szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy új fejlesztés segítségével az egyik nagy autógyár vásárlói már nyugodtabban odaadhatják a családi járgányt a tinédzserkorú gyermekeiknek is, mivel az autó magától korlátozza az elérhető maximális sebességet, sőt, még arra is ügyel, hogy a fiatalok ne hallgassák túl hangosan a zenét.

MyKey: a tinik nem szeretik a korlátozást
© AP
Az AP értesülései szerint a  Ford a 2010-es modelljeinek nagy részében már választható extraként kínálja majd a slusszkulcsba szerelt mikrocsipet, amely óránkénti 80 mérföldes (128 km/h) sebesség felett korlátozza az autó sebességét.

A MyKey nevű rendszert a szülők úgy is beprogramozhassák, hogy sípoló hanggal figyelmeztesse a tini sofőrt a biztonsági öv becsatolására, illetve korlátozza a zenelejátszás maximális hangerejét.

„Szeretnénk lehetővé tenni vásárlóink számára, hogy nyugodt lélekkel adhassák kölcsön az autót a család fiatalabb tagjainak” – nyilatkozta a bejelentés kapcsán Jim Buczkowski, az autógyár elektronikai fejlesztéseiért felelős igazgatója.

A MyKey rendszer a cég 2010-es modellpalettájának egy részénél szériafelszereltség lesz, s bekerül a gyár Lincoln és Mercury márkáinak modelljeibe is.

A 80 mérföldes korlátozást annak ellenére határozták meg, hogy a legtöbb amerikai államban alacsonyabb az autópályán megengedett sebességhatár: csupán 70 mérföld óránként (113 km/h). A Ford mérnökei azonban úgy gondolták, hogy utóbbinál leszabályozni a teljesítményt, túlzottan korlátozó lenne, emellett akartak hagyni némi mozgásteret vészhelyzet, vagy egyéb különös szituáció esetére.

Kulcsba szerelt mikrocsipeket már használnak több autómárkánál is, amely a legtöbb esetben a lopásgátlót iktatja ki indításkor. A MyKey használatával az autó akkor is hangjelzést ad, ha a sofőr biztonsági öve nincsen bekapcsolva. Ez minden percben egy hat másodperces, fülsértő sípolást jelent, amely nem csak a tiniknek szánt slusszkulcs használatakor aktiválódik, hanem felnőttek esetében is, azonban ez utóbbi helyzetben öt perc után abbahagyja a riasztást. Az aggódó szülők olyan funkciót is kérhetnek, amely sípolva figyelmeztet a 45, 55 és 65 mérföld/órás sebességhatár átlépésekor.

A Ford előzetes felmérései szeirnt a szülők 75 százaléka lelkesedett a sebességet korlátozó fejlesztésért, míg a tinédzserek 67 százaléka – érthető módon – kevésbé rajongott az ötletért. Ugyanakkor, a vállalat által megkérdezett felnőttek ennek köszönhetően gyakrabban engednék át az autót a fiataloknak, akiknek ebből kifolyólag mintegy 50 százalékkal csökkent a tiltakozása a korlátozással szemben.

Az Egyesült Államokban – ahol évente több mint 5000 tinédzser szenved halálos közlekedési balesetet – a szülők akár autóba szerelt kamerákkal és GPS-nyomkövetőkkel is figyelik, hogy gyermekeik mikor és merre járnak a családi autóval. A National Highway Traffic Safety Administration adatai szerint a 16 éves korosztály tagjai tízszer gyakrabban okoznak, vagy szenvednek halálos balesetet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Frekvenciát kapnak a beszélő autók

Az Európai Bizottság döntésének értelmében frekvenciasávot kapnak az intelligens járművekbe épített kommunikációs rendszerek. A döntés hatására várhatóan a kocsik és az út szélére helyezett adók képesek lesznek majd egymást figyelmeztetni a balesetekre, torlaszokra és egyéb akadályokra.

Bari Máriusz Tech

Játékmackók vezethetik a jövő autóit

Jövőre beszélő játékmackók, kabalafigurák vagy robotok vehetik át a főszerepet a japán autókban. Az iXs Research Corporation mérnökei ugyanis egy olyan beszélő autónavigációs rendszert mutattak be, amely nemcsak beszél és gesztikulál, hanem óvatosabb vezetésre is int, írja a Mainichi News.

MTI Autó

Bemutatták a Mars-autó prototípusát - fotó

A BBC híradása szerint bemutatták annak az európai Mars-autónak a futómű-prototípusát, amely várhatóan 2013-ban indul a vörös bolygóra, hogy az élet esetleges nyomait kutassa.

hvg.hu Autó

Milyen lesz a jövő autógyártása?

A Siemens a hannoveri Vásáron a VW Tiguan példáján mutatta be, hogy milyen lesz a jövő autógyártása. Eszerint az autó először bitekből és bájtokból áll össze: digitálisan tervezik meg, funkcióit számítógépen szimulálják, és a gyártási folyamatot részletekbe menően játsszák le, mielőtt akárcsak egy csavart is meghúznának.