Horn Andrea
Horn Andrea
Tetszett a cikk?

A szaúdi autó- és motorsport-szövetség elnöke úgy nyilatkozott, ha látják a növekedési potenciált a Forma–1-ben – márpedig nem véletlenül tettek érte csillagászati összegű ajánlatot néhány éve –, akkor akár be is szállnának egy csapattal.

„Nem lennék meglepve, ha bejelentenének egy szaúdi istállót. Személy szerint én is szeretném, ha lenne ilyen” – jelentette ki Khalid bin Szultán al-Abdullah al-Fajszál, Szaúd-Arábia autó- és motorsport-szövetségének elnöke egy interjúban hazája F1-es futama előtt. És ha egy szaúdi sportvezető így nyilatkozik, akkor az elmúlt időszak tapasztalatai alapján ki lehet mondani, hogy nem a levegőbe beszél.

A szaúdi rezsim az elmúlt évtizedben gigantikus mennyiségű pénzt, több tízmilliárd dollárt lapátolt a sportba, a beruházásai pedig három fő területen összpontosultak: a rendezvényszervezésén, a tulajdonszerzésén és a szponzorációén. Az F1 esetében ezek közül kettőt már kipipálhattak, hiszen 2021 óta minden évben megrendezik a Szaúdi Nagydíjat Dzsiddában, a szaúdi állami olajvállalat, az Aramco pedig amellett, hogy az Aston Martin istálló névadó szponzora, 2021-ben a sorozattal is leszerződött tíz évre – sajtóértesülések szerint 45 millió dollár értékben – mint globális partner. 

Yazeed Al Rajhi szaúdi versenyző (jobbra) és Edouard Boulanger (balra) másodpilóta ünnepel al-Fajszállal (középen), miután megnyerték az idei Dakar-ralit
AFP / Valery Hache

Bár al-Fajszál most csak csapatvásárlásra, esetleg -alapításra utalgatott, a szaúdi állami befektetési alap (PIF) 2022 végén állítólag jelezte, hogy akár magát az F1-et is megvenné. A Bloomberg akkor úgy értesült, hogy 20 milliárd (!) dolláros ajánlatot tettek az amerikai Liberty Mediának, amely 2017-ben szerezte meg a sorozat kereskedelmi jogait a CVC Capitaltól 4,6 milliárd dollárért. 

Az üzlet végül hamvába holt, mert a Liberty hamar nemet mondott, annak ellenére, hogy jelentős haszonra tehetett volna szert. Hogy visszautasította a szaúdi próbálkozást, jól mutatja, mennyire bízik a továbbra is növekvő népszerűségű szériában, amely iránt egyébként éppen a fiatal, közel-keleti nők körében növekszik a leggyorsabban az érdeklődés a Nielsen Sports adatai szerint

„Miért ne?”

Amikor a mostani interjúban arról kérdezték al-Fajszált, lehetséges-e, hogy a jövőben egy szaúdi tulajdonú F1-es csapat autói is ott lesznek a mezőnyben, azt felelte: lehetőség van rá, hiszen a működését szabályozó Concorde-szerződés értelmében tucatnyi istálló szerepelhet a versenysorozatban. Márpedig ezt a határt még jövőre, a Cadillac érkezésével sem érik majd el. „Csak tizenegy csapat lesz a lehetséges tizenkettőből, és egy vagy kettő potenciálisan eladósorba is kerülhet a jövőben. Úgyhogy megtörténhet” – felelte. Ehhez azonban szerinte az kell, hogy látható legyen a növekedési potenciál a sorozatban, hiszen „az emberek azért vesznek F1-es csapatot, hogy pénzt csináljanak belőle, és különösen igaz lenne ez akkor, ha a PIF egyik vége vásárolja meg”. 

A szavaiból ugyanakkor az tűnt ki, hogy jó befektetésnek tartja az F1-et, mivel „új piacokat ér el, az eladásai világszerte növekednek, és láttuk az Aramco és az Aston Martin partnerségének eredményeit. Minden arra mutat, hogy Szaúd-Arábia – ha úgy látja, hogy megvalósítható, ha van értelme – beszállhat. Miért ne? Úgy értem, senki sem ellenzi a pénzkeresést”.

Azt ugyanakkor elismerte, hogy nem lenne könnyű levezényelni a folyamatot. „Pontosan tudni kell, hogy melyik csapatot érdemes megvenni, kivel érdemes partnerségre lépni és ki tudja az egészet lemenedzselni. A döntés nagyon nehéz”.

