Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d80440d3-c365-4301-8232-58449b907f01","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere 2024 júliusában élesedett Magyarországon, és elképesztő gyorsasággal futott fel. Rengeteg helyen találkozhatunk a REpont automatákkal. A 400 négyzetméternél kisebb boltokban önkéntes ezeknek a visszaváltó automatáknak az üzemeltetése. A legkisebbek pedig – szintén önkéntesen – kézi visszaváltóhelyekké válhatnak: a boltosok egy okostelefonos alkalmazás segítségével manuálisan vehetik vissza az italcsomagolásokat. Vecsésen egy ilyen kisboltban néztük meg, hogyan működik a kézi visszaváltós REpont. Bíró Márióval, a bolt tulajdonosával és a szállításért is felelős Returmatic Zrt. munkatársával, Szunyog Józseffel beszélgettünk a tapasztalatokról. ","shortLead":"Az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere 2024 júliusában élesedett Magyarországon, és elképesztő...","id":"20250428_Akar-naponta-elviszik-a-palackokat-mohu-kezi-visszavaltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80440d3-c365-4301-8232-58449b907f01.jpg","index":0,"item":"9332499b-7eac-430d-a1f1-ce8a767d05cd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250428_Akar-naponta-elviszik-a-palackokat-mohu-kezi-visszavaltas","timestamp":"2025. június. 01. 11:30","title":"Nem is kell automata a visszaváltáshoz?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d211e0b-1309-455a-8154-d20fbe6ce18f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A párizsi olimpia előtt érezte először a vitorlázó világbajnok Érdi Mária, hogy számára is realitás aranyérmet nyerni. A sérülése súlyosbodása miatt azonban nem tudott úgy teljesíteni, ahogy szeretett volna, és nem tagadja, a mai napig fájdalmas neki, hogy nála egyébként kevésbé eredményes versenyzők nyertek helyette érmeket. Azóta megoperálták, s most azért dolgozik, hogy három év múlva, Los Angelesben beteljesüljön az álma. Mindent ennek rendel alá, és a stábja tagjaitól is azt várja el, hogy igyekezzenek vele együtt fejlődni, motiváltak maradni. Szilágyi Áronnak és Kenyeres Andrásnak arról is beszélt a Penge podcastban, hogy több edzővel is szakított már amiatt, mert nem hallgatták meg a véleményét, pedig ma már van olyan képzett és tapasztalt, hogy konkrétan meg tudja fogalmazni, mire van szüksége a győzelmekhez.","shortLead":"A párizsi olimpia előtt érezte először a vitorlázó világbajnok Érdi Mária, hogy számára is realitás aranyérmet nyerni...","id":"20250531_erdi-maria-vitorlazas-interju-szilagyi-aron-penge-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d211e0b-1309-455a-8154-d20fbe6ce18f.jpg","index":0,"item":"6fcf44f8-1cc8-4b15-9f3f-6cdf8784c1ce","keywords":null,"link":"/elet/20250531_erdi-maria-vitorlazas-interju-szilagyi-aron-penge-podcast","timestamp":"2025. május. 31. 07:00","title":"„Sírva könyörögtem az edzőmnek, hogy haza szeretnék menni” – Érdi Mária a Penge podcastban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: a magyar elhárítás valamit nagyon benézhetett, a hatalom pedig bárkit elsöpörhet.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6.jpg","index":0,"item":"3f1739ff-4e58-4eae-a029-e3179a125399","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Uj-osellenseg-regi-szolamok-Elvitelre-kemugy-podcast","timestamp":"2025. június. 01. 06:00","title":"Új ősellenség, régi szólamok │Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71ee2924-a021-4fb0-bd2a-82ec6fcf1367","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Brüsszel az új Soros, Zelenszkij a zsoldosuk?","shortLead":"Brüsszel az új Soros, Zelenszkij a zsoldosuk?","id":"20250531_Ukrajna-EU-csatlakozas-Voks-2025-szavazas-oriasplakat-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71ee2924-a021-4fb0-bd2a-82ec6fcf1367.jpg","index":0,"item":"9c3ba2ed-845d-41eb-841a-a56bead1ae6a","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Ukrajna-EU-csatlakozas-Voks-2025-szavazas-oriasplakat-propaganda","timestamp":"2025. május. 31. 19:58","title":"Szélesvásznú ukránozás: új óriásplakátokon riogat a kormánypropaganda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f40fdb90-3eed-40b8-a569-27e1435255c8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Nem lesz milliárdos a nyertes.","shortLead":"Nem lesz milliárdos a nyertes.","id":"20250601_Volt-telitalalatos-a-hatos-lotton-ime-a-nyeroszamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f40fdb90-3eed-40b8-a569-27e1435255c8.jpg","index":0,"item":"d7c1f98b-0c1d-4c90-be3f-067c7bd15fe2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Volt-telitalalatos-a-hatos-lotton-ime-a-nyeroszamok","timestamp":"2025. június. 01. 