szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem túl gyakori, hogy egy légitársaság egy esetleges légikatasztrófa túlélési esélyeit latolgassa, márpedig a KLM így tett. A bejegyzés azóta eltűnt, de aligha a tartalma miatt döntöttek úgy, hogy törlik.

Sok twitterező felhúzta magát a KLM India egyik Twitter-megosztásán, amelyben a Time magazin egyik cikkére hivatkozva arról számoltak be, hogy a repülő melyik részén a legveszélyesebb ülni.

Az eredeti, de azóta már törölt bejegyzésben az állt: a gép közepén lévő üléseknél a legmagasabb a halálozási arány, míg az előrébb találhatóknál valamivel kisebb, a hátsó résznél pedig a legkisebb – vagyis ha valaki ott foglal helyet, nagyobb biztonságban tudhatja magát.

A KLM India egy 1985-ös tanulmányra hivatkozott a bejegyzésében, az abban publikált adatok szerint pedig középen a legveszélyesebb ülni: azon a helyen a halálozási arány 39 százalék. Ugyanez elől "csak" 38, míg a hátsó részen 32.

A poszt önmagában is felvet néhány kérdést, de a nagyobb gond, hogy pontatlan információkat közöl.

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet sokévnyi adatát idézve korábban mi is megírtuk, hogy a gép népszerű elülső ülései a legveszélyesebbek – vagyis általában a First vagy a Business osztály. Ha beüt a baj, itt 49 százalék egy repülőbaleset túlélésének esélye. Ezzel szemben a gép szárnya fölött és előtt már 56 százalékos ugyanez az esély, a legmagasabb pedig a kabin hátsó részében van: ott 69 százalék esélyünk van rá,

hogy ép bőrrel megúszunk egy komolyabb incidenst.

A KLM bejegyzéséhez egyébként a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) kommunikációs menedzsere is hozzászólt, ugyancsak azt erősítve, hogy nem lehet egy egyszerű válasszal lerendezni, melyik a gépnek az a része, ahol biztosan túlélhető egy baleset. Ehhez ugyanis rengeteg változót figyelembe kell venni. Arról nem is beszélve, hogy repülőn utazva még mindig (jóval) kisebb a valószínűsége egy-egy balesetből adódó halálesetnek: az adatok szerint egymilliárd leutazott órára buszon 11,1 haláleset jut, vonaton és repülőn 30-30. Autóban ennél sokkal több, 130, gyalog pedig 220.

[Az oké, hogy kevés repülő zuhan le, de ha mégis, akkor leginkább hol és mikor?]

A KLM egyébként elnézést kért az utasoktól, a bejegyzés törlése után kiadott közleményükben pedig azt írták, hogy sem a Time cikke, sem az abban lehivatkozott tanulmány nem tükrözi a társaság véleményét.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Tech

Itt aztán megtanulják a Wizz Air pilótái, milyen is, ha káoszban kell letenni a gépet

Új kiképzőközpontot nyit a Wizz Air Budapesten. Az év végére elkészülő 3800 négyzetméteres létesítményben 2 új, csúcstechnológiájú teljes, mozgó szimulátor, egy rögzített szimulátor, egy vadonatúj fedélzeti vészhelyzeti evakuációs kiképző egység, valamint a tűzoltás gyakorlására szolgáló úgynevezett Real Fire Fighting Trainer egység is helyet kap.

hvg.hu Tech

Egy magyar csapat intézheti el, hogy kevesebbet késsenek a repülőjáratok

Egyszerűbbé, gyorsabbá és pontosabbá teheti a repülőgépek és más légi járművek külső átvizsgálását, illetve karbantartását az AerinX nevű magyar cég kiterjesztett valóság (AR) alapú megoldása. Így a járatkésés is kevesebb lehet és a repülés közbeni műszaki probléma is. A vállalkozás három lépésben 250 millió forintos tőkebefektetésben részesül az X-Ventures Gamma Kockázati Tőkealap jóvoltából, hogy különleges rendszerével piacra lépjen.

Súlyos büntetés várhat a brit telekommunikációs cégekre, ha Huawei-eszközt használnak

Súlyos büntetés várhat a brit telekommunikációs cégekre, ha Huawei-eszközt használnak

"Miközben ellenállunk, adjunk is valamit" – az SZFE-sek tévéjével elviselhetőbb a bezártság

"Miközben ellenállunk, adjunk is valamit" – az SZFE-sek tévéjével elviselhetőbb a bezártság

Az én hetem: Péterfy Gergely szerint az oltáshomály lett a sztenderd

Az én hetem: Péterfy Gergely szerint az oltáshomály lett a sztenderd