Pláne, ha azt is figyelembe vesszük, hogy jelenleg egyik istálló sem eladó. Az Aston Martin megvásárlása azonban – már csak a fennálló kapcsolat miatt is – felvetődhetne, ahogyan a Renault tulajdonában álló Alpine jövőjéről is felröppentek már pletykák. Igaz, ezeket a francia autógyártó cáfolta

Egy ország, két futam

Al-Fajszál mást is szeretne elérni, azt, hogy ne csak Dzsiddában, hanem Kiddijában is legyen F1-es futam. A fővárostól, Rijádtól nagyjából 45 percnyi autóútra eső helyszínen nemzetközileg is jelentős méretű szórakoztató központ épül 2019 óta. A megaprojekt keretében az amerikai Six Flags vidám- és vízi parkot épít, készül futballstadion, és az eredeti elképzelés szerint ide költözött volna a nagydíj is. (A pályát eredetileg 2023-ban tervezték megnyitni, de a kivitelezés jelentős csúszásban van, a mostani elképzelések szerint 2027-ben fogadhatja először az F1 mezőnyét.) 

„Szeretnénk két versenynek otthont adni. Dzsidda és Rijád két különböző régió, két különböző piac. És Szaúd-Arábia nagyon nagy piac” – magyarázta a sportvezető, ám gyorsan hozzátette: kérdés, hogy kivitelezhető-e mindez. „Vizsgáljuk majd meg a keresletet azután, hogy átköltöztünk Rijádba, és azt is nézzük meg, hogy lehetséges-e két futamot rendezni. Kétlem. Minden csapat, mindenki panaszkodik amiatt, hogy túl sok a verseny, és a Közel-Keleten így is van már négy belőlük. De én magam szeretnék két nagydíjat Szaúd-Arábiában. Azzal, hogy Las Vegast bevették a naptárba, csak az Egyesült Államokban már három van. Szaúd-Arábia nagy ország. Úgy értem, megtörténhet, de meg is fog? Még túl korai erről beszélni.”

Már csak azért is valószínűtlen, hogy megvalósul al-Fajszál vágya, mert az F1 vezérigazgatója épp a napokban beszélt arról: lehetséges, hogy Olaszországnak le kell mondania az egyik futamáról. „Olaszország mindig is fontos része volt és az is marad az F1-nek, de egyre nehezebb megoldani, hogy ugyanabban az országban két versenyt rendezzünk, mert az érdeklődés egyre nő a sorozat iránt, és ezzel a következő hónapokban kezdenünk kell valamit. Ez nehéz helyzet Imola és Monza számára, amelyek régóta együtt szerepelnek a versenynaptárban” – magyarázta Stefano Domenicali, aki tavaly már azt is pedzegette, hogy bizonyos európai futamokat egymást váltva fognak megrendezni. (A rövidebbet vélhetően Imola húzza majd, mivel az év végén kifut a szerződése, míg Monzának 2031-ig élő megállapodása van a sorozattal. Ráadásul azon a pályán az F1 története során csak egyetlen évben nem rendeztek futamot.) 

A Forma-1-es szaúd-arábiai Nagydíj Dzsiddában 2024. március 9-én
AFP / Jakub Porzycki / ANADOLU / Anadolu via AFP

A nagy kép

Azzal, hogy dollármilliárdokat önt a sportba, Szaúd-Arábiának – ahol egyéb emberijog-sértések mellett tavaly évtizedek óta a legtöbb, 330 ember végeztek ki, a nőknek még mindig férfiak jóváhagyására van szükségük az élet számos területén és ahol nőjogi aktivistákat börtönöznek be – nem csupán az a célja, hogy szalonképesebbé tegye magát a világban. Efféle befektetéseik hozama annak a stratégiának az alapja, amelynek célja, hogy csökkenjen a fosszilis tüzelőanyagoktól való gazdasági függőségük, modernizálódjon a mélyen konzervatív társadalmukat és népszerűbbé váljon a mozgás az ország lakossága körében. 

Mindennek értekében a PIF, amely 925 milliárd dollár értékű vagyont kezel, az elmúlt években megvásárolta az angol labdarúgó Premier Leauge-ben szereplő Newcastle United 80 százalékát, elindította a LIV Golf elnevezésű golfligát, amely a PGA Tour ellenfele lett (egy ideig úgy tűnt, hogy a két sorozat egyesül, ez azonban nem történt meg, s szakértők szerint a feszültség most még talán nagyobb köztük, mint valaha volt), és  vannak érdekeltségei egyebek mellett a profi teniszben, kerékpársportban, e-sportban, a Formula–E elektromosautó-versenysorozatban és a különféle küzdősportokban. A szaúdi focibajnokságba sztárok sokaságát igazolták, ott játsszák az olasz és a spanyol szuperkupa-döntőket, és 2034-ben az országban rendezik majd a futball-világbajnokságot.

Mindezek mellé egy F1-es csapat simán beleférne.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!