Jobban védik azt, aki letölt

Jobban védik azt, aki letölt

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Az uniós tagállamok és az Európai Bizottság közös fellépésének köszönhetően 116 olyan weboldal működését sikerült összehangolni az uniós fogyasztóvédelmi szabályokkal, amelyek digitális játékokat, könyveket, videókat és zenét forgalmaznak.

A megerősödő fogyasztóvédelem annak az Unió egészét átfogó vizsgálatnak az eredménye, amely során ellenőrzik, hogy a weboldalak betartják-e a fogyasztóvédelmi jogszabályokat. Ha szabálytalanságra derült fény, a hatóságok a vizsgálat után gondoskodnak a megfelelő jogérvényesítésről.

A digitális tartalmak értékesítésével foglalkozó weboldalak áttekintésére 2012 nyarán került sor. A tagállami hatóságok összesen 330 weboldalt ellenőriztek, ezzel lefedve a piac nagy részét. A tagállami hatóságok által végzett alapos vizsgálatok 172 honlap esetében tártak fel az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok betartásával kapcsolatos szabálytalanságot. A hatóságok felvették a kapcsolatot az érintett cégekkel annak biztosítására, hogy a weboldalak működése megfeleljen az előírásoknak.

Eddig 116 weboldalt módosítottak. 49 holnap esetében további eljárásra kerül sor, öt esetben a szabálysértés kisebb jelentőségű volt, és a tagállamok nem tartottak szükségesnek további fellépést, két weboldal pedig időközben megszűnt. Az uniós tagállamok jogérvényesítéssel foglalkozó hatóságainak intézkedése nyomán a 330 weboldal 80 százaléka mára megfelel az uniós fogyasztói jogszabályokban előírtaknak.

Tisztességtelen feltételek, nem világos felvilágosítás

A weboldalakat azért ellenőrizték, hogy megbizonyosodjanak a következőkről: a termékek legfontosabb tulajdonságaival kapcsolatos információk könnyen elérhetők, és nem az „apró betűs” részben találhatók. Emellett azt is megvizsgálták, hogy fel vannak-e tüntetve a honlapon azok az e-mail címek, amelyekre írva a fogyasztó kérdéseket tehet fel vagy panaszt nyújthat be. Az ellenőrzések arra is kiterjedtek, hogy a weboldalak méltányos és tisztességes feltételeket kínálva működnek-e.

Most már indulhat.

A leggyakoribb problémák közt szerepeltek a tisztességtelen szerződési feltételek, melyek kizárták a fogyasztók jogorvoslathoz való jogát, illetve hibás termék esetén megtagadták a fogyasztótól a kártérítés jogát.

Sokszor az elállási joggal kapcsolatban megadott információk nem voltak egyértelműek; a digitális tartalmak jellegzetességei miatt a kereskedőknek a vásárlás előtt tájékoztatniuk kell a fogyasztókat arról, hogy a letöltés megkezdése után nem áll módjukban azt megszakítani – azonban ezt az információt az ellenőrzött weboldalak 42%-a nem tartalmazta.

A tanulmány arra is rávilágított, hogy az „ingyenesként” reklámozott játékok esetében gyakran a játék későbbi szakaszában, nem pedig a tranzakció elején tüntetik fel, hogy a játékért valójában mégis fizetni kell. Az ehhez hasonló gyakorlatok gyakran a legvédtelenebb fogyasztói csoportot, a gyerekeket célozzák meg. Így fordulhat elő, hogy azok a szülők, akik mobil eszközeiket játék céljából átengedik gyermekeiknek, később azzal szembesülhetnek, hogy jelentősebb összegeket kell kiegyenlíteniük.

Mi történik ezután?

49 olyan weboldal esetében, amelyek továbbra sem felelnek meg a szabályoknak, folytatódnak a nemzeti közigazgatási vagy jogi eljárások. További figyelmet kell szentelni a játék közbeni vásárlás kérdésének a fogyasztók alaposabb tájékoztatása érdekében, illetve annak biztosítására, hogy ne merülhessenek fel váratlan és aránytalanul nagy költségek, amikor a gyermekek online játékokkal játszanak.

Az Unió által közzétett adatok szerint egyre több európai vásárol digitális tartalmakat: az európaiak átlagosan 79%-a már vett igénybe online zenei szolgáltatásokat, 60%-uk pedig az elmúlt 12 hónapban játszott online játékokkal. Ágazati források szerint az EU-ban a zenei letöltések értéke 2010-ben elérte a 677 millió eurót; az egyesült királyságbeli, a német, a francia, az olasz, a spanyol, a holland és a belga fogyasztók pedig 2011-ben becslések alapján 16,5 milliárd eurót költöttek online játékokra. Az „ingyenesként” reklámozott játékok, amelyek a gyerekeket célozzák meg, egyre nagyobb részesedést szereznek az uniós játékpiacon (az elmúlt 12 hónapban az online játékok 50%-a tartozott ide).