Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.","shortLead":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát...","id":"20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"931fd9c0-b3de-41ae-8842-385da5a3d4b9","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 05. 19:30","title":"\"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök\" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbb66481-c6ca-4344-b2dc-62fd4f64eb39","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A volt református lelkészből lett politikus javaslata alapján Balog Zoltán exminiszter-püspök sem maradhatna a székében, de Tarr helyteleníti Gulyás Gergely miniszter és államtitkára egyházi szerepvállalását is, mert az “beleszólás” az egyház ügyeibe.","shortLead":"A volt református lelkészből lett politikus javaslata alapján Balog Zoltán exminiszter-püspök sem maradhatna...","id":"20250105_Tarr-Zoltan-a-Tisza-Part-alelnoke-szerint-itt-az-ideje-hogy-a-Reformatus-Egyhaz-zsinata-feloszlassa-magat-es-uj-egyhazi-vezetoket-valasszanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbb66481-c6ca-4344-b2dc-62fd4f64eb39.jpg","index":0,"item":"408a2493-5143-446e-b13e-ed2981bf2a20","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Tarr-Zoltan-a-Tisza-Part-alelnoke-szerint-itt-az-ideje-hogy-a-Reformatus-Egyhaz-zsinata-feloszlassa-magat-es-uj-egyhazi-vezetoket-valasszanak","timestamp":"2025. január. 05. 13:43","title":"Tarr Zoltán, a Tisza Párt alelnöke: a Református Egyház zsinata oszlassa fel magát, válasszanak új vezetőket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert a pályákat ellepte a hó, Hollandiában szintén legalább 70 járatot töröltek és többet késve indítottak a zord idő miatt.","shortLead":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert...","id":"20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb.jpg","index":0,"item":"8a466472-b799-4e7b-935e-4b3ad74e5a32","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","timestamp":"2025. január. 05. 13:17","title":"Késésekkel és járattörlésekkel küzdenek nagy európai repülőtereken a hó és jég miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e","c_author":"Feledi Márton","category":"360","description":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő nagyvállalkozássá. Mitől ilyen jók ebben a baltiak?","shortLead":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő...","id":"20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e.jpg","index":0,"item":"7d1c8962-93c3-4cbe-8d85-60f9f7824228","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","timestamp":"2025. január. 04. 13:30","title":"Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5e1711f-54d2-4d48-836f-aae8a638a80d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A helyszínre mentőt is riasztottak.","shortLead":"A helyszínre mentőt is riasztottak.","id":"20250104_Villamosbaleset-tortent-a-XVIII-keruletben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5e1711f-54d2-4d48-836f-aae8a638a80d.jpg","index":0,"item":"e431487c-ad3e-457a-a48b-7dea51de4578","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_Villamosbaleset-tortent-a-XVIII-keruletben","timestamp":"2025. január. 04. 14:08","title":"Villamosbaleset történt a XVIII. kerületben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"773edea8-0ac9-4339-87ff-ce428900a9d7","c_author":"Pavló Péter","category":"360","description":"1859-ben olyan erős napkitörés történt, hogy a Napból kiáramló részecskék miatt kigyulladtak az akkor elterjedőben lévő távíróberendezések. Emiatt sokan úgy vélik, egy hasonló esemény ma, amikor a technológia jóval nagyobb mértékben átszőtte a mindennapokat, valóságos összeomlást váltana ki a társadalom mindennapi működésében. A kockázat nem nulla, de azért van mivel hűteni a kedélyeket.","shortLead":"1859-ben olyan erős napkitörés történt, hogy a Napból kiáramló részecskék miatt kigyulladtak az akkor elterjedőben lévő...","id":"20250104_napkitores-napciklus-nap-fold-koronakidobodas-technologiai-osszeomlas-carrington-esemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/773edea8-0ac9-4339-87ff-ce428900a9d7.jpg","index":0,"item":"13be9c8e-67c4-4416-9b64-d8d5759d6c07","keywords":null,"link":"/360/20250104_napkitores-napciklus-nap-fold-koronakidobodas-technologiai-osszeomlas-carrington-esemeny","timestamp":"2025. január. 04. 15:30","title":"Tényleg apokalipszist okozhat egy erős napkitörés? Valójában mekkora veszélyben van a Föld?