Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f75d2b2c-8b0d-41d1-ab5e-6fd2e8e3ba7e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A zászlóshajó kategóriás Maextro S800 a gyártó szerint nagyobb, mint a kínai autók 99,99 százaléka.","shortLead":"A zászlóshajó kategóriás Maextro S800 a gyártó szerint nagyobb, mint a kínai autók 99,99 százaléka.","id":"20241127_huawei-maextro-s800-luxusauto-a-maybachra-es-a-rolls-roycera-tamad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f75d2b2c-8b0d-41d1-ab5e-6fd2e8e3ba7e.jpg","index":0,"item":"fefc8904-8ce8-4ffb-9dd2-f037243010c1","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_huawei-maextro-s800-luxusauto-a-maybachra-es-a-rolls-roycera-tamad","timestamp":"2024. november. 27. 08:41","title":"A Huawei új luxusautója már a Maybachra és a Rolls-Royce-ra támad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f70d0fe7-2c33-4462-bfc1-a010e683ae17","c_author":"Medvegy Gábor","category":"elet","description":"A 64 éves Michael Sullivan máig nem tudott alkalmazkodni a világhoz, ami drámaian megváltozott, amíg a rácsok mögött volt.","shortLead":"A 64 éves Michael Sullivan máig nem tudott alkalmazkodni a világhoz, ami drámaian megváltozott, amíg a rácsok mögött...","id":"20241127_borton-massachusets-artatlan-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f70d0fe7-2c33-4462-bfc1-a010e683ae17.jpg","index":0,"item":"c5b376a6-b566-498e-b274-7c4eabb6d44e","keywords":null,"link":"/elet/20241127_borton-massachusets-artatlan-karterites","timestamp":"2024. november. 27. 15:19","title":"13 millió dollárt kapott egy férfi, aki közel három évtizedig ült ártatlanul börtönben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56efe3dc-0861-490a-889d-22cf4ba6e973","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Egy eldugott vadkamerának pózolt a madár, aki ritka látogatónak számít a Dél-Dunántúlon.","shortLead":"Egy eldugott vadkamerának pózolt a madár, aki ritka látogatónak számít a Dél-Dunántúlon.","id":"20241126_Gigaszi-bagoly-bukkant-fel-a-Mecsekben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56efe3dc-0861-490a-889d-22cf4ba6e973.jpg","index":0,"item":"53c28c1a-cfb2-44d0-a6cc-dae92afd84f2","keywords":null,"link":"/zhvg/20241126_Gigaszi-bagoly-bukkant-fel-a-Mecsekben","timestamp":"2024. november. 26. 12:56","title":"Óriási vendégbagoly bukkant fel a Mecsekben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed69cce0-ae81-4060-954a-fbcfd78209dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az orosz Progressz teherűrhajó nemrég dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz, ahová három tonna élelmiszert, üzemanyagot és egyéb eszközöket szállított. A dokkolás után azonban kiderült, hogy valami szivárog a belsejében.","shortLead":"Az orosz Progressz teherűrhajó nemrég dokkolt a Nemzetközi Űrállomáshoz, ahová három tonna élelmiszert, üzemanyagot és...","id":"20241126_nemzetkozi-urallomas-progressz-teherurhajo-szivargas-szag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed69cce0-ae81-4060-954a-fbcfd78209dd.jpg","index":0,"item":"ed0186dc-5008-4523-935a-c66a24fb53ef","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_nemzetkozi-urallomas-progressz-teherurhajo-szivargas-szag","timestamp":"2024. november. 26. 12:03","title":"Mérgező szagot áraszt a Nemzetközi Űrállomáshoz dokkolt orosz teherűrhajó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39f059de-8766-40e7-9889-7e5672130e41","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Bár változott a munkavédelmi törvény, továbbra is a munkáltató felelős a dolgozója egészséges munkafeltételeiért. A látszólagos enyhítés sok cégvezetőt vezetett félre, főleg a kkv-k hozhatnak rossz döntéseket.","shortLead":"Bár változott a munkavédelmi törvény, továbbra is a munkáltató felelős a dolgozója egészséges munkafeltételeiért...","id":"20241126_hvg-egeszseg-2024-maganegeszsegugy-munkakori-alkalmassagi-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39f059de-8766-40e7-9889-7e5672130e41.jpg","index":0,"item":"766a359c-4341-4254-a0ba-e877b502e90a","keywords":null,"link":"/360/20241126_hvg-egeszseg-2024-maganegeszsegugy-munkakori-alkalmassagi-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 26. 