szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Vesztébe rohan Hollywood a 3D-s mozivilág eszeveszett erőltetésével, a harmadik dimenzió semmi lényeges pluszt nem ad a hagyományos kétdimenziós mozizás élményéhez - írja a Newsweek.

Roger Ebert, a Chicago Sun-Times filmkritikusa sorra vette azokat a szempontokat, amelyek alapján szerinte gyűlöletes a 3D-őrület. James Cameron katartikus hatású filmjével, az Avatar című sci-fivel mintha új időszámítás kezdődött volna, amelyben a jövő a háromdimenziós filmvilágé, új 3D-s filmek sora készül, és sok régi film látványvilágát tervezik háromdimenziósra javítani.

A kritikus szerint a harmadik dimenzió egyes nézők számára zavaró, figyelemelterelő hatású, mások émelyegnek tőle, fejfájást kapnak. Ráadásul az egész divatőrület mögött tulajdonképpen a profithajhászás húzódik: a drágább technikák és mozijegyek értékesítése.

"Ez nem megfelelő semmilyen komoly filmhez, korlátozza a rendezők szabadságát, ráadásul sokkal sötétebb képet eredményez a hagyományos 2D-technikánál" - írta Ebert. Megjegyezte, tudatában van, hogy álláspontja eretnekség Hollywoodban, hiszen az Avatarral a 3D-technika eredményezte minden idők legnagyobb, eddig 2,7 milliárd dolláros mozibevételét.

A 3D szerinte a moziélményen sem javít semmit. "Emlékezzenek vissza a legjobb filmekre, amelyeket életükben láttak, szükség lett volna harmadik dimenzióra?" Egy nagy film teljesen megmozgatja az ember fantáziáját, hogy nézne ki a Casablanca 3D-ben? - kérdezte a kritikus.

A 3D-filmekben a látvány egész mélysége élesnek tűnik, a rendezők ezáltal viszont elvesztik azt az eszközt, hogy különböző mélységekre összpontosítva, valamerre irányítsák a nézők figyelmét.

Tudományos szakvélemény szerint a 3D-mozi émelygést okozhat azoknál az embereknél, akiknek valamilyen enyhe látászavaruk van. A Consumer Reports fogyasztói magazin friss felmérése szerint a 3D-s mozik közönségének 15 százaléka fejfájással és szemét megerőltetve jön ki a vetítőteremből.

A kritikus szerint a komoly drámai filmeket, mint például az Egek ura vagy A bombák földjén című alkotásokat nem lehet elképzelni 3D-változatban. Ez a rendezők számára is sok. Alfred Hitchcock például annyira elégedetlen volt a Gyilkosság telefonhívásra című filmjének 3D-ben forgatott változatával, hogy a New York-i bemutatón már a 2D-s változat szerepelt. A 3D-technika leginkább gyerek- és animációs filmek esetében megfelelő.

A Newsweek rámutatott: Hollywood mindig technikai újításokat vezetett be, amikor fenyegetve érezte magát, ilyen válaszként jelent meg a hang, a szín, a széles vászon, majd a 3D, a sztereó hang és most újra a 3D. Marketinges szempontból ez mindig olyan élmények hozzáadását jelentette, amelyek otthon nem elérhetők. A Blue-ray lemezekkel, a HD-kábellel, a házi digitális vetítőkkel a filmszínházak és az otthoni mozizás közötti távolság vészesen lecsökkent, amit a 3D most újra megnövelt. A következő lépésben a 3D-televíziók elterjedése ismét szűkíthet a résen.

Rogert Ebert nem a 3D-mozizást mint alternatívát ellenzi, hanem azt, hogy egy olyan világ nyelje el Hollywoodot, ahol a 3D látvány lesz a legfőbb filmkészítési szempont.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Mobil 3D-s képernyőt fejlesztettek ki

A japán Sharp elektronikai konszern bemutatta speciális szemüveg nélkül is háromdimenziós képet mutató, nagy fényerejű monitorját. A technológia hátulütője, hogy egyelőre csak kisméretű, legfeljebb 7,5 cm átlójú monitoroknál alkalmazható, és csak meghatározott távolságról, 30 centiméterről nézve mutat három dimenziós képet.

MTI Kult

Újabb 3D-s sikerfilm az amerikai mozikban

Az Így neveld a sárkányodat című 3D-s animáció továbbra is legyőzhetetlennek bizonyult az észak-amerikai jegypénztáraknál: a hét végén 15 millió dolláros (3 milliárd forintos) bevétellel került a csúcsra.

MTI Tech

Túl drágák a 3D tévék

Egy brit felmérés szerint a háromdimenziós adások megjelenítésére képes tévékészülékek még túl drágák ahhoz, hogy a tömegek számára is vonzóvá váljon ez a termék. A nagy-britanniai vásárlók többsége a jelenlegi árak legfeljebb negyedéért váltana a térhatású élményt nyújtó technológiára.