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza politikusa felszólította a köztársasági elnököt, hogy mondjon valódi beszédet az ország tényleges állapotáról.","shortLead":"A Tisza politikusa felszólította a köztársasági elnököt, hogy mondjon valódi beszédet az ország tényleges állapotáról.","id":"20250104_Magyar-Peter-Sulyok-Tamas-felszolitas-valodi-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067.jpg","index":0,"item":"bdd32334-78c0-4ad4-ab3c-c5ac0848a139","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_Magyar-Peter-Sulyok-Tamas-felszolitas-valodi-beszed","timestamp":"2025. január. 04. 11:52","title":"Magyar Péter: Ha a miniszterelnök minden családtagja százmilliárdossá válik, az államfőnek meg kell szólalnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","shortLead":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","id":"20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8.jpg","index":0,"item":"ab4133ab-496b-458c-b57a-9db8c8af2a37","keywords":null,"link":"/elet/20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","timestamp":"2025. január. 04. 09:18","title":"Schirilla György elárulta: Baracskán ült, mert feltört egy sírt és ellopott egy motort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Forma-1: önkéntes koplalás után jöhet a nagy zabálás
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A Forma-1 jövőjére is komoly hatással lehetnek a csapatok költségeinek jövőbeli csökkentéséről szóló tárgyalások. Bár az elmúlt években 1,2 milliárd dollár párolgott el az F1-ből, a jövőben fordulhat a kocka, ez pedig alááshatja a 2009-ben megindult racionalizálási folyamatot. Az elvileg közmegegyezés során kialakított korlátok már eddig is számos vitát szültek, s a parázs hangulatot csak fokozhatja, hogy idővel a szponzorok is visszatérnek a száguldó cirkuszba. Kétrészes sorozatunk második epizódjában azt nézzük meg, miért nem működhet hosszú távon a takarékosság az F1-ben.
Bár - ahogy előző cikkünkben jeleztük - akadt jótékony hatása az elmúlt idényekben Forma-1-es csapatok által vállalt önkéntes költségcsökkentéseknek, a jelenlegi rendszer korántsem biztos, hogy hosszútávon életképes lesz. Annak ellenére, hogy a csapatok közötti gazdasági különbségek csökkenésének idővel a pályán is meg kell mutatkoznia, ami elvileg izgalmasabb futamokat jelenthet, többen úgy vélik, hogy néhány éven belül visszatérhet a száguldó cirkuszban a korábbi esztendőkre jellemző már-már esztelen túlköltekezés.
Az ok igen egyszerű, és egy tipikus fogoly dilemmával állunk szemben: hiába lenne az összes csapat önmegtartóztatása feltehetőleg mindenki számára a legkedvezőbb változat, ha közben ott a kísértés: ha valaki a megengedettnél többet költ, versenyelőnyre tehet szert. Így minden bizonnyal lesznek "dezertőrök".
Nincs bizalom
Ennek fényében nem meglepő, hogy a 2010-ben életbe lépett büdzsékorlátozó megállapodás (Resource Restriction Agreement - RRA) már most sem működik zökkenőmentesen, s állandóak a szóváltások miatta az egyes istállók között. A tavalyi (és idei) világbajnok Red Bullt például már januárban meggyanúsították, hogy az előző idényben átlépte az engedélyezett keretet.
A Ferrari biztosan nem állítaná meg a nagymértékű költekezést
AP / Szandelszky Béla
Bár akkor viszonylag hamar elcsitult a vita, szeptemberben a Capgemini könyvvizsgáló cég - Red Bullt elmarasztaló - jelentése alapján ismét kiéleződött a konfliktus, így Christian Horner csapatfőnök megint magyarázkodni kényszerült. A Red Bull után néhány hete ráadásul a Mercedest is megvádolták, hogy áthágta a költséglimitet. Mindez jól mutatja, hogy önkéntes vállalások ide vagy oda, a teamek nem bíznak egymásban.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az egyes csapatok tényleges költése igen nehezen ellenőrizhető, hiszen az istállók a költségek egy részét könnyen elrejthetik. A teamek jelentős része ugyanis jellemzően egy nagyobb cégcsoport tagja, ez pedig lehetőséget teremt arra, hogy bizonyos ráfordítások ne a csapat könyveiben, hanem mondjuk az anyacég (a Ferrari, a McLaren, a Lotus vagy éppen a Red Bull) jelentéseiben tűnjenek fel.
Azaz az istállók papíron ugyan csökkentik a kiadásaikat, valójában azonban - számviteli trükkökkel - csak átcsoportosítják a költségeket. Ez az RRA már említett legnagyobb előnyét (a csapatok közötti különbség csökkentését) is veszélyezteti, hiszen a kisebb istállók nehezebben rejthetik el költségeiket, mint a nagyok.