09:30","title":"Azt hallotta, hogy megszűnik a kötelező munkaköri alkalmassági vizsgálat? Akkor félrevezették","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eeddec92-9391-48c9-ab1c-afc267262842","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A tiltakozók szakértői kormányt követelnek a jövő évi választásokig.","shortLead":"A tiltakozók szakértői kormányt követelnek a jövő évi választásokig.","id":"20241126_albania-kormanyellenes-tuntetes-oszlatas-konnygaz-vizagyu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeddec92-9391-48c9-ab1c-afc267262842.jpg","index":0,"item":"f00539df-b6f9-4e51-9065-b9d508cf3b92","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_albania-kormanyellenes-tuntetes-oszlatas-konnygaz-vizagyu","timestamp":"2024. november. 26. 21:18","title":"Könnygázzal és vízágyúval oszlatták a kormányellenes tüntetőket Tiranában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a2f3aae-466c-4b80-b8b2-8176a0f39770","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Jannik Sinner szabadnapjait aktív pihenéssel tölti, csak most nem teniszütőt vett a kezébe.","shortLead":"Jannik Sinner szabadnapjait aktív pihenéssel tölti, csak most nem teniszütőt vett a kezébe.","id":"20241126_Jannik-Sinner-golfozik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a2f3aae-466c-4b80-b8b2-8176a0f39770.jpg","index":0,"item":"dce83749-d5f8-4861-b314-b5d4befac699","keywords":null,"link":"/sport/20241126_Jannik-Sinner-golfozik","timestamp":"2024. november. 26. 11:13","title":"Úgy látszik, Jannik Sinner golfban nem remekel, edzője jól ki is nevette – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Egy év alatt dolgozói 20 százalékát rúgta ki a Jabil.","shortLead":"Egy év alatt dolgozói 20 százalékát rúgta ki a Jabil.","id":"20241126_jabil-elbocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f.jpg","index":0,"item":"24618a2a-b59e-4411-a11f-537c6017b832","keywords":null,"link":"/kkv/20241126_jabil-elbocsatas","timestamp":"2024. november. 26. 08:45","title":"Óriási elbocsátásokba kezdett Kelet-Magyarország egyik legnagyobb munkaadója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Forma-1: lázadnak a csapatok, kezd eldurvulni a helyzet
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nagyon úgy fest, a pénzügyi válság sem lesz elegendő ahhoz, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) átverje a Forma-1-es csapatokon évek óta fontolgatott költségcsökkentő programját. Az elmúlt napokban két istálló is jelezte: ha érvényben maradnak a 2010-re tervezett szabálymódosítások, búcsúznak a száguldó cirkusztól.
Ismét felkavarták a Forma-1 mostanában állónak éppen nem nevezhető vizét a gyári csapatok. Kedden a Ferrari jelezte hivatalos közleményben, hogy amennyiben érvényben maradnak az FIA által április végén elfogadott új szabályok, nem áll rajthoz a 2010-es idényben, míg egy nappal később Flavio Briatore, a Renault Forma-1-es csapatfőnöke tett hasonló nyilatkozatot, amit a francia gyártó csütörtökön hivatalosan is megerősített. Korábban már a Toyota és a Red Bull is pedzegette, hogy kiszáll a Forma-1-ből, így miután már a csapatok fele (az osztrák energiaital-gyártó két istállót is működtet) a „lázadók oldalán” áll, komoly nyomás nehezedik a döntéshozókra.
A Ferrarinál elsősorban a költségvetési sapka tervezett bevezetése ütötte ki a biztosítékot, míg a Renault-nál azt neheztelik, hogy hiába tett le a Forma-1-es csapatok érdekképviselete (FOTA) egy számukra is elfogadható költségcsökkentő programot az FIA asztalára, a döntéshozók azt teljesen figyelmen kívül hagyták.
A különböző sportágak közül a pénzügyi válság leginkább talán a Forma-1-et viselte meg, hiszen a száguldó cirkusz számára épp azok az ágazatok – például az autóipar és a pénzügyi szektor – biztosították a források jelentős részét, amelyeket a legérzékenyebben érintett a krízis. A sorozatba éves szinten nagyjából 300-500 millió dollárt ölő Honda decemberi távozása alapjaiban rázta meg az F1 szponzori piacát, s ez még korántsem az utolsó sokk volt, azóta ugyanis számos – a támogatott csapatra több 10 millió dollárt költő – vállalat jelezte, hogy kiszáll (búcsúzik például az ING, a Royal Bank of Scotland, a Credit Suisse).
Nem véletlen, hogy forrásaik megcsappanása miatt hirtelen a – szakértők szerint az elmúlt években irreálisan sokat költő – csapatok számára is fontossá vált a költségcsökkentés. Az istállók és a FIA már a holtszezonban tárgyaltak a lehetséges megoldásokról, ám a jelek szerint nem sikerült egyezségre jutniuk. A nemzetközi szövetség már korábban is próbálta saját szája íze szerint alakítani az F1 szablyait, de az istállók általában meghiúsították Max Mosley elnök és csapata – a teamek számára kedvezőtlen – törekvéseit.
