szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

2009 júliusában egy banner jelent meg a YouTube-on, ami azt közölte: a videómegosztó nem támogatja tovább az Internet Explorer 6-ot. Az üzenetet néhány "lázadó" fejlesztő írta, és sokkal jobb eredményt értek el, mint amire számítottak.

Nagyjából 10 évvel ezelőtt a YouTube készített egy bannert, amit az Internet Explorer 6 felhasználóinak szánt. Az üzenet lényege annyi volt, hogy a böngésző támogatása fokozatosan megszűnik – mindezt akkor, amikor a platformra érkező összes látogató 18 százaléka az IE 6-ból érkezett oda. Az üzenet nem véletlenül jelent meg, a YouTube fejlesztői ugyanis elunták, hogy az öregedő böngészőhöz is "odaigazítsák" a videómegosztót, éppen ezért eltervezték, hogy kivéreztetik azt. Minderről Chris Zacharias, a YouTube és a Google egykori fejlesztőmérnöke emlékezett meg blogján.

A terv egyszerű volt: egy olyan bannert helyeznek el az oldalon, ami csak az IE 6 felhasználói számára jelenik meg. Meg is tették, méghozzá úgy, hogy tudták, a cég alkalmazottainak jelentős része nem is fog tudni róla, hiszen nem a Microsoft böngészőjét használják. A YouTube-ot néhány évvel korábban vásárolta fel a Google, a cég azonban még nem integrálódott teljesen az anyacég infrastruktúrájába.

Illusztráció.
hvg.hu

A mérnökök ezért készítettek egy OldTuber nevű speciális engedélykészletet, így meg tudták kerülni a Google kódolásra vonatkozó szabályait, és közvetlenül a YouTube forráskódjába tudtak belepiszkálni. Az OldTuber engedélyt Zacharias és még néhány fejlesztő kapta meg, így el tudták helyezni a bannert anélkül, hogy bárki is különösebben figyelt volna erre.

A felhívás 2009 júliusában lett "éles", a hírekben pedig azonnal elterjedt, hogy a Google ki akarja véreztetni az Internet Explorer 6-ot. Mindez persze logikusnak is tűnt, hiszen a Google Chrome legelső kiadása 2008 szeptemberében debütált.

Chris Zacharias

A fejlesztőmérnök visszaemlékezése szerint a cég PR-vezetője kereste fel őket legelőször, ők pedig segítettek neki abban, hogy miként kommunikálja a cég a lépést. Nem sokkal később a Google két ügyvédje is felkereste őket, hogy megtudják, a YouTube miért döntött így, majd felszólították őket, hogy távolítsák el a bannert az oldalról. A fő problémájuk az volt, hogy a felszólítás a Google Chrome-ot nevezte meg alternatív böngészőként, és ez sértett volna bizonyos jogokat az Európai Unióban. Csakhogy a mérnökök úgy készítették el a felhívást, hogy az random módon az Internet Explorer 8-at, a Firefoxot vagy épp az Operát jelenítse meg "B verzióként". Az ügyvédeknek innentől kezdve már nem volt kifogásuk a dolog ellen.

A banner aztán más Google-termékeknél, például a Dokumentumoknál is megjelent.

A YouTube fejlesztői elérték a céljukat: egy hónapon belül az IE 6 felhasználóinak a száma a YouTube-on megfeleződött, a böngésző globális forgalma pedig több mint 10 százalékkal csökkent, miközben a rivális böngészők forgalma emelkedésnek indult. "Mindez jobb volt, mint amire valaha is számítottunk" – írja blogján Zacharias.

Chris Zacharias

Mire a YouTube vezetői rájöttek, mi történt, már túl késő volt. Az Internet Explorer 6-os felhasználói bázisa 2012 áprilisára 1 százalék alá esett az Egyesült Államokban, az IE 6 halálát pedig még a Microsoft is ünnepelte.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!