szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Az ősi lengyel mondás beigazolódott: „Bronislaw bácsi a legjobb suszter a faluban...

Az ősi lengyel mondás beigazolódott: „Bronislaw bácsi a legjobb suszter a faluban, kár, hogy a kenyér amit süt, valahogy nem az igazi…” – a Google a legjobb kereső és az egyik legjobb e-mail szolgáltatás kitalálója – a böngészőjük azonban, a „hype” ellenére, valahogy most még nem az igazi…

Lássuk, mi az a pár dolog (egészen pontosan tíz), amire nagyon sürgősen szükség lenne a Chrome-ban, hogy egyáltalán fel tudja venni a versenyt az egyeduralkodó Firefoxszal, Operával (no meg az MS „ablakok”-ban található beépített böngészőjével).

1. Kompatibilitás
A mellékelt kép önmagáért beszél: A Chrome (tudjuk, tudjuk,, még csak béta, de akkor is…) sajnos nagyon sok oldallal egészen egyszerűen nem boldogul.

...de miért árulja el magáról a Chrome, hogy ő egy Chrome?

A Medián egész egyszerűen nem támogatott, a CIB vagy egyéb internetes bank esetében csak a „nincs elérhető plugin” ablakocska fogad, de jó néhány egyéb Java/Flash oldal esetében is láthatjuk a fenti hibaüzenetet.

Ez némileg érthető: a Chrome ugyanis nagyon új, és a különböző oldalakba/website-okba épített ellenőrzőkódok még nem ismerik fel – de a Firefox is volt „új”, és ők bizony meg tudták oldani, hogy Internet Explorerként „adják el” a böngészőt ott, ahol ez nem támogatott, így ilyen problémák (legalábbis ilyen mennyiségben) nem voltak, sem a béta Firefox-ban, sem a régi Operákban.

2. Importálás
Bár a Chrome telepítéskor mindent megtesz, hogy a lehető legzökkenőmentesebben importáljon át dolgokat előző böngészőnkből, azért egy kicsivel több testre szabhatóság itt még jól jönne – például ha két Firefox vagy egy Opera és egy Firefox is van a gépünkön, akkor az importálás már nem annyira egyszerű.

Importálás.. egyszerűen, ám kevés lehetőséggel.

Ráadásul nekem valamilyen okból, csak kb. a felét importálta igen méretes FF könyvjelzőimnek (talán volt valami limit?)

3. Opciók
Jó dolog az egyszerűség, de a böngészés bizony megkívánja a testre szabhatóságot/biztonsági és egyéb buherálást. Minthogy a legtöbb időt böngészéssel töltjük a gép előtt, ezen beállítások fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Hová küldhetek személyes adatokat tartalmazó sütit, és hová nem? Mely oldalakat/scripteket blokkolom, mert esetleg veszélyesek? Mennyi adatot tárolok a merevlemezen, és meddig? A felsorolást a végtelenségig lehetne folytatni… A böngészők meg is felelnek ennek az igénynek: az Internet Explorertől kezdve a Safarin keresztül az Operáig, minden böngészőben rengeteg dolgot állíthatunk be és át, saját biztonsági és kényelmi igényeinknek megfelelően.

Chrome beállítások...

Kivéve a Chrome-ban – itt a beállítások ablak, olyan igazi, „amerikai” stílusú, azaz: igaz, hogy a nagymama is tudja kezelni, de nem azért mert egyszerű, hanem azért mert le van butítva. (mármint nem a nagyi, hanem az opciók).

A fenti képernyőképet összehasonlítva egy mezei Firefox Beállítások ablakkal, a különbség igen szembetűnő – persze a Chrome még csak béta, reméljük hát, hogy később a helyzet ezen a téren is erősen javulni fog.

Firefox beállítások...

4. Igazi magyar nyelv
A Chrome elérhető magyarul is – bár kérdés, hogy ez áldás vagy inkább átok? Értelmezzük közösen az alábbi ablak tartalmát:

Szinkronizált Google, magyarhangja Bujtor István...