A Red Bull Racing nem hiába nyerte meg az idei vb-t utcahosszal
AP
Fontos hétvégén vagyunk túl
Nem a bizalmatlanság azonban az egyetlen tényező, amely a tartós költségcsökkentések ellen szól, mert a gazdasági folyamatok is alááshatják az RRA működését. A csapatok költségvetésének racionalizálását ugyanis egyértelműen a válság tette szükségessé: a szponzorok kiszállása miatt komoly tételek tűntek el a forrásoldalról, s ezt kellett kompenzálni a kiadások lefaragásával. Azt azonban már az előző idényekben sejteni lehetett, hogy a támogatói pénzek csökkenése nem lesz tartós folyamat, s néhány éven belül ismét növekedésnek indulhat az F1 szponzori piaca.
Bár a globális gazdaság fellendülése még korántsem indult meg, már most látható, hogy a száguldó cirkusz továbbra is vonzó marketingcsatorna a cégek számára. Egyre többet olvasni új és visszatérő szponzorokról, s több autógyártó esetében is felmerült, hogy néhány éven belül saját csapattal indulna a Forma-1-ben. Az elmúlt hetekben a Volkswagen és a BMW 2013-as lehetséges rajthoz-állásáról is beszámolt a külföldi szaksajtó, de a Toyota visszatéréséről is pletykálnak.
A szponzori pénzek megugrása, a forrásoldal bővülése pedig a két évvel ezelőttivel ellentétes folyamatot indíthat meg, azaz kiadásaik növelésére késztetheti az egyes istállókat.
BMW újratöltve
Reuters
Erre utal például, hogy a költségcsökkentés mindenkori legnagyobb ellenzője, s az idén is legtöbbet költő Ferrari már az októberi vitás eseteknél erősen kritizálta az RRA-t. Néhány hete Stefano Domenicali csapatfőnök úgy fogalmazott, hogy a konstruktőrök szervezete, a FOTA keresztúthoz ért, s el kell döntenie merre haladjon tovább. A napokban azonban Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke már a gyártó Forma-1-ből való távozásának hangoztatásával igyekezett nyomatékosítani elégedetlenségét.
Éppen ezért a legutóbbi versenyhétvége kiemelkedően fontos témája volt az RRA, hiszen az előzetes tervek szerint a csapatok ismét újratárgyalják a korábbi megállapodást. Bár a szerződés teljes elvetése valószínűtlen, nem lehet kizárni, hogy a korábbiakhoz hasonlóan Abu Dzabi után újra lazítanak a feltételeken. Mindenesetre középtávon két nem túl optimista forgatókönyv kezd körvonalazódni: a fejlesztések korlátozása révén vagy egy korábbinál "fapadosabb" Forma-1 irányába indulunk el, vagy ismét szabadjára engedve a költéseket újrafújuk a 2009-ben kidurrant F1-lufit, aminek ismételt kipukkanása a mostani visszaesésnél is fájdalmasabb lehet.
Keddtől csütörtökig zajlik Abu-Dzabiban az a tesztelés, amelyet az évközi tesztilalom miatt kifejezetten a fiatal sofőrök számára írnak ki. Az Autómenedzser.hu kisokos-táblázatából megtudhatja, hogy ki, melyik csapatnál mutathatja meg tudását, s azt is, hogy a résztvevők mit tudnak felmutatni az idei szezonban.
Három esztendő alatt 40 százalékkal zuhant a Forma-1-es csapatok költségvetése, ami egyben azt is jelenti, hogy a válság kirobbanása óta több mint 1 milliárd dollár tűnt el a száguldó cirkuszból. Az istállók a krízis hazására elapadó források miatt további költségcsökkentések mellett kötelezték el magukat, komoly kérdés azonban, hogy valóban mindenki hajlandó-e betartani az önkéntes megszorításokat. Kétrészes sorozatunk első felvonásában azt tekintjük át, hogyan tűnt el 1,2 milliárd dollár az F1-ből.
Christian Horner, a Red Bull Racing csapatfőnöke dicsérte fiatal pilótáját, a német Sebastian Vettelt, aki Abu-Dzabiban bizonyította, hogy még kétszeres világbajnokként is úgy szívja magába az új információt, mint egy szivacs.
A nemzetközi sajtó elsősorban az immár kétszeres világbajnok Sebastian Vettel, a Red Bull német pilótájának peches kieséséről és Lewis Hamilton (McLaren) sima győzelméről írt a vasárnapi Forma-1-es Abu-Dzabi Nagydíj másnapján.