Egyik fél sem enged
Az elmúlt egy évben azonban a Nemzetközi Automobil-szövetség egyre agresszívebben próbálta érvényesíteni saját elképzeléseit. A tavalyi szexbotránya óta tekintélye helyreállításáért küzdő Mosley számos olyan ötlettel állt elő, amit a csapatok – sőt, esetenként az FI-elnök régi barátja, az F1 teljhatalmú ura, Bernie Ecclestone – sem fogadtak éppen lelkesen, s nem ritkán körmeszakadtáig ragaszkodott elképzeléseihez. Ráadásul a szövetség első embere minden bizonnyal úgy gondolta, hogy a mostani gazdasági válság elegendő lesz ahhoz, hogy meggyőzze a csapatokat: kizárólag az FIA újításai alkalmasak a Forma-1 problémáinak kezelésére.
Nem így lett. A csapatok alkuereje ugyanis az elmúlt tíz évben igencsak megnőtt, s a kizárólag saját érdekeiket szem előtt tartó istállók most be akarják bizonytani: egy „csip-csup” válság miatt nem engednek. Vagyis – a már évek óta tartó – erőfitogtatásnak vagyunk a szemtanúi, amely nagyjából egy esztendővel ezelőtt kezdett eldurvulni, s mostanra odáig fajult, hogy – még ha közvetlen veszélyként ez nem is jelenik meg, de – a Forma-1 felbomlásával fenyeget.
A mérleg nyelve az a Bernie Ecclestone lehetne, aki korábban már vívott hasonló csatákat a csapatokkal, érdekes módon a Forma-1 teljhatalmú ura azonban – legalábbis nyilvánosan – nem foglalt olyan élesen állást, ahogy tette ezt korábban hasonló helyzetekben. A sorozat kereskedelmi jogait birtokló csoportot irányító üzletember is a költségcsökkentést szorgalmazza, de ha csak az elmúlt hetekben tett nyilatkozatait nézzük, odaszúrt Mosley-nak és a FOTA-nak is.
Főleg a gyári csapatok fintorognak
Nem véletlenül a vállalati tulajdonban lévő csapatok ágálnak leginkább a költségcsökkentés és azon belül is a költségvetési sapka ellen, az ugyanis inkább a kisebb csapatoknak kedvez. Az FIA elképzelései szerint választható – 40 millió fontos – költségvetési korlátot vezetnének be, s az a csapat, amely vállalja, hogy ezen az összegen belül tartja kiadásait, szabadabb kezet kapna a fejlesztésekben.
A nagyobb istállók azonban a tulajdonosi hozzájárulás nélkül is 150-250 millió dolláros bevételre tesznek szert szponzoraiktól, azaz biztosan nem szállítják le 40 millió fontra jelenleg nagyjából ennek 6-8-szorosára rúgó büdzséjüket. A kisebb csapatok – mint a Willimas, a Force India, vagy éppen a sikert sikerre halmozó Brawn GP – ugyanakkor feltehetőleg élnének az FIA nyújtotta lehetőséggel (igaz, ezen istállók esetében is nagyjából felére csökkenne így a költségvetés), ami kettős szabályozás kialakulásához vezetne, s a „lázadó” teamek igazából ezt nehezményezik.
A gyári csapatok minden bizonnyal attól félnek, hogy a fejlesztési engedmények olyan technikai előnyhöz juttatnák a kisebb csapatokat, hogy az messze túlkompenzálná a nagyok pénzügyi fölényét, s így a jelenlegihez hasonló helyzet állandósulna a Forma-1-ben. Márpedig a szponzorok hosszú távon nem viselnék jól a nem ritkán dollártízmilliókkal támogatott csapat folyamatos sikertelenségét, s ez a bevételek további szűküléséhez, illetve a szponzorok vándorlásához vezethet. Bár így idővel – elvileg – akár azt is el lehetne érni, hogy mindenki tartsa a költségvetési korlátot, abban a nagyobb csapatoknak igazuk van, hogy nem a kiadásokhoz kell szabni a bevételeket, hanem fordítva.
A következő hetek nagy kérdése tehát az, hogy sikerül-e megegyeznie az immár hónapok óta kizárólag saját érveiket harsogó feleknek, s megtalálni a költségcsökkentésnek azt a módját, ami mindenkinek megfelel, s a verseny érdekességét sem veszélyezteti. Sok ideje nincs azonban már a békülésre az FIA-nak és a csapatoknak, a 2010-es szezonra ugyanis május 29-ig kell nevezniük az istállóknak.
Az olasz sajtó döbbenten fogadta a Ferrari keddi bejelentését, miszerint az istálló jövőre nem indul a Forma-1-ben, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.
Flavio Briatore, a Renault Forma-1-es csapatfőnöke kijelentette: amennyiben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bevezeti a 2010-re tervezett szabálymódosításokat, akkor - a Ferrarihoz hasonlóan - a francia istálló sem áll rajthoz jövőre.
A Ferrari bejelentette, hogy jövőre nem indul a Forma-1-es autós gyorsasági-világbajnokságon, ha érvénybe lép a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) költséglimitje.