárosi autóbuszain csak a hetvenes években jelentek meg.

Az ős-Routemasternek saját tervezői is mindössze 17 évi élettartamot jósoltak. A régi piros buszok azonban meghazudtoltak minden várakozást, és végül csak 2005 decemberében vonták őket ki a forgalomból, miután már semmilyen uniós utasbiztonsági előírásnak nem feleltek meg.

Néha azonban ma is feltűnnek még London utcáin: az egyik belvárosi járaton közlekedik néhány példány a turisták kedvéért, ezenkívül partiszervező cégek is megvettek pár darabot, amelyek hétvégente kibérelhető "bulibuszként" köröznek Londonban, általában hangos társaságokkal a fedélzetükön.

Demi Moore vihette haza a legjobb színésznőnek járó Golden Globe díjat, a magyar építészről szóló film is tarolt

Demi Moore vihette haza a legjobb színésznőnek járó Golden Globe díjat, a magyar építészről szóló film is tarolt

Szijjártó: Újranyitják Magyarország szíriai nagykövetségét

Szijjártó: Újranyitják Magyarország szíriai nagykövetségét

Egy kamurendőr egy mesés lakásvásárlási ajánlattal csalt ki 17 milliót egy idős nőtől

Egy kamurendőr egy mesés lakásvásárlási ajánlattal csalt ki 17 milliót egy idős nőtől

De miért folyik az orrunk a hidegben?

De miért folyik az orrunk a hidegben?