szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem túl gyakori, hogy egy légitársaság egy esetleges légikatasztrófa túlélési esélyeit latolgassa, márpedig a KLM így tett. A bejegyzés azóta eltűnt, de aligha a tartalma miatt döntöttek úgy, hogy törlik.

Sok twitterező felhúzta magát a KLM India egyik Twitter-megosztásán, amelyben a Time magazin egyik cikkére hivatkozva arról számoltak be, hogy a repülő melyik részén a legveszélyesebb ülni.

Az eredeti, de azóta már törölt bejegyzésben az állt: a gép közepén lévő üléseknél a legmagasabb a halálozási arány, míg az előrébb találhatóknál valamivel kisebb, a hátsó résznél pedig a legkisebb – vagyis ha valaki ott foglal helyet, nagyobb biztonságban tudhatja magát.

A KLM India egy 1985-ös tanulmányra hivatkozott a bejegyzésében, az abban publikált adatok szerint pedig középen a legveszélyesebb ülni: azon a helyen a halálozási arány 39 százalék. Ugyanez elől "csak" 38, míg a hátsó részen 32.

A poszt önmagában is felvet néhány kérdést, de a nagyobb gond, hogy pontatlan információkat közöl.

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet sokévnyi adatát idézve korábban mi is megírtuk, hogy a gép népszerű elülső ülései a legveszélyesebbek – vagyis általában a First vagy a Business osztály. Ha beüt a baj, itt 49 százalék egy repülőbaleset túlélésének esélye. Ezzel szemben a gép szárnya fölött és előtt már 56 százalékos ugyanez az esély, a legmagasabb pedig a kabin hátsó részében van: ott 69 százalék esélyünk van rá,

hogy ép bőrrel megúszunk egy komolyabb incidenst.

A KLM bejegyzéséhez egyébként a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) kommunikációs menedzsere is hozzászólt, ugyancsak azt erősítve, hogy nem lehet egy egyszerű válasszal lerendezni, melyik a gépnek az a része, ahol biztosan túlélhető egy baleset. Ehhez ugyanis rengeteg változót figyelembe kell venni. Arról nem is beszélve, hogy repülőn utazva még mindig (jóval) kisebb a valószínűsége egy-egy balesetből adódó halálesetnek: az adatok szerint egymilliárd leutazott órára buszon 11,1 haláleset jut, vonaton és repülőn 30-30. Autóban ennél sokkal több, 130, gyalog pedig 220.

[Az oké, hogy kevés repülő zuhan le, de ha mégis, akkor leginkább hol és mikor?]

A KLM egyébként elnézést kért az utasoktól, a bejegyzés törlése után kiadott közleményükben pedig azt írták, hogy sem a Time cikke, sem az abban lehivatkozott tanulmány nem tükrözi a társaság véleményét.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Itt aztán megtanulják a Wizz Air pilótái, milyen is, ha káoszban kell letenni a gépet

Új kiképzőközpontot nyit a Wizz Air Budapesten. Az év végére elkészülő 3800 négyzetméteres létesítményben 2 új, csúcstechnológiájú teljes, mozgó szimulátor, egy rögzített szimulátor, egy vadonatúj fedélzeti vészhelyzeti evakuációs kiképző egység, valamint a tűzoltás gyakorlására szolgáló úgynevezett Real Fire Fighting Trainer egység is helyet kap.

hvg.hu Tech

Egy magyar csapat intézheti el, hogy kevesebbet késsenek a repülőjáratok

Egyszerűbbé, gyorsabbá és pontosabbá teheti a repülőgépek és más légi járművek külső átvizsgálását, illetve karbantartását az AerinX nevű magyar cég kiterjesztett valóság (AR) alapú megoldása. Így a járatkésés is kevesebb lehet és a repülés közbeni műszaki probléma is. A vállalkozás három lépésben 250 millió forintos tőkebefektetésben részesül az X-Ventures Gamma Kockázati Tőkealap jóvoltából, hogy különleges rendszerével piacra lépjen.