16:43","title":"Volt telitalálatos a hatos lottón, íme a nyerőszámok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Orbán Viktor az elmúlt évtizedben kidolgozott egy államilag irányított korrupciós megastruktúrát, amely valójában maga az állam rendszerszintű politikai foglyul ejtése. Ebben a rendszerben sok formális intézményt szándékosan egy konkrét cél elérése érdekében hoztak létre: hogy hatalmas mennyiségekben szivattyúzhassanak ki közforrásokat Orbán szűk köre számára. Szerkesztett részlet Jancsics Dávid A korrupció szociológiája című könyvéből.","shortLead":"Orbán Viktor az elmúlt évtizedben kidolgozott egy államilag irányított korrupciós megastruktúrát, amely valójában maga...","id":"20250601_A-korrupcio-szociologiaja-konyv-Igy-mukodik-a-foglyul-ejtett-magyar-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf688f07-1393-4641-858c-deceff5b7a0b.jpg","index":0,"item":"7109be55-bf3c-49fd-8bf6-6ef4a85c0433","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250601_A-korrupcio-szociologiaja-konyv-Igy-mukodik-a-foglyul-ejtett-magyar-allam","timestamp":"2025. június. 01. 19:15","title":"A korrupció szociológiája: Így működik a foglyul ejtett magyar állam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37","c_author":"Kovács Bálint","category":"elet","description":"A Katona József Színház új bemutatója végre azt adja, ami egy autokrácia felé menetelő országban elvárható a színházaktól: mindenféle Shakespeare-i metafora nélkül arról szól, milyen lesz az ország hat év múlva, ha akkor még mindig Orbán Viktor és a Fidesz lesz hatalmon.","shortLead":"A Katona József Színház új bemutatója végre azt adja, ami egy autokrácia felé menetelő országban elvárható...","id":"20250601_katona-jozsef-szinhaz-2031-kritika-biro-zsombor-aurel-dohy-balazs-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37.jpg","index":0,"item":"012d8060-c575-4be4-903a-c5a18a9cc6a5","keywords":null,"link":"/elet/20250601_katona-jozsef-szinhaz-2031-kritika-biro-zsombor-aurel-dohy-balazs-orban-viktor","timestamp":"2025. június. 01. 20:00","title":"„Nem kellett volna annyi színdarabot csinálni a Viktorról!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","id":"20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26.jpg","index":0,"item":"cf858b48-9930-400a-84a9-b4880d84b1e2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. június. 01. 07:21","title":"28 éves, de alig használt brutális Lambo vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Forma-1: lázadnak a csapatok, kezd eldurvulni a helyzet
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nagyon úgy fest, a pénzügyi válság sem lesz elegendő ahhoz, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) átverje a Forma-1-es csapatokon évek óta fontolgatott költségcsökkentő programját. Az elmúlt napokban két istálló is jelezte: ha érvényben maradnak a 2010-re tervezett szabálymódosítások, búcsúznak a száguldó cirkusztól.
Ismét felkavarták a Forma-1 mostanában állónak éppen nem nevezhető vizét a gyári csapatok. Kedden a Ferrari jelezte hivatalos közleményben, hogy amennyiben érvényben maradnak az FIA által április végén elfogadott új szabályok, nem áll rajthoz a 2010-es idényben, míg egy nappal később Flavio Briatore, a Renault Forma-1-es csapatfőnöke tett hasonló nyilatkozatot, amit a francia gyártó csütörtökön hivatalosan is megerősített. Korábban már a Toyota és a Red Bull is pedzegette, hogy kiszáll a Forma-1-ből, így miután már a csapatok fele (az osztrák energiaital-gyártó két istállót is működtet) a „lázadók oldalán” áll, komoly nyomás nehezedik a döntéshozókra.
A Ferrarinál elsősorban a költségvetési sapka tervezett bevezetése ütötte ki a biztosítékot, míg a Renault-nál azt neheztelik, hogy hiába tett le a Forma-1-es csapatok érdekképviselete (FOTA) egy számukra is elfogadható költségcsökkentő programot az FIA asztalára, a döntéshozók azt teljesen figyelmen kívül hagyták.
A különböző sportágak közül a pénzügyi válság leginkább talán a Forma-1-et viselte meg, hiszen a száguldó cirkusz számára épp azok az ágazatok – például az autóipar és a pénzügyi szektor – biztosították a források jelentős részét, amelyeket a legérzékenyebben érintett a krízis. A sorozatba éves szinten nagyjából 300-500 millió dollárt ölő Honda decemberi távozása alapjaiban rázta meg az F1 szponzori piacát, s ez még korántsem az utolsó sokk volt, azóta ugyanis számos – a támogatott csapatra több 10 millió dollárt költő – vállalat jelezte, hogy kiszáll (búcsúzik például az ING, a Royal Bank of Scotland, a Credit Suisse).
Nem véletlen, hogy forrásaik megcsappanása miatt hirtelen a – szakértők szerint az elmúlt években irreálisan sokat költő – csapatok számára is fontossá vált a költségcsökkentés. Az istállók és a FIA már a holtszezonban tárgyaltak a lehetséges megoldásokról, ám a jelek szerint nem sikerült egyezségre jutniuk. A nemzetközi szövetség már korábban is próbálta saját szája íze szerint alakítani az F1 szablyait, de az istállók általában meghiúsították Max Mosley elnök és csapata – a teamek számára kedvezőtlen – törekvéseit.