Egyrészt: ki az a „szinkron”? És mivel van szinkronban (összhangban) a … mi is? És miféle „alábbi táblázatban”, holott itt semmilyen táblázat nincsen, sőt, ha beírunk valamit, akkor is csak egy lista lesz: itt táblázatot sosem fogunk látni. A „Szinkron használatát megkísérlő webhelyek” és azok engedélyei a mai napig rejtély számomra, de (szinte) biztos vagyok benne, hogy ez inkább a fordítás gyermekbetegsége, mintsem az én hibám…

5. Teljes képernyős mód
Nincs benne. Kell bele. Minden böngészőben van.

6. Addonok
A Firefox és az Opera sok dolog miatt népszerű – egyikük sem jutott volna el idáig, ha nincs a rengeteg kiegészítő, kütyü, addon, plugin, miegymás. Ezt a tényt a Google-nak is figyelembe kell vennie, ha valóban sikeres böngészőt akar: a felhasználók imádják „testre szabni” a szoftvereiket, és ez hatványozottan igaz a felhasználói idő 90%-ban használt böngészőkre. Kiegészítés tehát kell, és punktum!

7. Könyvjelzőkezelés
Ha valaki több éve internetezik (és melyikünk nem?), akkor bizony igen terjedelmes könyvjelző-adatbázisra tesz szert: rengeteg cím, különféle szempontok alapján kategorizálva, mappákban és almappákban. Egy-egy ilyen gyűjtemény karbantartásához és gondozásához bizony komoly „könyvjelző” felület kell.

Firefox könyvjelző-kezelő...

Vegyük példának az etalon Firefoxot: a könyvjelzőkezelő (Ctrl+Shift+B) egy különálló alkalmazásként is megállná a helyét: a bookmarkokat oda tesszük, ahová akarjuk, újrarendezhetjük, kereshetünk benne, import, export, átnevezés, ikonok… ami csak kell. A Chrome-ban még csak hasonló sincsen: ha van párezer könyvjelzőnk, akkor annyit tehetünk velük… hogy… semmmit.

8. Skinezés
A Chrome nagyon szép – de mi, felhasználók szeretjük átalakítani a böngésző kinézetét, hiszen naphosszat bámuljuk, néha nem árt egy kis változatosság. Ezt „szkinezés”-nek hívja a köznyelv, és reméljük, előbb-utóbb a Chrome is támogatni fogja.

9. Nem látszik a címsor
A Chrome a weboldalak „title” (címsor) információit, a megnyitott fülekre teszi – ez nem gond, így tesz a többi böngésző is.

Techline title Chrome-ban...

A többiek azonban (lévén, hogy ezek a „title” információk, melyek amolyan rövid summázatai egy-egy oldalnak) többnyire hosszúak, a legtöbb böngésző az ablak címsorába is beleteszi a title szöveget, így el is tudjuk olvasni, végig.

... és ugyanaz Firefox-ban.

Apró hiba de idegesítő: a Google-nál ezt valahogy elfelejtették integrálni: a füleken ott a title, de a címsorban már nem. Mindent a dizájn érdekében, gondolom… node ennyire?

10. Keresőmező
A Chomre az URL mezőt használja keres-mezőnek is: ha ide nem webcímet írunk, hanem egy kulcsszót, akkor máris kapjuk a Google találati listát. Ez egy rokonszenves és kényelmes újítás – lehet, hogy csak én vagyok maradi, de nem válik be. Jobb, ha van egy külön kereső ablakunk, mint az FF-ben vagy az Operában, ne keverjük a szezont a fazonnal: az URL mezőbe internetcímeket kell írni, a kereső ablakba pedig kulcsszavakat.

Lehet maradi vagyok, de szerintem ez a megoldás a nyerő.

A Chrome tehát érdekes, vannak benne jó gondolatok. Még az is elképzelhető, hogy valamikor átállok, és Chrome-ot fogok használni – de erre biztos nem a közeljövőben kerül sor. Legalábbis amíg a 10 pontból legalább 5 nem valósul meg…

A téma iránt bővebben érdeklődők itt olvashatják részletes Chrome tesztünket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!