Egyik fél sem enged
Az elmúlt egy évben azonban a Nemzetközi Automobil-szövetség egyre agresszívebben próbálta érvényesíteni saját elképzeléseit. A tavalyi szexbotránya óta tekintélye helyreállításáért küzdő Mosley számos olyan ötlettel állt elő, amit a csapatok – sőt, esetenként az FI-elnök régi barátja, az F1 teljhatalmú ura, Bernie Ecclestone – sem fogadtak éppen lelkesen, s nem ritkán körmeszakadtáig ragaszkodott elképzeléseihez. Ráadásul a szövetség első embere minden bizonnyal úgy gondolta, hogy a mostani gazdasági válság elegendő lesz ahhoz, hogy meggyőzze a csapatokat: kizárólag az FIA újításai alkalmasak a Forma-1 problémáinak kezelésére.
Nem így lett. A csapatok alkuereje ugyanis az elmúlt tíz évben igencsak megnőtt, s a kizárólag saját érdekeiket szem előtt tartó istállók most be akarják bizonytani: egy „csip-csup” válság miatt nem engednek. Vagyis – a már évek óta tartó – erőfitogtatásnak vagyunk a szemtanúi, amely nagyjából egy esztendővel ezelőtt kezdett eldurvulni, s mostanra odáig fajult, hogy – még ha közvetlen veszélyként ez nem is jelenik meg, de – a Forma-1 felbomlásával fenyeget.
A mérleg nyelve az a Bernie Ecclestone lehetne, aki korábban már vívott hasonló csatákat a csapatokkal, érdekes módon a Forma-1 teljhatalmú ura azonban – legalábbis nyilvánosan – nem foglalt olyan élesen állást, ahogy tette ezt korábban hasonló helyzetekben. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló csoportot irányító üzletember is a költségcsökkentést szorgalmazza, de ha csak az elmúlt hetekben tett nyilatkozatait nézzük, odaszúrt Mosley-nak és a FOTA-nak is.
Főleg a gyári csapatok fintorognak
Nem véletlenül a vállalati tulajdonban lévő csapatok ágálnak leginkább a költségcsökkentés és azon belül is a költségvetési sapka ellen, az ugyanis inkább a kisebb csapatoknak kedvez. Az FIA elképzelései szerint választható – 40 millió fontos – költségvetési korlátot vezetnének be, s az a csapat, amely vállalja, hogy ezen az összegen belül tartja kiadásait, szabadabb kezet kapna a fejlesztésekben.
A nagyobb istállók azonban a tulajdonosi hozzájárulás nélkül is 150-250 millió dolláros bevételre tesznek szert szponzoraiktól, azaz biztosan nem szállítják le 40 millió fontra jelenleg nagyjából ennek 6-8-szorosára rúgó büdzséjüket. A kisebb csapatok – mint a Willimas, a Force India, vagy éppen a sikert sikerre halmozó Brawn GP – ugyanakkor feltehetőleg élnének az FIA nyújtotta lehetőséggel (igaz, ezen istállók esetében is nagyjából felére csökkenne így a költségvetés), ami kettős szabályozás kialakulásához vezetne, s a „lázadó” teamek igazából ezt nehezményezik.
A gyári csapatok minden bizonnyal attól félnek, hogy a fejlesztési engedmények olyan technikai előnyhöz juttatnák a kisebb csapatokat, hogy az messze túlkompenzálná a nagyok pénzügyi fölényét, s így a jelenlegihez hasonló helyzet állandósulna a Forma-1-ben. Márpedig a szponzorok hosszú távon nem viselnék jól a nem ritkán dollártízmilliókkal támogatott csapat folyamatos sikertelenségét, s ez a bevételek további szűküléséhez, illetve a szponzorok vándorlásához vezethet. Bár így idővel – elvileg – akár azt is el lehetne érni, hogy mindenki tartsa a költségvetési korlátot, abban a nagyobb csapatoknak igazuk van, hogy nem a kiadásokhoz kell szabni a bevételeket, hanem fordítva.
A következő hetek nagy kérdése tehát az, hogy sikerül-e megegyeznie az immár hónapok óta kizárólag saját érveiket harsogó feleknek, s megtalálni a költségcsökkentésnek azt a módját, ami mindenkinek megfelel, s a verseny érdekességét sem veszélyezteti. Sok ideje nincs azonban már a békülésre az FIA-nak és a csapatoknak, a 2010-es szezonra ugyanis május 29-ig kell nevezniük az istállóknak.
Az olasz sajtó döbbenten fogadta a Ferrari keddi bejelentését, miszerint az istálló jövőre nem indul a Forma-1-ben, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.
Flavio Briatore, a Renault Forma-1-es csapatfőnöke kijelentette: amennyiben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bevezeti a 2010-re tervezett szabálymódosításokat, akkor - a Ferrarihoz hasonlóan - a francia istálló sem áll rajthoz jövőre.
A Ferrari bejelentette, hogy jövőre nem indul a Forma-1-es autós gyorsasági-világbajnokságon, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.